آیفون 11 پرو داده‌‌های مربوط به موقعیت مکانی را بدون اجازه کاربر جمع‌آوری می‌کند

پنج‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
آیفون 11 پرو حتی در صورت غیرفعال بودن ردیابی موقعیت مکانی برای تمامی اپلیکیشن‌ها، داده‌های مربوط به موقعیت مکانی کاربر را جمع آوری می‌کند.
تبلیغات

iOS 13 در حالی معرفی شد که کوپرتینونشین‌ها ادعا می‌کردند این نسخه توجه بیشتری به امنیت و حریم خصوصی کاربران دارد. اواسط خردادماه گفته شد iOS 13 با تمرکز بر امنیت کاربران، نقشه‌ای از ردیابی موقعیت مکانی اپلیکیشن‌ها ارائه می‌دهد

آخرین اخبار حاکی از آن است که ظاهرا حتی زمانی‌که سرویس‌های موقعیت مکانی (Location Services) برای تمامی اپلیکیشن‌ها در حالت غیرفعال قرار دارند، کماکان داده‌های مربوط به موقعیت مکانی کاربر جمع‌آوری می‌شود. 

نقشه اپل / apple maps

 برایان کربس (Brian Krebs) مدعی است آیفون 11 پرو ازطریق GPS، داده‌های مکانی کاربران را جمع‌آوری می‌کند. جالب است که جمع‌آوری داده‌های موقعیت مکانی به‌صورت مخفی هم انجام نمی‌شود و علامت مربوط به فعال بودن موقعیت مکانی در قسمت نوار نوتیفیکیشن دستگاه دیده می‌شود.

براساس خط مشی حفظ حریم خصوصی اپل، گوشی آیفون به‌صورت دوره‌ای موقعیت جغرافیایی کاربر را به‌صورت رمزگذاری‌شده به شبکه‌‌های Wi-Fi و دکل‌های سلولار تلفن همراه ارسال می‌کند. اپل پیش‌تر اعلام کرده بود که امکان غیرفعال کردن این ویژگی به‌صورت سیستماتیک و برای هر اپلیکیشن گوشی به‌صورت جداگانه وجود دارد.

برایان کربس در ویدئویی نشان داده که حتی زمانی‌که ردیابی موقعیت مکانی برای هر اپلیکیشن به‌صورت جداگانه غیرفعال می‌شود، بعد از اتصال به اینترنت، GPS داده‌های مربوط به موقعیت مکانی کاربر را جمع‌آوری کرده و یک سرور ناشناس را پینگ می‌‌کند. یکی از مهندسان اپل در بیانیه‌ای اعلام کرده است که هیچ‌گونه خطر یا تهدید امنیتی متوجه کاربران اپل نیست. نمایش آیکون ردیابی موقعیت مکانی به‌صورت کاملا طبیعی برای برنامه‌هایی که در قسمت تنظیمات امکان تغییر وضعیت ردیابی موقعیت مکانی را ندارند، نمایش داده می‌شود و موضوع مهمی نیست. اما سؤال مهم این است که آیا اپل چیزی را از کاربران خود پنهان می‌کند؟ چون ویژگی‌هایی در IOS وجود دارد که کاربر کنترل زیادی روی آن‌ها ندارد و عملا نمی‌تواند این ویژگی‌‌ها را خاموش کند.

  اگر قصد خرید گوشی آیفون ۱۱ اپل را دارید، با مقایسه‌ی قیمت ایفون ۱۱ در فروشگاه‌های اینترنتی در بخش محصولات زومیت، ارزان‌ترین فروشنده آن را به‌سادگی بیابید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات