اپل ترکیب فیس آیدی با تاچ آیدی را برای آیفون در نظر داشته است

سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مستندات جدید منتشرشده نشان از این دارد که که اپل در نظر داشته تا از فناوری فیس‌ آیدی در کنار سنسور اثر انگشت در آیفون‌هایش استفاده کند.
تبلیغات

مستندات جدید برگرفته از پتنت جدیدی از اپل نشان از این دارد که کوپرتینویی‌ها در نظر داشته‌اند تا یک سیستم تشخیص چهره‌ی شبیه به فیس‌آیدی را در کنار سنسور اثر انگشت یا همان تاچ‌ آیدی در آیفون مورد استفاده قرار دهند. در واقع بنابر شواهد موجود به‌نظر می‌رسد اپل در نظر داشته تا هر دو فرم شناسایی کاربران به‌صورت بیومتریک را در آیفون‌هایش مورد استفاده قرار دهد.

در سال ۲۰۱۷، اپل همزمان با معرفی آیفون 10، فناوری تشخیص هویت بیومتریک فیس‌آیدی را در کنار نمایشگر تمام صفحه‌ی بزرگ معرفی کرد؛ اما همزمان فناوری تاچ‌آیدی و دکمه‌ی فیزیکی هوم از روی گوشی آیفون ۱۰ حذف شد. یکی از دلایل حذف دکمه‌ی فیزیکی هوم، طراحی نمایشگر تمام‌صفحه و مسائل مربوط به زیبایی‌شناسی بوده است. اما مستندات مربوط به پتنت اپل نشان می‌دهد اپل قصد داشته پیش از رونمایی آیفون ۱۰، از هر دو سیستم فناوری تشخیص هویت بیومتریک فیس‌آیدی و تاچ‌آیدی روی گوشی آیفون ۱۰ استفاده کند.

در ماه ژانویه، پتنتی در اروپا با موضوع «پیاده‌سازی فناوری بیومتریک در تأیید هویت» به‌ثبت رسید و هفته‌ی گذشته مستندات مربوط به آن منتشر شد. این پتنت به موضوع استفاده از چندین سیستم‌ تأیید هویت بیومتریک در گوشی‌های هوشمند می‌پردازد. گاهی اوقات کاربران، برای باز کردن قفل سیستم با فناوری‌های تشخیص هویت بیومتریک با مشکلاتی روبرو می‌شوند؛ به‌نظر می‌رسد در چنین شرایطی اگر کاربر چندین سیستم بیومتریک برای تایید هویت در اختیار داشته باشد، می‌تواند در صورت عدم توانایی برای قفل‌گشایی با یک روش، از روش دیگر استفاده کند. پتنت اپل به توضیح همین موضوع می‌پردازد. در بخشی از توضیحات پتنت به این موضوع اشاره شده است:

هرگونه مغایرت در تنظیمات مربوط به ویژگی‌های بیومتریک، باعث عدم توانایی کاربر برای ورود به سیستم می‌شود. در نتیجه، کاربر باید مجددا تلاش کند تا سیستم تایید هویت بیومتریک، هویت وی را تایید کند یا اینکه اگر نخواهد چندین بار از سیستم تایید هویت بیومتریک استفاده کند، باید از فناوری تایید هویت دیگری استفاده کند.
فیس آیدی آیفون 10

گاهی استفاده از چندین سیستم تایید هویت بیومتریک، باعث اتلاف وقت کاربر و استفاده‌ی بی‌جهت از انرژی دستگاه می‌شود. پتنت اپل سعی دارد به راهکارهایی کارآمدتر برای چنین شرایطی بپردازد. وقتی کاربر برای تایید هویت خود با خطایی روبرو می‌شود، معمولا یا از طریق همان روش بیومتریک قبلی مجددا سعی می‌کند که وارد سیستم بشود یا کد امنیتی خودش را وارد می‌کند که در دستگا‌ه‌های فعلی این روش دیده می‌شود. ثبت اختراع جدید اپل به بررسی این موضوعات و ارائه‌ی بهترین راهکار پرداخته است.  

در مستندات مربوط به پتنت، به استفاده از «روش جایگزین فناوری تایید هویت بیومتریک» اشاره شده است؛ بدین معنی که اگر دستگاه نتواند با کمک فناوری تشخیص هویت بیومتریک، کاربر را شناسایی کند؛ سیستم تایید هویت دیگری مانند شناسه‌ی Touch ID جایگزین خواهد شد تا کاربر بتواند بدون نیاز به وارد کردن کد عبور، به‌راحتی وارد سیستم شود. این پتنت نشان می‌دهد که اپل به موضوع استفاده از فناوری تشخیص چهره در کنار فناوری تایید هویت تاچ‌آیدی در گوشی‌های آیفون و آیپد پیش از این‌ها فکر کرده بوده است. 

تاچ آیدی

کاربران نیز، از در اختیار داشتن چند سیستم تشخیص هویت بیومتریک منفعت خواهند برد. زمان‌هایی که کاربر دستکش به دست دارد یا دست‌هایش خاکی است، می‌تواند از فناوری تشخیص هویت بیومتریک چهره برای باز کردن قفل گوشی استفاده کند و در زمان‌هایی که نمی‌خواهد گوشی را به هر دلیلی جلوی صورت خود بگیرد یا گوشی در جیب او قرار دارد، می‌تواند از فناوری تشخیص هویت بیومتریک حسگر اثر انگشت استفاده کند.

اپل، هر روز تعداد قابل‌توجهی پتنت و برنامه‌های کاربردی را در برنامه‌ی خودش دارد و موضوعاتی که به آن‌ها پرداخته می‌شود، اکثرا حوزه‌های مورد علاقه‌ی اپل است. اما ثبت پتنت‌های مختلف به‌منزله‌ی پیاده‌سازی و اجرای آن در محصولات بعدی شرکت نیست. به‌علاوه، باتوجه به موفقیت فیس‌آیدی و پذیرفته شدن آن به‌عنوان روش جایگزین Touch ID و همچنین اضافه‌شدن فناوری تشخیص هویت بیومتریک کدر مدل‌های آیپد پرو ۲۰۱۸، کمی بعید به‌نظر می‌رسد که اپل بخواهد در محصولات بعدی خود از هر دو فناوری تایید هویت بیومتریک روی یک دستگاه استفاده کند.

 استفاده از چندین فرم فناوری تشخیص هویت بیومتریک روی یک دستگاه، موضوع جدیدی نیست و استفاده از چندین روش تایید هویت، در برخی گوشی‌های هوشمند بازار مشاهده شده؛ هرچند نتایج حاصل از این پیاده‌سازی، با نتایجی که اپل قصد دارد از سیستم خود به‌دست آورد، متفاوت بوده است. سامسونگ با تشخیص چهره‌ی دوبعدی که به مراتب امنیت کمتری نسبت به شناسه‌ی Face ID سه‌بعدی دارد؛ این سیستم را از ماه مارس، روی گلکسی اس 9 آزمایش کرد که البته با کمک اسکنر عنبیه و حسگر اثر انگشت که برای Samsung Pay نیز مناسب است، توانست امنیت بالاتری را برای کاربران فراهم کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات