آیا استفاده از فیس آیدی در آیفون 10 به معنی پایان دوران حسگر اثر انگشت است؟

شنبه ۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
با استفاده از حسگر تشخیص چهره‌ی فیس‌ آیدی در آیفون 10، آیا دیگر سازندگان نیز استفاده از حسگر اثر انگشت را در موبایل‌های تمام‌صفحه‌ی خود کنار می‌گذارند؟
تبلیغات

اپل با به‌کارگیری فیس‌ آیدی در آیفون ۱۰، علاوه بر ظاهر دستگاه خود، تغییرات بسیاری در نحوه تعامل کاربران با گوشی ایجاد کرد. اپل اعتقاد دارد که فیس‌ آیدی راهی ایمن‌تر و در عین‌حال سریع‌تر برای بازگشایی دستگاه است و خطای کمتری نسبت به تاچ‌ آیدی دارد.

با حذف تاچ‌ آیدی، دیگر لزومی به حضور دکمه‌ی هوم وجود نداشت و اکنون شاهد نواری سفیدرنگ در قسمت پایینی صفحه‌نمایش آیفون ۱۰ هستیم که دقیقا کار این دکمه را برای نسل جدید آیفون‌های تمام‌صفحه انجام می‌دهد.

برخلاف ادعای اپل، فیس‌ آیدی این شرکت مزیت چشمگیری نسبت به تاچ‌ آیدی قبلی ندارد و حتی در برخی موارد استفاده از دستگاه را دشوارتر از گذشته می‌کند. برای نمونه، هنگامی که آیفون ۱۰ روی میز قرار دارد، دستگاه قادر به تشخیص چهره شما نیست و مجبور به در دست گرفتن دستگاه هستید تا قادر به تشخیص چهره شما باشد.

جدا از مورد بالا که برای بازگشایی دستگاه با آن مواجه می‌شویم، استفاده از اپل‌پی نیز به سهولت قبلی امکان‌پذیر نیست و به جای روند یک‌مرحله‌ای قبلی برای پرداخت، باید روندی سه‌مرحله‌ای را طی کنید. ابتدا باید کلید کناری دستگاه را دو بار فشار دهید، سپس چهره خود را مقابل دستگاه قرار دهید و در آخر گوشی را به پایانه پرداخت نزدیک کنید.

اپل می‌توانست این معضل را با قراردادن هر دو گزینه‌ی احراز هویت در آیفون ۱۰ (تاچ‌ آیدی و فیس‌ آیدی در کنار هم) برطرف کند. گزینه‌ی احراز هویت چندگانه، موردی تازه در این صنعت نیست و پیش‌تر شاهد حضور آن‌ها در گوشی‌های سامسونگ بوده‌ایم؛ اما اپل به‌ دلیل نبود امکان جای‌گذاری حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر، قید استفاده از آن را زد و تنها به فیس‌ آیدی بسنده کرد.

از این پس اپل از سنسور تشخیص چهره در آیفون‌های آینده‌ی خود استفاده خواهد کرد؛ اما این موضوع باعث نمی‌شود که دیگر تولیدکنندگان نیز به‌مانند اپل قدم بردارند و سنسور تشخیص اثر انگشت را از تلفن‌های همراه آینده خود حذف کنند.

آیفون

چگونه تاچ‌ آیدی کنار گذاشته شد؟

اپل از مدت‌ها پیش برای دهمین سالگرد عرضه‌ی آیفون برنامه‌ریزی کرده بود. این شرکت خواستار این بود که دستگاه جدید آن‌ها بیانگر چشم‌اندازشان برای آینده‌ی آیفون‌ باشد و تجربه‌ای فراگیر به‌واسطه‌ی نمایشگر بدون‌حاشیه ارائه کند. با حذف حاشیه‌ی زیرین دستگاه‌، اپل ناچار به کنار گذاشتن دکمه‌ی هومِ یکپارچه با تاچ‌ آیدی شد؛ اما به‌ نظر می‌رسد که حذف دکمه‌ی هوم دلیلی برای حذف تاچ‌ آیدی از این دستگاه نبوده است. به‌ نقل از یک منبع آگاه از روند توسعه‌ی آیفون ۱۰، اپل ماه‌ها برای یکپارچه‌سازی تاچ‌ آیدی در زیر صفحه‌نمایش تلاش کرده است.

بهار سال گذشته زمانی بود که اپل به ناتوانی در به‌کارگیری این سنسور در زیر صفحه‌نمایش پی برد و روی به استفاده از تکنولوژی جدیدی آورد که امروزه آن‌ را با نام تاچ‌ آیدی می‌شناسیم. در واقع اپل در نمونه‌های اولیه آیفون ۱۰ از تاچ‌ آیدی در زیر صفحه‌نمایش استفاده می‌کرد؛ اما اشتباهات پیاپی در تشخیص اثر انگشت کاربر دلیل اصلی اتخاذ چنین تصمیمی بود؛ از این‌رو سفارش دیرهنگام برای ساخت سنسورهای تشخیص‌ چهره باعث شد تأمین‌کنندگان یارای تأمین تقاضای بازار را نداشته باشند. تمرکز بلندمدت اپل بر کارگذاری تاچ‌ آیدی در زیر صفحه‌نمایش و تصمیم‌گیری دیرهنگام این شرکت برای استفاده از سنسور تشخیص چهره فیس‌ آیدی، دلیل اصلی کمبود این دستگاه در روزهای اولیه عرضه بوده است.

با این وجود، به‌تازگی شرکت سینَپتیک از کار روی سنسور تشخیص اثر انگشت نوری‌ خبر داده است که در زیر صفحه‌نمایش کار گذاشته می‌شود. این سنسور که با نام Natural ID FS9100 شناخته می‌شود، به‌زودی در یکی از گوشی‌های هوشمند ویوو مورد استفاده قرار خواهد گرفت. نحوه‌ی کارکرد این سنسور به این صورت است که با قرارگیری انگشت کاربر روی صفحه‌نمایش، نوری از صفحه‌نمایش ساطع می‌شود تا انگشت کاربر را روشن کند. سپس تصویری از انگشت کاربر گرفته می‌شود و به‌واسطه‌ی هوش‌مصنوعی، بین اثر انگشت شما و دیگران تمیز داده می‌شود. بر طبق گفته‌ی سینپتیک، این تکنولوژی ۲ برابر از تکنولوژی تشخیص‌ چهره استفاده‌شده در آیفون ۱۰ سریع‌تر عمل می‌کند؛ به‌علاوه هزینه‌ی بسیار پایین‌تری برای توسعه‌ی آن صرف می‌شود. برای نمونه، اپل برای ساخت هر عدد سنسور‌ فیس‌ آیدی، ۱۵ دلار هزینه می‌کند؛ این در حالی است که سنسور فوق تنها ۵ دلار هزینه در بر دارد.

طرفدار آیفون

هم‌اکنون شاهد حضور سه نوع تکنولوژی‌ تشخیص اثر انگشت هستیم. اولین نوع که برای سینپتیک است، از روش نوری استفاده می‌کند. نوع دوم سنسور خازنی‌ است که سیگنال‌های دریافتی انگشت را بررسی می‌کند و نوع سوم که اولتراسونیک نام دارد، سنسوری است که با پخش امواج صوتی کوچک و دریافت آن‌ها، الگوی سیگنال را مورد بررسی قرار می‌دهند.

بر اساس گزارش منبعی آگاه، اپل در ابتدا علاقه به استفاده از سنسور اولتراسونیک در آیفون ۱۰ داشت؛ همچنین این امکان وجود دارد که اپل همزمان روی سنسورهای نوری سینپتیک نیز کار می‌کرد؛ اما کمبود زمان دلیل اصلی اپل برای صرف‌ نظر کردن از آن‌ بود.

انتظار می‌رود که سنسورهای نام‌برده به بهبود‌های چشمگیری در آینده‌ی نزدیک دست پیدا کنند.

پاتریک مورهد از فوربس می‌گوید:

سینپتیک توانسته است مرزهای طراحی و پیاده‌سازی عمده‌ را از سر راه بر‌دارد. از این‌رو حضورش در نسل بعدی گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ، اپل، موتورولا و ال‌جی عالی خواهد بود.

برای شرکتی مانند اپل، بازگشت به حسگر اثر انگشت ممکن است کمی ناخوشایند جلوه کند. به‌احتمال بسیار زیاد، اکنون مهندسان اپل قادر به انجام کاری که بهار گذشته در صدد انجامش بودند، هستند؛ اما باتوجه به تعریف‌ و‌ تمجید‌های اپل از فیس‌ آیدی و برتر دانستن‌ آن نسبت به تاچ‌ آیدی، استفاده دوباره از آن در نسل آتی آیفون بعید و دور از ذهن به‌ نظر می‌رسد. اپل به‌گونه‌ای از مزیت‌های فیس‌ آیدی نسبت به تاچ‌ آیدی سخن گفت که استفاده دوباره از تاچ‌ آیدی قدمی روبه عقب برای این شرکت قلمداد می‌شود و خط بطلانی بر تمام ادعاهای پیشین این شرکت می‌کشد.

علاوه بر مورد فوق، سرمایه‌گذاری ۳۹۰ میلیون دلاری اپل در شرکت Finisar که در زمینه‌ی ساخت لیزرهای سطحی فعالیت می‌کند، برنامه‌ی کوپرتینویی‌ها برای پیشبرد فیس‌ آیدی را بیش‌از پیش نشان می‌دهد.

اپل از این پس مشغول به توسعه‌ی سنسورهای تشخیص چهره خود خواهد بود؛ ولی رقبای اندرویدی می‌توانند از سنسورهای تشخیص اثر انگشت برای بازاریابی دستگاه‌هایشان استفاده کنند؛ سنسورهایی که دیگر قابل لمس نیستند و قرار است در زیر صفحه‌نمایش به وظیفه‌ی خود بپردازند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات