آیا سامسونگ با رونمایی از گوشی ویندوز فون ۸ خود، نوکیا را بیش از گذشته در تگنا قرار داده است؟

پنج‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۹
مطالعه 5 دقیقه
شب گذشته سامسونگ در همایش ویژه خود در شروع نمایشگاه IFA 2012 از محصولات‌ اندرویدی منحصربه‌فرد و نوآورانه Galaxy Note II و Galaxy Camera پرده‌برداری کرد. بسیاری از مشتاقان تکنولوژی که برای تماشای کهکشانی Note II سامسونگ این برنامه را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم تماشا می‌کردند، با لحظات متحیر کننده معرفی محصولات ویندوز ۸ سامسونگ روبه‌رو شدند. با آنکه بیشتر شایعات حول پرده‌برداری از محصولات‌ اندرویدی این شرکت متمرکز بود، سامسونگ با ارایه محصولات مبتنی بر ویندوز ۸، به‌خصوص گوشی Ativ S تلاش‌های نوکیا را تحت‌الشعاع خود قرار داد. سامسونگ توانست لقب اولین تولید کننده گوشی ویندوز فون ۸ را به‌ خود اختصاص دهد و ما در این مقاله تصمیم داریم به تأثیر آن روی فعالیت‌های آتی نوکیا بپردازیم.
تبلیغات

ویندوز فون ۸ یکی از جدی‌ترین تلاش‌های مایکروسافت برای حضور پررنگ این شرکت در عرصه پررونق وسایل همراه است. چند سالی است که گوگل و اپل با جاه‌طلبی و نوآوری‌های قابل تقدیر خود، بازار جهانی محصولات همراه را به‌ خود اختصاص داده‌اند و فرصتی را برای دیگر تولید‌کنندگان از جمله مایکروسافت و نوکیای باتجربه برای عرض‌اندام باقی نگذاشته‌اند. نوکیا و مایکروسافت تصمیم گرفتند تا در یک توافق‌نامه چند میلیارد دلاری، قطب قدرتمند دیگری را در صنعت گوشی‌های همراه زنده کنند و بر عصر دو قطبی حاضر خط بطلانی بکشند.

نوکیا با پشت کردن به تمامی‌پلتفرم‌ها از جمله سیمبین که سال‌های سال برای زنده‌نگاه داشتنش تلاش کرده بود، تمامی‌ توان خود را معطوف به تولید گوشی‌های ویندوزی کرد. همگان به تجربه و قدرت سخت‌افزاری نوکیا واقفند و به‌خوبی می‌دانند که نوکیا با انعقاد توافق‌نامه‌ با مایکروسافت و صرف تمامی‌اندوخته‌های خود روی ویندوز وارد مبارزه پر خطری شده است که هر آن ممکن است تمامی‌اعتبار خود را از دست بدهد، اعتباری که با سرمایه‌گذاری بر‌اندروید کمتر دچار تهدید می‌بود. خوشبختانه ویندوز فون ۸، نوید ظهور ضلع دیگری از قدرت در جنگ مدرن سیستم عامل همراه را می‌دهد و شاید این سیستم عامل نوین بتواند بر تمامی‌ناکامی‌های چند سال اخیر نوکیا در صنعت گوشی‌های همراه غلبه کند.

زمانی که همه نگاه‌ها به نوکیا برای تولید اولین گوشی‌ ویندوز فون ۸ معطوف بود، سامسونگ با پرده‌برداری از هوشمند خود به‌نام Ativ S در IFA ۲۰۱۲ تعجب همگان را برای تولید اولین گوشی ویندوز ۸ بر انگیخت. واضح است که سامسونگ با حفظ خط تولید سابقش در تولید گوشی‌های ویندوز، هم اکنون دو خط مجزا برای عرضه گوشی‌های‌اندروید و ویندوز دارد، گوشی‌هایی که از بسیاری جهات سخت‌افزاری توان بالای سامسونگ را به‌ عنوان پشتیبان خود به همراه دارند. در مراسم ویژه سامسونگ که اخبار آن شب گذشته در زومیت پوشش داده شد، خبرنگاران، بیشتر از همه منتظر معرفی محصولات‌اندرویدی نظیر Galaxy Note II و Galaxy Camera در طول این مراسم بودند زیرا که بیشتر شایعات پیرامون این مراسم روی دو محصول مذکور شکل گرفته بود.

سامسونگ در یک اتفاق نادر، با معرفی محصولات ویندوز ۸ خود، تلنگری عمیق به رقبا و منتقدین خود وارد کرد. تنوعی که اکنون سامسونگ برای انتخاب محصولات مدرن دنیای تکنولوژی دراختیار مشتریان خود قرار می‌دهد بی‌نظیر است. اینکه یک کمپانی بتواند با وجود تهدیدات روزافزون رقبای سرزنده خود، اینچنین بر محدوده وسیعی از محصولات تمرکز کند حقیقتا حیرت‌انگیز است. در همایش شب گذشته، آنقدر نوآوری‌های سامسونگ به‌ چشم آمد و محصولاتی غنی از خلاقیت معرفی گردید که صحنه‌های دادگاه جنجالی اپل و سامسونگ در خاطراتمان کمرنگ شد.

در اینکه معرفی Ativ S موجبات حیرت بسیاری را فراهم کرد شکی نیست، اما سامسونگ با ارایه اولین گوشی ویندوز فون ۸ جهان، بزرگ‌ترین شریک مایکروسافت در زمینه تولید گوشی همراه، نوکیا، را در تگنای بزرگی قرار داد.آنچه که این داستان را بیش از پیش وارد فاز هیجانی می‌کند نحوه معرفی و پرده‌برداری از Ativ S است.

درحالی‌که سامسونگ Ativ S را در اواخر برنامه دو ساعته خود معرفی کرد، مایکروسافت، اطلاعات کامل این هوشمند ویندوز ۸ را چند ساعت قبل از برنامه در بلاگ رسمی‌خود منتشر ساخت. چاره‌ای جز باور این مهم نداریم که سامسونگ و مایکروسافت در یک توافق رسمی‌به تولید و عرضه این گوشی روی آورده‌اند و نوکیا را بیش از گذشته در انزوا فرو برده‌اند. بی شک حال امروز نوکیا مصداق «هر دم از این باغ بری می‌رسد، تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد» است.

تاکنون محصولات نوکیا در زمینه ویندوز فون، با پیش‌بینی‌های صورت گرفته مطابقت داشته و این شرکت برای تولید گوشی‌های ویندوز فون ۸ در رده قیمتی متوسط و بالا برنامه‌های قابل تأملی ارایه کرده است. مثل همیشه نوکیا در اکثر بخش‌ها، برنامه‌های خود را به‌سرعت افشا نمی‌کند ( به قولی دستش را زود رو نمی‌کند)، و این مسئله را می‌توان از دعوت‌نامه مبهمی‌که چندی پیش برای عموم و رسانه‌ها برای یک مراسم خاص فرستاده بود، متوجه شد.

این شرکت فنلاندی برنامه‌ای را برای هفته آینده تدارک دیده که به‌ احتمال زیاد به رونمایی از گوشی ویندوز فون ۸ این شرکت مربوط می‌شود. هر چند سامسونگ با ارایه Ativ S، نوکیا را یک هفته زودتر از کنفرانسش تحت فشار قرار داد ولی اطلاعات درز کرده از مایکروسافت در این‌مورد حاکی از آن است که اقدام سامسونگ در دراز مدت تأثیر چندانی روی نوکیا و فعالیت‌هایش نخواهد گذاشت. وقتی قرار است برای عرضه اولین گوشی ویندوز فون ۸ نزدیک به دو ماه منتظر بمانیم، این یک هفته معرفی زودتر یا دیرتر، آنچنان توفیری نمی‌کند.

ما از سخنگوی مایکروسافت، Greg Sullivan، درخواست داشتیم تا دراین‌باره نظرش را بیان کند، که او اذعان داشت:

مطالب موجود در پست مربوط به‌رونمایی از Ativ S به‌خوبی بیانگر همه چیز است. Ativ S فقط، اولین گوشی‌ از تعداد زیادی گوشی‌های ویندوز فون ۸ است که قرار است در آینده نزدیک شاهد آن‌ها باشیم.

در این برهه زمانی انتظار برداشتن گام‌های بزرگ از نوکیا انتظار غیر معقولی نیست چراکه حیات این شرکت به گوشی‌های آینده ویندوزی وابسته است. نوکیا آنچنان کمپانی است که کارمندانش در بیرون از مراسم شب گذشته سامسونگ نوشته‌هایی را با متن «سامسونگ: نوکیا بازگشت تو را به عرصه گوشی‌های ویندوز خوش‌آمد می‌گوید» در دست داشتند. البته می‌توان مضمون این نوشته‌های اخلاق‌مدارانه را با سابقه نه‌ چندان موفق سامسونگ در ارایه گوشی‌های ویندوزی تا حدی مرتبط دانست (چیزی شبیه به تشویق علی دایی از طرف تماشاگران استقلال یا تشویق فرهاد مجیدی از جانب تماشاگران پرسپولیس!). نوکیا معمولاً در به‌کارگیری این مدل بازاریابی‌های چریکی ابایی ندارد و سابقا در یکی از همایش‌های HTC نیز این کار را تکرار کرده بود.

با یک نگاه کلی به این قضیه متوجه می‌شویم که بدون در نظر گرفتن اولین و دومین در معرفی گوشی‌های ویندوز فون ۸، مایکروسافت از استقبال بیشتر شرکت‌های سازنده از سیستم‌عامل جدیدش، سود بیشتری کسب می‌کند. مایکروسافت آنچنان که شایسته برند پرعظمتش است نتوانست در پلتفرم‌های پیشین ویندوز موفقیت چندانی را کسب کند و بیشتر بازار خود را از دست رفته دید. به‌همین دلیل در درون مایکروسافت عزم جدی برای موفقیت ویندوز فون ۸ وجود دارد، چراکه مایکروسافت به موفقیت آن نیاز دارد.

حقیقتا اینکه چه شرکت سخت‌افزاری موفق به پیشبرد اهداف مایکروسافت شود آنچنان برای این شرکت مهم نیست. نوکیا، سامسونگ و حتی HTC، مهم برای مایکروسافت کسب سهم بیشتری از بازار گوشی‌های همراه و کسب سود و اعتبار بیشتر برای این شرکت و ویندوز ۸ در رویارویی آینده با گوگل و اپل است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات