فاز شناسایی گوشیهای موتورولا، گوگل و بلکبری در طرح رجیستری از بامداد امروز آغاز شد
اجرای پروژه ثبت و شناسهدار کردن گوشیهای موبایلی که وارد کشور میشوند با هدف ساماندهی بازار خدمات پس از فروش این گوشی و جلوگیری از قاچاق میلیاردی گوشی در کشور، از مهرماه در حال اجرا است.
در فاز نخست این پروژه، پایش و شناسایی گوشیهای فعال در شبکه مخابراتی کشور صورت گرفت و از ۱۴ آذرماه و در فاز دوم اجرای طرح رجیستری موبایل، فرآیند ثبت شناسه مدلهای مختلف گوشی و تبلت برند اپل در شبکه مخابراتی کشور برای تشخیص اصالت و قاچاقی نبودن آن، انجام شد.
هم اکنون و در مرحله بعدی اجرای این طرح رگولاتوری اعلام کرده است که از از بامداد امروز شنبه نهم دیماه تمامی مدلهای گوشی تلفن همراه کمپانیهای گوگل، بلکبری و موتورولا مشمول طرح رجیستری میشوند و سایر مدلها نیز متعاقبا در هفتههای آینده پس از اعلام رسمی، تحت پوشش طرح قرار میگیرند.
بر این اساس به تمامی خریداران این گوشیها توصیه شده که از این تاریخ، همانند گوشیهای اپل، قبل از فعالسازی با استعلام کد ۱۵ رقمی (IMEI) از طریق سامانه #۷۷۷۷* یا #۴* اصالت گوشی را استعلام و پس از اطمینان از ثبت گوشی نسبت به خرید آن اقدام کنند.
با اجرای طرح ثبت تلفنهای همراه در شبکهی ارتباطی کشور که با هدف پیشگیری از قاچاق گوشی تلفن همراه، تحقق حقوق مصرفکنندگان، واردکنندگان قانونی و فروشندگان مجاز درحال اجرا است مسئولان امیدوارند که امکان قاچاق گوشی و ورود غیرمجاز تجهیزات سیم کارت خور از بین برود.
نحوهی استعلام
تمامی خریداران گوشی و تبلت برندهای اعلام شده هنگام خرید باید از اصالت آن مطمئن شوند؛ نحوه تشخیص اصل یا قاچاقی بودن گوشی به این صورت است که خریدار باید در ابتدا شناسه ۱۵ رقمی (IMEI) را که روی جعبه دستگاه قابل مشاهده است، به شماره ۷۷۷۷ پیامک کند و یا با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* و انتخاب گزینه استعلام اصالت، قبل از خرید و پرداخت هزینه، از اصالت گوشی مطمئن شود.
پس از این مرحله گوشی یا تبلت خریداری شده باید در شبکه اپراتوری نیز فعال شود که برای این کار خریدار باید کد فعال سازی (Activation Code) را در هنگام خرید از فروشنده دریافت کند؛ به خریداران توصیه میشود برای پیشگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی، کد فعالسازی را بلافاصله استفاده و دستگاه را فعال کنند.
برای این فعال سازی لازم است خریدار کد دستوری #۷۷۷۷* را شمارهگیری کرده و عدد مربوط به گزینه فعال سازی را انتخاب کند. پس از آن شناسه بینالمللی ۱۵ رقمی (IMEI) گوشی، کد فعال سازی مربوط به آن و شماره سیمکارتی که می خواهد از آن استفاده کند را به ترتیب وارد کند. پس از تائید اطلاعات وارد شده، پیام موفقیتآمیز بودن فرایند، روی صفحه گوشی دیده میشود.
خریداران توجه داشته باشند که تمامی مراحل استعلام باید از طریق خودشان صورت گیرد و پس از اطمینان از اصالت گوشی مورد نظر و قانونی و استاندارد بودن آن، تلفن همراه مورد نظر خود را خریداری کنند.
خریداران پس از خرید گوشی تلفن همراه و یا سایر کالاهای سیم کارت خور بهتر است با شماره گیری کد دستوری #۰۶#*، شناسه بین المللی ۱۵ رقمی (IMEI) گوشی را دریافت کرده و آن را با شناسه ثبت شده روی جعبه دستگاه مطابقت دهند و از یکسان بودن آن مطمئن شوند.
توجه به این نکته نیز ضروری است که گوشیهای دو سیمکارته دارای دو شناسه IMEI و گوشیهای چند سیم کارته دارای چند IMEI هستند.
از سوی دیگر کاربران باید به این نکته توجه کنند که پس از فعال سازی، تلفن همراه فقط روی سیمکارت فعال شده، قابلیت استفاده از شبکه را خواهد داشت و در صورتی که دارنده گوشی یا تجهیز بخواهد از سیمکارت دیگری استفاده کند باید فرایند انتقال بهرهبردار را با شماره گیری کد دستوری #۷۷۷۷* و ارسال عدد مربوط به گزینه انتقال بهرهبردار انجام دهند؛ در غیر اینصورت تلفن همراه روی سیمکارت جدید فقط به مدت ۳۰ روز قابل استفاده خواهد بود.
درهمین حال گوشیهای برندهای اعلام شده که در حال حاضر در شبکه اپراتورها فعال هستند، درصورت تعویض سیم کارت باید فرایند انتقال مالکیت را انجام دهند.
مسافرانی که از خارج از کشور گوشی تلفن همراه یا تجهیز دارای سیم کارت خریداری کرده و به همراه خود وارد کشور می کنند، باید شناسه بین المللی ۱۵ رقمی (IMEI) تجهیز خریداری شده را در گمرک محل ورود خود ثبت کنند. مسافران در هنگام ثبت شناسه گوشی تلفن همراه خود باید عوارض گمرکی آن را پرداخت کرده و رسید آن را نزد خود نگهداری کنند و در آخر، پس از دریافت کد فعال سازی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، باید آن را در سامانه همتا به آدرس Hamta.ntsw.ir ثبت کنند.
عوارض گمرکی و ارزش گذاری کالای مسافری براساس ارزشهای ثبت شده در سامانه TSC به آدرس tsc.irica.co انجام میشود.
قابلیت پیگیری شکایت از رجیستری
در فرآیند ثبت و شناسه دار کردن گوشیهای تلفن همراه، برای اعلام شکایت و یا پیگیری مشکلات احتمالی، سامانه ۱۲۴ و مرکز تماس ۰۹۶۳۶۶ اعلام شده است.
خریداران میتوانند درصورت برخورد با هرگونه مشکل یا شکایت در زمینه استعلام، انتقال مالکیت، هزینه، فعالسازی، جعل در فاکتور و شماره سریال تجهیز و مشکلات گمرکی با سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان، مرکز تماس طرح با شماره ۰۹۶۳۶۶ یا شماره ۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی تماس گرفته یا به پورتال سازمان تعزیرات مراجعه کنند.
برای شکایت از مشکلات فنی شامل دریافت نکردن سرویس از شبکه تلفن همراه باوجود طی تمام مراحل فعالسازی و دریافت پیامک تائیدیه فعال شدن گوشی، موضوع باید به مرکز تماس طرح به شماره ۰۹۶۳۶۶ اعلام شود.
درنهایت اینکه کاربران تلفن همراه توجه داشته باشند که گوشی یا تبلت سیمکارت خور که از مبادی قانونی وارد کشور نشده و شناسه IMEI آن ثبت نشده باشد، پس از گذشت یکماه قطع شده و به هیچ عنوان در شبکه اپراتورهای کشور قابل استفاده نخواهد بود.