بزرگترین چالش سامسونگ: نرم‌افزار گوگل نه سخت‌افزار اپل

دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
سامسونگ و گوگل در عین رفاقت، با یکدیگر رقابت نیز دارند و  گلکسی اس 8 نشانه‌ای از تشدید این رقابت است.
تبلیغات

یکی از خطرات شغلی گیک‌های سخت‌افزار این است که بر یک سخت‌افزار جدید متمرکز شوند و معرفی سامسونگ گلکسی اس 8، افتادن در چنین تله‌ای را آسان‌تر می‌کند. می‌توان روزها در مورد اینکه پرچم‌دار جدید سامسونگ چه اندازه زیبا و خوشایند است، صحبت کرد. اما ظاهرا داستان رقابت سنتی «گوشی من در مقابل گوشی تو» در حال رنگ باختن است. سامسونگ هنوز موفقیت بخش موبایل خود را با معیار آیفون می‌سنجد؛ اما چالش بزرگ‌تر سامسونگ، سرویس‌های متصل‌به‌هم گوگل خواهد بود. بله درست شنیدید؛ همان گوگلی که گلکسی اس 8 سامسونگ روی شانه‌های اندروید آن ایستاده است.

برای اینکه اهمیت نرم‌افزار را دریابید، از خود بپرسید کدام یک از موارد زیر بیشتر مختل‌کننده است: دستیار صوتی الکسای آمازون یا اسپیکر اکو؟ اسنپ‌چت یا عینک اسپکتکل این شرکت؟ و هر چند نینتندو سوییچ محصول خوبی است؛ اما آیا بیشتر مشتریان جدید به دلیل بازی Zelda: Breath of the Wild (و بازی‌هایی جذاب دیگری که قرار است در آینده معرفی شوند) جذب این کنسول نمی‌شوند؟ سخت‌افزار، پایه و اساس تمام این تجربیات است؛ اما بزرگ‌ترین تغییرات و انقلاب‌ها در نرم‌افزار اتفاق می‌افتد. زمانی که بیش‌تر بهینه‌سازی سخت‌افزاری و طراحی انجام شد، آنچه سامسونگ را به پیش خواهد راند، نرم‌افزار و سرویس‌ها خواهد بود.

سامسونگ در نبرد مشخصات فنی و امکانات سخت‌افزاری یک پیر موسفید است. این شرکت به‌راحتی بیشتر از اچ‌تی‌سی دوام آورد، عملکرد بهتری از ال‌جی داشت و به‌راحتی توانست فروش بیشتری از سونی داشته باشد. گلکسی اس را می‌توان در همان رده پریمیوم آیفون قرار داد؛ اما این ایده قدیمی که کاربران به‌راحتی می‌توانند انتخابی بین این دو داشته باشند، کمی متحجرانه به نظر می‌رسد. در بازارهای بالغ گوشی هوشمند، بیشتر افراد یکی از اکوسیستم‌های iOS یا اندروید را انتخاب کرده‌اند و این آشنایی (بعلاوه زمان انقضای قرارداد آن‌ها با اپراتور موبایل) تأثیر زیادی بر قدرت تصمیم‌گیری آن‌ها دارد. فروش خیره‌کننده آیفون ۷ به دلیل آن بود که قرارداد دوساله دارندگان آیفون ۶ به اتمام رسیده بود و این افراد به دنبال آپگرید گوشی خود بودند.

در حال حاضر به‌اندازه کافی اینرسی برند و اکوسیستم در بازار موبایل وجود دارد که به‌راحتی می‌توان فهمید اپل و سامسونگ صدها میلیون گوشی در سال جاری خواهند فروخت. گرچه مقایسه گوشی‌های آن‌ها جالب خواهد بود؛ اما بیشتر خریدها مبتنی بر رویکردهای عملی خواهد بود تا زیبایی طراحی و تفاوت پیکسلی دوربین‌های آن‌ها. اگر آیفون وجود نداشت، زندگی برای سامسونگ خوب بود؛ اما این چالش آشنا است و برای سال‌ها بدون تغییر مانده است.

جالب‌تر از رقابت با اپل، رودررویی روزافزون سامسونگ با گوگل است. در مراسم رونمایی از گلکسی 8، سامسونگ از چندین ویژگی رونمایی کرد که برای تقویت اکوسیستم این شرکت بود و هر کدام یک معادل در محصولات گوگل داشت. بیکسبی بدون هیچ شکی رقیبی برای گوگل اسیستنت است، دستورهای صوتی را اجرا می‌کند و در حالت کلی نقش الکسا/سیری/کورتانا را بازی می‌کند. سامسونگ کانکت هوم یک روتر هوشمند و شبیه گوگل وای‌فای است که عملکردی شبیه گوگل هوم دارد؛ هدف این گجت این است که تمام محصولات سامسونگ را که در خانه دارید، ساماندهی کند؛ و البته که از فرمان‌های بیکسبی پشتیبانی می‌کند.

سامسونگ پی شبیه اندروید پی است. تصویربرداری چند فریمی اتوماتیک که در دوربین گلکسی 8 وجود دارد، همان حالت اتو HDR است که در گوگل پیکسل وجود دارد. گیر وی‌آر قصد رقابت مستقیم با Daydream گوگل دارد که آشکارا جایی در مراسم رونمایی از گلکسی اس 8 نداشت. حتی عرضه داک دسکتاپ DeX سامسونگ برای رقابت با تلاش تدریجی گوگل برای ترکیب اندروید و سیستم عامل کروم در یک سیستم عامل واحد چند پلتفرمی است. در هر پیچ نرم‌افزاری، سامسونگ یک معادل گوگل پیدا می‌کند که روح کاربران را با خود می‌برد و وفاداری به برند را کمرنگ می‌کند. ساختن یک اکوسیستم چسبنده در این شرایط دشوار خواهد بود.

آخرین و ناامیدکننده‌ترین قسمت رقابت سامسونگ و گوگل، وفور اپلیکیشن‌های باکیفیت گوگل در آیفون است. تلاش گوگل برای کسب بیشترین تعداد کاربر، باعث شده اکوسیستم نرم‌افزاری اپل بهبود یابد و این امر حتی گاهی به ضرر شرکای گوگل همچون سامسونگ بوده است. این امر ممکن است آزاردهنده باشد، اما واقعیت همین است. البته محیط رقابتی باعث می‌شود کیفیت سرویس‌هایی که کاربران به آن دسترسی دارند، افزایش یابد.

چیزی که مجذوب‌کننده می‌رسد، این است که با معرفی گلکسی اس 8، سامسونگ می‌تواند ادعا کند که از نظر سخت‌افزاری عملکرد بهتری از اپل داشته است. S8 اولین گوشی هوشمندی است که با اسنپدراگون ۸۳۵، پشتیبانی از بلوتوث ۵ و سرعت LTE گیگابایتی روانه بازار می‌شود. این پرچم‌دار شارژ وایرلس، پشتیبانی از کارت حافظه، نمایش خیره‌کننده تقریبا بدون حاشیه و طراحی واقعا مجلل دارد. چشم‌انداز رقابتی مطمئنا در پاییز تغییر می‌کند؛ اما تا آن زمان، سامسونگ از نظر طراحی و سخت‌افزار دست برتر را دارد.

اما آیا سامسونگ می‌تواند همین موضوع را در مورد نرم‌افزار گوگل بگوید؟ نمی‌توان موقعیتی را تصور کرد که سامسونگ پی بر اندروید پی ارجحیت داشته باشد و در تکنولوژی‌های نوظهور مانند واقعیت مجازی و تکنولوژی‌های پیچیده مانند ساماندهی خانه‌های هوشمند، گوگل بیشتر قابل اعتماد است. عده زیادی جمع‌آوری داده گوگل را هم به تلویزیون‌های اوروِلی و تبلیغات آزارنده و مزاحم آن‌ها ترجیح می‌دهند. بیکسبی در زمان عرضه گلکسی S8 تنها با زبان‌های کره‌ای و انگلیسی آمریکایی صحبت می‌کند؛ اما گوگل اسیستنت توانایی خود را در فهرست روزافزونی از گوشی‌های تازه نشان می‌دهد. حتی گوگل پیکسل نیز قیمت بالای خود را با الگوریتم‌های پیچیده دوربین و عملکرد بهبودیافته اندروید توجیه می‌کند.

زمانی که برای خرید گوشی به فروشگاه می‌رویم، بسیاری از ما به عادت‌های دیرینه خرید گوشی هوشمند همچون مقایسه طراحی، ظاهر و مشخصات فنی برمی‌گردیم. اما با تکامل خریدار گوشی هوشمند، نرم‌افزار نقش مهم‌تری در تصمیم نهایی برای خرید پیدا می‌کند و اینجا است که بزرگ‌ترین چالش سامسونگ پدید می‌آید. سامسونگ توانایی سخت‌افزاری لازم برای پیشی گرفتن از اپل دارد؛ اما آیا هرگز می‌تواند نرم‌افزاری داشته باشد که از گوگل پیشی بگیرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات