اپل در سال 2017: تمام محصولات و شایعات

جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 15 دقیقه
آیفون 8، آیپد پرو، نسل سوم اپل واچ؛ آنچه اپل در ۲۰۱۷ عرضه می‌کند.
تبلیغات

در پی عرضه آیفون ۷ و مک بوک پرو شاهد سالی پرفرازونشیب برای اپل بودیم؛ چراکه آیفون ۷ در طی تصمیمی عجیب بدون جک‌هدفون عرضه شد که البته پس از به فروش رسیدن اِیرپاد، تا حدودی آب‌ از آسیاب افتاده است. مک بوک پرو نیز با مشکلاتی نظیر عملکرد باتری، گرافیک و قیمت بالا دست و پنجه نرم می‌کند. اپل همچنین برای اولین بار شاهد کاهش میزان فروش آیفون در این سال بود؛ با این وجود شاید ۲۰۱۷ ورق را به نفع این کمپانی برگرداند. بعد از عرضه آیفون ۶ پلاس غول‌پیکر در سال ۲۰۱۴، اکنون انتظار آیفونی در همین اندازه‌ها را در ۲۰۱۷ می‌کشیم. تغییرات بنیادی در آیپد، مک‌های به‌روز شده و ارتقاء سیستم‌عامل از مواردی هستند که باید از سوی اپل منتظر آن‌ها باشیم.

آیفون ۸ – سپتامبر ۲۰۱۷

iphone-8-concept

گمانه‌زنی‌ در خصوص نسخه ۲۰۱۷ آیفون یعنی آیفون 8 قبل از معرفی آن، شدیداً رو به افزایش است. اطلاعات بی‌شمار با تناقض زیادی به بیرون درز کرده و تشخیص اینکه اپل برای دهمین سالگرد آیفون چه نقشه‌هایی در سر می‌پروراند، دشوار است. اگر تمام شایعات و ادعاها در مورد آیفون را دنبال کرده باشید، می‌دانید که جزئیات قاطع اندکی در خصوص نسل بعدی آیفون می‌توان دریافت. اعتقاد ما بر این است که با توجه به تغییرات بنیادی در طراحی این گوشی، عنوانی آن (آیفون ۸) خواهد بود و نه (آیفون ۷ اس)؛ البته احتمال اینکه اپل نام دیگری را برای پرچمدار بعدی خود برگزیند، نمی‌توان رد کرد. به نظر می‌رسد حداقل با ۳ مدل مختلف آیفون روبرو هستیم که یکی از آن‌ها از نمایشگر OLED برخوردار خواهد بود. از قرار معلوم این نسخه با نمایشگر OLED چیزی در حدود ۵ اینچ است که یا از صفحه نمایش منحنی مشابه با گلکسی اس ۷ اج برخوردار است یا مشابه نمایشگر معمولی کنونی آیفون ۷ خواهد بود. با اینکه این احتمالات متناقض به نظر می‌رسند اما هنوز هیچ‌کدام را نمی‌توان رد کرد.

iphone-8-concept-2

بدون شک برخی شایعات در خصوص نمایشگر edge to edge، احتمال حذف حاشیه‌های کناری گوشی را از حاشیه‌های بالا و پایین بیشتر می‌دانند؛ اما هنوز هیچ چیزی قطعی نیست. از دیگر سو، به نظر می‌رسد اپل با قرار دادن اسکنر اثر انگشت تاچ آیدی در خود نمایشگر دکمه‌ی Home را بر خواهد چید. حسگرهای نور محیط، میکروفون و دوربین برای القاء حس نمایشگر یکپارچه شیشه‌ای احتمالاً به زیر صفحه‌نمایش منتقل می‌شوند. در کنار مدل OLED، شایعات به عرضه‌ی دو نسخه دیگر آیفون نیز صحه می‌گذارند. احتمالاً مدل استاندارد ۴.۷ اینچی و مدل بزرگ‌تر ۵.۵ اینچی با قیمت کمتر و البته نمایشگر LCD عرضه خواهند شد. همه این شایعات در خصوص مدل OLED و دو مدل دیگر، به این نکته اشاره دارند که اپل از طراحی آلومینیومی خود که برای سال‌ها در دستور کار داشته است دور می‌شود و به طراحی تماماً شیشه‌ای رو می‌آورد. بدنه تمام شیشه‌ای ظاهری بسیار جذاب را القاء می‌کند اما دلیل دیگری نیز پشت این تغییر حالت با عنوان شارژ وایرلس وجود دارد. شایعاتی دیگر از تحقیقات اپل روی شارژ وایرلس با محدوده‌ی پوشش بالا حکایت دارند که می‌تواند آغازگر فصلی جدید برای اپل باشد. بدنه آلومینیومی نسبت به نوع شیشه‌ای در سرعت شارژ وایرلس اختلال زیادی ایجاد می‌کند، به همین علت اپل به سمت بدنه شیشه‌ای رو آورده است. هنوز کاملاً روشن نیست که اپل بر روی تکنولوژی شارژ وایرلس خود تمرکز کرده است یا قصد همکاری با شرکت‌هایی همچون Energous دارد. شیوه اجرای آن نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ با این وجود به نظر می‌رسد تمام محصولات آیفون در ۲۰۱۷ از این قابلیت برخوردار خواهند بود.

iphone-8-concept-3

شایعات بعدی، ادعای افزودن پردازنده سریع‌تر A11، خصوصیات پیشرفته‌تر بیومتریک همچون بهبود قابلیت تشخیص چهره یا حتی اسکنر عنبیه و موتور تپتیک ارتقاءیافته جهت ویبره‌های لمسی پیچیده‌تر دارند. دوربین دوگانه احتمالاً در برخی مدل‌های آیفون ارائه شود و لرزش‌گیر اپتیکال تصویر می‌تواند به هردوی لنزها (و نه‌فقط لنز Wide Angle) در نسل بعدی آیفون اضافه شود. دلیل این همه شایعات و گمانه‌زنی‌ها، شایعه مادر است که گفته می‌شود اپل امسال ۱۰ نمونه اولیه برای آیفون ۲۰۱۷ در نظر گرفته است. با نزدیک شدن به سپتامبر (ماه عرضه آیفون) و همچنین طرح‌ریزی‌های خود اپل برای آیفون در خصوص شایعات، تصویر بهتری از پرچمدار یا پرچمداران نسل بعدی خواهیم داشت.

آیپد پرو – بهار ۲۰۱۷

ipad-pro-2

اپل به دنبال ارائه نسخه‌ای نونوار شده از آیپد پرو است و به‌مانند آیفون، شایعات اطراف این محصول نیز با قدرت می‌تازند. گفته می‌شود اپل معرفی ۳ مدل از آیپد پرو را در سال ۲۰۱۷ در دستور کار دارد: نسخه ۹.۷ اینچی، ۱۲.۹ اینچی و  یک مدل جدید با نمایشگری بین ۱۰.۱ تا ۱۰.۹ اینچ. به نظر می‌رسد نسخه ۱۰ اینچی نمایشگری مانند آیفون 8، تقریباً بدون حاشیه و edge-to-edge خواهد داشت و سایز بدنه آن یکسان با آیپد پرو ۹.۷ اینچی خواهد بود. به همین، دلیل گمان بر این است که مدل ۹.۷ اینچی از میان برچیده شود و مدل ۱۰ اینچی جای آن را بگیرد؛ اما شاید اپل آن را به‌عنوان یک گزینه ارزان‌تر حفظ و در کنار مدل ۱۰ اینچی عرضه کند. گونه‌های ۱۰ اینچی و ۱۲.۹ اینچی نیز پرچمداران این عرصه خواهند بود و با پردازنده سریع‌تر A10X به‌روزرسانی می‌شوند. سایز دقیق تبلت ۱۰ اینچی هنوز دقیقاً مشخص نیست. تحلیل‌گر کمپانی KGI Securities، یعنی مینگ چی کیو، که عموماً پیش‌بینی‌های قابل اعتمادی از برنامه‌های اپل دارد، اذعان داشته است سایز این تبلت ۱۰.۵ اینچ خواهد بود. وب‌سایت ژاپنی Mac Otakara تحلیل متفاوتی از این قضیه دارد و بر این باور است که یکی از اندازه‌های ۱۰.۹ اینچ یا ۱۰.۱ اینچ برای این محصول محتمل است. حدس منابع تایوانی بر اندازه ۱۰.۵ اینچ بوده و بخش تحقیقات بانک خصوصی بارکلیز (Barclays Research) عدد ۱۰.۹ را مورد تأیید قرار داده است.

ipad-pro

وب‌سایت Mac Otakara شایعه دیگری مبنی بر وجود نسخه کوچک‌تر ۷.۹ اینچی به‌عنوان آیپد مینی مطرح کرده، اما این مورد هنوز از طرف دیگر منابع مورد تأیید واقع نشده است. در حالی که اپل برای معرفی آیپدهای جدید برنامه‌ریزی می‌کند، ممکن است در زمینه خصوصیات نرم‌افزاری مختص آیپد نیز افکاری در سر داشته باشد. گفته می‌شود اپل توسط خصوصیات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدید به ارتقاء آیپد پرو برای کاربران حرفه‌ای خود نائل آمده است. نمایشگر سریع‌تر جهت زوم و اسکرول روان و ارتقاء پشتیبانی IOS از قلم اپل برای کار کردن آن در محیط‌های گسترده‌تر از جمله این خصوصیات به شمار می‌روند. Mac Otakara و Barclays Research، هردو ابتدای ۲۰۱۷ را برای عرضه آیپد محتمل می‌دانند. شاید ماه مارس یا آوریل (اواخر امسال و اوایل فروردین)؛ اما در صورتی که صفحه‌نمایش edge-to-edge در دستور کار باشد، بعید به نظر می‌رسد که هردوی محصولات اپل، یعنی آیفون ۸ و آیپد پرو با چنین تکنولوژی در ابتدای ۲۰۱۷ معرفی شوند، چراکه آیفون ۸ در ماه سپتامبر (اواخر شهریور) رونمایی خواهد شد.

آی‌مک – بهار ۲۰۱۷

i-mac

آی‌مک جدید در کنار مک‌بوک پرو در رویداد اکتبر ۲۰۱۶ (آبان ماه) به نمایش درنیامد و معرفی نشد؛ اما شایعاتی مبنی بر آپدیت این محصول وجود دارد. به گفته مینگ چی کیو آی مک در «mid-1h17» معرفی خواهد شد که به معنای حوالی مارس و آوریل (فروردین‌ماه) است. آی‌مک به‌روز شده احتمالاً از چیپ Kaby Lake کمپانی اینتل و کارت گرافیک AMD (در نسخه‌های با گرافیک مجزا) عرضه می‌شود. گفته می‌شود تغییرات آی‌مک بیشتر بر پایه طراحی استوار است و خصوصیات این محصول مقدار کمی دستخوش تغییر خواهد شد. در حقیقت، به گفته بلومبرگ هر آنچه در آی مک ۲۰۱۷ شاهد خواهیم بود، مربوط به ارائه پورت USB-C و پردازنده ارتقاءیافته است. تراشه‌های Kaby Lake برای محصولات دسکتاپی در (CES 2017رونمایی ش؛ لذا زمان‌بندی مناسبی برای استفاده در آی‌مک‌های جدید و معرفی در بهار امسال به نظر می‌رسد. قاعدتاً باید شاهد کیبوردهای جدیدی نیز در کنار این محصول باشیم. شایعات مبنی بر آن است که اپل صفحه کلید مجزایی را برای آی مک در نظر گرفته که از تاچ‌بار مشابه با مک‌بوک پرو بهره‌مند است.

مک‌بوک – بهار ۲۰۱۷

macbook

بعد از معرفی مک‌بوک ۱۲ اینچی با نمایشگر رتینا در بهار ۲۰۱۵، اپل نسخه به‌روز شده آن را در بهار ۲۰۱۶ عرضه کرد؛ لذا به نظر می‌رسد آپدیت جدید این محصول را نیز در بهار امسال شاهد خواهیم بود. پردازنده‌های کم مصرف Kaby Lake متناسب با مک بوک هم اکنون موجود هستند؛ لذا آنچه در این محصول عرضه می‌شود، زیاد دور از ذهن نیست و تغییرات طراحی نیز احتمالا چندان چشمگیر نخواهند بود.

مک‌بوک پرو – پاییز ۲۰۱۷

macbook-pro

مدل‌های جدید مک‌بوک پرو به همراه تاچ‌بار در ۲۰۱۶ معرفی شدند و اگر اپل به رویه همیشگی خود پایبند باشد، معرفی نسخه‌ی جدید این محصول را با به‌روزرسانی اجزای داخلی در پاییز ۲۰۱۷ شاهد خواهیم بود. تغییرات مدنظر، شامل پردازنده نسل هفتم اینتل (Kaby Lake) و کاهش قیمت اندک خواهند بود اما تغییرات طراحی، حداقل برای چند سال آینده دور از انتظار هستند.

مک پرو – پاییز ۲۰۱۷

mac-pro

با توجه به آخرین آپدیت مک پرو در ۲۰۱۳، زمان به‌روزرسانی این محصول سررسیده است و مشخص نیست عرضه این تغییرات دقیقاً چه زمانی خواهد بود. شایعات محکمی مبنی بر آپدیت این محصول در ۲۰۱۷ موجود نیست و جزئیات زیادی از ویژگی‌های آن به بیرون درز نکرده است. پردازنده و کارت‌های گرافیک منطبق با این محصول مدت زیادی است که عرضه شده‌اند؛ اما اپل منتظر آخرین آپدیت کمپانی‌هایی نظیر اینتل و AMD قبل از به‌روزرسانی محصول استوانه‌ای خود مانده است. در صورتی‌که اپل برای ۲۰۱۷ برنامه‌ریزی کرده باشد؛ شاید در بهار این سال همزمان با عرضه‌ی آی‌مک، از مک پروی جدید نیز رونمایی کند و اگر اپل منتظر تراشه‌های پیشرفته نسل حاضر بماند، پاییز ۲۰۱۷ زمان عرضه آن خواهد بود.

مک مینی

mac-mini

به‌مانند مک پرو، مک مینی هم برای چندین سال آپدیت نشده است و آخرین به‌روزرسانی آن به اکتبر ۲۰۱۴ (مهر ۹۳) برمی‌گردد. متأسفانه تاکنون شایعاتی مبنی بر اینکه آپدیتی از مک مینی در ۲۰۱۷ شاهد خواهیم بود، به گوش نرسیده است؛ اما در صورت به‌روز رسانی، از تراشه‌های Kaby Lake، گزینه‌های با SSD سریع‌تر، گرافیک چشم‌نوازتر و دیگر تغییراتی که در طول ۲ سال اخیر به خط تولید مک آورده شده است، استفاده خواهد شد.

مک‌بوک ایر – هیچ‌گاه

macbook-air

با وجود مک‌بوک و مک‌بوک پرو با ضخامت بسیار پایین و سبک، دیگر به نظر نمی‌آید فرصت خودنمایی برای مک‌بوک ایر وجود داشته باشد. مک‌بوک ایر برای مدت‌ها به عنوان گزینه کم‌هزینه‌تر، به فروش می‌رسید تا بتواند قیمت دیگر دستگاه‌های گران‌قیمت را تعدیل سازد؛ اما تولید مک‌بوک ایر از این به بعد محتمل نیست. با این وجود در صورتی که اپل خواهان حفظ مک‌بوک ایر به عنوان گزینه ارزان‌قیمت در کنار دیگر محصولات خود باشد، احتمال آپدیت‌های جزئی و ارتقاء سخت‌افزاری اندک برای آن دور از انتظار نیست.

اپل واچ – پاییز ۲۰۱۷

apple-watch

اگر اپل در حال کار توسعه نسل سوم اپل واچ و به دنبال آن، عرضه این محصول در ۲۰۱۷ باشد، به نظر می‌رسد همه چیز در خفا پیش می‌رود؛ چراکه شایعاتی بسیار اندک مبنی بر ارائه این محصول در ۲۰۱۷ به گوش خورده است، اما در صورتی که اپل واچ در این سال به میدان بیاید، تاریخ عرضه آن پاییز ۲۰۱۷ و به همراه آیفون ۸ خواهد بود. خصوصیات بالقوه‌ای که در این ساعت شاهد خواهیم بود؛ می‌تواند شامل تغییرات بنیادی در طراحی، پردازنده به‌روز شده و شاید سنسورهایی باشد که اپل در نسل اول و دوم این محصول موفق به تعبیه آن در بطن اپل واچ نشده بود. ارتباط سلولار یکی از ویژگی‌هایی است که اپل خواهان افزودن آن به اپل واچ بود و به دلیل نگرانی‌ها در مورد عمر باتری، موفق به انجام آن نشد. اکنون در نسخه ۲۰۱۷ احتمالاً شاهد این قابلیت باشیم. شایعاتی در مورد استفاده اپل از نمایشگر micro-LED زمزمه می‌شود که می‌تواند وزن و ضخامت کمتری برای این محصول به ارمغان بیاورد و همچنین طیف رنگ و روشنایی بیشتری به آن بیفزاید. هنوز برای صحبت در مورد اپل واچ زود است و باید منتظر اخبار و شایعات بیشتر در ابتدای سال ۲۰۱۷ ماند که بتوان نظری قطعی در خصوص عرضه و همچنین دیگر خصوصیات پوشیدنی اپل ارائه کرد.

اپل تی‌وی – نامشخص

apple-tv

با اینکه احتمال ارائه نسخه آپدیت شده اپل تی‌وی در ۲۰۱۷ کم نیست، اما از دید ما این اتفاق نخواهد افتاد. شایعاتی در خصوص به‌روزرسانی آن دریافت نشده است و دلیل منطقی نیز برای این کار وجود ندارد. باتوجه به اینکه فاصله زمانی زیادی (حدود ۳ سال) بین معرفی نسل سوم و چهارم اپل تی‌وی وجود داشت، به نظر نمی‌رسد مانند دستگاه‌های ‌iOS و مک، هرسال شاهد تغییرات بنیادین در این محصول باشیم. با این حال شایعات اندک از این قرار است که اپل تی‌وی با پردازنده قوی‌تر و احتمالاً ویژگی‌هایی که آن را قابل قیاس با محصولاتی همچون آمازون اکو و گوگل هوم می‌کند، وارد می‌شود. اما مورد دیگری در این خصوص مطرح شده است که شائبه وجود این قابلیت‌ها را در اپل تی‌وی یا محصولی جداگانه، به وجود می‌آورد. این محصول که در کوپرتینو در حال توسعه است «هوم هاب» عنوان دارد.

هوم هاب – انتهای ۲۰۱۷

home-hub

شایعات می‌گویند که اپل روی ساخت یک دستگاه خانه هوشمند مشابه آمازون اکو کار می‌کند. احتمالاً  این محصول به بلندگو و میکروفون مجهز خواهد بود و از دستیار صوتی اپل موسوم به Siri قدرت می‌گیرد. این هاب که حدود ۲ سال از توسعه آن می‌گذرد و در فاز آزمایش نمونه‌های اولیه به سر می‌برد، ظاهراً قادر به کنترل ابزارهای متصل به هوم کیت، نظیر چراغ‌ها، قفل‌ها، نور پنجره‌ها و نظایر این از طریق ارتباط صوتی خواهد بود و احتمالاً از تکنولوژی صوتی پیشرفته‌تری نسبت به محصولات مشابه آمازون اکو و گوگل هوم برخوردار است. احتمالاً قابلیت تشخیص چهره از ویژگی‌های هوم هاب به‌شمار می‌رود و همچنین اپل روی ارتقاء سطح عملکرد Siri نیز کار می‌کند تا امکانات بیشتری به آن بیفزاید. به دلیل اینکه هاب فعلاً  در فاز تحقیقاتی و نمونه‌های اولیه به سر می‌برد، تاریخ دقیق عرضه آن را نمی‌توان اعلام کرد. احتمال دارد در ماه‌های انتهای ۲۰۱۷ معرفی شود اما تا انتهای ۲۰۱۸ آماده‌ی عرضه نخواهد شد. حتی احتمال اینکه اپل به کلی پروژه را متوقف کند نیز وجود دارد.

آی‌اواس ۱۱ – پاییز ۲۰۱۷ (پیش‌نمایش ژوئن)

ios-11

اپل هرساله نسخه جدید سیستم عامل خود را برای دستگاه‌های آیفون و آیپد تحت عنوان آی‌او‌اس معرفی می‌کند و ۲۰۱۷ نیز از این قاعده مستثنا نیست. هنوز دقیقاً مشخص نیست IOS 11 چه تغییراتی را شامل می‌شود؛ اما شایعات حاکی از آن هستند که تمرکز این تغییرات با قابلیت‌هایی نظیر ارتقاء پشتیبانی از قلم اپل که برای کاربران حرفه‌ای تدارک دیده شده است، بیشتر بر آیپد خواهد بود. گفته می‌شود اپل به این قلم آزادی عمل بیشتری برای کارکرد در بخش‌های مختلف سیستم‌عامل خواهد داد. شایعه لذت‌بخش برای کاربران اپل، این است که کمپانی روی توسعه اپلیکیشن شبکه اجتماعی مختص به خود نظیر اسنپ‌چت و فیس‌بوک کار می‌کند و به کاربران اجازه‌ی ضبط و ویرایش ویدیو و اضافه کردن فیلتر و doodle (تصاویر و شکلک‌های جذاب) خواهد داد. درصورتی‌که توسعه این اپلیکیشن ادامه یابد، به احتمال زیاد همراه با آی او اس ۱۱ منتشر خواهد شد. اپل همچنین با تیم اختصاصی AR/VR خود، روی تکنولوژی‌های واقعیت مجازی و همچنین واقعیت افزوده کار می‌کند و نوعی قابلیت واقعیت افزوده احتمالاً به IOS 11 اضافه خواهد شد. نقشه‌ها و تصاویر، دو بخشی هستند که اپل از واقعیت افزوده در آن‌ها توسط دوربین آیفون بهره خواهد برد و قابلیت‌هایی نظیر پوشش نقشه‌یابی از دید دنیای واقعی و فیلتر تصاویر با سبک اسنپ‌چت در این خصوصیات خواهد گنجید. در مورد نقشه‌یابی باید اشاره کنیم که دیگر مثل سیستم نقشه‌یابی معمول به یک تصویر از زاویه بالا بسنده نخواهد شد. همه چیز جلوی شما و در یک ویدیو نمایان می‌شود و مسیر حرکت توسط یک خط در آن به نمایش درمی‌آید.

مک‌اواس ۱۰.۱۳ – پاییز ۲۰۱۷ (پیش‌نمایش ژوئن)

mac-os-10.13

نسخه بعدی مک‌اواس (۱۰.۱۳) در پاییز ۲۰۱۷ منتشر می‌شود. افزودن قابلیت‌های ویژه و بهینه‌سازی این سیستم‌عامل در دستور کار کمپانی خواهد بود. هنوز جزئیات زیادی از این نسخه در دسترس نیست. اپل پیش‌نمایش نسخه ۱۰.۱۳ را در کنفرانس سالانه WWDC در ماه ژوئن به نمایش خواهد گذاشت.

واچ‌اواس ۴ – پاییز ۲۰۱۷ (پیش‌نمایش ژوئن)

watch-os-4

در کنار مک‌اواس ۱۰.۱۳ بدون شک شاهد رونمایی از واچ‌اواس ۴ نیز خواهیم بود؛ نسخه به‌روز شده سیستم‌عامل اپل واچ. به مانند دیگر سیستم‌عامل‌ها هنوز درک صحیحی از امکانات پیش رو به دست نیامده است، اما در پاییز ۲۰۱۷ برای اولین بار شاهد نسخه چهارم آن خواهیم بود.

تی‌وی اواس ۱۱ – پاییز ۲۰۱۷ (پیش‌نمایش ژوئن)

tvos-11

آخرین به‌روزرسانی سیستم‌عامل‌ها که در ۲۰۱۷ انتظار می‌رود، tvOS 11 خواهد بود. آخرین سیستم عامل تلویزیون‌های اپل که در نسل چهارم آن‌ها به اجرا درمی‌آید. اپل همچنان روی بهبود عملکرد تی‌وی اواس کار می‌کند، بدین جهت شاهد ارتقاء رابط‌کاربری و دیگر قابلیت‌ها، جهت عملکرد بهتر دستگاه‌های ستاپ‌باکس برای کاربران آن خواهیم بود. تی‌وی اواس ۱۱ در کنار مک‌اواس ۱۰.۱۳، واچ‌اواس ۴ و آی‌اواس ۱۰.۱۱ در کنفرانس WWDC ماه ژوئن (خردادماه) رونمایی خواهد شد.

دانلود 360p   دانلود 720p    دانلود 1080p

شما سال پیش‌رو را برای اپل چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ نظرات خود را با زومیت مشترک باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات