چطور گوشی گم شده یا دزدی را در ایرانسل، همراه اول و رایتل ردیابی کنیم؟

دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۶
مطالعه 4 دقیقه
ردیابی و پیداکردن گوشی‌های مفقود شده و دزدی علاوه‌بر مراجعه به داداستانی و پلیس، نیاز به مطلع ساختن و پیگیری کردن از اپراتورهای تلفن همراه دارد.
تبلیغات

همراه اول، ایرانسل و رایتل برای ردیابی گوشی‌های مفقودی و سرقتی راهکار آسانی را تعبیه کرده‌اند تا شما بدون مراجعه‌ی حضوری گوشی‌تان را ردیابی کنید. شاید شما هم گوشی‌تان مفقود یا دزدیده‌ شده است. برای پیداکردن این گوشی‌ها، ابتدا باید به دادستانی و پلیس مراجعه کنید و سپس ازطریق اپراتورهای موبایل اقدام کنید.

اپراتورهای تلفن همراه هر کدام راهکار ساده‌ای را برای ردیابی گوشی موبایل مشترکین خود راه‌اندازی کرده‌اند تا ازطریق کدهای دستوری USSD یا پیامک بتوانید گوشی خود را ردیابی کنید.

در ادامه راهکار‌های هر سه اپراتور مطرح کشور را برای ردیابی گوشی‌های مجهز شده به سیم‌کارت‌های رایتل، ایرانسل و همراه اول را آموزش می‌دهیم.

ردیابی گوشی گم شده یا سرقت‌ شده در همراه اول

مشترکان همراه اول برای ردیابی گوشی مفقود شده یا به سرقت رفته خود، ابتدا شماره IMEI گوشی گم یا دزدیده شده را از روی جعبه گوشی یادداشت کرده و سپس مراحل زیر را طی کنند:

  • به یکی از مراکز خدمات پس از فروش همراه اول مراجعه کرده و سیم‌کارت متصل به گوشی مفقودی یا دزدیده شده‌ی خود را قطع و نسبت به تعویض سیم‌کارت، با همان شماره تلفن همراه خود، اقدام به ردیابی گوشی کنید.
  • پس از قرار دادن سیم‌کارت جدید در گوشی کد دستوری *10*2121# را شماره‌گیری کنید. مراحل را طی کنید تا درخواست مفقودی ثبت شود.
  • با استفاده از سرویس ردیابی گوشی، گوشی مفقود شده خود را در بازه زمانی ۱۰ روزه و در صورت کارکرد در شبکه همراه اول ردیابی کرده و سپس سایر مراحل قانونی را ازطریق مراجع ذیربط پیگیری کنید.
  • در بازه‌ی زمانی ۱۰ روزه، در صورتیکه گوشی مفقودی مورد نظر در شبکه همراه اول مورد استفاده قرار گیرد و ردیابی موفقیت‌آمیز باشد، سرویس ردیابی گوشی به صورت خودکار متوقف شده و نتیجه‌ی ردیابی به همراه کد پیگیری، ازطریق پیامک به شماره تلفن همراه مشتری ارسال خواهد شد.
  • در صورت موفقیت آمیز بودن ردیابی گوشی، با همراه داشتن کد رهگیری اعلام شده، به مراجع ذیصلاح قانونی جهت اعلام مفقودی گوشی مراجعه کنید.
  • تعرفه روزانه سرویس ردیابی گوشی در همراه اول ۵۰۰ تومان است و سرویس تا ۱۰ روز فعال می‌ماند.

بدین ترتیب سرویس ردیابی گوشی تا ۱۰ روز پس ازدریافت شماره سریال، به جستجوی گوشی مفقود شده می‌پردازد و در پایان در صورت موفقیت در ردیابی گوشی، نتیجه را ازطریق پیامک به اطلاع مشترک می‌رساند تا مشترک سایر مراحل حقوقی را ازطریق مراجع ذیربط پیگیری کند. با در دست داشتن «کد پیگیری و تاریخ ردیابی» به مراجع قضایی مراجعه کرده و نامه‌ی قضایی دریافت کنید. اصل نامه را به شرکت همراه اول تحویل داده و با مراجعه‌ی مجدد به مراجع قضایی پیگیر دریافت نتیجه‌ی ارسالی از همراه‌اول باشید.

درصورت ردیابی ناموفق، مشترک می‌تواند برای ردیابی مجدد گوشی خود اقدام و سرویس را دوباره فعال کند.

برای غیرفعال کردن درخواست مفقودی نیست کد دستوری *10*2122# و برای راهنمایی کد *10*2123# را شماره‌گیری کنید.

ردیابی گوشی گم شده یا سرقت‌ شده در ایرانسل

مشترکان ایرانسل نیز برای ردیابی گوشی مفقود یا سرقت شده خود می‌توانند با دراختیار داشتن IMEI گوشی مورد نظر که روی جعبه تلفن همراه درج شده، از تمامی خطوط ایرانسلی به طریق زیر اقدام کنند:

  • شماره‌گیری کد #۶۱۰۱*

پس از وارد کردن کد بالا، مراحل زیر را طی کنید تا ردیابی گوشی گم‌شده‌ یا دزدیده‌ی متصل به سیم‌کارت ایرانسل در سامانه ردیابی این اپراتور درج شود:

  • تأیید قوانین با ارسال عدد یک
  • تأیید هزینه سرویس به مبلغ ۱۰۰۰ ریال معادل ۱۰۰ تومان با ارسال عدد یک
  • مشخص کردن اپراتور سیم‌کارتی که در گوشی‌ مورد نظر داشتید: عدد یک ایرانسل عدد ۲ دیگر اپراتورها
  • ارسال کد ۱۵ رقمی IMEI گوشی مورد نظر

توجه داشته باشید، ظرف مدت ۴۸ ساعت پس از ثبت درخواست، سامانه‌ی مورد نظر نتیجه‌ی ردیابی را به خط ایرانسلی که ازطریق آن با سامانه پیامکی تماس گرفته‌اید، ارسال خواهد کرد.

ایرانسل توصیه می‌کنید برای دریافت اطلاعات صحیح از ردیابی گوشی تلفن همراه باید ۵ روز بعد از مسدودکردن سیم‌کارت اقدام کنید تا نتیجه ردیابی شما را به خط خودتان ارجاع ندهد.

در صورت منفی بودن پاسخ می‌توانید پس از گذشت ۵ روز مجددا نسبت به درخواست ردیابی اقدام کنید.

در صورت مثبت بودن نتیجه‌ی ردیابی، پیامکی حاوی کد پیگیری و تاریخ ردیابی دریافت می‌کنید. با در دست داشتن «کد پیگیری و تاریخ ردیابی» به مراجع قضایی مراجعه کرده و نامه‌ی قضایی دریافت کنید. اصل نامه را به شرکت ایرانسل تحویل داده و با مراجعه‌ی مجدد به مراجع قضایی پیگیر دریافت نتیجه‌ی ارسالی از ایرانسل باشید.

هر بار ثبت درخواست پیگیری در سامانه ردیابی گوشی ایرانسل، ۱۰۰ تومان هزینه دارد.

در نظر داشته باشید اگر می‌خواهید گوشی تلفن همراه خود را پیدا کنید، برای ردیابی گوشی خود در تمامی اپراتورها باید درخواست ردیابی را ثبت کنید.

ردیابی گوشی گم شده یا سرقت‌ شده در رایتل

رایتل نیز همچون دو اپراتور دیگر کشور امکان ردیابی گوشی دزدیده یا گم شده را ازطریق شماره سریال (IMEI) گوشی مفقودی فراهم می‌کند. مراحل انجام این کار به شرح زیر است:

  • شماره سریال ۱۵ رقمی IMEI گوشی خودرا به سر شماره‌ی 6101 پیامک کنید.
  • پس از ثبت موفق شماره سریال گوشی، یک پیامک با محتوای زیر دریافت خواهید کرد:«مشترک گرامی، اگر در زمان مفقودی گوشی از سیم‌کارت رایتل استفاده می‌کردید، خواهشمند است شماره‌ آن و در غیر این‌صورت، عدد 0 را ارسال کنید.»
  • سپس باید یکی از بازه‌های زمانی اشاره شده در زیر را جهت ردیابی گوشی خود انتخاب کنید:عدد یک: از ۱۰ روز گذشته تا ابتدای روز جاری با هزینه ۱۰۰۰ ریالعدد ۲: از ابتدای روز جاری تا ۱۰ روز آینده با هزینه ۱۰٫۰۰۰ ریالعدد ۳: از ۱۰ روز گذشته تا ۱۰ روز آینده با هزینه ۱۱٫۰۰۰ ریال

با ارسال عدد 1 نتیجه ردیابی بعد از ۲۴ ساعت برای شما ارسال خواهد شد. در صورت انتخاب عدد 2 یا 3، هر زمان که نتیجه ردیابی مثبت باشد، به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد و در صورت منفی بودن حداکثر پس از ۱۰ روز پاسخ اعلام می‌شود.

  • پس از کسر هزینه، درخواست شما جهت ردیابی در سیستم ثبت خواهد شد.
  • هزینه پیامک‌های ارسالی به سرشماره 6101 مطابق تعرفه عادی (انگلیسی/فارسی) محاسبه می‌شود.
  • در صورت مثبت بودن نتیجه درخواست، پیامکی شامل نتیجه، تاریخ ردیابی و کد رهگیری برای شما ارسال خواهد شد.
  • در اسرع وقت برای طی مراحل قانونی و تهیه دستور قضایی اقدام کنید. ضروری است کد رهگیری که در پیامک برای شما ارسال شده، در دستور قضایی درج شود.
  • در صورت منفی بودن پاسخ، می‌توانید درخواست ردیابی گوشی خود را دوباره ثبت کنید.
  • با ارسال عدد ۹ به سرشماره 6101 می‌توانید سوابق درخواست‌های خود را مشاهده کنید.
  • این سرویس فقط مثبت یا منفی بودن نتیجه ردیابی را مشخص می‌کند و ارائه اطلاعات هویتی مربوط به فرد استفاده کننده از گوشی، مستلزم دستور قضایی است.

این مقاله‌ی آموزشی اولین بار بهمن‌ماه ۱۳۹۴ توسط حامد نراقی تهیه شد و در آذرماه ۱۴۰۱ مجددا بازنویسی شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات