آموزش ردیابی گوشی های شیائومی

دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
یکی از امکانات امنیتی و مهم گوشی‌های هوشمند، قابلیت ردیابی و کنترل آن‌ها از راه دور است و همیشه پس از خرید گوشی هوشمند باید با تنظیمات و قابلیت‌های این بخش به‌خوبی آشنا شد و آن را پیکربندی کرد.
تبلیغات

هدف اصلی ردیابی گوشی هوشمند به‌نوعی یافتن آن درصورت به‌سرقت رفتن گوشی نیست؛ بلکه درصورت مفقود‌شدن آن است؛ زیرا سارق به‌راحتی می‌تواند آن را از دسترس خارج کند. این درصورتی است که تمامی ارتباطات مخابراتی و بی‌سیم گوشی نیز برای شناسایی آن فعال باشد. بااین‌حال نمی‌گوییم که اگر گوشی به سرقت رفت، به‌کلی باید از این روش برای یافتن آن صرف نظر کنید؛ زیرا در هر حالتی شانس ردیابی آن وجود خواهد داشت؛ ضمن اینکه شما باید تمامی راه‌های ممکن برای ردیابی آن را به‌کار بگیرید.

بااین‌حال این سازندگان گوشی‌های هوشمند سعی دارند با گسترش امکانات و راهکارهای مختلف، گزینه‌های بیشتری را درصورت مفقود شدن یا به‌سرقت رفتن گوشی دراختیار کاربر قرار دهند؛ از این‌ رو امکانات ردیابی برای برندهای مختلف گوشی موبایل متفاوت است. در این مطلب قصد داریم نحوه‌ی فعال‌سازی ویژگی Find device گوشی‌های شیائومی و ردیابی آن‌ها را توضیح داده و قابلیت‌ها و امکانات مختلف آن را بررسی کنیم.

فعال کردن Find device در گوشی شیائومی

آموزش ردیابی گوشی آیفون

برای استفاده از این قابلیت باید دارای اکانت شیائومی یا Mi Account بوده و در اکانت خود در گوشی لاگین کرده باشید. برای فعال‌سازی قابلیت Find device در گوشی شیائومی تنظیمات را باز کرده و به قسمت Mi Account بروید. روی Devices (دستگاه‌ها) ضربه بزنید. در صفحه بعد دستگاهی را که دراختیار دارید، انتخاب کنید.

مراحل فعال کردن Find Device در رابط کاربری MIUI

در صفحه‌ی Current device (دستگاه فعلی) روی Find device (یافتن دستگاه) ضربه بزنید و گزینه‌ی آن را روشن کنید. در ادامه از شما خواسته می‌شود که مجوزهای لازم برای یافتن دستگاه را صادر کنید.

در این مرحله باید سه دسترسی Access device info (دسترسی به اطلاعات دستگاه)، Access location (دسترسی به موقعیت) و Send SMS (ارسال پیامک) را روشن کنید. گزینه‌ی Access location برای موقعیت‌یابی گوشی روی نقشه و دو گزینه‌ی Access device info و Send SMS برای دسترسی به شماره تلفن و ارسال پیامک به منظور ردیابی گوشی ازطریق ارسال درخواست به شماره تلفن سیم‌کارت قرار گرفته روی گوشی و دریافت موقعیت دستگاه به صورت پیامکی به سرورهای شیائومی در هنگام قطع‌بودن اینترنت گوشی است.

مراحل فعال کردن Find Device در رابط کاربری MIUI

اگرچه در تست‌های زومیت، به علت بروز خطا در مرحله فعال‌سازی SMS Positioning، موفق به موقعیت‌یابی پیامکی ازطریق سیم‌کارت‌های ایرانی نشدیم و در تلاش هستیم تا ازطریق راه‌های مختلف این مشکل را برطرف کنیم، بااین‌حال برای به‌کار افتادن این ویژگی باید هر سه گزینه روشن باشند. پس از روشن کردن این سه‌گزینه روی Grant (اعطا کردن) ضربه بزنید.

پس‌از فعال‌سازی در همین صفحه گزینه‌های جدید زیر اضافه می‌شوند که بسته به نیاز خود می‌توانید آن‌ها را فعال کنید:

مراحل فعال کردن Find Device در رابط کاربری MIUI
  • Report location when battery is low (گزارش موقعیت مکانی هنگام کم بودن شارژ باتری): این گزینه، آخرین موقعیت مکانی گوشی شما را به‌محض اینکه باتری به میزان معینی رسید که احتمال خاموش‌شدن گوشی افزایش می‌یابد، به سرورهای شیائومی ارسال می‌کند. این باعث می‌شود درصورت خاموش‌شدن گوشی به‌دلیل اتمام باتری و قطع اتصال با شبکه بتوانید ببینید گوشی شما آخرین بار در چه موقعیتی قرار داشته است.
  • Report location before powering off (گزارش موقعیت مکانی هنگام پیش‌از خاموش شدن): با فعال کردن این گزینه، اگر فردی اقدام به خاموش‌کردن گوشی کند، پیش از خاموش‌شدن گزارشی از آخرین موقعیت گوشی به اکانت شیائومی شما ارسال می‌شود تا اگر گوشی خاموش و اتصال با شبکه قطع شد بتوانید ببینید گوشی شما آخرین بار در چه موقعیتی قرار داشته است.

در انتهای صفحه نیز گزینه Permissions details (جزئیات مجوزها) وجود دارد که با انتخاب آن، همان دسترسی‌های سه‌گانه‌ای که در مرحله‌ی قبل آن‌ها را فعال کردید نشان می‌دهد.

ردیابی گوشی شیائومی از راه دور

اکنون که سیستم ردیابی و موقعیت‌یابی گوشی فعال شده است، ازطریق وب‌سایت Xiaomi Cloud در زمان اتصال گوشی به اینترنت می‌توانید موقعیت آن را روی نقشه پیدا کنید.

افزون‌براین به امکاناتی برای محافظت بیشتر گوشی یا کمک به شناسایی آن توسط افراد در زمان مفقودشدن یا به سرقت‌رفتن دسترسی خواهید داشت. پس‌ از ورود به این سایت روی گزینه‌ی Sign in with Mi Account (ورود با حساب Mi) کلیک کنید.

ردیابی گوشی شیائومی در سایت Xiaomi Cloud

در صفحه‌ی بعدی شماره موبایل یا ایمیلی را که با آن اکانت شیائومی ساخته‌اید، وارد کرده و روی Sign in کلیک کنید.

ردیابی گوشی شیائومی در سایت Xiaomi Cloud

پس از ورود به سیستم، حساب ابری شیائومی خود را مشاهده خواهید کرد که ازطریق آن می‌توانید به داده‌های همگام‌سازی‌شده مانند یادداشت‌ها، تصاویر، مخاطبان و مواردی دیگر دسترسی داشته باشید. دسترسی به پنل Find device شیائومی نیز از این بخش صورت می‌گیرد.

ردیابی گوشی شیائومی در سایت Xiaomi Cloud

با کلیک روی Find device (یافتن دستگاه) وارد صفحه‌ای می‌شوید که در قسمت بالای آن، لیست گوشی‌ها و دستگاه‌های مختلفی که با حساب شیائومی شما مرتبط شده‌اند نمایش داده می‌شود.

ردیابی گوشی شیائومی در سایت Xiaomi Cloud

با انتخاب دستگاه موردنظر، سرور درخواستی را برای موقعیت‌یابی به گوشی شما ارسال می‌کند و در صورت اتصال گوشی به اینترنت یا دریافت پیامک موقعیت، آن‌را شناسایی کرده، موقعیت آن را روی نقشه مشخص می‌کند. پس از قبل Location یا موقعیت مکانی گوشی خود را به همراه اینترنت روشن کنید. به این نکته توجه داشته باشید که گاهی اوقات شناسایی موقعیت ممکن است تا چند دقیقه طول بکشد.

ردیابی گوشی شیائومی در سایت Xiaomi Cloud

اگر موقعیت گوشی شما شناسایی شود، یک نقطه سبزرنگ کنار مدل دستگاه شما نشان می‌دهد. با یک‌بار کلیک روی مدل گوشی خود می‌توانید درصد باتری و آخرین زمان موقعیت‌یابی را مشاهده کنید. موقعیت مکانی به‌صورت خودکار به‌روز نمی‌شود بنابراین می‌توانید از گزینه‌ی Locate again برای مشاهده موقعیت جدید استفاده کنید. افزون‌براین موارد به سه گزینه‌ی مهم دسترسی خواهید داشت:

۱. Sound (پخش صدا)

با انتخاب این گزینه، گوشی شما حتی اگر در حالت سکوت یا ویبره باشد، با حداکثر صدا زنگ خواهد خورد. این گزینه می‌تواند در پیدا‌کردن گوشی در مواقع جاماندن آن در مکانی خاص، افراد را از این موضوع آگاه ساخته و گوشی را بیابند. همچنین در زمان‌هایی که نمی‌دانید گوشی خود را کجا گذاشته‌اید و شاید با تماس تلفنی نتوانید از صدای آن متوجه مکان گوشی شوید، سودمند باشد.

۲. Lost mode (حالت گم‌شده)

با انتخاب این گزینه، قفل اکانت شیائومی روی گوشی شما فعال شده و دسترسی به همه چیز روی گوشی شما تا زمانی که رمز اکانت خود را مجدد در گوشی وارد نکنید قطع می‌شود. حتی اگر گوشی به تنظیمات کارخانه برگردد امکان حذف این قفل وجود ندارد.

افزون‌براین موقعیت مکانی گوشی به صورت مرتب ارسال و به‌روز می‌شود و اگر فردی اقدام به خاموش کردن گوشی کند، مختصات جغرافیایی موقعیت مکانی آن به صورت پیامکی برای شیائومی ارسال می‌شود. ضمناً حساب Mi Pay که مربوط به پرداخت‌های آنلاین است هم حذف خواهد شد.

۳. Erase data (پاک‌سازی داده‌ها)

هیچ فردی دوست ندارد وقتی گوشی خود را گم کرده، داده‌ها و اطلاعات شخصی‌اش به‌دست فردی ناشناس بیفتد. بنابراین قابلیت پاک‌شدن اطلاعات از راه‌دور، از مهم‌ترین و بدیهی‌ترین امکانی است که باید تمامی پلتفرم‌های ردیابی و کنترل گوشی از راه دور داشته باشند. برای همین یکی از مهم‌ترین اقدامات در خصوص سرقت گوشی، پاک‌کردن اطلاعات آن است که با انتخاب این گزینه، گوشی شما به تنظیمات کارخانه بازگشته و تمامی داده‌های آن حذف می‌شود.

اما در این‌جا یک اتفاق جالب می‌افتد و آن باقی‌ماندن اطلاعات مربوط به اکانت شیائومی شما است. بنابراین گوشی شما همچنان پس از بازنشانی قابل ردیابی خواهد بود اما همانند گزینه‌ی قبل، دستگاه شما قفل شده و تا زمان وارد کردن رمز اکانت شما گوشی قابل استفاده نخواهد بود.

ردیابی گوشی شیائومی در سایت Xiaomi Cloud

افزون‌بر مواردی که در بالا گفته شد، با کلیک روی دکمه سه‌نقطه در این منو دو گزینه‌ی View history و Turning off find device را مشاهده خواهید نمود. با استفاده از View history می‌توانید به کلیه سوابق مربوط به ردیابی گوشی خود دسترسی پیدا کنید. در انتها گزینه Turning off find device سیستم ردیابی گوشی شما را خاموش می‌کند.

نکات و توصیه‌های مهم در خصوص ردیابی گوشی شیائومی

  • برخلاف گوشی‌های سامسونگ و اپل، هنوز قابلیتی برای ردیابی گوشی شیائومی در حالت خاموش وجود ندارد. دریافت موقعیت گوشی ازطریق رهگیری پیامکی نیز ظاهراً در ایران قابل استفاده نیست بنابراین این امکان تنها در صورت اتصال به اینترنت وجود خواهد داشت.
  • اگر اتصال به اینترنت قطع یا ناپایدار باشد، دریافت گزارش آخرین موقعیت در شرایط ضعیف بودن باتری یا قبل از خاموش شدن گوشی امکان‌پذیر نیست.
  • توصیه می‌شود هنگام خروج از منزل و خصوصا تردد در مکان‌های شلوغ و پر رفت‌و‌آمد، موقعیت مکانی و اینترنت همراه گوشی خود را روشن کرده و بلندی صدای زنگ و ویبره گوشی را روی بیشترین حد قرار دهید.
  • حتماً امکان کنترل خاموش یا روشن‌کردن اینترنت موبایل و موقعیت مکانی در صورت قفل‌بودن دستگاه را از قسمت تنظیمات امنیتی غیرفعال کنید.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات