طراحی پشت شیائومی ۱۴ اولترا ۲

بررسی شیائومی ۱۴ اولترا؛ دوربین کامپکت سیم‌کارت‌خور

پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۳
مطالعه 44 دقیقه
شیائومی ۱۴ اولترا، پرچم‌دار تمام‌عیاری است که مجموعه‌ای از قطعات سخت‌افزاری خیره‌کننده و پیشرفته را در بدنه‌ای نه‌چندان خوش‌دست ارائه می‌دهد.
تبلیغات

دوربین گوشی تا چه اندازه برایتان اهمیت دارد؟ آیا عملکرد دوربین آن‌قدری برایتان مهم است که بخواهید زائده‌ی غول‌آسایی به‌ضخامت حدود نیم‌سانتی‌متر را که نیمی از نمای پشتی گوشی را به اشغال خود درآورده، به چشمتان نیاید؟ اگر پاسخ «بله» دادید؛ بنابراین شیائومی ۱۴ اولترا می‌تواند گزینه‌ای عالی برایتان باشد؛ البته با یک امّای بزرگ؛ با بررسی شیائومی ۱۴ اولترا همراه زومیت باشید.

گوشی پرچم‌دار شیائومی ۱۴ اولترا از سوی فروشگاه بارسل برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفت.

بررسی ویدیویی شیائومی ۱۴ اولترا

تماشا در یوتیوب

طراحی بحث‌برانگیز؛ اما دلربا

پرچمدار دوربین‌محور و تمام‌و‌کمال شیائومی، فلسفه‌ی وجودی‌اش را در تمامی بخش‌ها به‌‌ویژه در طراحی و ظاهر نیز بدون هیچ‌گونه تعارفی نمایان می‌کند و نشان می‌دهد که برای داشتنِ مجموعه‌ی دوربین تمام‌عیارش، باید با عواقب آن هم به صلح برسیم.

دوربین‌های شیائومی ۱۴ اولترا
زومیت

برای صحبت درباره‌ی طراحی شیائومی ۱۴ اولترا، باید به‌قول فرنگی‌ها ابتدا به «فیل داخل اتاق»، یعنی برآمدگی دوربین بپردازم. باوجود اینکه ۱۴ اولترا از همان برآمدگی دوربین دایره‌ای مشابه مدل سال گذشته استفاده می‌کند، اما به‌خاطر تغییرات اندک و البته تأثیرگذارش، تمایز محسوسی با شیائومی ۱۳ اولترا دارد.

جزیره‌ی دوربین اولین و تنها چیزی است که روی بدنه‌ی ۱۴ اولترا به‌چشم می‌آید

امسال، جزیره‌ی دایره‌ای‌شکل دوربین، تقریبا نیمی از پشت گوشی را دربر می‌گیرد و با ساختار دو طبقه، حدود نیم سانتی‌متر از بدنه بیرون می‌زند. خوشبختانه برآمدگی در قسمت میانی جای گرفته و باعث لق‌زدن گوشی هنگام قرارگیری روی سطوح نمی‌شود؛ اما شیبی که گوشی به‌سمت پایین می‌گیرد، آن‌قدر قابل‌توجه است که شاید از نظر بصری عجیب و اذیت‌کننده به‌نظر برسد.

ضخامت دوربین شیائومی ۱۴ اولترا
زومیت

جزیره‌ی دوربین‌ها از نظر ارگونومی هم تأثیر ضد‌و‌نقیضی روی حس‌وحال کاربری گوشی می‌گذارد. باوجود وزن نه‌چندان سنگین ۲۳۰ گرمی دستگاه، وقتی شیائومی ۱۴ اولترا را در دست می‌گیرید، احساس می‌کنید گوشی به سمت پایین لنگر می‌اندازد و هر لحظه امکان دارد کنترل آن را از دست بدهید. از طرف دیگر، برخورد انگشتان به برآمدگی دوربین هم می‌تواند روی اعصابتان برود؛ البته، به‌عقیده‌ی برخی، شاید این برآمدگی بتواند نقش تکیه‌گاه برای دست را هم بازی کند!

نکته‌ی جالب اینکه باوجود جزیره‌ی دوربین بزرگ‌تر، شیائومی ۱۴ اولترا نه‌تنها بزرگ‌تر از مدل سال گذشته نیست، بلکه حتی سنگین‌تر هم نشده که طبیعتا برای همه‌ی ما خبر خوبی به‌حساب می‌آید؛ برای مقایسه بد نیست اشاره کنم که ۱۴ اولترا حدود ۴ گرم از S24 اولترا سبک‌تر است، اما همچنان به سبکی آیفون ۱۵ پرو مکس نمی‌رسد.

لوگو شیائومی
زومیت

از جزیره‌ی دوربین و تصمیمات بحث‌برانگیز شیائومی در این بخش که بگذریم، نکات مثبت در طراحی و کیفیت ساخت شیائومی ۱۴ اولترا بیشتر به چشم‌مان خواهد آمد. چینی‌ها در استفاده از متریال باکیفیت به‌هیچ‌وجه مضایقه نکرده‌اند و از همان ابتدای در دست گرفتن گوشی، متوجه کیفیت مثال‌زدنی پرچمدارشان خواهید شد.

زیبایی و کیفیت ساخت شیائومی ۱۴ اولترا را نمی‌توان به‌این راحتی‌ها زیر سوال برد

فریم تخت گوشی، از جنس تیتانیوم یا آلومینیوم است که بسته به مدل می‌تواند متفاوت باشد. محصولی که برای بررسی در اختیار ما قرار داشت، از فریم آلومینیومی استفاده می‌کرد که به گفته‌ی شرکت سازنده و به‌لطف نوعی آلیاژ جدید، حدود ۳۸ درصد استحکام بیشتری را نسبت به شیائومی ۱۳ پرو در اختیار می‌گذارد.

شیائومی 14 اولترا به‌رسم نسل قبل، به پوششی از جنس چرم مصنوعی مزین شده است و شیائومی ادعا می‌کند که در برابر آلودگی و فرسودگی مقاوم‌تر از مدل سال قبل عمل خواهد کرد. ضمنا گواهی IP68 نیز گوشی را در برابر گردوخاک و آب (غرق بودن در آب با عمق ۱٫۵ متر به مدت ۳۰ دقیقه) نیز مقاوم نشان می‌دهد.

طراحی پشت شیائومی ۱۴ اولترا
زومیت

وجود چرم مصنوعی با کیفیت و بافت روی آن،‌ باعث می‌شود که حس خوبی از در دست گرفتن ۱۴ اولترا داشته باشید. درواقع مشکلاتی که احتمالا جزیره‌ی دوربین برای مدیریت وزن دستگاه و برقراری تعادل کامل در دستانتان به‌وجود می‌آورند، با‌وجود چرم پشت بدنه، تا حد خوبی مرتفع خواهد شد. ضمن اینکه مات‌بودن و تخت‌بودن فریم نیز به خوش‌دست‌تر شدن دستگاه کمک می‌کنند. در این میان، شاید پیشروی فریم فلزی تا نمای پشتی گوشی برای برخی، ناخوشایند باشد؛ گویی پنل چرمی دستگاه، حاشیه‌ای فلزی دارد.

پرچمدار دوربین‌محور شیائومی در دو رنگ مشکی و سفید تولید می‌شود. مدل مشکی که برای بررسی در اختیار ما بود، کاریزمای ظاهری خاصی دارد؛ از ترکیب چرم مشکی با فریم مشکی گرفته تا امتداد چرم در اطراف جزیره‌‌ی دوربین و حلقه‌ی طلایی که دور مجموعه‌ی دوربین را دربر می‌گیرد، همه و همه باعث می‌شوند که شیائومی ۱۴ اولترا گوشی زیباتری نسبت به مدل سال گذشته باشد و «یکپارچگی بصری بیشتر» را به‌عنوان نقطه‌ی قوت، در کارنامه‌ی خود ثبت کند.

استفاده از شیائومی ۱۴ اولترا در دست
زومیت

شیائومی برای محافظت از نمایشگر شیائومی ۱۴ اولترا، سنگ تمام گذاشته و روی آن را با پوشش شیشه‌ای اختصاصی خودش با نام Shield Glass پوشانده است. پوشش Shield Glass در هر چهار لبه‌، انحنای ظریفی دارد و براساس ادعای چینی‌ها تا ۱۰ برابر استحکام بیشتری نسبت به Gorilla Glass Victus دارد که در شیائومی ۱۳ اولترا استفاده شده بود.

نمایشگر پرنور و رنگارنگ

البته به شیائومی حق می‌دهم که چنین پوشش مستحکمی را برای صفحه‌نمایش پرچم‌دار جدیدش بسازد؛ چرا که نمایشگر شیائومی ۱۴ اولترا به‌معنای واقعی کلمه، خیره‌کننده و عالی است. پنل ۶٫۷ اینچی OLED دستگاه با وضوح WQHD+ یا ۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل و نسبت تصویر استاندارد ۲۰:۹، حتی پیش از اجرای تست‌های متداول زومیت هم پرنور بودن و خوش‌آب و رنگیِ خود را به‌رخ می‌کشید.

صفحه‌نمایش شیائومی ۱۴ اولترا
زومیت

نمایشگر شیائومی ۱۴ اولترا از استانداردهای HDR10+ و دالبی‌ویژن پشتیبانی می‌کند و بنابر اعداد و ارقام رسمی اعلام‌شده، می‌تواند تا ۳۰۰۰ نیت روشنایی تولید کند. در تست‌ها، زیر نور شدید تجهیزات استودیوی زومیت و حین پخش محتوای HDR، بیشترین روشنایی نمایشگر را حدود ۳۲۷۰ نیت، یعنی حتی بیشتر از روشنایی اعلام‌شده از سوی شیائومی به‌دست آوردیم.

درست‌مانند پیکسل ۸ پرو و گلکسی S24 اولترا، پرچم‌دار جدید شیائومی نیز از فناوری HDR گوگل برای ثبت و نمایش عکس‌های ۱۰ بیتی با افکت HDR مشابه ویدیوها پشتیبانی می‌کند؛ بدین‌مفهوم که هنگام مشاهده‌ی عکس‌های ثبت‌شده با گوشی در اپلیکیشن گالری خود شیائومی و گوگل فوتوز، نواحی روشن عکس‌‌ها (هایلایت) درخشان‌تر و جذاب‌تر از عکس‌های عادی دیده می‌شوند. هنگام مشاهده‌ی عکس‌های مشابه در مرورگر کروم نیز تجربه‌ی مشابهی را خواهید داشت.

نمایشگر شیائومی ۱۴ اولترا به معنای واقعی کلمه «چشم‌نواز» است

در حالت تنظیمات دستی روشنایی، از گوشی شیائومی حدود ۸۶۰ نیت روشنایی تحویل خواهید گرفت که برای محیط‌های پرنور داخلی، بیش‌تر از کافی هم خواهد بود؛ اما برای کار کردن با گوشی زیر نور شدید آفتاب،‌ تنظیمات خودکار قطعا نتیجه‌ی بهتری به همراه خواهد داشت. ای‌کاش شیائومی نیز مانند سامسونگ از پوشش ضدانعکاس نور روی پنل گوشی استفاده می‌کرد تا تجربه‌ی بصری خیره‌کننده‌ی شیائومی ۱۴ اولترا کامل‌تر می‌شد.

برای پایین‌آوردن روشنایی، پنل ۱۴ اولترا از تکنیک‌های DC Dimming و PWM با فرکانس ۱۹۲۰ هرتز استفاده می‌کند. به‌لطف همین تکنیک‌ها، فشار واردشده به چشمان کاربر نیز کاهش پیدا می‌کند و امکان به‌وجود آمدن مشکلاتی مثل سردرد هنگام کار با گوشی به حداقل می‌رسد. کمترین روشنایی نمایشگر را حدود ۲ نیت اندازه‌گیری کردیم که برای کار با گوشی در محیط‌های تاریک کاملا ایده‌آل خواهد بود.

عملکرد نمایشگر شیائومی ۱۴ اولترا در برابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

Adobe RGB

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

شیائومی ۱۴ اولترا

۲

۸۶۰

۳۲۷۰

(HDR)

۹۸٫۵

درصد

(Original Color)

۳٫۱

۹۵٫۸

درصد

(Vivid)

۲٫۶

۹۲٫۵

درصد

(Saturated)

۳٫۹

گلکسی S24 پلاس

۰٫۸

۵۸۷

۲۹۶۵

(HDR)

۹۵٫۶ درصد

(Natural)

۳٫۲

۸۳٫۳ درصد

(Vivid)

۴٫۶

۸۱٫۲ درصد

(Vivid)

--

گلکسی S24 اولترا

۰٫۷

۹۱۴

۲۶۳۵

(HDR)

۱۰۲ درصد

(Natural)

۳٫۵

۸۱٫۸ درصد

(Vivid)

۴٫۴

--

--

شیائومی ۱۴ پرو

۲٫۱۵

۸۲۷

۳۰۰۰

(HDR)

۱۰۰ درصد

(Original Color)

۲٫۰

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۳٫۹

--

--

پیکسل ۸ پرو

۲٫۱۹

۱۱۶۵

۱۹۰۵

(HDR)

۱۰۰ درصد

(Natural)

۱٫۰

۹۸ درصد

(Adaptive)

۲٫۴

--

--

آیفون ۱۵ پرو مکس

۲٫۱۵

۱۰۴۱

۱۹۵۰ (HDR)

۹۹٫۷

۰٫۹

--

--

--

--

آیفون ۱۵ پرو

۲٫۲۱

۱۰۵۲

۱۹۴۷ (HDR)

۹۹٫۷

۱٫۰

--

--

--

--

تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

پنل ۱۲۰ هرتزی شیائومی ۱۴ اولترا از فناوری LTPO بهره می‌برد؛ بدین‌مفهوم که می‌تواند بسته به نوع محتوای در حال نمایش، نرخ نوسازی را بین یک تا ۱۲۰ هرتز تغییر دهد تا کاربر هم از مزایای صفحه‌نمایش سریع گوشی بهره ببرد، هم به شارژدهی باتری صدمه‌ی چندانی وارد نشود. در کاربری‌های عادی، اغلب مواقع که تصویر ثابتی در حال نمایش باشد، نرخ نوسازی روی ۱۰ هرتز تنظیم می‌شود، حین پخش ویدیو یا اجرای بازی، نرخ نوسازی به‌ترتیب با نرخ فریم ویدیو و بازی همگام می‌شود.

پنل ۱۲ بیتی شیائومی ۱۴ اولترا با پشتیبانی از ۶۸ میلیارد رنگ، در تولید رنگ‌ها و پوشش‌دهی فضاهای رنگی وسیع، بسیار عالی و دقیق عمل می‌کند. طبق نتایجی که در جدول بالا گزارش کرده‌ایم،‌ پروفایل Vivid بیشترین دقت را در بازتولید رنگ‌ها ارائه می‌کند؛ اما پوشش‌دهی بالای ۹۰ درصد فضای رنگی بسیار وسیع Adobe RGB با خطای عالی نیز در نوع خود قابل توجه است و شیائومی ۱۴ اولترا را از این حیث، در بین محصولات هم‌رده یک سر و گردن بالاتر قرار می‌دهد.

به‌لطف پنل OLED، رنگ‌های مشکی عمیق هستند و کنتراست بالای تصویر باعث می‌شود که تماشای محتوا و به‌طور کلی، نگاه کردن به نمایشگر ۱۴ اولترا، برای هر کاربری لذت‌بخش باشد.

سیستم هپتیک شیائومی ۱۴ اولترا
زومیت

برای تکمیل تجربه‌ی دریافتی کاربر از محتوا روی گوشی شیائومی ۱۴ اولترا، دو اسپیکر استریو با حجم صدای بسیار بالا نیز تعبیه شده‌اند. شاید حجم صدای شیائومی ۱۴ اولترا اندکی از آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S24 اولترا کم‌تر باشد؛ اما پاسخ فرکانسی آن به‌ویژه در فرکانس‌های پایین (صداهای بم) و بالا (صداهای بسیار زیر)، دقیق‌تر و خنثی‌تر از پرچم‌دار کره‌ای‌ها است. گوشی گران‌قیمت چینی‌ها بیس‌های کوبنده‌تری نیز تولید می‌کند و در فرکانس‌های میانی (صدای خواننده و اغلب آلات موسیقی)، صدای شفاف‌تری نسبت به پرچم‌دار اپل به گوش کاربر می‌رساند.

پیش‌تر در بررسی شیائومی ۱۴ پرو، از عملکرد کم‌نظیر سیستم لامسه‌ای (هپتیکی) گوشی در افزودن به لذت تعامل با گوشی صحبت کردیم، باید بگویم که شیائومی ۱۴ اولترا نیز همین برتری را در دل دارد. سیستم هپتیکی پرچم‌دار جدید شیائومی عملکرد بسیار دقیقی دارد و به‌خوبی انیمیشن‌های رابط کاربری HyperOS را در جای‌جای رابط کاربری از جابه‌جایی میان اپ‌ها گرفته تا تغییر صدای گوشی همراهی می‌کند.

شیائومی برای پرچم‌دار تمام‌عیارش، اکسسوری بسیار جذابی نیز به‌فروش می‌رساند؛ کیت عکاسی شیائومی ۱۴ اولترا در واقع هم یک قاب باکیفیت چرمی است، هم یک گریپ عکاسی که به‌سادگی روی گوشی سوار می‌شود. در بسته‌بندی اکسسوری، علاوه‌بر قاب و گریپ، سه حلقه‌ی فلزی نیز وجود دارد که دور دوربین سوار می‌شوند. دو حلقه به‌رنگ‌های تیتانیومی و نارنجی، برای زیباتر کردن گوشی به‌کار می‌روند؛ اما حلقه‌ی سوم، نقش یک مانت برای نصب فیلترهای ۶۷ اینچی نظیر فیلتر U.V. (فیلتر پرتوهای فرابنفش) و فیلتر N.D. (کاهش شدت نور محیطی) را برعهده دارد.

کیت عکاسی شیائومی ۱۴ اولترا
زومیت

قاب همراه کیت عکاسی شیائومی ۱۴ اولترا بسیار باکیفیت است، به‌خوبی روی دستگاه سوار می‌شود و بر بازخورد کلیدهای فیزیکی گوشی نیز تأثیر منفی نمی‌گذارد. از سوی دیگر، به‌لطف این قاب، به‌ویژه با نصب حلقه‌ی نارنجی، شدت برآمدگی دوربین کمتر به‌چشم می‌آید.

بعد از جا انداختن قاب، گریپ نیز به‌سادگی روی گوشی سوار می‌شود و شیائومی ۱۴ اولترا را به دوربین کامپکت تمام‌عیار بدل می‌کند. روی گریپ شاتر فیزیکی دومرحله‌ای برای فوکوس روی سوژه و ثبت عکس وجود دارد، دور این شاتر، یک اهرم چرخشی به‌چشم می‌خورد که برای بزرگ‌نمایی و تغییر فاصله‌ی کانونی به‌کار می‌رود. در کنار این کلیدها، یک کلید ضبط ویدیو و یک دایال با قابلیت شخصی‌سازی نیز در دسترس است که کلید آخر را می‌توان برای مواردی همچون تغییر سطح نوردهی، سرعت شاتر یا گشودی دیافراگم دوربین اصلی استفاده کرد.

کیت عکاسی شیائومی ۱۴ اولترا
زومیت

گریپ با پورت USB-C به گوشی وصل می‌شود تا میزان تأخیر به‌ کمترین مقدار ممکن برسد. نکته‌ی جالب اینکه در دل گریپ، باتری نسبتا حجیمی با ظرفیت ۱۵۰۰ میلی‌آمپرساعت وجود دارد که به‌عنوان پاوربانک عمل می‌کند و به‌گفته‌ی شیائومی می‌تواند عمر باتری گوشی را تا ۲۳ درصد افزایش می‌دهد.

حال که درباره‌ی طراحی گوشی صحبت کردیم، سؤال پیش می‌آید که آیا دوربین آن‌قدری کارآمد است که بتوانیم از تأثیر منفی‌اش روی ظاهر و ارگونومی گوشی چشم‌پوشی کنیم؟

دوربینی برای تمام فصول

هیولای شیائومی چهار دوربین ۵۰ مگاپیکسلی، شامل دوربین اصلی، دو دوربین تله‌فوتو و دوربین اولتراواید با حسگرهای ساخت سونی در دل دارد که لنزها و الگوریتم پردازش تصویرشان با همکاری لایکا طراحی شده؛ اگر بررسی شیائومی ۱۳ اولترا را در زومیت مطالعه کرده باشید، احتمالا تصور می‌کنید که مجموعه‌ی دوربین‌های پرچم‌دار جدید شیائومی با نسل گذشته یکی هستند؛ باید بگویم که حدستان هم درست، هم نادرست است.

نرم‌افزار دوربین شیائومی ۱۴ اولترا
زومیت

دوربین اصلی شیائومی ۱۴ اولترا درست‌مانند نسل گذشته، از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی یک اینچی با پیکسل‌های ۱٫۶ میکرومتری استفاده می‌کند که ۸۰ درصد بزرگ‌تر از حسگر دوربین اصلی گلکسی S24 اولترا است. توجه داشته باشید که خودِ حسگر از IMX989 به LYT-900 ارتقا پیدا کرده که درواقع عضو بالارده‌ای از خانواده‌ی جدید حسگرهای LYTIA سونی به‌شمار می‌آید و به‌گفته‌ی ژاپنی‌ها، «رنگ‌ها را با حس‌وحال فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد.» براثر به‌کارگیری فیلتر رنگی Quad-Bayer، گوشی به‌صورت پیش‌فرض با ترکیب داده‌های هر ۴ پیکسل مجاور، عکس‌های ۱۲٫۵ مگاپیکسلی می‌گیرد؛ اما امکان عکاسی با وضوح پیش‌فرض ۵۰ مگاپیکسلی نیز وجود دارد که به‌ویژه در شرایط نوری ایده‌آل به‌کار می‌آید.

حسگر ۵۰ مگاپیکسلی دوربین اصلی در پسِ لنز عریض ۲۳ میلی‌متری (معادل) با دیافراگم متغیر f/1.63 تا f/4.0 قرار دارد؛ درحالی‌که نسل گذشته فقط امکان انتخاب دیافراگم از بین دو گزینه‌ی f/1.9 یا f/4.0 را ارائه می‌داد، در حالت Pro گوشی جدید می‌توانید دیافراگم به‌طور دلخواه در بازه‌ی f/4.0 تا f/1.63 تغییر دهید؛ البته در حالت خودکار صرفا گزینه‌های f/1.63 و f/2.0 و f/2.8 و f/4.0 موجود هستند. از طرف دیگر، تغییر حداکثر گشودی دیافراگم از f/1.9 به f/1.63 به‌مفهوم ۳۶ درصد جذب نور بیشتر و عمق میدان کمتر (محدوده‌ی فوکوس کمتر و بوکه‌ی طبیعی‌تر) است.

دوربین‌های شیائومی ۱۴ اولترا از نمای نزدیک
زومیت

اگر تغییرات حسگر و لنز دوربین اصلی را کنار بگذاریم، باید بگویم که در باقی بخش‌های این دوربین تغییری ایجاد نشده است؛ لرزش‌گیر اپتیکال تصویر [سوار بر لنز نه حسگر]، سیستم فوکوس خودکار لیزری برای فواصل نزدیک و فوکوس خودکار تشخیص فاز چندجهتی برای فواصل دور، همانند نسل گذشته، در شیائومی ۱۴ اولترا نیز وجود دارند.

دوربین‌های تله‌فوتوی ۳٫۲ و ۵ برابری و دوربین اولتراواید شیائومی ۱۴ اولترا از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی IMX858 استفاده می‌کنند. در شرایطی که ماژول اولتراواید عمدتا مورد بی‌مهری شرکت‌ها قرار می‌گیرد، تصمیم شیائومی به استفاده از حسگر یکسان برای دوربین‌های اولتراواید و تله‌فوتو در نوع خود، ستودنی است؛ البته توجه کنید که حسگر IMX858 با پیکسل‌های ۰٫۷ میکرومتری و ابعاد 1/2.51 اینچی‌اش، حدود ۸۰ درصد ابعاد کوچک‌تری درمقایسه‌با حسگر دوربین اصلی دارد. این دوربین‌ها نیز با تجمیع داده‌های هر ۴ پیکسل مجاور، عکس‌ها را با وضوح ۱۲٫۵ مگاپیکسل می‌گیرند.

هر سه دوربین تله‌فوتو و اولتراواید شیائومی ۱۴ اولترا در پسِ لنزهایی با دیافراگم بسیار بازِ f/1.8 قرار دارند؛ بنابراین روی کاغذ درمقایسه‌با عمده‌ی پرچم‌داران بازار، برای ثبت عکس‌های باکیفیت‌تر به‌ویژه در محیط‌های تاریک، نور بیشتری جذب می‌کنند. فاصله‌ی کانونی دوربین‌های اولتراواید و تله‌فوتو به‌ترتیب ۱۲، ۷۵ و ۱۲۰ میلی‌متر است و بدین‌مفهوم که درمقایسه‌با دوربین اصلی ۲۳ میلی‌متری، قاب‌های ۰٫۵، ۳٫۲ و ۵ برابری دراختیار کاربر قرار می‌دهند.

حسگرهای ۵۰ مگاپیکسلی قدرتمند شیائومی ۱۴ اولترا، تجربه‌ی عکاسی بی‌نظیری را نوید می‌دهند

هر سه دوربین اولتراواید و تله‌فوتوی شیائومی ۱۴ اولترا امکان فوکوس خودکار تشخیص فاز دارند؛ بنابراین می‌توان با دوربین اولتراواید عکس ماکرو گرفت. توجه داشته باشید که دوربین‌های تله‌فوتو‌ی ۳٫۲ و ۵ برابری گوشی از لنز تله‌فوتو ماکرو با امکان فوکوس از فواصل ۱۰ و ۳۰ سانتی‌متری استفاده می‌کنند؛ بنابراین بدون آنکه به کج‌ومعوج‌کردن و کش‌آوردن بدنتان برای نزدیک‌شدن به سوژه‌ها نیازی داشته باشید، می‌توانید با همین دوربین‌ها نیز عکس ماکرو بگیرید.

کنار دوربین‌های ریز و درشت شیائومی ۱۴ اولترا، مانند نسل گذشته یک ماژول عمق‌سنج ToF نیز وجود دارد که دقت گوشی در پیاده‌سازی افکت بوکه و فوکوس خودکار در محیط‌های تاریک را افزایش می‌دهد.

بازی کردن با شیائومی ۱۴ اولترا
زومیت

دوربین سلفی شیائومی ۱۴ اولترا از حسگر ۳۲ مگاپیکسلی OV32B40 ساخت شرکت آمنی‌ویژن استفاده می‌کند. این حسگر با پیکسل‌های ۰٫۷ میکرومتری و ابعاد 1/3.14 اینچی‌اش در پس لنز عریض ۲۲ میلی‌متری با دیافراگم f/2.0 قرار دارد. در دوربین سلفی از فوکوس خودکار خبری نیست و عکس‌ها با ترکیب‌ پیکسل‌های مجاور در ابعاد ۸ مگاپیکسل ثبت می‌شوند.

مانند تمام گوشی‌های شیائومی که لایکا دستی در توسعه‌ی دوربین‌هایشان داشته است، در تنظیمات دوربین شیائومی ۱۴ اولترا نیز الگوریتم پردازش رنگ‌های گوشی را از بین دو حالت Leica Vibrant و Leica Authentic انتخاب کنید که اولی رنگ‌ها را زنده‌تر و اشباع‌تر به‌‌تصویر می‌کشد و دومی تلاش می‌کند تا رنگ‌ها را نزدیک به واقعیت ثبت کند. ما برای دستیابی به رنگ‌های واقعی، تمام نمونه‌عکس‌های بررسی پیش‌رو را با حالت Authentic گرفتیم؛ اما تأثیر انتخاب حالت Vibrant را می‌توانید در عکس‌های زیر مشاهده کنید:

گیاهی در دفتر زومیت ۱
حالت Leica Authentic
گیاهی در دفتر زومیت ۲
حالت Leica Vibrant

تم کلی عکس‌های شیائومی ۱۴ اولترا بدین‌شکل است که رنگ‌ها تا جای ممکن، نزدیک به واقعیت و پرجزئیات هستند، نویز عکس‌ها نیز در سطح پایینی قرار دارد که به‌ نوبه‌ی خود، بخشی از جزئیات ریز تصویر را از بین می‌برد؛ اما تمایل بسیار زیاد گوشی به حذف نویز باعث می‌شود تا هنگامی‌که عکس‌های آن را کنار عکس‌های پرچم‌دار دیگری همچون گلکسی S23 اولترا قرار می‌دهید، شارپنس عکس‌های شیائومی پایین‌تر به‌نظر برسد.

زیاده‌روی در حذف نویز و از‌ دست‌رفتن جزئیات ریز تصویر

دو گلدان گیاه کنار هم روی نیمکت چوبی
گلکسی S23 اولترا
دو گلدان گیاه کنار هم روی نیمکت چوبی ۲
شیائومی ۱۴ اولترا
برگ‌های یک گیاه
برش عکس سامسونگ
برگ‌های گیاه
برش عکس شیائومی

در عکس‌های بالا که با دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا و شیائومی ۱۴ اولترا ثبت شده‌اند، عکس شیائومی رنگ‌های بسیار واقعی‌تری دارد؛ اما اندکی از جزئیات ریز برگ‌ها را از دست داده‌ایم؛ البته باید خاطرنشان کنم که گلکسی نیز در افزایش شارپنس به‌صورت مصنوعی زیاده‌روی کرده است. تصویر واقعی از نظر جزئیات، باید چیزی بین دو تصویر ثبت‌شده باشد.

مهم نیست که با دوربین اصلی عکس بگیرید یا با تله‌فوتو و اولتراواید، وضعیت کلی عکس‌ها از نظر نزدیک‌بودن رنگ‌ها به واقعیت و سطح جزئیات، تا حدود زیادی به دوربین اصلی شباهت دارد که به نوبه‌ی خود، بسیار ستودنی است. در روشنایی روز، تقریبا همیشه می‌توانید با هر چهار دوربین شیائومی ۱۴ اولترا عکس‌های دیدنی و جذابی بگیرید.

جزئیات و رنگ مطلوب در عکس‌های هر چهار دوربین

نمای فوق عریض از خانه شیروانی معروف جردن
دوربین اولتراواید
نمای بسته از خانه شیروانی معروف جردن
دوربین واید
نمای شیروانی خانه معروف جردن
دوربین تله‌فوتو ۳٫۲ برابری
نمای بسته از شیروانی خانه معروف جردن
دوربین تله‌فوتو ۵ برابری

خروجی عکس‌های شیائومی ۱۴ اولترا در اغلب مواقع خوشایند و واقع‌گرایانه است و به‌ندرت پیش می‌آید که گوشی در رنگ‌ها اغراق کند؛ اما گاهی گوشی در مسیر پرهیز از افراط در ثبت رنگ‌ها، دچار تفریط می‌شود؛ به‌عنوان مثال، در برخی از عکس‌ها، به‌ویژه در مورد نمونه‌های انسانی، عکس افراد، رنگ‌پریده و بی‌روح ثبت می‌شوند.

جزئیات و رنگ مطلوب در عکس‌های هر چهار دوربین

نمای فوق عریض از کوی تندیس جردن
دوربین اولتراواید
مهرداد عیسی‌لو، مدیر گروه فناوری زومیت
دوربین واید
عکس زوم‌شده از بن‌بست تندیس در خیابان جردن
دوربین تله‌فوتو ۳٫۲ برابری
عکس از نمای نزدیک بن بست تندیس جردن
دوربین تله‌فوتو ۵ برابری

به‌عنوان نمونه‌ای از تفریط گوشی در ثبت رنگ پوست افراد، به عکس‌های زیر توجه کنید؛ نه من، نه بهزاد، دچار افت قند خون نشده‌ایم؛ اما ظاهرا شیائومی ۱۴ اولترا جور دیگری فکر می‌کند!

چهره‌های رنگ‌پریده

مهرداد عیسی‌لو، مدیر گروه فناوری زومیت
بهزاد مرعشیان، مجری زومیت

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردم، دوربین اولتراواید شیائومی ۱۴ اولترا از حسگر یکسان با دوربین‌های تله‌فوتو استفاده می‌کند؛ حسگری ۵۰ مگاپیکسلی که عکس‌ها را با ابعاد ۱۲٫۵ مگاپیکسل ثبت می‌کند و ابعاد بسیار بزرگی نیز دارد. به‌لطف همین حسگر بزرگ، کیفیت عکس‌های اولتراواید در قاب‌های یکسان و به‌ویژه در روشنایی روز، پابه‌پای عکس‌های دوربین اصلی می‌آید.

جزئیات بسیار خوب عکس‌های اولتراواید

نمای ساختمان آجری در جردن ۲
برش عکس دوربین اولتراواید
نمای ساختمان آجری در جردن
عکس دوربین اصلی

در عکس‌های بالا، اگر تمایل حدودی دوربین اصلی به گرم‌کردن رنگ‌ها را در نظر بگیریم، هر دو عکس از نظر جزئیات، کنتراست، سطح نویز و رنگ‌ها، رضایتمان را جلب می‌کنند؛ توجه داشته باشید که برای دستیابی به قاب‌بندی یکسان، عکس دوربین اولتراواید را به مقدار زیادی برش زده‌ایم.

ابعاد بزرگ حسگرها به‌اندازه‌ای به شیائومی اعتماد به‌نفس داده است که در شعارهای تبلیغاتی‌اش بگوید با ۴ لنز شیائومی ۱۴ اولترا می‌توانید ۶ فاصله‌ی کانونی متفاوت را تجربه کنید. منظور شیائومی این است که علاوه‌بر عکس‌های ۰٫۵، یک، ۳٫۲ و ۵برابری، می‌توانید بدون افت محسوس کیفیت، عکس‌های ۲ و ۱۰ برابری نیز به‌ترتیب با ایجاد کراپ روی تصویر دوربین اصلی و تله‌فوتوی ۵برابری ثبت کنید.

عملکرد زوم شیائومی ۱۴ اولترا بسته به شرایط نوری محیط، می‌تواند بسیار عالی یا معمولی باشد؛ مثلا توجه کنید که گوشی چگونه توانسته است جزئیات قابل‌توجهی را از دل بنر موجود در آن سوی بزرگراه، بیرون بکشد؛ حتی زوم‌های ۶۰ و ۱۲۰برابری نیز جزئیات چشم‌گیری دارند.

عملکرد بسیار خوب زوم در شرایط آرمانی

بزرگراه مدرس تهران
بزرگ‌نمایی ۱برابری (دوربین اصلی)
بنر بزرگراه مدرس تهران
بزرگ‌نمایی ۳٫۲برابری (دوربین تله‌فوتو)
بنر بزرگراه مدرس تهران ۲
بزرگ‌نمایی ۵برابری (دوربین تله‌فوتو)
بنر بزرگراه مدرس تهران
بزرگ‌نمایی ۱۰برابری
بنر مبل تک نفره قرمز
بزرگ‌نمایی ۳۰برابری
جزئیات پارچه مبل تک نفره قرمز روی یک بنر
بزرگ‌نمایی ۶۰برابری
کنده‌کاری روی دسته یک مبل قرمز تک‌نفره
بزرگ‌نمایی ۱۲۰برابری

در حالت کلی، عملکرد زوم شیائومی ۱۴ اولترا عموما تا سطح ۳۰برابری مطلوب است؛ اما بعد از این سطح، کار گوشی به حدس‌وگمان می‌کشد و اگر سوژه پیچیده باشد، عکس خروجی، آب‌رنگی و نه‌چندان چشم‌گیر ثبت می‌شود. به عکس‌های زیر توجه کنید:

عکس‌های زوم‌شده‌ی آبرنگی

نمای خاکستری ساختمانی در بزرگراه مدرس تهران
زوم ۳۰برابری
نمای خاکستری ساختمانی در بزرگراه مدرس
زوم ۶۰برابری
لوگوی ساختمانی در بزرگراه مدرس تهران
زوم ۱۲۰برابری

در عکس‌های بالا گوشی نتوانسته است در زوم‌های بالاتر، جزئیات خاصی را از نوشته‌ی روی ساختمان بیرون بکشد.

پرچم‌دار قدرتمند شیائومی به‌لطف قابلیت فوکوس خودکار دوربین اولتراواید، قابلیت عکاسی ماکرو با این دوربین را در اختیار کاربر می‌گذارد؛ از سوی دیگر، لنز به‌کاررفته هر دو دوربین تله‌فوتو نیز از نوع تله‌فوتو ماکرو است؛ بدین‌مفهوم که می‌توان با دوربین‌های ۳٫۲ و ۵برابری به‌ترتیب از فاصله‌های ۱۰ و ۳۰ سانتی‌متری سوژه عکاسی کرد؛ بنابراین کاربر می‌تواند بدون چالش خاصی، با ایستادن در فاصله‌ای معقول از سوژه، عکس‌های بسیار باکیفیتی از آن‌ها ثبت کند.

ماکروهای دیدنی و پر از جزئیات

آدمک لگو
گیاه مینیاتوری از نمای نزدیک
چشم از نمای نزدیک

به‌لطف تعدد دوربین‌هایی با فواصل کانونی و گشودگی دیافراگم متفاوت که قابلیت عکاسی از فواصل نزدیک را دارند، شیائومی ۱۴ اولترا در زمینه‌ی عکاسی ماکرو، عملکرد بسیار خوبی را به‌نمایش می‌گذارد و با سطح جزئیاتی که سوژه ثبت می‌کند، شگفت‌انگیز ظاهر می‌شود.

حسگر دوربین سلفی شیائومی ۱۴ اولترا حدود ۵ درصد از ماژول ۱۲ مگاپیکسلی به‌کاررفته در گلکسی S23 اولترا بزرگ‌تر است و در پسِ لنزی با دیافراگم بازترِ f/2.0 قرار دارد؛ اما زیاده‌روی الگوریتم پردازش تصویر شیائومی در حذف نویز عکس‌ها باعث می‌شود تا پرچم‌دار این شرکت بازی دوربین‌های سلفی را در زمینه‌ی جزئیات چهره به رقیب کره‌ای ببازد.

سلفی‌های کم‌جزئیات

هادی غنی‌زادگان سلفی ۱
عکس سلفی گلکسی S23 اولترا
هادی غنی‌زادگان سلفی ۲
عکس سلفی شیائومی ۱۴ اولترا
برش سلفی اس ۲۳ اولترا
برش عکس گلکسی S23 اولترا
برش سلفی شیائومی ۱۴ اولترا
برش عکس شیائومی ۱۴ اولترا

شیائومی ۱۴ اولترا هنگام ثبت عکس‌های سلفی نیز، چهره‌ی افراد را به‌شکل رنگ‌پریده ثبت می‌کند.

شیائومی ۱۴ اولترا می‌تواند عکس‌های پرتره را با چهار فاصله‌ی کانونی متفاوت ۲۳، ۳۵، ۵۰ و ۷۵ میلی‌متری ثبت کند که به‌ترتیب معادل بزرگ‌نمایی‌های یک، ۱٫۵، ۲٫۲ و ۳٫۵برابری هستند. با توجه به مشخصات فنی دوربین‌ها، قاب‌های ۲۳، ۳۵ و ۵۰ میلی‌متری با دوربین اصلی و قاب ۷۵ میلی‌متری با دوربین تله‌فوتوی ۳٫۲برابری ثبت می‌شوند.

پرتره‌هایی با چهره‌‌ی رنگ‌پریده

بهزاد مرعشیان، مجری زومیت ۵
دوربین تله‌فوتو گلکسی S23 اولترا (۷۵ میلی‌متری)
بهزاد مرعشیان، مجری زومیت ۴
دوربین تله‌فوتو شیائومی ۱۴ اولترا (۷۵ میلی‌متری)
برش عکس پرتره با گلکسی اس ۲۳ اولترا
برش عکس گلکسی S23 اولترا
برش عکس پرتره با شیائومی ۱۴ اولترا
برش عکس شیائومی ۱۴ اولترا
بهزاد مرعشیان، مجری زومیت ۱
پرتره‌ی ۲۳ میلی‌متری
بهزاد مرعشیان، مجری زومیت ۲
پرتره‌ی ۳۵ میلی‌متری
بهزاد مرعشیان، مجری زومیت ۳
پرتره‌ی ۵۰ میلی‌متری

شیائومی ۱۴ اولترا در مجموع عکس پرتره‌ی جذابی ثبت می‌کند؛ اما باز هم شاهد چهره‌های رنگ‌پریده در عکس‌های این گوشی هستیم؛ در مقام مقایسه، رنگ پوست در عکس گلکسی S23 اولترا تمایل بیشتری به واقعیت دارد و سطح بالاتری از جزئیات را نیز به‌نمایش می‌گذارد. یکی از دلایل ضعف اندک جزئیات در عکس شیائومی، به تمایل گوشی به حذف نویز بازمی‌گردد.

گذشته از بحث رنگ‌ها و زیاده‌روی در حذف نویز، به‌نظر می‌رسد که شیائومی ۱۴ اولترا، در حالت پرتره، گستره‌ی دینامیکی محدودتری را پوشش می‌دهد؛ چراکه در محیط‌هایی با شرایط نوری چالش‌برانگیز، نظیر عکس موجود در گالری، بخشی از هایلایت‌های پس‌زمینه، براثر شدت روشنایی، از دست رفته است.

گالری عکس‌های روز شیائومی ۱۴

گربه روی کاپوت ماشین
تویوتا C-HR آبی
یک گیاه در استودیو زومیت
کبوتر روی کابل برق
دیوارنگاره‌ای در خیابان جردن
گربه‌ای روی دیوار
تیم زومجی
محمد مردانه، تصویربردار و تدوین‌گر زومیت
هادی غنی‌زادگان، تصویردار و تدوین‌گر زومیت
برج قرمز و خاکستری در خیابان جردن
برج سیاه و سفید خیابان جردن
محمد مردانه، تصویربردار و تدوین‌گر زومیت

پرچم‌دار دوربین‌محور شیائومی حتی در تاریکی هم عکس‌های بسیار جذابی ثبت می‌کند؛ عکس‌ها جزئیات زیادی دارند، کنتراست در سطح بالایی قرار دارد و گوشی کنترل بسیار خوبی روی منابع نور مصنوعی به‌نمایش می‌گذارد. از سوی دیگر، به‌ندرت پیش می‌آید که رنگ‌ها به زردی گرایش پیدا کنند.

گالری عکس‌های شب شیائومی ۱۴ اولترا

برج نگار در میان درختان ونک
مجسمه‌ کوچه لیلی ونک
تابلوهای یک کافه با تم راک در ونک
گیتار الکتریک در یک کافه با تم راک
شاخ و برگ درخت
چراغ برق نورانی
تابلو Valet Parking در ونک
شاسی‌بلند تویوتا به رنگ مشکی زیر باران
تابلو جیمز هتفیلد، نوازنده و خواننده گروه متالیکا
پیاده‌رو کوی لیلی ونک در شب بارانی
درخت تزئین‌شده با چراغ در ونک
تیر چراغ برق نورانی در ونک

گذشته از توانایی‌های چشم‌گیر عکاسی، شیائومی ۱۴ اولترا قابلیت‌های فیلم‌برداری بسیار کارآمدی را نیز دراختیار کاربر می‌گذارد. پرچم‌دار چینی‌ها با تمام دوربین‌هایش از جمله دوربین سلفی، با وضوح 4K و نرخ بالغ‌بر ۶۰ فریم‌برثانیه فیلم‌برداری می‌کند و حین فیلم‌برداری، امکان جابه‌جایی بین دوربین‌ها را نیز دارد. دوربین اصلی پا را فراتر می‌گذارد و از پس فیلم‌برداری 8K30 و 4K120 برمی‌آید.

شیائومی ۱۴ اولترا قابلیت فیلم‌برداری 4K HDR نیز دارد؛ اما در این حالت، نرخ فیلم‌برداری به دو گزینه‌ی ۲۴ و ۳۰ فریم‌برثانیه محدود می‌شود. فیلم‌برداری ۱۰بیتی LOG، فیلم‌برداری با استاندارد دالبی‌ویژن (دوربین اصلی) و فیلم‌برداری ۱۰بیتی با فرمت Rec.2020 در حالت MasterCinema برای دستیابی به هایلایت‌های پرنورتر و رنگ‌های باطراوت‌تر از جمله‌ی قابلیت‌های فیلم‌برداری دیگر هیولای شیائومی است.

تماشای ویدئوی نمونه‌ی 4K30 در یوتیوب

ویدئوهای 4K گوشی با تمام دوربین‌ها جزئیات بسیار زیاد، رنگ‌های زنده و کنتراست بالایی دارند؛ اما دوربین‌های تله‌فوتو اندکی نویز بیشتری دارند و تصویر دوربین اولتراواید سافت‌تر از سه دوربین دیگر است. ویدیوهای ۶۰ فریم‌برثانیه نیز اندکی سافت‌تر از نمونه‌های ۳۰ فریم‌برثانیه هستند.

حال نوبت به آن «امّای بزرگ» می‌رسد که در ابتدای بررسی مطرح شد. در ادامه به‌طور مفصل راجع‌به این موضوع صحبت می‌کنیم.

سریع و پایدار؛ اما بسیار داغ

مانند ۹۹درصد گوشی‌های پرچم‌دار فعلی، شیائومی ۱۴ اولترا هم از Snapdragon 8 Gen 3 قدرت می‌گیرد؛ تراشه‌ی قدرتمند و بهینه‌‌ی کوالکام که در برخی زمینه‌ها حتی از قلب تپنده‌ی آیفون ۱۵ پرو نیز پیشی می‌گیرد.

عملکرد شیائومی ۱۴ اولترا در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.0

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

شیائومی ۱۴ اولترا

Snapdragon 8 Gen 3 for Galaxy

۱۶۷

۱۶۶۱۹

۲۱۶۵

۶۸۸۶

۶۹

۷۷

گلکسی S24 اولترا

Snapdragon 8 Gen 3 for Galaxy

۲۴۰

۱۷۰۱۲

۲۲۶۲

۷۰۰۵

۷۵

۸۱

شیائومی ۱۴ پرو

Snapdragon 8 Gen 3

۱۴۳

۱۶۶۶۱

۲۱۲۰

۶۶۶۸

۷۳

۸۲

پیکسل ۸ پرو

Tensor G3

۱۳۱

۵۸۵۴

۱۷۶۶

۴۵۵۴

۳۷

۳۷

آیفون ۱۵ پرو مکس

A17 Pro

۴۷۵

۲۷۵۰۳

۲۹۶۰

۷۳۳۹

۵۹

۴۶٫۸

شیائومی ۱۳ اولترا

Snapdragon 8 Gen 2

‍۱۵۳

۹۰۲۶

۲۰۰۳

۵۳۸۲

۹۴

۶۸

گلکسی S23 اولترا

Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy

۱۳۳

۹۱۱۵

۱۹۶۷

۵۰۹۷

۹۶

۷۰

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

شیائومی ۱۴ اولترا در تنظیمات باتری دو پروفایل عملکردی Balanced و Performance را در کنار گزینه‌های Battery Saver و Ultra Battery Saver در اختیار کاربر قرار می‌دهد. گوشی به‌صورت پیش‌فرض روی حالت Balanced قرار دارد؛ اما روی کاغذ باید با انتخاب حالت Performance، شاهد بهبود عملکرد گوشی باشیم. شیائومی ۱۴ اولترا هنگام اجرای بنچمارک‌ها در هر دو حالت به اعداد کم‌وبیش مشابهی دست می‌یابد؛ چراکه گوشی با شناسایی بنچمارک‌ها، حتی در حالت Balanced نیز به‌صورت خودکار، تمام توان پردازشی تراشه را به‌کار می‌گیرد.

تفاوت پروفایل‌های Balanced و Performance را هنگامی می‌توان تشخیص داد که از آزمون Speedometer استفاده کنیم؛ چرا که این آزمون تحت وب است و به‌دلیل اجرا شدن داخل مرورگر، گوشی به‌عنوان بنچمارک، شناسایی‌اش نمی‌کند. اگر به جدول بالا توجه کنید، متوجه می‌شوید که شیائومی ۱۴ اولترا با پروفایل عملکردی پیش‌فرض (Balanced) در آزمون Speedometer حدود ۳۰ درصد ضعیف‌تر از گلکسی S24 اولترا عمل می‌کند؛ اما با انتخاب پروفایل Performance، عملکرد دستگاه به سطح رقیب می‌رسد.

تأثیر حالت Performance بر عملکرد شیائومی ۱۴ اولترا

حالت عملکرد/بنچمارک

GeekBench 6

Single/Multi

GFXBench

Aztec Ruins High Tier

BrowserBench

Speedometer 2.1

Balanced

۲۱۶۵

۶۸۸۶

۷۷ فریم‌برثانیه

۱۶۷

Performance

۲۱۳۲

۶۷۷۶

۷۶ فریم‌برثانیه

۲۳۵

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

مایه‌ی تعجب نیست که بگویم شیائومی ۱۴ اولترا به‌لطف تراشه‌ی پرچم‌دار کوالکام، همه‌چیز را به‌سان بر‌ق‌وباد اجرا می‌کند، گوشه‌وکنار رابط کاربری HyperOS را درمی‌نوردد و در استفاده‌های روزمره؛ مثل وب‌گردی، نرم و روان ظاهر می‌شود؛ اما مشکل زمانی بروز می‌کند که بخواهید بار پردازشی سنگینی بر دوش گوشی بیندازید؛ به‌عنوان مثال فیلم‌برداری 4K انجام دهید، بازی گرافیکی اجرا کنید یا حین فعال‌بودن هات‌اسپات گوشی، با آن کار کنید.

آزمون پایداری عملکرد شیائومی ۱۴ اولترا
زومیت

شیائومی سیستم خنک‌کننده‌ی مایع جدیدی موسوم به Dual-Channel IceLoop System را در شیائومی ۱۴ اولترا به‌کار می‌گیرد که علاوه‌بر تراشه، باتری و دوربین را نیز پوشش می‌دهد؛ اما از آنجا که این شرکت معمولا اعتقادی به ایجاد گلوگاه عملکردی جزئی برای پایین نگه‌داشتن دما اعتقادی ندارد، گوشی در آزمون استرس ۲۰دقیقه‌ای زومیت به درجه حرارت وحشتناک ۵۳ درجه‌ی سانتی‌گراد رسید تا بدین‌ترتیب بتواند به پایداری ۸۲ درصدی عملکرد دست یابد؛ دمای گوشی به‌قدری بالا بود که نمی‌توانستیم گوشی را بیش از چند ثانیه در دست نگه داریم.

داغ‌شدن بیش‌از حد شیائومی ۱۴ اولترا
زومیت

واقعا نیازی نیست که هنگام پردازش‌های سنگین، عملکرد گوشی به‌هر قیمتی در سطح بالایی باقی بماند. بسیاری از شرکت‌ها مثل سامسونگ و اپل، برای جلوگیری از داغ‌شدن بیش‌از حد گوشی، عملکرد را اندکی کاهش می‌دهند (پایداری حدود ۶۰ درصد به‌جای ۸۰ درصد) تا بتوان بدون نیاز به دستکش صنعتی، با گوشی کار کرد. امیدوارم شیائومی نیز استراتژی منطقی‌تر را پیش بگیرد؛ فراموش نکنید که داغ‌شدن بیش‌از حد گوشی، به قطعات حساسی همچون باتری و نمایشگر آسیب می‌رساند.

به‌لطف تراشه‌ی قدرتمند Snapdragon 8 Gen 3، شیائومی ۱۴ اولترا عملکرد بسیار خوبی را در اجرای بازی‌ها به‌نمایش می‌گذارد. در بازی Call of Duty: Warzone، بالاترین تنظیمات گرافیکی (Peak) در دسترس نیست؛ اما در یک سطح پایین‌تر، با تنظیمات High، می‌توان به نرخ فریم پایدار ۵۸ فریم‌برثانیه دست یافت. در بازی Fortnite با تنظیمات گرافیکی خودکار، گوشی نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه را ارائه داد و در بازی سنگین Genshin Impact نیز با بالاترین تنظیمات گرافیکی، نرخ فریم میانگین، به ۵۹ فریم‌برثانیه رسید.

عملکرد شیائومی ۱۴ اولترا در بازی‌ها

بازی‌ها/پارامترها

تنظیمات گرافیکی

نرخ فریم میانگین

Call of Duty: Warzone

High

۵۸ فریم‌برثانیه

Fortnite

Auto

۶۰ فریم‌برثانیه

Genshin Impact

Highest Quality

۵۹ فریم‌برثانیه

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

زومیت برای به‌دست‌آوردن نرخ‌های فریم بازی، از نرم‌افزار شرکت GameBench استفاده کرده است.

شیائومی ۱۴ اولترا در سه نسخه‌ی ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت و یک ترابایت با حافظه‌ی ذخیره‌سازی پرسرعت UFS 4.0 به‌فروش می‌رسد، توجه داشته باشید که از درگاه کارت حافظه برای ارتقای فضای ذخیره‌سازی خبری نیست. شیائومی مدل پایه را با ۱۲ گیگابایت و دو مدل دیگر را با ۱۶ گیگابایت رم LPDDR5x به‌فروش می‌رساند. ما مدل ۱۶ | ۵۱۲ گیگابایتی را برای بررسی دراختیار داشتیم که حدود ۴۶۵ گیگابایت از آن در دسترس کاربر قرار دارد.

بازی Real Racing شیائومی ۱۴ اولترا
زومیت

برای آنکه نهایت لذت را از فضای ذخیره‌سازی پرسرعت شیائومی ۱۴ اولترا ببرید، چینی‌ها در پورت USB-C این گوشی، استاندارد USB 3.2 Gen2 با پهنای باند ۱۰ گیگابیت‌برثانیه (۱٫۲۵ گیگابایت‌برثانیه) را برای انتقال پرسرعت اطلاعات به‌کار برده‌اند؛ البته برای رسیدن به چنین سرعتی، باید کابل مخصوصی را به‌صورت جداگانه تهیه کنید.

نسخه چین HyperOS؛ نرم، روان و مملو از تبلیغات

روی سخت‌افزار قدرتمند شیائومی ۱۴ اولترا، نسخه‌ی جدید رابط کاربری چینی‌ها موسوم به HyperOS و برپایه‌ی اندروید ۱۴ سوار است؛ پیش‌تر مرجان شیخی در مقاله‌ای جامع، به تمام قابلیت‌ها و ویژگی‌های HyperOS پرداخته؛ اما در ادامه برخی از مهم‌ترین موارد آن را اشاره می‌کنم.

تفاوت چشم‌گیری بین HyperOS و MIUI دیده نمی‌شود و اختلاف‌های ظاهری عمدتا به مواردی مثل تغییر نامحسوس طراحی برخی آیکون‌ها و گزینه‌های شخصی‌سازی لاک‌اسکرین بازمی‌گردد که مورد آخر، بیش‌از هرچیز، ما را به یاد قابلیت‌های شخصی‌سازی لاک‌اسکرین iOS می‌اندازد. طراحی و چینش گزینه‌های تنظیمات سریع در بخش اعلانات نیز تفاوت اندکی با MIUI دارند.

حاشیه‌های صفحه‌نمایش شیائومی ۱۴ اولترا
زومیت

براساس تجربه‌ی چندروزه‌ای که از کار با شیائومی ۱۴ اولترا و رابط کاربری HyperOS آن داشتم، تصور می‌کنم مهندسان شیائومی در پیاده‌سازی انیمیشن‌های رابط کاربری نیز تغییراتی اعمال کرده‌اند؛ چراکه جابه‌جایی میان منوها و بخش‌های مختلف رابط کاربری، حداقل برای من که سه سال گذشته را از گوشی شیائومی استفاده می‌کردم، نرم‌تر و خوشایندتر از گذشته بود. نرمی انیمیشن‌ها با همراهیِ سیستم هپتیکی کم‌نقص دستگاه دوچندان نیز می‌شد.

همان‌طور که گفتم، ما نسخه‌ی چین شیائومی ۱۴ اولترا را دراختیار داشتیم و این نسخه مملو از اپ‌های زائد و به‌دردنخور است که البته اکثر آن‌ها را می‌توانید پاک کنید. به‌صورت پیش‌فرض از سرویس‌های گوگل و پلی‌استور خبری نیست؛ اما تمام سرویس‌های گوگل و خود پلی‌استور بسیار راحت و بی‌دردسر نصب می‌شوند.

اپ‌ها در نسخه چین HyperOS
زومیت

اگر برای رهایی از قیمت مازاد مدل گلوبال، سراغ مدل چین شیائومی ۱۴ اولترا رفته باشید، در ساعات ابتدایی استفاده از گوشی، از حجم تبلیغات و پنجره‌ها و پاپ‌آپ‌ها به زبان چینی کلافه خواهید شد! باید با حوصله‌ی بسیار، وقت بگذارید و با شناسایی منابع تک‌تک پاپ‌آپ‌ها و اعلانات تبلیغاتی، غیرفعال یا حذف‌شان کنید.

اعلانات چینی رابط کاربری هایپر او اس شیائومی
زومیت

نسخه‌ی چین HyperOS رفتارهای عجیب‌وغریبی دارد؛ به‌عنوان مثال در تجربه‌ی ما، هنگام دانلود فایل APK با مرورگر خود گوشی، تبلیغی نشان داده می‌شد که به نصب اپ‌های بیشتر دعوتمان می‌کرد یا پس از نصب کیبورد گوگل و هنگام فعال‌سازی‌اش، گوشی هشدار داد که این کیبورد اطلاعات شما را جمع‌آوری می‌کند.

شارژدهی معقول و شارژر بسیار سریع

شیائومی پرچم‌دار تمام‌عیارش را در بازارهای بین‌المللی با باتری ۵۰۰۰ و در بازار چین با باتری ۵۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی به‌فروش می‌رساند. ما برای بررسی، نسخه‌ی چین شیائومی ۱۴ اولترا را دراختیار داشتیم که درمقایسه‌با رقبای مرسوم اندرویدی حدود ۶ درصد ظرفیت باتری بیشتری دارد.

خود شیائومی شارژدهی پرچمدارش در استفاده‌های روزمره را ۱۴ ساعت و ۳۰ دقیقه عنوان می‌کند، ما در شرایطی‌که روشنایی را روی ۲۰۰ نیت (حدود ۵۰ درصد در تنظیمات گوشی) قرار داده، اتصالات بی‌سیم را قطع کرده، وضوح نمایشگر را روی WQHD+ تنظیم کرده و پروفایل عملکردی Balanced را انتخاب کرده بودیم، به ۱۲ ساعت و ۱۹ دقیقه شارژدهی دست یافتیم که عدد معقولی به‌حساب می‌آید؛ اما حدود ۲ ساعت از شارژدهی گلکسی S24 اولترا کمتر است.

عمر باتری شیائومی ۱۴ اولترا در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

شیائومی ۱۴ اولترا (چین)

۶٫۷۳ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۵۳۰۰

۲۰:۳۸

۱۲:۱۹

گلکسی S24 اولترا

۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۰۸۸ × ۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۷:۴۱

۱۴:۰۵

شیائومی ۱۴ پرو

۶٫۷۳ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۴۸۸۰

۲۴:۳۵

۱۲:۰۳

پیکسل ۸ پرو

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۹۹۲ × ۱۳۴۴ پیکسل

۵۰۵۰

--

۱۱:۱۲

آیفون ۱۵ پرو مکس

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۷۹۶ × ۱۲۹۰ پیکسل

۴۴۴۱

۲۴:۴۳

--

گلکسی S23 اولترا

۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۰۸۸ × ۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۴:۱۰

۱۲:۳۲

شیائومی ۱۳ اولترا

۶٫۷۳ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۶:۰۱

۱۰:۴۱

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

ما تست‌های باتری شیائومی ۱۴ اولترا را با وضوح WQHD+ و پروفایل عملکردی ‌Balanced اندازه گرفتیم؛ اما برای آنکه متوجه تأثیر پروفایل عملکردی Performance و وضوح FHD+ نمایشگر بر شارژدهی دستگاه را متوجه شوید، آزمون‌های باتری را با این حالت‌ها نیز تکرار کردیم.

تأثیر وضوح صفحه‌نمایش بر شارژدهی شیائومی ۱۴ اولترا (پروفایل عملکردی Balanced)

شارژدهی با وضوح ۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

شارژدهی با وضوح ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۱۲ ساعت و ۱۹ دقیقه

۱۳ ساعت و ۹ دقیقه

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، با کاهش وضوح نمایشگر به FHD+، شارژدهی گوشی در استفاده‌های روزمره حدود ۷ درصد بهبود می‌یابد.

تأثیر پروفایل عملکردی بر شارژدهی شیائومی ۱۴ اولترا (وضوح WQHD+)

شارژدهی با پروفایل Balanced

شارژدهی با پروفایل Performance

۱۲ ساعت و ۱۹ دقیقه در استفاده‌ی روزمره

۱۲ ساعت و ۶ دقیقه در استفاده‌ی روزمره

۲۰ ساعت و ۳۸ دقیقه پخش ویدیو

۱۸ ساعت و ۴۳ دقیقه پخش ویدیو

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

با انتخاب پروفایل عملکردی Performance، در شارژدهی شیائومی ۱۴ اولترا با استفاده‌های روزمره، تفاوت فاحشی مشاهده نمی‌شود؛ اما حین پخش ویدیو حدود ۱۰ درصد از شارژدهی گوشی کاسته می‌شود.

شیائومی ۱۴ اولترا از فناوری شارژ Power Delivery 3.0 و Quick Charge 4.0 پشتیبانی می‌کند؛ به‌علاوه، شیائومی در اقدامی ستودنی، شارژر پرقدرت و سریع ۹۰ واتی با استاندارد انحصاری HyperCharge همراه گوشی ارائه می‌دهد که برای شارژ کامل باتری به حدود ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

گوشی قدرتمند با رقبای کارآمد

شیائومی ۱۴ اولترا را به‌مانند دوربین کامپکت جذابی است که دست برقضا، سیمکارت می‌خورد و قابلیت تماس تلفنی دارد. گوشی شیائومی نکات مثبت بسیاری در دل دارد؛ دوربین بسیار کارآمد با قابلیت‌های متنوع، صفحه‌نمایش خیره‌کننده، عملکرد سریع و کیفیت ساخت بسیار بالا از جمله‌ی این نکات هستند.

با وجود نقاط قوت بسیار، چند مورد باعث می‌شود که نتوان شیائومی ۱۴ اولترا را برای خرید در نظر گرفت. یکی از این موارد، ارگونومی گوشی است؛ افراد اندکی حاضر می‌شوند تا راحتی و خوش‌دستی دستگاهی را که روزانه با خود حمل می‌کنند، فدای دوربین قدرتمند شیائومی کنند. مورد دوم، به داغ‌شدن بیش‌از حد گوشی در استفاده‌های سنگین بازمی‌گردد و در نهایت نیز به بحث قیمت می‌رسیم.

بخش محصولات زومیت روی صفحه شیائومی ۱۴ اولترا
زومیت

در زمان نگارش مقاله‌ی پیش‌رو، نسخه‌ی چین شیائومی ۱۴ اولترا با ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی، با حدود قیمت ۷۵ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد که حدود ۵ میلیون تومان از گلکسی S24 اولترا با همین پیکره‌بندی گران‌تر است.

شاید گلکسی S24 اولترا نتواند تمام قابلیت‌های عکاسی و فیلم‌برداری شیائومی ۱۴ اولترا را دراختیار کاربر بگذارد؛ اما بسیار به آن نزدیک است، پشتیبانی نرم‌افزاری قوی‌تری دارد و از طرف دیگر با مشکلات ارگونومی و داغ‌شدن بیش‌از حد نیز مواجه نیست.

شما چه دیدگاهی راجع‌به شیائومی ۱۴ اولترا دارید؟ آیا با برچسب قیمتی فعلی، خرید پرچم‌دار شیائومی منطقی است؟

نکات مثبت

  • عملکرد سریع و پایدار
  • دوربین قدرتمند و پرقابلیت
  • عرضه همراه با شارژر ۹۰واتی
  • اسپیکرهای استریوی قدرتمند
  • نمایشگر OLED خیره‌کننده و سریع

نکات منفی

  • قیمت بالاتر از برخی رقبای کارآمد
  • طراحی زمخت و نه‌چندان خوش‌دست
  • داغ‌شدن بیش‌از حد بدنه در استفاده‌های سنگین
  • زیاده‌روی در حذف نویز عکس و از دست‌رفتن جزئیات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات