لوگوی هایپراواس بر پس‌زمینه شخصی‌سازی لاک‌اسکرین

بررسی HyperOS؛ iOS-ترین رابط‌کاربری شیائومی

دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 18 دقیقه
آیا HyperOS توانسته با برطرف کردن مشکلات MIUI، بهترین رابط‌ کاربری شیائومی در ده سال گذشته باشد؟ با بررسی رابط کاربری اختصاصی شیائومی همراه ما باشید.
تبلیغات

پس از مدت‌ها گمانه‌زنی‌ درباره‌ی مهاجرت شیائومی به سیستم‌عامل اختصاصی، لی جون، بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت، در پست روز ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) نوشت: «امروز، لحظه‌ای تاریخی را رقم می‌زند. پس از سال‌ها کار دسته‌جمعی، سیستم‌عامل جدید ما، یعنی HyperOS، به‌صورت رسمی در سری شیائومی ۱۴ معرفی می‌شود.»

شیائومی بیش از یک دهه است که در گوشی‌هایش از رابط کاربری MIUI برپایه‌ی اندروید استفاده می‌کند؛ رابطی که اگر بخواهیم صادق باشیم، محبوبیت زیادی در بین کاربران ندارد. مشکلاتی نظیر باگ و تبلیغات آزاردهنده، اپ‌های زائد فراوانی که برخی از آن‌ها را نمی‌توان حذف کرد، به‌روزرسانی‌های کمتر از رقبا، مدیریت ضعیف رم و عملکرد کند در طول سال‌ها باعث شده MIUI مورد انتقاد کاربران زیادی قرار بگیرد.

به‌‌دلیل همین مشکلات بود که خبر سیستم‌عامل جدید شیائومی به‌شدت ما را هیجان‌زده کرد. با بررسی HyperOS همراه ما باشید تا ببینیم آیا درکنار برطرف‌شدن این مشکلات، تغییرات بزرگ وعده‌داده شده نیز به‌قدری بزرگ هستند که بخواهیم به‌اندازه‌ی نامش، برایشان هایپ شویم یا خیر.

ویدیوی بررسی HyperOS

تماشا در یوتیوب

اینک، هایپراواس!

شیائومی نسخه‌ی چینی هایپراواس را در دسامبر ۲۰۲۳ ابتدا برای شیائومی ۱۴ عرضه کرد و قرار است بیش از ۱۰۰ گوشی شیائومی و ردمی و پوکو درکنار تبلت شیائومی و ساعت هوشمند شیائومی و وسایل خانگی به این رابط کاربری به‌روز شوند. نسخه‌ی گلوبال هم قرار است در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۴ به‌تدریج برای گوشی‌هایی چون سری شیائومی ۱۳، شیائومی 13T، ردمی نوت ۱۲ و تبلت پد ۶ عرضه شود.

من بررسی پیش‌رو را با آپدیت 1.0.8.0 نسخه‌ی چین در گوشی ردمی K70 پرو مجهز به پردازنده‌‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ انجام دادم. در طول سه هفته‌ای که در حال بررسی هایپراواس بودم، با باگ آزاردهنده‌ای مواجه نشدم و تنها موردی که نظرم را جلب کرد، باگ تقریباً بی‌اهمیت صفحه‌ی والپیپر بود که برای برخی از دسته‌ها ازجمله Natural Patterns، آیکون فلش برای ورود به صفحه‌ی کلی این مجموعه را نشان نمی‌داد.

اسکرین‌شات از هوم اسکرین هایپراواس
آیکون‌ اپلیکیشن‌های سیستم در هایپراواس
اسکرین‌شات از هوم اسکرین MIUI 14
آیکون‌ اپلیکیشن‌های سیستم در MIUI 14

درمقابل، بهره‌مندی از پردازنده‌ی قدرتمند و نمایشگر اولد ۱۲۰ هرتزی کمک کرد تجربه‌ی کاربری با هایپراواس بسیار رضایت‌بخش باشد و جابه‌جایی بین صفحه‌ها یا حرکت آیکون اپلیکیشن‌ها سریع و روان انجام شود. مدیریت رم نیز بهبود یافته است و اپلیکیشن‌های بیشتری در پس‌زمینه به‌مدت طولانی‌تری فعال باقی می‌مانند.

تجربه‌ کاربری با هایپراواس رضایت‌بخش است

هایپراواس سیستم‌عامل نسبتاً سبکی است و در گوشی موردبررسی ما ۹٫۵ گیگابایت جا گرفته است و حجم فایل‌های سیستمی به ۲۲٫۲ گیگابایت می‌رسد. بااین‌حال، تعداد اپلیکیشن‌های پیش‌فرض در نسخه‌ی چین به‌شدت زیاد است و نزدیک به‌ ۲ گیگابایت از فضای ذخیره‌سازی را اشغال کرده است.

اسکرین‌شات تنظیمات دیوایس در هایپراوس
نسخه‌ی چین هایپراواس در ردمی‌ K70 پرو
اسکرین‌شات فضای ذخیره‌سازی تنظیمات در هایپراواس
هایپراواس نسبتاً سبک است
اسکرین‌شات اپ‌های آپدیتی در هایپراوس
۵۵ اپ پیش‌فرض برای به‌روزرسانی!

نکته‌ی مهمی که باید درباره‌ی HyperOS بدانید این است که به‌جای روبه‌روشدن با سیستم‌عامل جدید و کاملاً متفاوتی از اندروید، با پوسته‌ی سفارشی اندروید طرف خواهید بود که صرفاً آپدیتی برای MIUI 14 به‌نظر می‌رسد. این موضوع در عین ساده‌کردن کار شیائومی، برای کاربران هم خوب است؛ چون می‌توان مطمئن بود تمام اپلیکیشن‌های اندرویدی به‌درستی انجام می‌شوند و قرار نیست رابط‌کاربری عجیب‌وغریبی ما را سردرگم کند.

هایپراواس قرار است اکوسیستم شیائومی را یکپارچه کند

چیزی که هایپراواس را از MIUI متفاوت می‌کند، معماری جدید سیستم‌عامل است که از هسته‌های لینوکس و پلتفرم اینترنت اشیاء شیائومی موسوم‌ به ولا‌ (Vela) بهره می‌برد. درواقع، هدف شیائومی از توسعه‌ی هایپراواس این بود که به‌سبک اپل و سامسونگ، اکوسیستم یکپارچه‌ای داشته باشد که بین تمام محصولات این شرکت، از گوشی و تبلت و تلویزیون گرفته تا تجهیزات خانه‌ هوشمند و خودرو ارتباط برقرار کند.

برای رسیدن به همین هدف، تنظیمات گوشی حالا بخش جدیدی به‌ نام Interconnectivity دارد که اجازه‌ می‌دهد دستگاه‌های شیائومی مبتنی‌بر هایپراواس و متصل به یک اکانت به‌طور بی‌سیم باهم در ارتباط باشند. برای مثال، گزینه‌ی Apps اجازه می‌دهد کار با اپلیکیشن را در دستگاه دیگری ادامه دهید یا گزینه‌ی Clipboard کپی و پیست کردن تصویر و متن بین دو دیوایس را ممکن می‌کند. با روشن‌کردن گزینه‌ی Call هم می‌توان با تبلت و لپ‌تاپ شیائومی به تماسی که با گوشی گرفته شده، پاسخ داد.

اسکرین‌شات بخش تنظیمات گوشی در هایپراواس
اسکرین‌شات بخش interconnectivity در هایپراواس
بخش جدید Interconnectivity در هایپراواس
اسکرین‌شات گزینه‌های interconnectivity در هایپراواس

متأسفانه به‌جز گوشی، دستگاه شیائومی دیگری مبتنی‌بر هایپراواس نداشتم تا بتوانم قابلیت‌های Interconnectivity را امتحان کنم؛ اما اگر این ایده به‌خوبی پیاده‌سازی شده باشد، می‌تواند کاربران اکوسیستم شیائومی را حسابی به‌وجد بیاورد.

MIUI با چاشنی iOS

بر کسی پوشیده نیست که شیائومی چند سالی است در تلاش است تا با هر به‌روزرسانی، شکل‌وشمایل MIUI را به iOS نزدیک‌تر کند و حالا هایپراواس شبیه‌ترین رابط کاربری شیائومی به آیفون است. ردپای iOS را می‌توان در گوشه‌وکنار سیستم‌عامل جدید شیائومی دید؛ از شخصی‌سازی لاک‌اسکرین و بازطراحی کنترل سنتر گرفته تا قابلیتی شبیه داینامیک آیلند و جداکردن سوژه از بک‌گراند که با iOS 16 معرفی شد.

شخصی‌سازی لاک‌اسکرین

بزرگ‌ترین تغییر ظاهری هایپراواس را در شخصی‌سازی لاک‌اسکرین خواهید یافت که اتفاقاً شباهت‌های زیادی به iOS دارد. با نگه‌داشتن انگشت روی لاک‌اسکرین وارد حالت شخصی‌سازی می‌شوید و ممکن است از آن همه گزینه و افکت و ویجت برای انتخاب دچار سرگیجه شوید!

گزینه‌های فراوان برای شخصی‌سازی لاک‌اسکرین!

هایپراواس سه استایل مختلف برای لاک‌اسکرین ارائه می‌دهد: کلاسیک و رامبوس و مجله. رامبوس در لغت به‌معنای «لوزی» است که احتمالاً به چینش لوزی‌گونه ساعت اشاره می‌کند و کم‌شباهت به لاک‌اسکرین گوشی‌های پیکسل نیست. در استایل کلاسیک می‌توانید زمان و تاریخ و آب‌وهوا را با طراحی‌های گوناگون شخصی‌سازی کنید یا با انتخاب مدل مجله، کلمه‌ی دلخواهتان را روی هر والپیپر مدنظرتان قرار دهید.

اسکرین‌شات شخصی‌سازی لاک‌اسکرین در هایپراواس - استایل مجله
اسکرین‌شات شخصی‌سازی لاک‌اسکرین در هایپراواس - استایل رامبوس
اسکرین‌شات شخصی‌سازی لاک‌اسکرین در هایپراواس - استایل کلاسیک

هر استایل شما را با دریایی از گزینه‌های مختلف برای شخصی‌سازی روبه‌رو می‌کند. از بخش فیلتر، می‌توانید تصویر را مات یا افکت دیگری برایش انتخاب کنید. اندازه‌ی تصویر را به‌دلخواه با انگشت تغییر دهید. برای نمایش ساعت فونت‌های مختلف انتخاب کنید و از بخش Color، حتی رنگ دو نقطه‌ی وسط ساعت را تغییر دهید. درضمن، می‌توانید والپیپرهای جدید هایپراواس را از وب‌سایت مگا دانلود کنید.

شیائومی قابلیت Depth را از iOS 16 قرض گرفته و برای برخی از والپیپرهای خاص، می‌توانید با فرستادن بخشی از تصویر پشت نوشته، حالت عمق ایجاد کنید. این قابلیت روی والپیپرهای گل و مناظر طبیعی پیش‌فرض به‌خوبی عمل می‌کند.

حالت عمق برای لاک‌اسکرین در هایپراواس
تغییر افکت در لاک اسکرین هایپراواس
تغییر رنگ ساعت در لاک‌اسکرین هایپراواس
تغییر استایل ساعت در لاک‌اسکرین هایپراواس
انتخاب ویجت برای لاک‌اسکرین هایپراواس
اضافه کردن ویجت به لاک‌اسکرین در هایپراواس
والپیپرهای گل در هایپراواس
انتخاب والپیپر برای لاک‌اسکرین در هایپراواس

گزینه‌های متنوع شخصی‌سازی لاک‌اسکرین در هایپراواس

شخصی‌سازی لاک‌اسکرین در هایپراواس به‌‌دلیل گزینه‌های زیاد، در عین هیجان‌انگیزبودن می‌تواند کمی گیج‌کننده و دست‌وپاگیر باشد؛ اما خوشبختانه هر مدلی که لاک‌اسکرین را طراحی کنید، ظاهر جذابی برای نمایشگرهمیشه‌روشن خواهد داشت.

کنترل سنتر

جای دیگری که ردپای iOS در رابط‌کاربری اختصاصی شیائومی به‌چشم می‌آید، طراحی جدید تنظیمات سریع است. تاگل WiFi و Mobile Data که احتمالاً پرکاربردی‌ترین ابزار در گوشی باشند، برای دسترسی راحت‌تر کنارهم در ردیف بالا قرار گرفته‌اند. نوشته‌ی زیر آیکون‌ها به‌سبک آیفون حذف شده تا ظاهر کنترل سنتر تمیزتر و مرتب‌تر شود؛ هرچند با غیرفعال‌کردن گزینه‌ی «don't show icon labels» در بخش Notifications تنظیمات گوشی، می‌توانید نوشته‌ها را به‌ حالت قبل برگردانید.

اسکرین‌شات کنترل سنتر در ios 17
کنترل سنتر iOS 17
اسکرین‌شات کنترل سنتر در MIUI 14
کنترل سنتر MIUI 14
اسکرین‌شات کنترل سنتر هایپراواس
کنترل سنتر HyperOS

کارت پخش موزیک هم به‌سبک iOS به کنترل سنتر اضافه شده و قابلیت‌های مشابه‌ای مثل پخش و توقف آهنگ و انتخاب آهنگ قبلی و بعدی را ارائه می‌دهد. مانند iOS، با نگه‌داشتن انگشت روی کارت موزیک می‌توانید به قابلیت‌های دیگری مانند کنترل حجم صدا و خط زمانی آهنگ دسترسی پیدا کنید. علاوه‌براین، کارت پخش موزیک به صفحه‌ی نوتیفیکیشن‌ها اضافه شده است و می‌توانید آهنگ قبلی و بعدی را از همین صفحه انتخاب کنید.

کارت پخش موزیک در ios 17
کارت پخش موزیک در iOS 17
کارت پخش موزیک در هایپراواس
کارت پخش موزیک در HyperOS

آیکون اضافه‌کردن گزینه‌های بیشتر به کنترل سنتر از بالای صفحه به پایین منتقل شده است و آیکون بزرگ Mi Smart Hub که برای کنترل لوازم خانه‌ی هوشمند شیائومی است، به‌‌دلایلی نمی‌توان از کنترل سنتر حذف کرد. خوشبختانه در هایپراواس، استفاده از کنترل سنتر در حالت لنداسکیپ بالاخره ممکن شده است.

داینامیک تاچ

شیائومی ایده‌ی داینامیک آیلند آیفون را به هایپراواس آورده و نامش را داینامیک تاچ گذاشته است. زمانی‌که گوشی را به شارژ بزنید یا هدفون را به گوشی متصل یا حالت سایلنت را فعال کنید، در بالای صفحه انیمیشن خاصی نمایش داده می‌شود تا این تغییر حالت را اعلام کند. زمانی‌ هم که با اپلیکیشن Recorder شروع به ضبط صدا می‌کنید و از آن خارج می‌شوید، آیکون کوچکی بالای صفحه نمایان می‌شود و با ضربه‌زدن روی آیکون، پنجره‌ی اپ دوباره باز می‌شود.

جداسازی سوژه از بک‌گراند

قابلیت جدید دیگری که هایپراواس از iOS الهام گرفته، جداکردن سوژه از پس‌زمینه با نگه‌داشتن انگشت روی تصویر است. شیائومی یک قدم جلوتر رفته و قابلیت اضافه‌کردن بک‌گراندهای رنگی به سوژه‌ی جداشده را نیز فراهم کرده است.

جداسازی سوژه از بک‌گراند به‌سبک iOS

من این قابلیت را روی تصویر یکسان در iOS 17 امتحان کردم و به نتایج کم‌وبیش مشابه‌ای رسیدم. هرچند در هایپراواس، جداکردن سوژه‌هایی غیرانسانی در بیشتر مواقع به‌خوبی آیفون انجام نمی‌شد، پردازش تصویر سریع بود. برای استفاده از بک‌گراند‌های رنگی باید روی سه‌نقطه‌‌ی کنار Send کلیک و «Change Background» را انتخاب کنید. فقط اینکه بار اول باید چند دقیقه فرصت دهید تا تصاویر پس‌زمینه به‌طور کامل بارگذاری شود.

مالتی‌تسکینگ

قابلیت‌های چندوظیفگی در هایپراواس بهبود پیدا کرده است و احتمالاً در تبلت و گوشی‌های تاشدنی بهتر خودنمایی کند. پیش‌تر گزینه‌هایی نظیر پنجره‌ی شناور و Split Screen در MIUI دردسترس بود؛ اما حالا کار با آن‌ها راحت‌تر شده است و طراحی تمیزتری دارند. زمانی‌که پنجره‌ی اپلیکیشن در حالت اسپلیت باشد، در وسط آن سه‌نقطه‌ به‌چشم می‌خورد که با انتخاب آن می‌توانید چینش‌های مختلفی برای پنجره‌ها تعیین و پنجره را به‌طور کامل باز کنید یا با زدن ضربدر، پنجره را ببندید. تغییر حالت و جابه‌جایی پنجره‌ها بسیار سریع و روان انجام می‌شود و تجربه‌ی مالتی‌تسکینگ را در گوشی‌های شیائومی بهبود داده است.

دسته‌بندی اپ‌ها براساس رنگ قرمز در Hyperos
دسته‌بندی اپ‌ها براساس رنگ آبی در Hyperos
دسته‌بندی اپ‌ها براساس رنگ
فهرست اپلیکیشن‌ها در Hyperos

در فهرست اپلیکیشن‌ها می‌توانید آیکون‌ها را براساس رنگ دسته‌بندی کنید تا در هر تب، فقط اپ‌هایی با رنگ قرمز یا زرد یا آبی نمایش داده شوند. بدین‌ترتیب، اگر رنگ اپلیکیشن را به‌خاطر داشته باشید؛ اما حوصله‌ی تایپ نام آن را نداشته باشید، خیلی سریع‌تر می‌توانید آن‌ را از بین ده‌ها اپ موجود در گوشی پیدا کنید.

تغییرات جزئی اپ‌های سیستم

برخی از اپلیکیشن‌های سیستمی نظیر ماشین‌حساب، ساعت، تقویم و آب‌وهوا با تغییرات ظاهری جزیی همراه بوده‌اند و درکل، تمیزتر به‌نظر می‌رسند. آیکون برخی از این اپ‌ها نیز کمی تغییر کرده است و باید طرفدار پروپاقرص شیائومی باشید تا متوجه‌ آن‌ها شوید. برای مثال، اینکه آیکون‌ها کمی درخشان‌تر شده‌اند یا آیکون کوه اپلیکیشن گالری برعکس یا به آیکون Note تیک اضافه شده است.

انیمیشن‌ها در اپلیکیشن آب‌وهوا بهبود یافته‌اند و مثلاً حرکت ابرها یا نمایش باران بسیار دلپذیرتر شده است. اطلاعات بیشتر آب‌وهوا نیز حالا در کارت‌های سفید و مربعی نمایش داده می‌شود که خوانایی آن‌ها را بهبود بخشیده است.

تنظیمات سریع اپلیکیشن دوربین در هایپراواس
دسترسی به تنظیمات دوربین با سوایپ انگشت
کارت‌های آب‌وهوا در هایپراواس
کارت‌های اطلاعات آب‌و‌هوا
رابط کاربری اپلیکیشن آب‌وهوا در هایپراواس - هوای ابری
انیمیشن‌های روان‌تر آب‌‌و‌هوا

در اپلیکیشن دوربین نیز با سوایپ انگشت به سمت پایین، پنجره‌ی تنظیمات نمایان می‌شود تا هنگام عکاسی با یک دست اذیت نشوید. این قابلیت پیش‌تر در MIUI 14 فقط در برخی از گوشی‌های پرچم‌دار در‌دسترس بود؛ اما حالا تمام گوشی‌های مبتنی‌بر هایپراواس می‌توانند از آن بهره ببرند.

هوش مصنوعی در هایپراواس

در تنظیمات گوشی، حالا بخش جدیدی به‌ نام Mi AI اضافه شده که درواقع همان بخش هوش مصنوعی است و گزینه‌هایی مانند چت‌بات، اسکن هوشمندتر فایل، ترجمه‌ی متن به چندین زبان، ایجاد متن فیلم در لحظه، جست‌وجوی صوتی تصاویر در آلبوم یا پاسخ به تماس ارائه می‌دهد. تمام این قابلیت‌ها به‌ زبان چینی است و امکان بررسی آن‌ها وجود نداشت. مشخص نیست آیا Mi AI در نسخه‌ی گلوبال هایپراواس به زبان‌های دیگر ازجمله انگلیسی ارائه شود یا خیر.

قابلیت‌های Mi AI در هایپراواس
انتخاب آواتار در Mi AI هایپراواس
اسکرین‌شات صفحه‌ی Mi AI در هایپراوس

افزایش عمر باتری

هایپراواس از ویژگی‌های جدیدی برای افزایش عمر باتری بهره می‌برد. برای مثال، در اپلیکیشن Security حالا چهار حالت مختلف Performance ،‌Balanced ،‌Economy و Ultra-Economy برای باتری تعریف شده است. بخش جدید «Battery Protection» دمای باتری و دفعات شارژ در روز را نشان می‌دهد و شارژ بهینه را می‌توانید برای افزایش عمر باتری فعال کنید.

در بخش «Advanced Features»، گزینه‌ی «Night Mode» اضافه شده است که به‌طور خودکار برخی از قابلیت‌ها را در حالت خواب غیرفعال می‌کند تا در مصرف شارژ صرفه‌جویی شود. همچنین، می‌توانید اپلیکیشن‌های پرمصرف را مشاهده کنید و برای افزایش عمر باتری، آن‌ها را ببندید. هر آیتم به شما می‌گوید با بستن آن‌ها چند دقیقه به عمر باتری اضافه خواهد شد.

جمع‌بندی:‌ برای HyperOS هایپ شویم؟

هایپراواس در کل رابط کاربری جذاب و روانی است و در مدتی که مشغول بررسی آن بودم، با باگ آزاردهنده‌ای مواجه نشدم؛ اما برخی از مشکلات MIUI همچنان پابرجا است. برای مثال، تعداد اپلیکیشن‌های پیش‌فرض واقعاً زیاد است؛ به‌طوری‌که بلافاصله پس از راه‌اندازی گوشی، لازم بود ۵۵ اپلیکیشن را آپدیت کنیم! البته بسیاری از این اپلیکیشن‌ها احتمالاً مخصوص نسخه‌ی چین است و انتظار داریم در نسخه‌ی گلوبال، تعدادشان منطقی‌تر شود.

به‌روزرسانی فرم‌ور در هایپراواس
ویجت‌های هایپراواس
اسکرین‌شات هوم‌اسکرین هایپراواس

در نسخه‌ی چین حتی با انتخاب زبان انگلیسی به‌عنوان زبان دستگاه، همچنان در گوشه‌وکنار سیستم، با جملات چینی روبه‌رو خواهید شد. صفحه‌ی نوتیفیکیشن پر از اعلانات چینی می‌شود و اپلیکیشن تقویم هم به‌ زبان چینی است. بنا به دلایلی، گزینه‌ی Mi Smart Hub در کنترل سنتر را نمی‌توان حذف کرد؛ هرچند شخصی‌سازی مهم‌ترین ویژگی هایپراواس به‌شمار می‌رود.

هایپراواس به‌روزرسانی عالی برای کسانی است که در اکوسیستم شیائومی هستند

هایپراواس ازنظر گزینه‌های شخصی‌سازی کم نمی‌گذارد؛ اما شاید برای برخی کاربران گیج‌کننده و بیش‌ازحد باشد. بخش ویجت‌ها به‌شدت شلوغ است و شاید ترجیح دهید از خیر آن بگذرید. این احتمال هم وجود دارد که برخی کاربران انتظار تغییرات بیشتری از سیستم‌عامل جدید شیائومی داشته باشند یا از شباهت‌ آن با iOS ناراضی باشند.

درکل، هایپراوس برای کاربرانی که به‌جز گوشی، از محصولات دیگر شیائومی استفاده می‌کنند، کاربردی‌تر از MIUI خواهد بود؛ زیرا قرار است اکوسیستم یکپارچه‌ای را بین دستگاه‌های مختلف مبتنی‌بر هایپراواس برقرار کند. بااین‌همه، برای افرادی که صرفاً قصد دارند گوشی هوشمند خود را به هایپراواس ارتقا دهند، این سیستم‌عامل جدید احتمالاً فرق زیادی با یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری نداشته باشد؛ البته آپدیتی که با شخصی‌سازی لاک‌اسکرین و تغییرات ریزودرشت دیگر، تجربه‌ی کاربری رضایت‌بخشی را به‌همراه خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات