بررسی شیائومی 11 لایت 5G NE [با بررسی ویدئویی]

یک‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
مطالعه 16 دقیقه
شیائومی ۱۱ لایت 5G NE گوشی جدید چینی‌ها برپایه‌ی می ۱۱ لایت است که به‌جز در بخش تراشه، تفاوتی با آن ندارد. با بررسی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE همراه زومیت باشید.
تبلیغات

با وجود مشکلاتی که بحران کمبود تراشه برای تولیدکنندگان گوشی‌های همراه در پی داشته است، چندان هم عجیب نیست که برندهای مختلف مثل شیائومی و سامسونگ، هر ‌‌‌چند ماه مدل‌های جدیدی که تنها در بخش تراشه دچار تغییر و تحول شده‌اند، براساس مدل‌های پیشین تولید و روانه‌ی بازار کنند. البته پیش از این هم با وجود محصولات متعدد در خط‌تولید گوشی‌های هوشمند شیائومی، به‌یاد‌سپردن و تشخیص مدل‌های مختلف دستگاه‌های شرکت چینی حتی برای کاربران خبره هم کار چندان راحتی نبود.

مقاله‌ی پیش‌رو در تاریخ ۱۹ دی ۱۴۰۰ با افزوده‌شدن بررسی ویدیویی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE به‌روز شد.

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE همان‌طورکه از نامش می‌توان حدس زد، اقتباس جدیدی (NE برای New) از شیائومی ۱۱ لایت 5G به‌حساب می‌آید که تنها در بخش تراشه دچار تغییر و تحول شده است. لایت NE به‌جای تراشه‌ی اسنپدراگون 780G که با لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید و در مدل اصلی به‌کار گرفته می‌شود، از تراشه‌ی ۶ نانومتری اسنپدراگون 778G کوالکام استفاده می‌کند که تنها اندکی ضعیف‌تر است. باوجوداین، انتظار می‌رود مدل NE همچنان بتواند در حدواندازه‌های رقبای هم‌قیمت و البته مدل پایه عمل کند. درادامه با بررسی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE همراه زومیت باشید تا ارزش خرید گوشی جدید شرکت چینی را به‌طور دقیق ارزیابی کنیم.

گوشی هوشمند شیائومی ۱۱ لایت 5G NE را فروشگاه اینترنتی گوشی شاپ برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

بررسی ویدیویی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

طراحی و کیفیت ساخت شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE از همان طراحی مدل پایه، یعنی می ۱۱ لایت، استفاده می‌کند. تنها تفاوت به رنگ‌بندی دو مدل باز می‌گردد؛ جایی که شیائومی ۱۱ لایت 5G NE علاوه‌بر رنگ‌های مشکی و آبی و صورتی مدل اصلی، در رنگ سفید هم راهی بازار شده است. با‌‌‌توجه‌‌‌به همین موضوع، از تکرار مشخصات ظاهری مدل 5G NE در مقاله‌ی پیش رو خودداری و از شما دعوت می‌کنیم برای مشاهده‌ی جزئیات طراحی، به بررسی می ۱۱ لایت شیائومی مراجعه کنید که پیش‌تر در زومیت منتشر شده است.

صفحه‌نمایش و اسپیکر شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE به همان نمایشگر OLED و ۶٫۵۵ اینچی مدل پایه مجهز شده است. رزولوشن نمایشگر ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل با تراکم پیکسلی ۴۰۲ پیکسل‌براینچ است و نسبت تصویر عریض ۲۰:۹ را ارائه می‌کند. با وجود حاشیه‌های باریک، نمایشگر ۸۵٫۳ درصد از قاب جلو را به خود اختصاص می‌دهد. شیائومی روی نمایشگر را نیز با لایه‌ی محافظ Corning Gorilla Glass 5 پوشانده است.

نمایشگر شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

مدل جدید ۱۱ لایت 5G هم مثل مدل پایه، از دو نرخ نوسازی ۶۰ و ۹۰ هرتز و نرخ نمونه‌برداری لمسی ۲۴۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. البته درصورت انتخاب نرخ نوسازی ۹۰ هرتز، در کارهایی مثل تماشای فیلم یا لمس‌نکردن نمایشگر، نرخ نوسازی به ۶۰ هرتز تغییر خواهد کرد. نمایشگر 5G NE علاوه‌بر‌اینکه استاندارد Dolby Vision و +HDR10 را برای نمایش محتوای HDR دریافت کرده است، می‌تواند با وجود عمق رنگ ۱۰ بیتی، یک‌میلیارد رنگ را نمایش دهد.

شیائومی می‌گوید که روشنایی نمایشگر ۱۱ لایت 5G NE در حالت تنظیمات دستی به ۵۰۰ نیت می‌رسد و در حالت خودکار نیز تا حدود ۸۰۰ نیت افزایش می‌یابد. برای بررسی عملکرد نمایشگر از نظر روشنایی، آزمون‌های متداول زومیت را روی آن اجرا کردیم. همان‌طورکه در جدول نتایج مشاهده می‌کنید، خوشبختانه روشنایی نمایشگر شیائومی ۱۱ لایت 5G NE از اعداد ذکر‌شده‌ی خود شرکت چینی فراتر می‌رود.

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

در شرایط کم‌نور،‌ روشنایی نمایشگر به ۲٫۶ نیت می‌رسد که عدد خوبی برای آسیب‌نرساندن به چشم‌ها محسوب می‌شود. در حالت تنظیم دستی، روشنایی تا بیشینه‌ی ۶۷۰ نیت افزایش می‌یابد و اگر روشنایی را روی حالت خودکار قرار دهید، نمایشگر ۱۱ لایت 5G NE تا ۹۰۵ نیت روشنایی تولید می‌کند که باعث می‌شود مشکلی برای خواندن محتوای نمایشگر در فضای خارج از خانه و زیر نور خورشید نداشته باشید؛ البته برخی رقبای هم‌قیمت در این بخش عملکرد بهتری دارند.

عملکرد نمایشگر شیائومی ۱۱ لایت 5G NE دربرابر رقبا

محصول ٫ پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگی میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

۲٫۶

۰

۶۶۹٫۵

۰

۹۰۵

۳٫۷

۱٫۲ (Original)

می ۱۱ لایت

۳٫۳۷

۰

۶۴۷٫۵

۰

۱۱۱۲

۴٫۱

۱٫۵ (Original)

پوکو X3 پرو

۰٫۵۶

۳٫۹۲

۳۲۰٫۸

۴٫۳۵

۳۸۷

۸۸٫۹

۴٫۸

۱٫۵ (Original)

پوکو X3

۲٫۴۱

۳٫۹۵

۳۵۶٫۴

۴٫۶۹

۴۴۲

۹۴٫۲

۴٫۸

۱٫۵ (Standard)

ردمی نوت ۱۰ پرو

۳٫۰۵

۰

۶۷۰

۰

۱۱۱۱

۳٫۷

۱٫۴ (Standard)

گلکسی A52s 5G

۲٫۳

۰

۶۰۷٫۵

۰

۱۳۰۵

۴٫۸

۳٫۱ (Natural)

پوکو F3

۲٫۳۵

۰

۶۱۵

۰

۱۲۰۵

۳٫۱

۱٫۲ (Original)

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

مثل اکثر گوشی‌های شیائومی، برای ۱۱ لایت 5G NE هم سه پروفایل رنگی Vivid به‌عنوان حالت پیش‌فرض دستگاه و Saturated و Original Color تعریف شده است. پروفایل‌های Vivid و Saturated در فضای رنگی وسیع‌تر DCI-P3 تعریف شده‌اند و به‌ترتیب ۹۳ و ۱۰۰ درصد این فضا را پوشش می‌دهند. پروفایل Original هم ۹۹ درصد رنگ‌های فضای sRGB را ارائه می‌کند.

کمترین خطای رنگی متعلق به پروفایل Original Color است و رنگ‌های خنثی‌تری را هم تولید می‌کند؛ درحالی‌که رنگ‌های دو پروفایل دیگر به سردی تمایل دارند. اگر تنظیمات سه پروفایل اصلی شما را راضی نمی‌کند و دوست دارید کنترل بیشتری روی عملکرد رنگی گوشی داشته باشید، گزینه‌ی Advanced Settings برایتان کاربردی خواهد بود.

پایین فریم شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE به اسپیکرهای استریو مجهز شده است. اسپیکر اختصاصی اصلی در بخش پایین فریم جای گرفته است و اسپیکر مکالمه هم به‌عنوان بلندگوی دوم ایفای نقش می‌کند. خوشبختانه اسپیکرها متعادل هستند و بلندی صدای هیچ‌کدام بر دیگری برتری خاصی ندارد. هنگام پخش موسیقی، فرکانس‌های میانی و وُکال (صدای خواننده) با کیفیت خوبی پخش می‌شوند؛ اما فرکانس‌های بالا آن‌طور‌که باید ایدئال نیستند و صداهای باس یا همان فرکانس‌های بم کوبندگی چندانی ندارند.

نرم‌افزار و تجربه کاربری شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE از نسخه‌ی جدید پوسته‌ی اختصاصی MIUI 12.5 استفاده می‌کند که برپایه‌‌ی اندروید ۱۱ توسعه داده شده است. نسخه 12.5 چند وقتی است که برای گوشی‌های شیائومی عرضه شده است و به‌گفته‌ی چینی‌ها، می‌تواند تا ۲۲ درصد مصرف CPU و تا ۱۵ درصد مصرف انرژی را کاهش دهد. برای آشنایی بیشتر با قابلیت‌ها و امکانات پوسته‌ی کاربری شیائومی، می‌توانید به مطلب بررسی MIUI 12 مراجعه کنید.

از نظر تجربه‌ی کاربری، با همان فضای همیشگی گوشی‌های شیائومی طرف هستیم و خوشبختانه به‌جز چند بازی و برنامه‌ی متفرقه که می‌توانید آن‌ها را حذف کنید، از ابتدا با منو شلوغی طرف نخواهید بود.

نمایشگر شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

خوشبختانه نام شیائومی ۱۱ لایت 5G NE در لیست اولیه‌ای که شرکت چینی از گوشی‌های سازگار با اندروید ۱۲ منتشر کرده است، دیده می‌شود. بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که طی ماه‌های آینده، MIUI 13 بر پایه اندروید ۱۲ را روی ۱۱ لایت NE ببینیم.

عملکرد، تجربه بازی و عمر باتری شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

شیائومی ۱۱ لایت را در سه مدل راهی بازار کرده است که با وجود مشخصات ظاهری یکسان، هر‌کدام از تراشه‌های متفاوتی در قلب خود استفاده می‌کنند. مدل پایه یا همان می ۱۱ لایت 4G با تراشه‌ی ۸ نانومتری اسنپدراگون 732G و مدل 5G یا همان شیائومی ۱۱ لایت 5G با تراشه‌ی ۵ نانومتری اسنپدراگون 780G و مدل جدید یا همان NE که بررسی آن را در همین مقاله می‌خوانید، به تراشه‌ی ۶ نانومتری اسنپدراگون 778G کوالکام مجهز شده‌اند. با این اوصاف، انتظار می‌‌رود مدل NE در‌‌‌مقایسه‌‌با ۱۱ لایت 4G عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

اسنپدراگون 778G تراشه‌ی کوالکام برای گوشی‌های میان‌رده‌ی روبه‌بالا به‌حساب می‌آید که برمبنای مجموعه‌ی دستورالعمل‌های ARMv8-A ساخته می‌شود. حرف G در انتهای نام SoC بدین‌معنا است که تراشه برای اجرای بازی‌ها بهینه شده است؛ ازاین‌رو، از نظر قدرت پردازش گرافیکی بهبودهایی تجربه می‌کند.

اجرای بازی در شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

بخش پردازنده در 778G از هشت هسته‌ی پردازشی در دو خوشه استفاده می‌کند. چهار هسته‌ی Cortex-A78 تا فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز و چهار هسته‌ی Cortex-A55 هم تا فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز کار می‌کنند. تراشه‌ی کوالکام از حافظه‌های LPDDR5 تا بیشینه‌ی فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. برای پردازش‌های گرافیکی نیز، تراشه‌ی کوالکام به پردازنده‌ی Adreno 642L تکیه دارد که می‌تواند نمایشگرهای با رزولوشن +FHD را تا نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز پشتیبانی کند.

تراشه‌ی اسنپدراگون 778G با استفاده از مودم X53 5G اسنپدراگون می‌تواند امکان اتصال به شبکه‌ی 5G را با سرعت داون‌لینک بیشینه‌ی ۳٫۷ گیگابیت‌برثانیه و سرعت آپ‌لینک بیشینه‌ی ۲٫۹ گیگابیت‌برثانیه دراختیار قرار دهد. به‌علاوه، تراشه‌ی کوالکام از وای‌فای ۶ و بلوتوث ۵٫۲ نیز پشتیبانی می‌کند.

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE‌ در سه پیکربندی متفاوت ۱۲۸ | ۶ و ۱۲۸ | ۸ و ۲۵۶ | ۸ گیگابایت وارد بازار شده است. برای بررسی از مدل ۲۵۶ | ۸ گیگابایت استفاده کردیم که حافظه‌ی آن از نوع LPDDR4X است. ۱۱ لایت 5G NE از درگاه مشترک برای سیم‌کارت دوم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی بهره‌مند شده است؛ بنابراین، در‌‌صورتی‌‌که بخواهید از سیم‌کارت دوم استفاده کنید، باید قید حافظه‌ی میکرواس‌دی را بزنید.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 2.2 شیائومی ۱۱ لایت 5G NE در حد رقبای هم‌قیمت است؛ اما طبیعتا از حافظه‌ی UFS 3.1 پوکو اف ۳ و پوکو X3 پرو عقب می‌ماند.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE دربرابر رقبا

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

۹۰۹٫۳۲

۷۵۹٫۱۷

۲۰۲٫۹

۲۰۰٫۲

گلکسی A52s مدل 5G

۹۱۳٫۸

۴۸۰٫۰۱

۱۴۷٫۱۶

۱۵۶٫۲۳

پوکو F3

۱۳۸۴٫۷۴

۶۷۲٫۷۷

۲۰۵٫۰۴

۱۸۷٫۲

ردمی نوت ۱۰ پرو

۴۸۳٫۵۶

۲۶۹٫۶۴

۱۳۴٫۰۱

۱۲۲٫۳۸

پوکو X3 پرو

۱۴۴۷٫۳۸

۵۲۱٫۶۶

۱۶۹٫۰۵

۱۷۰٫۰۴

پوکو X3

۴۹۴٫۹۷

۲۵۴٫۲۹

۱۴۷٫۰۶

۱۳۲٫۲۹

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

به‌لطف تراشه‌ی اسنپدراگون 778G، شیائومی ۱۱ لایت 5G NE می‌تواند در تمام بنچمارک‌ها به‌راحتی از مدل پایه پیشی بگیرد و به‌جز بخش پردازش‌های گرافیکی، عملکردی در حد پوکو X3 و X3 پرو از خود نشان دهد. در بخش عملکرد کلی، میان‌رده‌ی A52s سامسونگ با اختلاف ۲۰ درصدی، می‌تواند ۱۱ لایت 5G NE شیائومی را پشت‌سر بگذارد؛ اما در پردازش‌های مبتنی‌بر GPU و CPU در همان حد‌و‌اندازه‌ها ظاهر می‌شود.

عملکرد شیائومی ۱۱ لایت 5G NE دربرابر رقبا

نام و کارایی بنچمارک / محصول

PCMark

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

عملکرد کلی

مرورگر

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

OpenCL

Vulkan/Metal

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

OpenGL

Vulkan

Metal

OpenGL

Metal

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

(۹۰ هرتز)

۱۰۱۶۶

۵۹٫۲

۲۲۱۵

۲۳۰۷

۷۹۰

۳۰۰۰

۲۰

۱۳

۲۰

۱۴

--

۲۹

۳۳

--

می ۱۱ لایت

(۹۰ هرتز)

۸۰۸۰

۴۲٫۱

--

۵۶۵

۱۷۹۸

۱۱

۷٫۴

۱۲

۷٫۷

--

۱۷

۱۹

--

گلکسی A52s 5G

(۱۲۰ هرتز)

۱۲۲۹۵

۴۹٫۶

۲۲۱۹

۲۴۱۰

۷۷۱

۲۷۹۳

۱۹

۱۳

۲۰

۱۴

--

۲۸

۳۳

--

پوکو F3

۱۰۲۱۳

۶۶٫۸

--

۹۷۳

۳۲۸۱

۳۲

۲۰

۳۳

۲۱

--

۴۷

۵۲

--

ردمی نوت ۱۰ پرو

(۱۲۰ هرتز)

۸۹۴۲

۴۲٫۹

۱۲۸۵

۱۱۰۶

۵۶۵

۱۷۶۲

۱۱

۷٫۴

۱۱

۷٫۷

--

۱۶

۱۹

--

پوکو X3

(۱۲۰ هرتز)

۸۱۵۳

۴۴٫۱

--

۵۶۵

۱۷۷۸

۱۱

۷٫۴

۱۱

۷٫۵

--

۱۷

۱۹

--

پوکو X3 پرو

(۱۲۰ هرتز)

۱۰۲۹۳

۵۳٫۷

--

۷۸۳

۲۶۲۶

۲۸

۱۸

۲۷

۱۸

--

۴۰

۴۴

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE هنگام اجرای بازی‌ها نیز عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهد و می‌تواند بازی PUBG را با بهترین تنظیمات گرافیکی قابل‌انتخاب، یعنی HDR، روی نرخ فریم ۳۹ تا ۴۱ فریم‌برثانیه اجرا کند. عملکرد ۱۱ لایت 5G NE در اجرای بازی Call of Duty Mobile بهتر هم می‌شود و در هر دو تنظیمات گرافیکی High و Very High می‌توان با نرخ فریم بین ۵۵ تا ۶۰ فریم‌برثانیه بازی کرد.

عملکرد شیائومی ۱۱ لایت 5G NE در اجرای بازی موبایل

عنوان بازی موبایل

تنظیمات گرافیکی بازی

نرخ فریم

PUBG Mobile

HDR

۳۹ تا ۴۱ فریم‌برثانیه

Call of Duty Mobile

High

۵۸ تا ۶۱ فریم‌برثانیه

Call of Duty Mobile

Very High

۵۵ تا ۶۰ فریم‌برثانیه

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE‌ هم مثل دو مدل دیگر خانواده‌ی ۱۱ لایت، از باتری ۴۲۵۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کند که با شارژر سریع ۳۳ واتی درون جعبه همراه شده است. شیائومی می‌گوید که باتری 5G NE می‌تواند تا ۱۶ ساعت ویدئو و ۱۰۴ ساعت موسیقی پخش کند. برای بررسی شارژدهی باتری گوشی شیائومی، مثل همیشه روشنایی نمایشگر را روی ۲۰۰ نیت تنظیم و حالت پرواز را نیز فعال کردیم.

تماشای فیلم با شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE در شرایط آزمون، توانست ۲۵ ساعت ویدئو معیار زومیت را پخش کند و در آزمون عمر باتری PCMark که شارژدهی در کاربری‌های روزمره مثل ویرایش عکس و ویدئو و وبگردی را می‌سنجد، ۱۱ ساعت شارژدهی داشته باشد. همان‌طور‌که در جدول نتایج مشاهده می‌کنید، به‌نظر می‌رسد تغییر تراشه تأثیر زیادی بر بهینه‌ترشدن عملکرد باتری گذشته و با اینکه مشخصات نمایشگر و ظرفیت باتری دستخوش تغییر نشده‌اند، ۱۱ لایت 5G NE‌ در‌‌مقایسه‌‌با مدل پایه، با اختلاف فاحش شارژدهی بهتری دارد.

عملکرد باتری شیائومی ۱۱ لایت 5G NE دربرابر رقبا

محصول ٫ آزمایش

نمایشگر

باتری

زمان لازم برای شارژ

پخش ویدئو

PCMark

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

(۹۰ هرتز)

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۲۵۰

۱:۰۰

۲۵:۰۰

۱۱:۰۰

می ۱۱ لایت

(۹۰ هرتز)

۶٫۵۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۲۵۰

۱:۰۱

۱۶:۴۰

۹:۵۵

گلکسی A52s 5G

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱:۲۸

۱۸:۱۰

۱۰:۱۳

پوکو F3

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۲۰

۰۰:۵۵

۲۰:۳۵

۱۴:۲۴

ردمی نوت ۱۰ پرو

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰

۵۰۲۰

۱:۲۱

۲۳:۴۸

۹:۵۹

پوکو X3 پرو

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۱۶۰

۱:۲۰

۱۳:۴۹

۱۰:۰۳

پوکو X3

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۱۶۰

۱:۲۰

۱۳:۲۸

۱۲:۱۵

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

از نظر شارژدهی هنگام پخش ویدئو نیز، می‌توانیم ۱۱ لایت 5G NE را یکی از بهترین‌ها در این محدوده‌ی قیمتی به‌حساب بیاوریم؛ جایی که نزدیک‌ترین رقیب را باید ردمی نوت ۱۰ پرو بدانیم که با وجود بهره‌مند‌شدن از باتری با ظرفیت بیشتر (۵۰۲۰ میلی‌آمپرساعتی)، همچنان با حدود ۲۴ ساعت پخش ویدئو پشت‌سر مدل هم‌برند خود قرار می‌گیرد.

دوربین شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE در بخش دوربین هم تغییری درمقایسه‌با دو مدل دیگر در خود نمی‌بیند و از همان ترکیب سه‌گانه با دوربین‌های واید و اولتراواید و ماکرو استفاده می‌کند. دوربین واید از حسگر ۶۴ مگاپیکسلی ساخت سامسونگ با ابعاد ۱/۱٫۹۷ اینچ و پیکسل‌های ۰٫۷ میکرومتری استفاده می‌کند که لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.8 آن را همراهی می‌کند. حسگر ۸ مگاپیکسلی دوربین اولتراواید نیز ساخت سونی است و می‌تواند با لنز عریض f/2.2 میدان دید ۱۱۹ درجه‌ای را در عکس‌ها ثبت کند.

عکاسی با شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

کامل‌کننده‌ی مجموعه هم دوربین ماکرو با حسگر ۵ مگاپیکسلی است که با پیکسل‌های بزرگ ۱٫۱۲ میکرومتری و لنزی با گشودگی دیافراگم f/2.4، برای علاقه‌مندان به عکاسی ماکرو امکان ثبت عکس‌های جذابی را فراهم می‌کند.

گستره‌ی دینامیکی عکس‌های شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE با فعال‌کردن HDR در شرایط پرنور، می‌تواند نقاط سایه و روشن تصویر را تا حد مقبولی به‌تصویر بکشد. البته دوربین اولتراواید در چنین شرایطی عملکرد ضعیف‌تری از دوربین اصلی دارد و همان‌طور‌که در عکس‌های زیر مشاهده می‌کنید، نمی‌تواند تعادل بین نقاط پرنور و تاریک تصویر را به‌خوبی برقرار کند. خوشبختانه در تجربه‌ی ما، مجموعه‌ی دوربین شیائومی ۱۱ لایت 5G NE شرایط فعال‌شدن HDR را به‌خوبی تشخیص می‌دهد تا بتوانید عکس‌های باکیفیتی در شرایط نور شدید ثبت کنید.

عکس دوربین اولتراواید
عکس دوربین اصلی
گستره‌ی دینامیکی در برش واقعی عکس دوربین اولتراواید شیائومی ۱۱ لایت 5G NE
برش واقعی عکس دوربین اولتراواید
گستره‌ی دینامیکی در برش واقعی عکس دوربین اصلی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE
برش واقعی عکس دوربین اصلی

رنگ‌ها و جزئیات عکس‌های شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

در شرایط نوری برابر و فاصله‌ی یکسان از سوژه، عکس‌هایی که با دوربین اصلی ثبت می‌شوند، جزئیات را تا حد محسوسی بهتر از دوربین اولتراواید به‌تصویر می‌کشند؛ اما رنگ‌ها در عکس‌های هر دو دوربین نمود تقریباً یکسانی دارند. با نگاهی به برش واقعی عکس‌های دو دوربین، متوجه می‌شویم که بافت‌ها در عکس دوربین اولتراواید اندکی سافت هستند (به تکه‌ی روزنامه توجه کنید)؛ البته این موضوع به از‌دست‌رفتن جزئیات چندانی منجر نمی‌شود. در سوی دیگر، عکس‌های دوربین اصلی شارپ‌تر ثبت می‌شوند و می‌توان جزئیات بافت‌ها را به‌خوبی مشاهده کرد.

عکس دوربین اولتراواید
عکس دوربین اصلی
رنگ‌ها در برش واقعی عکس دوربین اولتراواید شیائومی ۱۱ لایت 5G NE
برش واقعی عکس دوربین اولتراواید
رنگ‌ها در برش واقعی عکس دوربین اصلی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE
برش واقعی عکس دوربین اصلی

عملکرد دوربین شیائومی ۱۱ لایت 5G NE در تاریکی

شیائومی حالت شب (Night Mode) را هم برای دوربین اصلی و هم برای دوربین اولتراواید دراختیار علاقه‌مندانِ عکاسی در شب قرار می‌دهد. با فعال‌کردن نایت مد، روشنایی عکس‌ها به بهای افزایش نویز و سافت‌ترشدن بافت‌ها اندکی افزایش می‌یابد؛ اما در‌مجموع نمی‌تواند عکس‌های چندان دلچسبی ثبت کند. همان‌طورکه در برش عکس‌ها مشاهده می‌کنید، تقریباً تمام نقاط عکس‌ها را هاله‌ای دربر گرفته است که در اطراف نقاط نورانی و چراغ‌ها تشدید می‌شود.

عکس دوربین اولتراواید - حالت Night
عکس دوربین اصلی - حالت Night
برش واقعی عکس نایت مد دوربین اولتراواید دوربین شیائومی ۱۱ لایت 5G NE
برش واقعی عکس دوربین اولتراواید - حالت Night
برش واقعی عکس نایت مد دوربین اصلی دوربین شیائومی ۱۱ لایت 5G NE
برش واقعی عکس دوربین اصلی - حالت Night

عکس پرتره و سلفی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE برای گرفتن عکس‌های سلفی به حسگر ۲۰ مگاپیکسل و لنزی با گشودگی دیافراگم f/2.2 تکیه دارد. با دوربین سلفی، می‌توانید ویدئوهای Full HD با نرخ فریم ۳۰ یا ۶۰ فریم‌برثانیه ثبت کنید. با نگاهی به عکس سلفی پرتره، متوجه می‌شویم که جداسازی سوژه از محیط اطراف به‌خوبی انجام شده است. افزون‌براین، برای کسانی که به عکاسی پرتره علاقه‌مند باشند، کیفیت عکس‌های پرتره‌ی دوربین شیائومی ۱۱ لایت 5G NE هم راضی‌کننده خواهد بود.

عکس سلفی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE
عکس سلفی
عکس سلفی پرتره‌ی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE
عکس سلفی پرتره
عکس پرتره‌ی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE
عکس پرتره

عکس ماکرو شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

برای عکاسی ماکرو با دوربین ۵ مگاپیکسلی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE، اگر گوشی را در فاصله‌ی مناسب از سوژه بگیرید و نور محیط هم کافی باشد، می‌توانید انتظار ثبت عکس‌های زیبایی را داشته باشید. همان‌طور‌که در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید، جزئیات بخش‌هایی که دوربین روی آن‌ها فوکوس کرده، مناسب است و انتظارات را در حد‌و‌اندازه‌های خودش برآورده می‌کند.

عکس ماکرو دوربین شیائومی ۱۱ لایت 5G NE
عکس ماکرو دوربین شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

جمع‌بندی و مقایسه با رقبا

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE چند ماه بعد از مدل ۱۱ لایت 5G و با تراشه‌ای ضعیف‌تر به بازار آمد. باوجوداین و همان‌طور‌که در بخش‌های مختلف بررسی اشاره کردیم، مدل جدید همچنان می‌تواند در بازار به‌شدت رقابتی محصولات میان‌رده، به‌خوبی پابه‌پای رقبای هم‌قیمت حرکت کند. به‌جز سخت‌افزار ۱۱ لایت 5G NE که برای راضی نگه‌داشتن کاربران کافی به‌نظر می‌رسد، طراحی زیبا و باریک‌بودن بدنه هم می‌تواند مزیت بزرگ دیگری به‌حساب بیاید.

مقایسه 3 محصول
نمای جلو گوشی سامسونگ گلکسی ای 52 اس 5Gگلکسی A52s سامسونگ 5Gنمای پشت و جلو موبایل شیائومی 11 لایت 5G NEشیائومی 11 لایت 5G NEموبایل پوکو F3 شیائومی مشکی / Xiaomi Poco F3 blackپوکو F3 شیائومی
مدل‌‌ نامبرهاSM-A528B SM-A528B/DS2109119DG-
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 400 یوروحدود 370 یوروحدود 350 یورو
تاریخ معرفی17 آگوست 202115 سپتامبر 202122 مارس 2021
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضه1 سپتامبر 20212 اکتبر 202122 مارس 2021
نرخ مخصوص جذب (SAR)0.72 وات بر کیلوگرم (سر)--
نرخ مخصوص جذب اروپا (SAR EU)0.88 وات بر کیلوگرم (سر)، 0.84 وات بر کیلوگرم (بدن)--
نوع سیستم‌عاملاندرویداندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 11اندروید 11اندروید 11
توضیحات سیستم‌عاملعرضه با رابط کاربری One UI 3.1 قابل ارتقاء به اندروید 13عرضه با رابط کاربری MIUI 12.5عرضه با رابط کاربری MIUI 12 برای POCO
ابعاد159.9 در 75.1 در 8.4 میلی‌متر160.5 در 75.7 در 6.8 میلی‌متر163.7 در 76.4 در 7.8 میلی‌متر
وزن189 گرم158 گرم196 گرم
جنس پشتپلاستیک-شیشه - گوریلا گلس 5
جنس جلوشیشه - گوریلا گلس 5شیشه - گوریلا گلس 5شیشه - گوریلا گلس 5
رنگمشکی سفید سبز بنفشمشکی آبی صورتی سفیدسفید مشکی آبی نقره‌ای
جنس فریم--پلاستیک
ابعاد نمایشگر6.5 اینچ6.55 اینچ6.67 اینچ
نوع نمایشگرSuper AMOLEDAMOLEDAMOLED
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)120 هرتز90 هرتز120 هرتز
رزولوشن1080 در 2400 پیکسل1080 در 2400 پیکسل1080 در 2400 پیکسل
تراکم پیکسلی~405 پیکسل در اینچ~402 پیکسل در اینچ~395 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر20:920:920:9
نسبت نمایشگر به بدنه~84.9 درصد~85.3 درصد~85.9 درصد
حداکثر روشنایی800 نیت (HBM)-900 نیت (HBM) 1300 نیت (Peak)
استانداردهای HDRHDR10HDR10+ دالبی ویژنHDR10+
سایر مشخصات نمایشگرنمایشگر همیشه روشن (Always-on Display)--
مدل تراشهQualcomm SM7325 Snapdragon 778G 5GQualcomm SM7325 Snapdragon 778G 5GQualcomm SM8250-AC Snapdragon 870 5G
فرآیند ساخت تراشه6 نانومتر6 نانومتر7 نانومتر
تعداد هسته پردازنده8 هسته8 هسته8 هسته
مشخصات هسته‌ها1 هسته 2.4 گیگاهرتز Cortex-A78 و 3 هسته 2.2 گیگاهرتز Cortex-A78 و 4 هسته 1.90 گیگاهرتز Cortex-A551 هسته 2.4 گیگاهرتز Cortex-A78 و 3 هسته 2.2 گیگاهرتز Cortex-A78 و 4 هسته 1.90 گیگاهرتز Cortex-A551 هسته 3.2 گیگاهرتز Kryo 585 و 3 هسته 2.42 گیگاهرتز Kryo 585 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتز Kryo 585
پردازنده گرافیکیAdreno 642LAdreno 642LAdreno 650
ترکیب حافظه داخلی و رم128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم
رم6 گیگابایت رم 8 گیگابایت رم6 گیگابایت رم 8 گیگابایت رم6 گیگابایت رم 8 گیگابایت رم
حافظه داخلی128 گیگابایت 256 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت
نوع حافظه داخلیUFS 2.1UFS 2.2UFS 3.1
درگاه کارت حافظه
دارد
دارد
ندارد
نوع درگاه کارت حافظهmicroSDXC (جایگاه مشترک با سیم‌کارت دوم)microSDXC (جایگاه مشترک با سیم‌کارت دوم)-
حداکثر کارت حافظه پشتیبانی شده1 ترابایت--
پیکربندی دوربین پشتواید/استاندارد اولتراواید تشخیص عمق ماکروواید/استاندارد اولتراواید تله‌فوتو ماکروواید/استاندارد اولتراواید ماکرو
دوربین اصلی - واید/استاندارد64 مگاپیکسل64 مگاپیکسل48 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردلنز واید 26 میلی‌متری 0.8 میکرومتر سایز پیکسل 1/1.7 اینچ سایز سنسور f/1.8 فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویرلنز واید 26 میلی‌متری 1/1.97 اینچ سایز سنسور 0.7 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار با تشخیص فاز f/1.8لنز واید 26 میلی‌متری f/1.8 فوکوس خودکار با تشخیص فاز 1/2 اینچ سایز سنسور 0.8 میکرومتر سایز پیکسل
دوربین اولتراواید12 مگاپیکسل8 مگاپیکسل8 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اولتراوایدلنز اولتراواید پوشش 123 درجه 1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2لنز اولتراواید 1/4.0 اینچ سایز سنسور 1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2لنز اولتراواید پوشش 119 درجه f/2.2
دوربین ماکرو5 مگاپیکسل5 مگاپیکسل5 مگاپیکسل
مشخصات دوربین ماکروf/2.450 میلی‌متری لنز تله‌فوتو ماکرو فوکوس خودکار 1/5.0 اینچ سایز سنسور 1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/2.4لنز ماکرو 50 میلی‌متری 1/5 اینچ سایز سنسور 1.12 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار f/2.4
دوربین تشخیص عمق5 مگاپیکسل--
مشخصات دوربین تشخیص عمقf/2.4--
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K4K4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@30fps 1080p@30/60fps4K@30fps 1080p@30/60/120fps4K@30fps 1080p@30/60/120/240/960fps
توضیحات فیلم‌برداریلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی
دوربین سلفی اصلی32 مگاپیکسل20 مگاپیکسل20 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلیلنز واید 26 میلی‌متری 0.8 میکرومتر سایز پیکسل 1/2.8 اینچ سایز سنسور f/2.2لنز واید 27 میلی‌متری 1/3.4 اینچ سایز سنسور 0.8 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2لنز واید 1/3.4 اینچ سایز سنسور 0.8 میکرومتر سایز پیکسل f/2.5
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی4K1080p1080p
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی4K@30fps 1080p@30/60fps1080p@30/60fps 720p@120fps1080p@30/60fps 720p@120fps
ظرفیت باتری4500 میلی‌آمپر ساعت4250 میلی‌آمپر ساعت4520 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم یونیلیتیوم پلیمریلیتیوم پلیمری
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده25 وات33 وات33 وات
پشتیبانی از شارژ سریع
دارد
دارد
دارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
ندارد
ندارد
ندارد
درگاه اتصالUSB Type-C 2.0USB Type-C 2.0USB Type-C 2.0
پشتیبانی از OTG
دارد
دارد
دارد
سایر ویژگی‌های شارژ و باتری--پشتیبانی از فناوری Power Delivery 3 پشتیبانی از فناوری +Quick Charge 3
نوع اسپیکراستریو (دوگانه)استریو (دوگانه)استریو (دوگانه)
جک 3.5 میلی‌متری
دارد
ندارد
ندارد
ویژگی‌‌های صوتی--صدای 24 بیت / 192 کیلوهرتز
حسگرهاحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نماحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ قطب‌نماحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما
نوع حسگر اثر انگشتزیر نمایشگر (اپتیکال)کنار گوشیکنار گوشی
Wi-FiWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/ax
توضیحات Wi-Fiدو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث5.05.25.1
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / HSPA / LTE / 5GGSM / HSPA / LTE / 5GGSM / HSPA / LTE / 5G
پشتیبانی از 5G
دارد
دارد
دارد
سیم‌کارتتک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDSGPS به همراه A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS - دو باندهGPS به همراه A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS/QZSS/NavIC - دو بانده

در‌‌مقایسه‌با سایر رقبا و برای کاربرانی که به عملکرد اهمیت زیادی می‌دهند، می‌توان پوکو X3 پرو و پوکو F3 را به‌عنوان جایگزین‌های قدرتمندتر شیائومی ۱۱ لایت 5G NE معرفی کرد. البته پوکو X3 پرو با وجود نمایشگر IPS LCD نمی‌تواند در این زمینه بهتر از ۱۱ لایت 5G NE ظاهر شود؛ اما پوکو F3 دچار چنین ضعفی نیست. در سوی دیگر میدان، اگر در محدوده‌ی قیمتی ۱۱ لایت NE به‌دنبال گوشی هوشمند مناسب عکاسی می‌گردید، گلکسی A52S انتخاب بهتری برایتان خواهد بود.

گوشی هوشمند شیائومی ۱۱ لایت 5G NE را فروشگاه اینترنتی گوشی شاپ برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

قیمت روز گوشی

گوشی سامسونگ

گوشی شیائومی

گوشی هواوی

آیفون

نکات مثبت

  • طراحی زیبا و باریک
  • وزن بسیار سبک
  • نمایشگر ۱۰ بیتی OLED با رنگ‌های دقیق
  • شارژدهی مناسب

نکات منفی

  • دوربین ضعیف‌تر از برخی رقبا
  • تراشه‌ی ضعیف‌تر از مدل 5G
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات