نگاهی عمیق به رابط کاربری MIUI 12 شیائومی

شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱
مطالعه 11 دقیقه
MIUI 12 با تمرکز بر حریم خصوصی،‌ والپیپرهای پویا، انیمیشن‌های جدید و ژست‌های حرکتی متکی‌بر اندروید ۱۰، جذاب‌ترین رابط کاربری تولیدشده توسط شیائومی در تمام دوران‌ها است.
تبلیغات

متن‌بازبودن سیستم‌عامل اندروید به شرکت‌های مختلف امکان می‌دهد تا با پیاده‌سازی تغییراتی در کد آن، نسخه‌ی سفارشی مخصوص گوشی‌های خود را تولید کنند. MIUI که توسط شیائومی توسعه داده می‌شود یکی از محبوب‌ترین رابط‌های کاربری اندروید است که نسل‌به‌نسل بهبود می‌یابد و تجربه‌ی کار با دستگاه‌های تولیدشده توسط شرکت چینی را لذت‌بخش‌تر می‌کند. داشتن ۴۰۰ میلیون کاربر در سراسر دنیا، به‌وضوح محبوبیت MIUI را نشان می‌دهد. شیائومی بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی موبایل در بازار مهم هند به‌حساب می‌آید و این شرکت در هند، ۱۰۰ میلیون کاربر دارد که عددی درخورتوجه توجه است. 

رابط کاربری MIUI 12 شیائومی

شیائومی همواره دو نسخه از رابط‌های کاربر خود را منتشر می‌کند که یکی از آن‌ها مخصوص کاربران چین و دیگری مخصوص کاربران ساکن در مناطق خارج از چین است. شیائومی طی سال‌های اخیر توجه چندان زیادی به کاربران بین‌المللی MIUI نشان داد، اما این موضوع با انتشار MIUI 12 دست‌خوش تغییر شد. هرچه زمان می‌گذرد، تمرکز شیائومی روی گوشی‌های هوشمند رده‌بالا بیشتر می‌شود. MIUI طراحی و قابلیت‌های مناسبی دارد و اکنون در نسخه‌ی دوازدهم به‌جایگاهی رسیده که می‌توانیم از آن به‌عنوان رقیبی درخور برای رابط کاربری گوشی‌های سامسونگ و وان‌پلاس یاد کنیم. 

MIUI 12 تنها ۶ ماه پس از انتشار رسمی MIUI 11، معرفی شد. از مدتی پیش، نسخه‌ی پایدار MIUI 12 برای اکثر گوشی‌های برند شیائومی، ردمی و پوکو که طی ۱۵ ماه اخیر به بازار عرضه شده‌اند دردسترس قرار گرفت و روند انتشار همچنان ادامه دارد. زمان خیلی زیادی از انتشار MIUI 11 نمی‌گذرد، اما MIUI 12 به‌شکلی محسوس متحول شده است و قابلیت‌های جدیدی دارد. شیائومی تلاش کرده ظاهر کلی رابط کاربری را بهینه‌سازی کند و به‌عنوان نتیجه‌ی این کار، انیمیشن‌ها روان‌تر به‌نظر می‌رسند، المان‌های بصری مدرن‌تر هستند و رابط کاربری MIUI 12 به‌طور کلی منسجم‌تر از همیشه به‌چشم می‌آید. 

حریم خصوصی

بررسی محققان حوزه‌ی امنیت نشان می‌داد شیائومی داده‌های مرورگر کاربرانش را حتی به‌هنگام استفاده از حالت ناشناس (Incognito) جمع‌آوری می‌کند که انتقادات زیادی را برای شرکت به‌همراه داشت. برهمین اساس شیائومی تصمیم گرفت جدیدترین نسخه از رابط کاربری گوشی‌هایش را ازلحاظ قابلیت‌های حریم خصوصی، بهبود بخشد. با MIUI 12 گزینه‌ای اختصاصی به کاربر ارائه می‌شود تا جمع‌آوری داده‌هایش را کنترل کند.

بخش حریم خصوصی در تنظیمات گوشی شیائومی دو تب دارد: Stats و Manage. تب Stats نمایی کلی از تمامی اپلیکیشن‌هایی ارائه می‌دهد که در آن روز، مجوزهایی کلیدی برای دسترسی به بخش‌های مختلف گوشی دریافت کرده‌اند؛ این صفحه شامل اطلاعاتی همچون داده‌ی لوکیشن، مخاطبان، تاریخچه‌ی تماس، ضبط صدا و حافظه‌ی ذخیره‌سازی است. کاربر می‌تواند ازطریق گزینه‌ی All Apps، جزئیات بیشتری درباره‌ی تمامی اپلیکیشن‌های اجراشده یا آن دسته از اپلیکیشن‌هایی که اجازه دارند به‌صورت خودکار در پس‌زمینه باز شوند، کسب کند. ازطرفی تب Manage جزئیات مربوط به تمامی اپلیکیشن‌هایی را که به مجوزی خاص دسترسی دارند به شما ارائه می‌دهد. 

Permission Stat رابط کاربری MIUI 12 شیائومی

می‌توانید در منوی تنظیمات گزینه‌ای را فعال کنید که هرموقع اپلیکیشنی خاص به دوربین، میکروفون یا لوکیشن شما دسترسی پیدا کرد، این موضوع ازطریق نوتیفیکیشن در نوار وضعیت (استاتوس بار) اطلاع داده شود. شیائومی همچنین فرایند ‌اشتراک‌گذاری تصاویر را در MIUI 12 امن‌تر کرد؛ بر این اساس کاربران می‌توانند پیش از ارسال تصاویر برای بقیه، لوکیشن و متادیتای آن را حذف کنند. شیائومی واترمارک «Secure Sharing» را نیز اضافه کرده است که هرزمان تصاویر خود را بدون متادیتا در وی‌چت به‌اشتراک بگذارید، به‌نمایش درمی‌آید. احتمالا قابلیت موردبحث در نسخه‌ی گلوبال رابط کاربری MIUI 12 وجود ندارد. تغییراتی که شیائومی در حریم خصوصی MIUI 12 اعمال کرده، بسیار بزرگ و محسوس هستند.

* توجه داشته باشید که تغییرات یادشده در به‌روزرسانی MIUI 12 روی گوشی شیائومی Mi 9 SE که برای نوشتن مقاله‌ی زیر استفاده است، دردسترس نبود.

کنترل سنتر

یکی از تغییرات جدیدی که رابط کاربری MIUI 12 به‌خود دیده، اضافه شدن مرکز کنترل یا کنترل سنتر (Control Center) است. همان‌طور که می‌توان از نام کنترل سنتر حدس زد، این بخش از MIUI 12 شباهت بسیاری به کنترل سنتر iOS دارد. برای دسترسی به کنترل سنتر، در صفحه‌ی هوم به‌سمت پایین سوایپ می‌کنید تا مجموعه‌ای از گزینه‌ها به‌همراه اسلایدر روشنایی نمایشگر روی صفحه ظاهر شود؛ ازطریق کنترل سنتر همچنین خواهید توانست وای‌فای و بلوتوث و دیتای سلولار را فعال کنید.

کنترل سنتر در رابط کاربری MIUI 12

نحوه‌ی طراحی و قابلیت‌های ارائه‌شده توسط کنترل سنتر MIUI شبیه کنترل سنتر iOS است؛ بااین‌حال در کنترل سنتر گوشی‌های شیائومی می‌توانید نحوه‌ی چینش کاشی‌های مربوط به تنظیمات سریع را تغییر دهید. از آن‌جایی که کنترل سنتر فضای بسیار زیادی را از صفحه اشغال می‌کند، نوتیفیکیشن‌ها از این پس وارد پنجره‌ای جداگانه می‌شوند.

سوایپ از بخش بالای صفحه به سمت پایین، پنل نوتیفیکیشن را ظاهر می‌کند. یکی از نکاتی که برخی کارشناسان به آن خرده گرفته‌اند، حذف شدن گزینه‌های کنترلی از پنل نوتیفیکیشن و انتقال آن‌ها به کنترل سنتر است. بااین‌حال دسترسی به کنترل سنتر به کار خاصی نیاز ندارد و می‌توان از این نکته‌ی منفی چشم‌پوشی کرد. نکته‌ی بسیار خوب این است که اگر از طراحی جدید خوشتان نمی‌آید، می‌توانید با مراجعه به منوی تنظیمات، سراغ استفاده از پنل MIUI 11 برای نوتیفیکیشن‌ها بروید. 

والپیپرهای پویا

یکی از قابلیت‌های هیجان‌انگیز جدید MIUI 12، والپیپرهای پویای آن است. به والیپپرهای پویای MIUI 12 به‌عنوان والپیپرهای زنده‌ی موجود در اپلیکیشن Wallpapers گوگل نگاه کنید؛ البته والیپپرهای شیائومی پویاییِ بیشتری دارند. می‌توانید از بین تصویر کره‌ی زمین یا مریخ، یکی را انتخاب کنید تا والپیپر پویا به گوشی اضافه شود. در هر زمان که نمایشگر را بیدار کنید، انیمیشنی به‌نمایش درمی‌آید. جلوه‌ی بصری ارائه‌شده توسط والپیپر پویای MIUI 12 بسیار جذاب است و بازکردن قفل گوشی را خاص‌تر می‌کند. همچنین به‌هنگام رفتن از صفحه‌ی قفل به صفحه‌ی هوم،‌ انیمیشن مشابهی را مشاهده خواهید کرد. 

App Drawer

یکی از انتقاداتی که کاربران به شیائومی وارد می‌کردند، نبود App Drawer در رابط کاربری MIUI بود. هرچه زمان گذشت، تعداد بیشتری از شرکت‌های گوشی‌ساز چینی App Drawer را به رابط کاربری دستگاه‌هایشان اضافه کردند و همین موضوع کم‌کم شیائومی را به انجام کاری مشابه ترغیب کرد. پس از مدت‌ها انتظار، سرانجام App Drawer ازطریق MIUI 12 به گوشی‌های شیائومی اضافه شد. به‌منظور راه‌اندازی این بخش، می‌توانید به منوی تنظیمات و سپس بخش Home Screen مراجعه کنید. 

App Drawer رابط کاربری MIUI 12

App Drawer شیائومی شباهت‌های زیادی با پوکو لانچر (POCO Launcher) دارد؛ یکی از وجوه تشابه بین آن‌ها، بخش دسته‌بندی اپلیکیشن‌ها است که عملکردی خودکار دارد. به‌علاوه در بخش بالایی App Drawer شاهد فهرست اپلیکیشن‌های پیشنهادی هستید و در بخش زیرین App Drawer نوار جست‌و‌جو قرار می‌گیرد. درصورت تمایل می‌توانید دسته‌بندی‌های سفارشی بسازید. گزینه‌ای مجزا برای تغییر میزان شفافیت تصویر پس‌زمینه نیز ارائه می‌شود. 

انیمیشن‌ها

مجموعه‌آیکون‌هایی که با تم‌های پیش‌فرض MIUI ارائه می‌شوند، در نسخه‌ی دوازدهم طراحی تروتمیزتری دارند. به‌علاوه MIUI 12 میزبان انیمیشن‌های سیستمیِ جدید است و هنگامی که اپلیکیشن‌ها را برای بازگشت به صفحه‌ی هوم می‌بندید، شاهد انیمیشن‌های جدیدی خواهید بود. تمامی انیمیشن‌های جدید اضافه‌شده به MIUI 12 مدرن به‌نظر می‌رسند و باعث می‌شوند نسخه‌ی جدید رابط کاربری شیائومی تعاملی‌تر و سرزنده‌تر باشد. 

بخش حافظه‌ی ذخیره‌سازی در منوی تنظیمات MIUI 12 ظاهری استوانه‌ای‌شکل دارد که دیسک‌هایی در چند رنگ مختلف درون آن قرار گرفته‌اند؛ هر یک از این دیسک‌ها، به دسته‌‌ای از آیتم‌های موجود در گوشی اشاره می‌کند که بخشی از حافظه را اشغال کرده‌اند. هرچه استوانه پرتر شود، حافظه‌ی ذخیره‌سازی کمتری دردسترس شما خواهد بود. نوار باتری نیز عملکردی مشابه دارد و هر گاه وارد بخش باتری در منوی تنظیمات شوید، به‌صورت پویا درصد شارژ باقی‌مانده را نشان می‌دهد. نمودارهای مربوط به نحوه‌ی مصرف باتری نیز به حالت انیمیشنی درآمده‌اند.

Storage space در رابط کاربری MIUI 12 شیائومی

ژست‌های ناوبری متکی‌بر اندروید ۱۰

گوگل ژست‌های حرکتی جدیدی را به‌همراه اندروید ۱۰ معرفی کرد و MIUI 12 از همان ژست‌ها پشتیبانی می‌کند. اگر از لبه‌ی سمت چپ یا راست نمایشگر به‌سمت درون سوایپ کنید، به‌عقب بازمی‌گردید؛ به‌منظور بازگشت به صفحه‌ی هوم، در هر جا که بودید می‌توانید از بخش پایین صفحه به‌سمت بالا سوایپ کنید؛ درنهایت اگر در پی دسترسی به نمای کلیِ اپلیکیشن‌های بازشده هستید، باید از سمت پایین به بالا سوایپ کنید و انگشت خود را روی صفحه نگه دارید. به‌علاوه همچون قابلیتی که اپل در آیفون‌های مدرن ارائه می‌دهد، اگر انگشت خود را در لبه‌ی پایینی نمایشگر به‌سمت راست و چپ بکشید می‌توانید به‌سرعت در بین اپلیکیشن‌ها جابه‌جا شوید. 

پنجره‌‌های شناور

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که شیائومی به MIUI 12 اضافه کرده، پنجره‌های شناور هستند. مشابه‌ آنچه که در گوشی‌های سامسونگ ارائه می‌شود، می‌توانید ابعاد پنجره‌ی اپلیکیشن‌ها را تغییر دهید و آن را در بخشی از صفحه‌نمایش بگذارید. بهترین نکته‌ درباره‌ی پنجره‌های شناور این است که پنجره‌های موردبحث، روی اپلیکیشن‌های دیگر نمایش داده می‌شوند.

Floating Windows در رابط کاربری MIUI 12

قابلیت Floating Windows برای اپلیکیشن‌هایی همچون ماشین حساب، بسیار کاربردی است؛ به‌علاوه امکان تغییر سایز پنجره‌ها مطابق خواسته‌ی کاربر، کاربرد آن‌ها را بیشتر می‌کند. به‌هنگام ورود به صفحه‌ی نمای کلی اپلیکیشن‌های بازشده، می‌توانید روی گزینه‌ی Floating Windows ضربه بزنید تا فهرست اپلیکیشن‌های واجد شرایط باز شوند. به‌منظور بستن پنجره‌ی شناور، صرفا کافی است اپلیکیشن موردبحث را ببندید. 

حالت تاریک

منوی تنظیمات MIUI 12 منسجم‌تر از نسخه‌های پیشین MIUI شده و این موضوع ارتباط مستقیمی با فونت سیستمیِ جدید و متن‌های بزرگ‌تر داخل منو دارد. اگر یک گوشی مجهز به MIUI 11 را کنار گوشی مجهز به MIUI 12 قرار دهید و منوی تنظیمات را باز کنید، تغییرات کاملا محسوس خواهند بود. فونت MIUI 12 خواناتر است و طراحی آن حس مدرن‌تری به کاربر القا می‌کند.

Dark Mode رابط کاربری MIUI 12 شیائومی

طراحان شیائومی همچنین حالت تاریک (دارک مود) MIUI 12 را به‌روز کرده‌اند. با مراجعه به منوی تنظیمات می‌توانید اپلیکیشن‌هایی را که ممکن است با دارک مود به‌خوبی سازگاری نداشته باشند، در فهرستی از اپلیکیشن‌ها قرار دهید که دارک مود روی آن‌ها اعمال نمی‌شود. گزینه‌ی زمان‌بندی فعال‌شدن دارک مود به MIUI 12 دردسترس کاربر قرار دارد. به‌علاوه گزینه‌ای در منوی تنظیمات وجود دارد که به گوشی امکان می‌دهد به‌صورت خودکار کنتراست را بر اساس میزان روشنایی نمایشگر، تنظیم کند. 

Mi Share

شیائومی در همکاری مستقیم با ویوو و اوپو، سرویس یکپارچه‌ی اشتراک‌گذاری فایل را که به ایردراپ اپل شباهت داشت معرفی کرد؛ نتیجه‌ی همکاری بین این سه شرکت، به‌وضوح در سیستم Mi Share شیائومی به‌چشم می‌خورد. Mi Share در بخش تنظیمات MIUI 12 قرار دارد و در مسیر Settings -> Connection & sharing -> Mi Share دردسترس قرار دارد. Mi Share یک کاشی اختصاصی در نوار نوتیفیکیشن‌ها هم دارد تا بتوانید به‌سادگی به آن دسترسی پیدا کنید. به‌لطف Mi Share می‌توانید فایل‌های مدنظر خود را در بین گوشی‌های هوشمند و نوت‌بوک‌های شیائومی (شامل سری می نوت‌بوک و ردمی‌بوک) منتقل کنید. این کار برای گوشی‌‌های اوپو و ویوو و ریلمی هم انجام‌پذیر است.

File Manager 

فایل منیجر توانمند MIUI در نسخه‌ی دوازدهم میزبان قابلیت‌های متنوعی است. ظاهر جدید فایل منیجر، مشاهده‌ی فهرست اپلیکیشن‌های اخیر را ساده‌تر می‌کند؛ به‌علاوه در چینش Grid فایل منیجر آیکون‌هایی مدرن‌تر برای پوشه‌ها طراحی شده‌اند. به‌موجب تغییر کلیدی فایل منیجر می‌توان پوشه‌ها را بر اساس نام، حجم یا تاریخ ایجاد شدن‌شان مرتب کرد. 

فایل منیجر MIUI 12 همچون App Drawer، فایل‌ها را به‌صورت خودکار در دسته‌هایی همچون اسناد (Docs) و ویدئوها (Videos) و عکس‌ها (Images) و موسیقی (Music) و... دسته‌بندی می‌کند. بخش جست‌و‌جوی فایل منیجر به‌شما امکان می‌دهد به‌سادگی فایل‌های مدنظر را پیدا کنید؛ فایل منیجر همچنین سرور FTP داخلی برای انتقال فایل دارد. 

Focus Mode

Focus Mode رابط کاربری MIUI 12 شیائومی

همچون تقریبا تمامی شرکت‌های سازنده‌ی گوشی، شیائومی نیز به‌فکر اضافه کردن قابلیتی افتاده است تا حواس کاربران به‌هنگام انجام کارهای مهم، به گوشی پرت نشود. MIUI 12 دارای داشبورد پیش‌فرض گوگل یعنی Digital Wellbeing بود،‌ اما MIUI 12 نسخه‌ای اختصاصی از آن را ارائه می‌دهد. همچون دیگر بخش‌های رابط کاربری، این بخش نیز شامل اپلیکیشن‌های متنوع و نمودارهای میزان استفاده از گوشی است؛ نمودارهای موردبحث را می‌توان در حالت روزانه یا هفتگی مشاهده کرد. همچنین درصورت تمایل می‌توانید محدودیتی خاص برای زمان استفاده از گوشی در طول روز تعیین کنید. موارد دیگری همچون تعداد دفعات باز شدن قفل گوشی در این بخش به‌نمایش درمی‌آیند. 

Digital Welbeing در رابط کاربری MIUI 12 حالت جدیدی تحت عنوان Focus Mode دارد که باعث می‌شود برای مدت‌زمانی از گوشی فاصله بگیرید. Focus Mode به قابلیت Zen Mode رابط کاربری OxygenOS شباهت دارد و هنگامی که فعال باشد، امکان استفاده از تمامی قابلیت‌های گوشی به‌غیر از دوربین و اپلیکیشن تماس را نخواهید داشت. زمان محدودیت پیش‌فرض، ۳۰ و ۶۰ و ۹۰ دقیقه است؛ بااین‌حال اگر بخواهید می‌توانید زمان مدنظرتان را تعیین کنید.

Xiaomi Health

MIUI مدت‌ها است که سرویسی داخلی برای پایش فعالیت‌هایی همچون تعداد قدم‌های روزانه دارد؛ در دوازدهمین نسخه، MIUI به‌شکلی بهتر فعالیت‌ها را پایش می‌کند و اکنون توانایی نظارت روی فعالیت‌هایی همچون بالا و پایین رفتن از پله، دوچرخه‌سواری، دویدن و... را دارد. جالب‌تر آنکه MIUI 12 به ابزار نظارت روی کیفیت خواب تجهیز شده که می‌تواند زمان و کیفیت خواب شما را اندازه بگیرد. MIUI 12 تعیین کیفیت خواب را بر اساس صداهای شما در طول شب انجام می‌دهد، این یعنی گوشی در پس‌زمینه مشغول‌به ضبط صدا می‌شود. اگر حس خوبی نسبت‌به این قابلیت ندارید، می‌تواند به‌سادگی غیرفعالش کنید. 

XiaoAI (مخصوص رام چین)

XiaoAI دستیار شیائومی برپایه‌ی هوش مصنوعی است که MIUI 12 می‌تواند ازطریق آن، به‌صورت خودکار تماس‌ها را به‌جای شما پاسخ دهد. این قابلیت می‌تواند همچون Live Caption در دیگر گوشی‌های اندرویدی، تماس را به حالت متن دربیاورد. همچنین در جریان انجام مکالمه، XiaoAI به شما امکان می‌دهد از بین پاسخ‌های پیشنهادی،‌ یکی را انتخاب کنید. 

MIUI 12 حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، به‌خصوص در زمینه‌ی امنیت و حریم خصوصی. تغییرات ظاهری MIUI 12 باعث می‌شوند این رابط کاربری بسیار مدرن‌تر از قبل به‌نظر برسد. همچنین پس از مدت‌ها،‌ با رابطی کاربری در گوشی‌های شیائومی طرف هستیم که انسجام ویژه‌ای دارد. انیمیشن‌های سیستمی، روان‌تر شده‌اند و تماشای آن‌ها در گوشی‌های مجهز به نمایشگر با نرخ نوسازی (رفرش ریت) بالا، بسیار هیجان‌انگیز است. 

نظر شما درباره‌ی MIUI 12، قابلیت‌های جدید و ظاهر به‌روزشده‌ی این رابط کاربری چیست؟ آیا شما کاربر عزیز شیائومی موفق به دریافت به‌روزرسانی MIUI 12 شده‌اید؟ لطفا دیدگاه خود را با ما و سایر کاربران زومیت به‌اشتراک گذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات