بررسی گوشی نفوس ایکس وان لایت

شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
مطالعه 16 دقیقه
نفوس ایکس وان لایت یکی از گوشی‌های پایین‌رده و خوش‌قیمت بازار است که توسط شرکت تی‌پی‌ لینک و با برند Neffos تولید می‌شود.
تبلیغات

از زمان نفوذ شرکت‌های چینی به بازار گوشی هوشمند مدت زیادی می‌گذرد؛ شرکت‌هایی که زمانی با تولید گوشی‌هایی با کیفیتی پایین‌‌تر از رقبا و قیمتی نازل سعی در جلب توجه قشر کم‌درآمد جامعه داشتند، اکنون به بازیگران اصلی صنعت گوشی‌ هوشمند بدل شده‌اند. در این بین شرکت TP-Link که نزدیک به دو سال از ورود آن به جمع تولیدکنندگان گوشی هوشمند می‌گذرد، مدتی است که با عرضه‌ی گوشی‌های متنوع با برچسب قیمتی مناسب، سعی در جلب نظر کاربران ایرانی دارد.

نفوس ایکس وان لایت / Neffos X1 Lite

شرکت TP-LINK که بیشتر آن را به‌عنوان سازنده‌ی ادوات و تجهیزات شبکه می‌شناسیم، در سال ۲۰۱۵ با پایه‌گذاری برند جدیدی به نام Neffos کار خود را در حوزه‌ی ساخت گوشی‌ هوشمند آغاز کرد، این شرکت اوایل سال گذشته‌ی میلادی از نخستین گوشی‌های هوشمند خود با نام‌های Neffos C5L ،Neffos C5 Max و Neffos C5 رونمایی کرد. چینی‌ها اوایل سال جاری میلادی از گوشی‌های سری Neffos X1 نیز رونمایی کردند. در ادامه با زومیت همراه باشید تا به بررسی گوشی پایین‌رده و خوش‌ساخت Neffos X1 Lite بپردازیم.

گوشی نفوس ایکس‌ وان لایت توسط دفتر تی‌پی لینک در ایران برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است. این گوشی با قیمت حدودی ۵۵۰ هزار تومان در بازار ایران عرضه شده است.

مشخصات فنی

مشخصات فنی نفوس ایکس وان لایت

نمایشگر

۵ اینچی، اچ‌دی

IPS LCD

پردازنده

مدیاتک MTK MT6750، هشت هسته‌ای

۴ هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس ۱.۵ گیگاهرتزی + ۴ هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس ۱.۰ گیگاهرتز

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

۱۶ گیگابایت با قابلیت ارتقاء از طریق درگاه MicroSD

حافظه‌ی رم

۲ گیگابایت

سیستم‌عامل

اندروید ۷.۰ نوقا

دوربین اصلی

۱۳ مگاپیکسل، دیافراگم f/2.0، فوکوس خودکار تشخیص فاز

دوربین سلفی

۵ مگاپیکسل، میدان دید ۸۴ درجه

سیم‌کارت

نانوسیم

باتری

۲۵۵۰ میلی‌آمپر ساعت

ابعاد

۸.۵×۷۱.۲×۱۴۲.۶ میلی‌‌متر

وزن

۱۳۸ گرم

حسگر

حسگر اثر انگشت، قطب‌نما، ژیروسکوپ، شتاب‌سنج، حسگر تشخیص نور محیط، حسگر مجاورت

طراحی

از یک گوشی پایین‌رده و ارزان‌قیمت نباید انتظار طراحی نوآورانه و سطح بالا داشت؛ با این حال نفوس ایکس وان لایت چندان هم در بحث ظاهر و طراحی بد عمل نکرده است. طراحی گوشی و کیفیت ساخت آن برای چنین بازه‌ی قیمتی کاملا رضایت‌بخش است. با در نظر گرفتن کلیدهای ناوبری خازنی، این گوشی تی‌پی لینک را در بحث حاشیه‌‌های اطراف نمایشگر موفق می‌دانیم. خوشبختانه ابعاد دستگاه برای یک گوشی با نمایشگر ۵ اینچی مناسب است؛ ابعاد این گوشی ۱۴۲.۶ در ۷۱.۲ در ۸.۵ میلی‌متر و وزن آن ۱۳۸ گرم است.

نفوس ایکس وان لایت / Neffos X1 Lite

دو مورد از سه کلید ناوبری خازنی دستگاه از نظر ظاهری مشابه یکدیگر هستند و احتمال خطا در استفاده از آن‌ها وجود دارد. خوشبختانه تی‌پی‌لینک چراغ اعلان نیز برای گوشی در نظر گرفته است که در زمان شارژ شدن و دریافت اعلان شما را آگاه می‌سازد. تی‌پی‌ لینک از شیشه‌ی 2.5D در این گوشی ارزان‌قیمت استفاده کرده است؛ خوشبختانه این شیشه به‌خوبی با کناره‌های دستگاه پیوند خورده است. خبری از درگاه USB نوع C در ایکس وان لایت نیست و اسپیکر و میکروفون گوشی در طرفین درگاه میکرو USB این گوشی قرار گرفته‌اند.

نفوس ایکس وان لایت / Neffos X1 Lite
نفوس ایکس وان لایت / Neffos X1 Lite
نفوس ایکس وان لایت / Neffos X1 Lite
نفوس ایکس وان لایت / Neffos X1 Lite

پشت دستگاه چه از نظر جنس و چه از نظر طراحی شما را راضی خواهد کرد. لبه‌های پشتی گوشی با انحنای مناسبی همراه شده‌اند که قرارگیری آن را در دست کاربر ساده‌ می‌کند. جنس قاب پلاستیکی پشت دستگاه به گونه‌ای انتخاب شده است تا احتمال لغزش گوشی در دست به حداقل ممکن برسد. تی‌پی لینک کلیدهای پاور و تغییر حجم صدا را در لبه‌ی سمت راست و درگاه‌ ورودی سیم‌کارت‌ها و کارت حافظه را در لبه‌ی سمت چپ جایگذاری کرده است. امکان استفاده‌ی هم‌زمان از سیم‌کارت دوم و کارت حافظه در Neffos X1 Lite وجود ندارد. تی‌پی لینک این گوشی ارزان‌قیمت را با ۱۶ گیگابایت حافظه‌‌ی داخلی عرضه کرده است؛ با این حال امکان افزایش حافظه تا ۱۲۸ گیگابایت از طریق کارت حافظه وجود دارد.

نفوس ایکس وان لایت / Neffos X1 Lite

خوشبختانه شاهد استفاده از حسگر اثر انگشت در این گوشی اقتصادی هستیم که تنها به ۰.۲ ثانیه زمان برای باز کردن قفل گوشی نیاز دارد. حسگر اثر انگشت در پشت دستگاه و در زیر دوربین قرار گرفته است؛ محل حسگر، کاربر را در استفاده از آن به زحمت نمی‌اندازد. فر‌آیند شناساندن انگشت به گوشی به‌سادگی و با سرعت بالایی انجام می‌شود و ما در استفاده‌ی روزمره‌ی خود از آن مشکل خاصی حس نکردیم. علاوه بر باز کردن قفل گوشی با این حسگر، کاربر قادر به استفاده از آن برای باز کردن قفل اپلیکیشن‌ها و گرفتن عکس نیز خواهد بود. 

تی‌پی لینک، نفوس ایکس وان لایت را در دو رنگ خاکستری و طلایی عرضه می‌کند. در پایان باید گفت کیفیت ساخت و طراحی این گوشی با توجه به برچسب قیمتی در نظر گرفته‌شده برای آن رضایت‌بخش و مناسب است.

نمایشگر

نفوس ایکس وان لایت به یک نمایشگر اچ‌دی از نوع IPS LCD مجهز شده است. رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ این نمایشگر ۵ اینچی، تراکم ۲۹۳.۷ پیکسل در هر اینچ برای آن به ارمغان می‌آورد. پیش از بررسی ایکس وان لایت انتظار رنگ‌های باطراوت از نمایشگر این گوشی نداشتیم و در عمل نیز رنگ‌های به نمایش درآمده در این نمایشگر چندان چشم‌نواز نیستند؛ با این وجود اگر قیمت محصول را به عنوان یک فاکتور مهم در نظر بگیریم، نمایشگر ایکس وان لایت شما را راضی خواهد کرد.

یکی از ویژگی‌های بارز نمایشگرهای IPS زاویه‌‌ی دید مناسب آن‌ها است؛ با این وجود شاهد چنین چیزی در نفوس ایکس وان لایت نیستیم. همانند بسیاری از گوشی‌های چینی، ایکس وان لایت هم دارای یک نوار مشکی در کناره‌های نمایشگر است که در زمان روشن بودن گوشی به زیبایی آن لطمه می‌زند. 

نفوس ایکس وان لایت / Neffos X1 Lite

برای ارزیابی روشنایی و کنتراست نمایشگر نفوس ایکس وان لایت، آن را در آزمایشگاه زومیت مورد بررسی قرار دادیم. حداکثر روشنایی نمایشگر این گوشی در حالت تنظیم دستی، ۲۸۳ نیت به دست آمد و ما تفاوت چندانی بین دو حالت تنظیم دستی و خودکار مشاهده نکردیم. نمایش رنگ مشکی در این نمایشگر با بازه‌ی قیمتی گوشی هم‌خوانی دارد و رضایت‌بخش است. حداقل روشنایی ۵.۷۶ نیتی نمایشگر X1 Lite چندان برای استفاده در محیط‌های کم‌نور مناسب نیست؛ خوشبختانه در تنظیمات نمایشگر شاهد بخشی با نام «Eye protection mode» برای کاهش نور آبی هستیم.

نسبت کنتراست Native نمایشگر این گوشی از سری نفوس تی‌پی لینک برابر با ۶۷.۷ است. طبق نتایج به‌دست‌آمده در آزمایش‌ها و بررسی‌های ما، استفاده از گوشی در زیر نور مستقیم خورشید چندان آسان نخواهد بود. 

اسپیکر

لبه‌ی پایین نفوس ایکس وان لایت از اسپیکر میزبانی می‌کند. اگرچه ممکن است در نگاه اول تصور کنید این گوشی از اسپیکر دوگانه بهره می‌برد؛ اما تنها در پس دریچه‌ی سمت راست، اسپیکر گوشی قرار دارد و دریچه‌ی سمت چپ نقش میکروفون را ایفا می‌کند. اسپیکر Neffos X1 Lite بلندی صدای چندانی ندارد و در حقیقت می‌توان را پایین‌تر از حد متوسط ارزیابی کرد؛ اما در کمال تعجب، کیفیت صدای خروجی در حد بسیار مطلوبی است و از این حیث نمی‌توان ایراد چندانی از گوشی پایین‌رده‌ی تی‌پی‌لینک گرفت. 

دوربین

تی‌پی لینک در گوشی‌ هوشمند نِفوس ایکس وان از وجود سنسور ۱۳ مگاپیکسلی در پشت گوشی برای دوربین اصلی استفاده کرده است. دوربین نفوس ایکس وان لایت از وجود دیافراگم f/2.0 در کنار فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز بهره می‌برد. به‌طور حتم دوربین نفوس ایکس وان لایت یارای رقابت با خوب‌های بازار ندارد و می‌توان آن را گزینه‌ای ایده‌‌آل بین گوشی‌های هوشمند پایین‌رده خواند. علت این موضوع را بیشتر باید به قیمت این گوشی نسبت داد. تی‌پی لینک در دوربین سلفی از وجود دوربین ۵ مگاپیکسلی بهره می‌برد که زاویه‌ی دید آن ۸۴ درجه است و به گفته‌ی تی‌پی لینک، این گوشی از قابلیتی با عنوان Real Time Beauty بهره می‌برد که در زمان ثبت تصاویر سلفی، کیفیت این تصویر را بهبود می‌بخشد.

نفوس ایکس وان لایت / Neffos X1 Lite

اپلیکیشن دوربین تی‌پی لینک نفوس ایکس وان لایت از تنظیمات بسیار ساده‌ای بهره می‌برد. با اجرای اپلیکیشن دوربین می‌توان در نوار بالایی، آیکون‌های مربوط به فعال کردن اچ‌دی‌آر، سوئیچ کردن بین دوربین اصلی و سلفی، تنظیمات فلش و تایمر را مشاهده کرد. ضمنا در این نوار می‌توان نسبت تصویر را بین یک به یک، ۱۶ به ۹ و ۴ به ۳ تغییر داد. با کشیدن انگشت روی پنجره‌ی اصلی اپلیکشن دوربین از سمت چپ به راست، قابلیت‌هایی نظیر پانوراما، ویدیوی تایم‌لپس و همچنین ویدیو‌ی اسلوموشن برای کاربر به نمایش گذاشته می‌شود.

نفوس ایکس وان لایت / Neffos X1 Lite

در صورتی که انگشت را از راست به چپ بکشیم، فیلترهای دوربین برای کاربر به نمایش گذاشته می‌شود. در نوار پایین نیز کلید شاتر، سوئیچ کردن به حالت ویدیو و همچنین دسترسی به تصاویر ثبت‌شده وجود دارد. با توجه به اینکه این دوربین از حالت تشخیص چهره برخوردار است، می‌توان تعداد چهره‌های کادر را برای شناسایی بهتر تا ۱۰ نفر از طریق نوار اسلایدر قرارگرفته در بالای کلید شاتر مشخص کرد. در صورتی که انگشت خود را به‌صورت ممتد روی کلید شاتر نگه داریم، ویژگی عکس‌برداری ممتد فعال می‌شود که طی آن می‌توان به‌صورت ممتد تا ۴۰ تصویر را ثبت کرد.

نفوس ایکس وان لایت در زمانی که عکس‌برداری در محیطی کم‌نور انجام شود، ضعف خود را بیش از پیش نمایان می‌کند؛ اما نمی‌توان این موضوع را ایراد بسیار بزرگی برای گوشی هوشمندی در این رده‌ی قیمتی عنوان کرد.

نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با نفوس ایکس وان لایت

نمونه تصاویر نفوس ایکس وان لایت
نمونه تصاویر نفوس ایکس وان لایت
نمونه تصاویر نفوس ایکس وان لایت
نمونه تصاویر نفوس ایکس وان لایت
نمونه تصاویر نفوس ایکس وان لایت
نمونه تصاویر نفوس ایکس وان لایت
نمونه تصاویر نفوس ایکس وان لایت
نمونه تصاویر نفوس ایکس وان لایت

نرم‌افزار

نفوس ایکس وان لایت به رابط کاربری تی‌پی لینک موسوم به NFUI 2.0 مجهز شده است. این رابط کاربری مبتنی بر اندروید ۷.۰ نوقا تفاوت چندانی با اندروید خالص ندارد و به همین دلیل شاهد عملکرد روان آن در بخش‌های مختلف هستیم. در ادامه به معرفی برخی قابلیت‌های این رابط کاربری می‌پردازیم.

NFUI 2.0 فاقد اپ دراور است و متأسفانه امکان افزودن آن به رابط کاربری وجود ندارد. تی‌پی لینک برای جلوگیری از تکراری شدن رابط کاربری گوشی‌های خود، امکان تغییر پوسته را نیز در آن قرار داده و ۶ پوسته برای این بخش در نظر گرفته شده است. همچنین می‌توان مواردی مانند تصاویر پس‌زمینه، تصاویر زنده، تصویر لاک اسکرین و فونت‌ها را تغییر داد. خوشبختانه ۷ ترنزیشن مختلف نیز برای جابه‌جایی بین صفحات در نظر گرفته شده است.

رابط کاربری نفوس ایکس وان لایت

سوایپ به سمت پایین در صفحه‌ی خانه، اعلان‌ها را نمایش خواهد؛ کاربر همچنین برای فعال کردن ژست حرکتی گرفتن اسکرین‌شات و قابلیت روشن کردن نمایشگر با دو ضربه انگشت، باید به بخش «Smart setting» در قسمت تنظیمات مراجعه نماید. در این بخش از تنظیمات امکان اضافه کردن یک دکمه‌ی شناور میانبرها و تغییر حساسیت تاچ نمایشگر نیز وجود دارد.

رابط کاربری نفوس ایکس وان لایت

تی‌پی‌ لینک در کنار اپلیکیشن‌های متداول اندروید، مواردی همچون اپ مدیریت فایل، قطب‌نما و نوت‌برداری خود را نیز در رابط کاربری این گوشی استفاده کرده است. در پایان باید گفت رابط کاربری NFUI 2.0 از نظر تنوع امکانات شانسی در مقابل رقبای خود ندارد؛ با این حال روان‌ بودن رابط کاربری نفوس ایکس وان لایت برگ برنده‌ی آن در مقابل رقبایش خواهد بود.

بازده و عملکرد

تی‌پی لینک، وظایف پردازشی را در گوشی نفوس ایکس وان لایت، بر عهده‌ی سیستم‌-روی-یک‌-چیپ ۶۴ بیتی و هشت هسته‌ای MT6750 مدیاتک گذاشته است. این تراشه‌‌ی میان‌رده مبتنی بر لیتوگرافی ۲۸ نانومتری است؛ بنابراین نمی‌تواند از لحاظ بهره‌وری و مصرف انرژی با نمونه‌های ۱۴ و ۱۶ نانومتری رقابت کند.

هسته‌‌‌های پردازشی از نوع Cortex A53 آرم هستند و در قالب دو کلاستر چهار هسته‌ای با فرکانس ۱.۵ و ۱.۰ گیگاهرتز، کنار هم قرار گرفته‌اند. واحد پردازش گرافیکی تراشه‌ی MT6750، مدل Mali T-860 MP2 آرم با فرکانس ۵۲۰ مگاهرتز است که توانایی پشتیبانی از نمایشگری با حداکثر رزولوشن اچ‌دی و پخش ویدیوهایی با نرخ ۳۰ فریم‌ بر ثانیه به این پردازنده می‌دهد. مدیاتک مودم ال‌تی‌ایی Cat.6 را نیز برای تراشه‌ی میان‌رده‌ی خود در نظر گرفته است.

نفوس ایکس وان لایت / Neffos X1 Lite

تراشه‌ی MT6750 از حافظه‌های رم ۴ گیگابایتی از نوع LPDDR3 تک‌کاناله با فرکانس ۶۶۷ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند؛ اما تی‌پی لینک ترجیح داده است گوشی پایین‌رده‌ی نفوس ایکس وان لایت را به حافظه‌ی رم دو گیگابایتی مجهز کند. این تراشه‌ از حافظه‌های ذخیره‌سازی eMMC 5.1 نیز پشتیبانی می‌کند. گوشی پایین‌رده‌ی چینی‌ها از حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۶ گیگابایتی بهره می‌برد؛ البته امکان ارتقاء حافظه از طریق درگاه MicroSD تا سقف ۱۲۸ گیگابایت نیز وجود دارد.

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

تلفن / تبلت

AnTutu 6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark Work2.0

Overall/Web Browsing 

GeekBench4

Single/Multi

GFXBench

Manhattan 3.1/OffScreen 

GFXBench

CarChase/OffScreen

GFXBench

T-Rex/OffScreen

Vellamo

Browser/Metal

CFBench v1.3

Neffos X1 Lite

40905

7178

3291

3858

604

2517

8.0FPS

3.5FPS

3.9FPS

1.9FPS

21FPS

13FPS

2403

989

35628

Huawei Nova 2 Plus

62048

Failed

4816

908

3534

5.1FPS

4.8FPS

3.1FPS

2.9FPS

19FPS

19FPS

3829FPS

1527FPS

56237

Nokia 5

45372

9507

3630

4028

671

2868

10.0FPS

4.6FPS

5.2FPS

2.5FPS

20FPS

16FPS

2385

1184

34130

Nokia 6

44833

9444

3671

4026

647

2791

2.5FPS

2.5FPS

4.5FPS

4.6FPS

15FPS

16FPS

1218

1182

-

Honor 6X

56691

11619

4323

4792

787

3198

4.6FPS

4.8FPS

3.0FPS

2.8FPS

19FPS

19FPS

2671

1511

64693

Galaxy A8 2016

85890

17658

4456

4578

1419

4152

6.0FPS

11.4FPS

6.3FPS

6.3FPS

33FPS

39FPS

3926

1546

74689

Galaxy A7 2017

60506

13070

3969

4225

765

3939

9.0FPS

9.0FPS

5.2FPS

5.2FPS

33FPS

34FPS

3290

1292

59689

Galaxy A5 2017

59949

13406

3783

766

3947

4.9FPS

9.0FPS

5.2FPS

5.2FPS

27FPS

34FPS

3310

1266

58284

Redmi 4 Prime

63458

15687

4246

4189

835

3125

3.6FPS

6.1FPS

2.3FPS

2.4FPS

8.9FPS

16.3FPS

4352

3425

66349

Galaxy J7 Prime

40153

5047

3124

3038

654

2319

2.3FPS

4.9FPS

1.8FPS

1.8FPS

7.2FPS

12FPS

2578

1145

31379

Galaxy J5 Prime

33353

4821

3267

590

1662

1.7FPS

3.8FPS

NOT

Supported

6.7FPS

11FPS

2472

1089

25,394

Huawei Honor 8

88739

17939

-

-

-

-

-

4916

2952

75250

Huawei Nova Plus

62508

14024

-

-

-

-

-

3206

1434

93404

Xperia XA Ultra

49096

11124

-

-

-

-

-

3324

1179

59163

Huawei P9 Lite

53041

11808

-

-

-

-

-

3368

1436

62710

Galaxy C5

48102

11345

-

-

-

-

-

3258

1269

28969

Neffos C5 Max

36595

6772

-

-

-

-

-

2642

1068

43324

Moto G4 Plus

47286

11589

-

-

-

-

-

3325

1265

29689

Galaxy A9 2016

63589

17235

-

-

-

-

-

3045

1758

42589

همان‌طور که از نتایج بنچمارک‌ها پیدا است، نفوس ایکس وان لایت عملکردی مشابه گوشی‌هایی نوکیا ۵ و گلکسی جی ۷ پرایم از خود به نمایش می‌گذارد؛ بنابراین در دنیای واقعی می‌توان از این گوشی انتظار عملکردی روان در کاربری‌های روزمره، نظیر وب‌گردی، استفاده از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی داشت.

باتری

وظیفه‌ی تأمین انرژی Neffos X1 Lite برعهده‌ی یک باتری با ظرفیت ۲۵۵۰ میلی‌آمپر ساعت است. از آنجایی که با گوشی هوشمندی با نمایشگر اچ‌دی و پردازنده‌ی میان‌رده‌ طرف هستیم؛ به‌ نظر می‌رسد که انتخاب این ظرفیت برای نفوس ایکس وان لایت، تصمیم معقولی باشد؛ اما این گوشی میان‌رده در دنیای واقعی چه عملکردی از خود نشان می‌دهد؛ آیا می‌تواند به‌ لحاظ شارژدهی با سایر میان‌رده‌های موجود در بازار رقابت کند؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات، آزمایش‌های زومیت برای ارزیابی شارژ باتری گوشی میان‌رده‌ی تی‌پی‌ لینک را اجرا کردیم.

نفوس ایکس وان لایت / Neffos X1 Lite

زومیت، شارژدهی گوشی‌ هوشمند را با چهار آزمون مختلف بررسی می‌کند. ابتدا ویدیویی با رزولوشن اچ‌دی، در شرایطی به‌صورت مداوم تا زمان خاموش‌ شدن دستگاه انجام می‌شود که میزان روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت تنظیم شده است و تمام ارتباطات بی‌سیم قطع شده‌اند (حالت هواپیما). در آزمایش بعدی الگوریتم وب‌گردی روی دستگاه متصل به شبکه‌ی وایرلس با شدت روشنایی ۲۰۰ نیت نمایشگر اجرا می‌شود و این آزمایش نیز تا زمان خاموش شدن گوشی ادامه دارد.

و در نهایت بنچمارک PCMark‌ و GFXBench روی گوشی اجرا می‌شوند که نمونه‌ی اول، یکی از گزینه‌های توانمند در شبیه‌سازی استفاده‌ی روزمره‌ی کاربران از گوشی‌ها است و دیگری ترکیبی از توانایی پردازشی را در کنار شارژدهی بررسی می‌کند. گوشی‌های موبایل باید قادر به ارائه‌ی نتایجی مناسب در هر دو بخش باشند. برخی از برند‌ها با اورکلاک پردازنده، توان پردازشی بالایی به ارمغان می‌آورند؛ اما هنگام شرایط کاری سنگین، باتری گوشی به‌سرعت خالی خواهد شد.

نام گوشی هوشمند

نمایشگر

ظرفیت

(mah)

ویدیو

(h)

GFXBench

Manhattan 3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan 3.1

LongTime Performance

وب‌گردی

(h)

PCMark

(h)

Neffos X1 Lite

720p / "5.0

2550

10:00

294.8min

495.0Frame

TBA

TBA

Huawei Nova 2 Plus

1080p / "5.5

3340

11:40

288.2min

314.1Frame

-

-

Nokia 5

720p / "5.2

3000

15:40

-

9:20

Nokia 6

1080p / "5.5

3340

12

11:20

9:15

Huawei Honor 6X

1080p / "5.5

3340

11:00

10:30

10:19

(Samsung Galaxy A8 (2016

1080p / "5.7

3300

12:10

12:30

-

(Samsung Galaxy A7 (2017

1080p / "5.7

3600

19:10

16:30

12:52

(Samsung Galaxy A5 (2017

1080p / "5.2

3000

12:40

14:20

6:55

Xioami Redmi 4 Prime

5.0" / 1080p

4100

10:10

16:15

8:34

Samsung Galaxy J7 Prime

5.5" / 1080p

3300

14:10

-

9:07

Samsung Galaxy J5 Prime

720p / "5.0

2400

16:30

-

9:14

Huawei Mate 9

5.9" / 1080p

4000

14:15

12:50

9:22

Huawei Honor 8

5.2" / 1080p

3000

9:00

10:40

-

Huawei Nova Plus

5.5" / 1080p

3340

11:00

10:50

-

Motorola Moto Z

5.5" / QHD

2600

8:50

6:50

-

Xiaomi Mi 5s

5.15" / 1080p

3200

13:00

12:10

-

Apple iPhone 7

4.7" / 750p

1960

9:20

10:00

-

Sony Xperia XZ

5.2" / 1080p

2900

9:00

9:20

-

Apple iPhone 7 Plus

5.5" / 1080p

2900

14:20

12:00

-

Sony Xperia XA Ultra

6.0" / 1080p

2700

8:50

8:00

-

Huawei P9 Lite

5.2" / 1080p

3000

11:00

11:30

-

Samsung Galaxy C5

5.2" / 1080p

2600

8:20

9:00

-

همان‌طور که مشاهده می‌کنیم، نفوس ایکس وان لایت در تست پخش ممتد ویدیو، توانست رکورد ۱۰ ساعت را ثبت کند که زمان بسیار خوبی محسوب می‌شود. این گوشی در تست‌های بنچمارک GFXBench‌ نیز موفق شد گوشی نوا پلاس ۲ را پشت سر بگذارد. نفوس ایکس وان لایت، به‌لحاظ شارژدهی عملکرد بسیار مناسبی دارد. نمایشگر اچ‌دی و پردازنده‌ی کم‌مصرف این گوشی باعث می‌شوند در کاربری‌های روزمره به‌راحتی بتوان تا دو روز از آن استفاده کرد.

جمع‌بندی

تی‌پی لینک با گوشی نفوس ایکس وان لایت، بازار گوشی‌های پایین‌رده را هدف قرار داده است. به‌طور معمول این دسته از گوشی‌های هوشمند از طراحی قدیمی، کیفیت ساخت پایین و مشخصات سخت‌افزاری ضعیفی بهره می‌برند تا بدین ترتیب شرکت سازنده بتواند قیمت تمام‌شده‌ی محصول خود را تا حد امکان پایین آورد. طبیعتا نفوس ایکس وان لایت نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ اما تی‌پی لینک تمام تلاش خود را به‌ کار گرفته است تا در حد امکان، محصولی جذاب روانه‌ی بازار کند.

نفوس ایکس وان لایت / Neffos X1 Lite

اگرچه نفوس ایکس وان لایت برخلاف بسیاری از پرچم‌داران و میان‌رده‌‌های کنونی از بدنه‌ی فلزی یا شیشه‌ای بهره نمی‌برد؛ اما تی‌پی لینک، آن را به بدنه‌ای باکیفیت مجهز کرده است؛ به‌طوری که به‌هیچ‌وجه حین در دست گرفتن این گوشی، حس ناخوشایندی نخواهید داشت. از سوی دیگر سخت‌افزار این گوشی در کنار باتری ۲۵۵۰ میلی‌آمپر ساعتی آن در کاربردهای روزمره، نظیر استفاده از پیام‌رسان‌ها و وب‌گردی ناامیدتان نخواهد کرد.  

در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای اطلاع از مشخصات فنی و قیمت گوشی از بخش دیتابیس محصولات زومیت استفاده کنید؛ کاربران در این بخش به انواع گوشی سامسونگ، اپل، هواوی،‌ نوکیا و دیگر برندها دسترسی خواهند داشت.

نکات مثبت

  • کیفیت ساخت مناسب
  • حسگر اثر انگشت سریع
  • عملکرد روان

نکات منفی

  • روشنایی پایین نمایشگر
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات