بررسی سونی اکسپریا XA1

شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 14 دقیقه
بررسی گوشی هوشمند اکسپریا XA1 سونی، محصول میان‌رده‌ای که به‌عنوان جانشین اکسپریا XA با سخت‌افزار قوی‌تر روانه بازار شده است.
تبلیغات

سونی در نمایشگاه MWC 2016 تمام تلفن‌های هوشمند جدیدش را تحت سری اکسپریا ایکس معرفی کرد تا سری‌های میان‌رده و بالا رده‌ی خود را در یک سری قرار دهد. این انتخاب بر مبنای سیاست جدید کمپانی ژاپنی بود تا به سونی کمک کند بخش گوشی‌ هوشمندش را از ضرردهی به حالت سوددهی برساند.

در سیاست جدید سونی، تمرکز روی محصولات میان‌رده و بالارده است و دیگر محصولی برای بازار پایین‌رده عرضه نمی‌شود. طبق آخرین گزارش مالی که سونی منتشر کرده، بخش موبایل این کمپانی توانسته است از وضعیت ضرر دهی خارج شده و به سودده شود. با اینکه هنوز میزان این سوددهی کم است، اما نشان از صحت سیاست‌های جدید این شرکت دارد.

در نمایشگاه MWC 2016، سونی درکنار محصولات بالارده از دو گوشی هوشمند میان‌رده به‌نام‌های اکسپریا XA و XA اولترا رونمایی کرد. برخلاف مدل‌های بالارده‌ای که همراه‌با این دو محصول معرفی شدند، اکسپریا XA و XA اولترا از سخت‌افزار قدرتمندی برخوردار نبودند؛ اما آنچه این دو تلفن هوشمند را نسبت به رقبایشان متمایز می‌ساخت، دوربین توانمند بود.

سونی ایکسپریا xa1 / sony xperia xa1

هدف این شرکت ژاپنی از معرفی اکسپریا XA و XA اولترا، عرضه محصولاتی میان‌رده بود که بتوانند دوربینی قدرتمند دراختیار کاربرانشان قرار دهند.

پس از موفقیتی که سری اکسپریا ایکس در سال ۲۰۱۶ داشت، سونی در نمایشگاه MWC 2017 از نسل بعدی این محصولات رونمایی کرد. یکی از این گوشی‌های هوشمند، اکسپریا XA1 نام دارد که جانشین اکسپریا XA است. در ادامه نگاهی به مشخصات سخت‌افزاری اکسپریا XA1 خواهیم داشت.

مشخصات / گوشی 

اکسپریا XA

اکسپریا XA1

پردازنده

Mediatek MT6755 Helio P10

Mediatek MT6757 Helio P20

سیستم‌عامل

Android 6.0.1

Android 7.0

حافظه‌ی رم

2GB

3GB

صفحه‌نمایش

5-inch IPS LCD, 720 x 1280 pixels

5-inch IPS LCD, 720 x 1280 pixels

حافظه ذخیره‌سازی

16GB

32GB

microSD

Up to 256GB

Up to 256GB

دوربین اصلی

13 MP, f/2.0, phase detection autofocus, LED flash

23 MP, f/2.0, 24mm, phase detection and laser autofocus, LED flash

دوربین جلو

8 MP, f/2.0, 1/4" sensor size, autofocus, 1080p, HDR

8 MP, f/2.0, 23mm, autofocus, 1/4" sensor size, 1080p

ارتباطات

4G LTE, dual-band Wi-Fi ac/a/b/g/n, GPS, NFC, Micro USB, Bluetooth 4.1

4G LTE, dual-band Wi-Fi ac/a/b/g/n, GPS, NFC, USB-C, Bluetooth 4.2

سیم‌کارت

Nano SIM

Nano SIM

باتری

Non-removable Li-Ion 2300 mAh

Non-removable Li-Ion 23

00 mAh

وزن

137 g

143 g

ابعاد

143.6 x 66.8 x 7.9 mm

145 x 67 x 8 mm

رنگ‌ها

White, Graphite Black, Lime Gold, Rose Gold

White, Black, Gold, Pink

طراحی

زبان طراحی اکسپریا XA1 نسبت به نسل پیشین دستخوش تغییرات کمی شده است. همچون اکسپریا XA، در اکسپریا XA1 نیز شاهد حاشیه‌ی کم در چپ و راست نمایشگر هستیم که باعث می‌شود اکسپریا XA1 جلوه‌ی خاص و زیبای به خود بگیرد. لبه‌‌های خمیده‌ی نمایشگر نیز زیبایی بهتر گوشی تأثیر گذار هستند. این خمیدگی همچنین باعث می‌شود تا زمان کار کردن با گوشی حس بهتری به کاربر منتقل شود.

اما در اکسپریا XA1 نیز شاهد حاشیه‌ی نسبتا زیاد در بالا و پایین گوشی هستیم که کمی عجیب به‌نظر می‌رسد و مشخص نیست که سونی چرا در کاهش این حاشیه‌ها تلاش نمی‌کند. بااین‌حال به دلیل ابعاد مناسب گوشی، حاشیه‌های بالا و پایین در عملکرد گوشی چندان تأثیر گذار نیستند و به‌راحتی و با استفاده از یک دست می‌توان از گوشی استفاده کرد. 

سونی ایکسپریا xa1 / sony xperia xa1

البته حاشیه‌های بالا و پایین نمایشگر باعث می‌شوند تا در هنگام تماشای فیلم یا اجرای بازی‌ها که گوشی را در حالت افقی استفاده می‌کنید، در دست گرفتن گوشی ساده‌تر شود. بااین‌حال در دنیای امروز گوشی‌های هوشمند که شرکت‌ها نسبت به کاهش حاشیه‌ی دور نمایشگر محصولات خود اقدام می‌کنند و کاربران نیز از گوشی‌ها با حاشیه‌ی کم استقبال بیشتری می‌کنند، شاید بهتر باشد که سونی نیز برای کاهش حاشیه‌های دور نمایشگر بیشتر تلاش کند.

در اکسپریا XA1 همچون نسل قبل از فریم فلزی به‌همراه پوشش پلاستیکی در پشت دستگاه استفاده شده است. سونی در حاشیه‌ها و پشت اکسپریا XA1 از پلاستیک مات استفاده کرده است که برخلاف مدل قبلی، اثر انگشت را جذب نمی‌کند. 

در لبه‌ی راست می‌توان دکمه شاتر، دکمه گرد پاور و راکر ولوم صدا را مشاهده کرد. بین دکمه پاور و راکر ولوم صدا فاصله‌ی مناسبی وجود دارد تا در استفاده از آن‌ها به مشکل برنخورید. در سمت چپ، درگاه کارت حافظه میکرو اس‌دی و سیم‌کارت نانو وجود دارد که البته به کاربر اجازه می‌دهد بدون آنکه نیاز به حذف کارت حافظه میکرو اس‌دی داشته باشد، از دو سیم‌کارت نانو استفاده کند.

در قسمت بالای اکسپریا XA1 جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری تعبیه شده است. در نهایت می‌توان به بلندگو و درگاه USB-C در بخش پایینی گوشی اشاره کرد. پنل جلوی اکسپریا XA1 نسبت به XA تغییرات زیادی نداشته و تنها می‌توان به تغییر جزئی در جایگاه دوربین سلفی اشاره کرد.

سونی ایکسپریا xa1 / sony xperia xa1
سونی ایکسپریا xa1 / sony xperia xa1
سونی ایکسپریا xa1 / sony xperia xa1
سونی ایکسپریا xa1 / sony xperia xa1

از نظر ابعاد، اکسپریا XA1 کمی از نسل پیشین خود بزرگ‌تر شده است. ضخامت این تلفن هوشمند ۸ میلی‌متر است که برای محصولات این رده مناسب ارزیابی می‌شود. اکسپریا XA1 با وجود اینکه ۱۴۳ گرم وزن دارد، گوشی خوش‌دست و سبکی محسوب می‌شود. برخلاف اکسپریا XA که از لبه‌های گرد برخوردار بود، در اکسپریا XA1 از لبه‌های تخت استفاده شده است.

اکسپریا XA1 محصولی با پتانسیل زیاد است. ضخامت مناسب، حاشیه‌های طرفین اندک نمایشگر که جلوه‌ی زیبایی به پنل جلویی آن بخشیده و انحنای بسیار خوب لبه‌ها در راستای افزایش راحتی هنگام کار با گوشی، نقاط مثبت طراحی اکسپریا XA1 سونی هستند. اما حاشیه‌های بالا و پایین نمایشگر کمی زیاد‌تر از حد انتظار به‌نظر می‌رسند.

نمایشگر

در اکسپریا XA1 از یک نمایشگر ۵ اینچی استفاده شده است که از رزولوشن ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل بهره می‌برد. این ترکیب، تراکم ۲۹۴ پیکسل در هر اینچ را به ارمغان می‌آورد. در محصول سونی از پنل IPS LCD استفاده شده است که به کاربر اجازه می‌دهد از زوایای مختلف بتواند نمایشگر را مشاهده کند و از جزئیات به نمایش درآمده لذت ببرد.

از چنین نمایشگری در اکسپریا XA نیز استفاده شده بود و تقریبا با آنچه در اکسپریا XA1 مشاهده می‌کنیم، تفاوتی ندارد. نمایشگر استفاده‌شده در اکسپریا XA1 فاصله‌ی زیادی با استاندارد پرچم‌داران این روز‌های دنیای موبایل دارد؛ بااین‌حال می‌تواند کیفیت قابل قبولی به کاربر ارائه دهد.

سونی ایکسپریا xa1 / sony xperia xa1

روشنایی حداکثر نمایشگر در حد قابل قبولی است تا در زیر نور مستقیم خورشید نیز بتوانید از گوشی استفاده کنید در شرایط نوری عادی نیز متون به‌راحتی قابل خواندن هستند و رنگ‌ها نیز با دقت قابل قبولی به نمایش در می‌آیند. سونی تلاش کرده است حاشیه‌های دو طرف نمایشگر را به حداقل برساند که به‌خوبی موفق به انجام این امر شده است. 

بااین‌حال باید اذعان کرد باتوجه‌به رده‌ی قیمتی اکسپریا XA1، سونی می‌توانست از نمایشگری به‌مراتب باکیفیت‌تر استفاده کند. بسیاری از رقبای XA1 درکنار قیمت پایین‌تر، نمایشگر بهتری دارند.

اسپیکر

در وهله‌‌ی اول و با مشاهده‌ی گوشی گمان خواهید کرد که سونی از اسپیکر‌های استریو در پنل جلویی استفاده کرده است؛ اما کاربرد موارد تعبیه‌شده تنها به اسپیکر مکالمات صوتی و میکروفن محدود می‌شود. تقریبا تغییری در جایگاه اسپیکر نسبت به اکسپریا XA اعمال نشده است.

اسپیکر اصلی اکسپریا XA1 در بخش پایینی این گوشی هوشمند قرار دارد. البته شاید بهتر بود باتوجه‌به حاشیه‌های زیاد بالا و پایین نمایشگر، اسپیکرها در پنل جلوی گوشی تعبیه می‌شدند. 

کیفیت صدای اسپیکر اکسپریا XA1 چندان خوب نیست و حجم صدای خروجی نیز متوسط است.

دوربین

یکی از ویژگی‌های مشترک تلفن‌های هوشمند سونی، بهره بردن از دوربین اصلی باکیفیت است. درواقع سونی همیشه تلاش کرده است گوشی‌های هوشمندی به بازار عرضه کند که از دوربینی قدرتمند و با کیفیت بهره می‌برند.

این روند در اکسپریا XA1 نیز تکرار شده است. سونی در نسل پیشین این گوشی هوشمند از یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی استفاده کرد که از سرعت فوکوس و شاتر بالایی برخوردار بود. حال، شاهد استفاده از یک حسگر ۲۳ مگاپیکسلی IMX300 در اکسپریا XA1 هستیم. این حسگر در اکسپریا زد 5 نیز استفاده شده بود. از امکانات دوربین اصلی XA1 می‌توان فوکوس هیبریدی و لنز با دیافراگم f/2.0 اشاره کرد.

سونی ایکسپریا xa1 / sony xperia xa1

استفاده از دوربین پرچم‌دار سابق سونی در گوشی میان‌رده نوید تجربه‌ی عکاسی خوب با XA1 را می‌دهد. بااین‌حال اگر به‌دنبال فیلم‌بردای 4K هستید، ایکس ای وان حداکثر در رزولوشن Full HD فیلم‌برداری می‌کند. 

حالت تنظیمات خودکار به‌حدی کار با دوربین اصلی را راحت می‌کند که حتی اگر تجربه‌ای در عکاسی نداشته باشید، باز می‌توانید تصاویر باکیفیتی ثبت کنید. همچنین حالت تنظیمات دستی به شما آزادی عمل زیادی برای عکاسی به سلیقه‌ی دلخواهتان می‌دهد.

سونی ایکسپریا xa1 / sony xperia xa1

در حالت عکاسی، کیفیت تصاویر در نور عادی بسیار خوب است؛ اما ایرادی که می‌توان گرفت این است که رنگ‌‌ها کمی به سردی میل می‌کنند. همچنین زمانی‌که بخواهید در شرایطی با نور کم عکاسی کنید، نویزهای موجود به‌شدت کیفیت عکس را کاهش می‌دهند. اکسپریا XA1 می‌تواند در حالت 1080p با ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه فیلم‌برداری کند.

در بخش دوربین سلفی اکسپریا XA1 از یک نمونه‌ی ۸ مگاپیکسلی استفاده شده است که دارای کیفیت نسبتا مناسبی است و اجازه می‌دهد تصاویر سلفی باکیفیتی ثبت کنید.

عکس های گرفته شده با دوربین اکسپریا XA1

در مجموع می‌توان گفت اکسپریا XA1 دوربینی دارد که در کمتر میان‌رده‌ای می‌توان یافت. شاید نویز تصاویر در محیط‌های تاریک زیاد باشد، اما در شرایطی که نور به اندازه کافی باشد، کیفیت تصاویر ثبت‌شده با دوربین اکسپریا XA1 در حد بسیار خوبی خواهد بود.

نرم‌افزار و رابط کاربری

اکسپریا XA1 مبتنی بر اندروید 7.0 است و این سیستم‌عامل با رابط کاربری سونی سفارشی‌سازی‌ شده است. خوشبختانه رابط کاربری گوشی اکسپریا ایکس ای ۱ با رابط کاربری اندروید خالص، تفاوت‌های بسیار کمی دارد. همچون گذشته رابط کاربری سونی بسیار سریع و روان است. منوی تنظیمات، نوار اعلانات و بسیاری از بخش‌های دیگر رابط کاربری مانند اندروید خالص هستند. طراحی آیکون‌ها نیز از لبه‌های تیزی که در گذشته شاهد آن بودیم، فاصله گرفته و شکل دایره‌ای دارد.

سونی ایکسپریا xa1 / sony xperia xa1

هوم اسکرین گوشی نسبت به گذشته تغییر زیادی نکرده است و شاهد ویژگی مشابه جستجوی اسپات‌لایت در آن هستیم. کافی است صفحه‌نمایش را به سمت پایین لمس کنید تا نوار جست‌وجو درکنار اپلیکیشن‌های پراستفاده پیش‌ روی شما قرار بگیرد. همچنین فهرستی از اپلیکیشن‌های پیشنهادی در این بخش وجود دارد تا در صورت نیاز به‌صورت مستقیم آن‌ها را از  پلی‌استور نصب کنید.

سونی ایکسپریا xa1 / sony xperia xa1

سونی اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌های جذابی به گوشی میان‌رده‌ی اکسپریا ایکس‌ای ۱ اضافه کرده است که از بین آن‌ها می‌توان به Movie Creator برای ساخت ویدئو از تصاویر و امکان بک‌آپ گیری از داده‌ها، اپلیکیشن‌ها، پیامک‌ها و سایر اطلاعات اشاره کرد.

با گوشی اکسپریا XA1، تقریبا به تمام قابلیت‌های اندروید ۷ دسترسی خواهید داشت. شما می‌توانید به‌صورت هم‌زمان دو اپلیکیشن را درکنار هم اجرا کنید. البته امکان تغییر ابعاد پنجره‌ها وجود ندارد و صفحه به دو نیم تقسیم می‌شود. از نظر عملکرد می‌توان گفت کار با اکسپریا XA1 بسیار نرم و روان است و در طول چند روزی که برای بررسی در اختیارمان قرار داشت، حین استفاده از آن با مشکلی مواجه نشدیم.

بازده و عملکرد

اکسپریا XA1 نسبت به اکسپریا XA ازلحاظ سخت‌افزاری ارتقا یافته است. در اکسپریا XA از تراشه هلیو پی 10 استفاده شده بود که از پردازنده ۸ هسته‌ای بهره می‌برد؛ اما سونی در اکسپریا XA1 از تراشه هلیو پی 20 استفاده کرده است. این تراشه از ۸ هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 بهره می‌برد؛ این هسته‌ها به دو خوشه‌ی ۴ تایی با فرکانس‌های ۲.۳ و ۱.۶ گیگاهرتز تقسیم شده‌اند و آن‌ها را واحد پردازش گرافیکی Mali-T880MP2 همراهی می‌کند. حافظه‌ی رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی در اکسپریا XA1 به‌ ترتیب به ۳ و ۳۲ گیگابایت ارتقا یافته است.

سونی ایکسپریا xa1 / sony xperia xa1

 پی ۲۰ با لیتوگرافی ۱۶ نانومتری ساخته شده و ازلحاظ عملکرد در سطح اسنپدراگون ۶۲۵ است. این در حالی است که پی ۱۰ از لیتوگرافی ۲۸ نانومتری بهره می‌برد. باید گفت اکسپریا XA1 از نظر عملکرد توانایی اجرای تمام اپلیکیشن‌ها و اکثر بازی‌های اندرویدی را دارد و تنها در بازی‌های سنگین با افت فریم محسوس مواجه می‌شود.

در وب‌گردی یا انجام کارهای مختلف، با اکسپریا XA1 مشکلی نخواهید داشت. در مدتی که از این گوشی هوشمند استفاده می‌کردیم، با مشکلاتی از قبیل گرم شدن بیش از حد گوشی یا لگ و تأخیر در اجرای اپلیکیشن‌ها مواجه نشدیم و وب‌گردی نیز بدون هیچ‌گونه کاهش سرعتی امکان‌پذیر بود. تنها در اجرای برخی از بازی‌ها با کاهش سرعت فریم روبه‌رو شدیم.

در ادامه نتایج بنچمارک‌های مختلفی را که روی گوشی اکسپریا XA1 اجرا کرده‌ایم، با شما به اشتراک می‌گذاریم:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

تلفن / تبلت

AnTutu 6

3DMark IceStorm

PCMark Work2.0

/Overall

Web Browsing

Geekbench 4

/Single

Multi

GFXBench

/Manhattan 3.1

Offscreenn

GFXBench

/Car Chase

Offscreen

GFXBench

/T-Rex

OffScreen

Vellamo

/Browser

Metal

CFBench

v1.3

Sony Xperia XA1

59,448

8,236

-

819

3,739

15 FPS

6.2 FPS

7.5 FPS

3.7 FPS

32 FPS

22 FPS

3,706

1,382

61,644

Nokia 6

44833

9444

3671

4026

647

2791

2.5 FPS

2.5 FPS

4.5 FPS

4.6 FPS

15 FPS

16 FPS

1218

1182

36928

Honor 6X

56691

11619

4323

4792

787

3198

4.6 FPS

4.8 FPS

3.0 FPS

2.8 FPS

19 FPS

19FPS

2671

1511

64693

Galaxy A8 2016

85890

17658

4456

4578

1419

4152

6.0 FPS

11.4 FPS

6.3 FPS

6.3 FPS

33 FPS

39 FPS

3926

1546

74689

Galaxy A7 2017

60506

13070

3969

4225

765

3939

9.0 FPS

9.0 FPS

5.2 FPS

5.2 FPS

33 FPS

34 FPS

3290

1292

59,689

Galaxy A5 2017

59949

13406

3783

766

3947

4.9

9.0

5.2

5.2

27

34

3310

1266

58,284

Redmi 4 Prime

63458

15,687

4,246

4,189

835

3,125

3.6FPS

6.1FPS

2.3FPS

2.4FPS

8.9FPS

16.3FPS

4352

3425

66,349

Galaxy J7 Prime

40,153

5,047

3,124

3,038

654

2,319

2.3FPS

4.9FPS

1.8FPS

1.8FPS

7.2FPS

12FPS

2,578

1,145

31,379

Galaxy J5 Prime

33,353

4,821

3,267

590

1,662

1.7FPS

3.8FPS

NOT

Supported

6.7FPS

11FPS

2,472

1,089

25,394

Huawei Honor 8

88,739

17,939

4916

2952

75250

Huawei Nova Plus

62508

14024

3206

1434

93404

Xperia XA Ultra

49096

11124

3324

1179

59163

Huawei P9 Lite

53041

11808

3368

1436

62710

Galaxy C5

48102

11345

3258

1269

28969

Neffos C5 Max

36595

6772

2642

1068

43324

Moto G4 Plus

47286

11589

3325

1265

29689

Galaxy A9 2016

63589

17235

3045

1758

42589

* بنچمارک PCMark روی این گوشی اجرا نشد که دلیل آن احتمالا پشتیبانی نکردن این بنچمارک از پردازنده‌ی جدید P20 است در آینده مجددا این بنچمارک را اجرا کرده و نتیجه‌ی آن را وارد جدول بنچمارک خواهیم کرد.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید اکسپریا XA1 توانسته در بنچمارک‌ها عملکرد نسبتا خوبی داشته باشد و از محصولاتی نظیر نوکیا 6 و آنر 6 ایکس بازده بالاتری دارد. 

باتری

یکی از ویژگی‌هایی که معمولا کاربران از گوشی‌های هوشمند میان‌رده انتظار دارند، برخوردار بودن از باتری با ظرفیت بالا است؛ اما به‌نظر می‌رسد این موضوع در مورد اکسپریا XA1 صدق نمی‌کند. سونی در گوشی اکسپریا XA از باتری با ظرفیت ۲۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت استفاده کرد و جانشین این گوشی هوشمند، یعنی اکسپریا XA1 نیز از همان ظرفیت باتری برخوردار است؛ البته به‌ لطف بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری و پردازنده با لیتوگرافی و مصرف پایین‌تر باعث شده است تا طول عمر باتری XA1 در سطح قابلی قبولی باشد. مدیاتک ادعا می‌کند هلیو پی ۲۰ تا حدود ۲۵ درصد کم‌مصرف‌تر از هلیو پی ۱۰ است.

سونی ایکسپریا xa1 / sony xperia xa1

 اکسپریا XA1 می‌تواند با هر بار شارژ کامل یک روز کاری را دوام بیاورد. در آزمایش رایج زومیت، اکسپریا XA1 را تا ۱۰۰ درصد شارژ کردیم و سپس ویدیویی را به‌صورت ممتد در شرایطی که شدت روشنایی نمایشگر روی ۵۰ درصد تنظیم شده و شبکه‌های بی‌سیم غیرفعال شده بودند، پخش کردیم که در این شرایط، باتری اکسپریا XA1 موفق شد تا ۱۰ ساعت دوام بیاورد.

نام گوشی هوشمند

نمایشگر

ظرفیت

(mAh)

ویدئو

(h)

وب‌گردی

(h)

GFXBench

Manhattan3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan3.1

LongTime Peformance

PC Mark

(h)

Sony Xperia XA1

720p/"5.0

2300

10

9:50

298.4min

916.8Frame

-

Nokia 6

1080p/"5.5

3000

12

11:20

9:15

Huawei Honor 6X

1080p/ "5.5

3340

11:06

10:30

10:19

(Samsung Galaxy A8 (2016

1080p/ "5.7

3300

12:10

12:30

(Samsung Galaxy A7 (2017

1080p/ "5.7

3600

19:10

16:36

12:52

(Samsung Galaxy A5 (2017

1080p/ "5.2

3000

12:40

14:20

6:55

Xioami Redmi 4 Prime

5.0' /1080p

4,100

10:10

16:15

8:34

Samsung Galaxy J7 Prime

5.5" / 1080p

3,300

14:10

9:07

Samsung Galaxy J5 Prime

720p / "5.0

2,400

16:30

-

9:14

Huawei Mate 9

5.9" / 1080p

4,000

14:15

12:50

9:22

Huawei Honor 8

5.2" / 1080p

3,000

9:00

10:40

Huawei Nova Plus

5.5" / 1080p

3,340

11:00

10:50

Motorola Moto Z

5.5" / QHD

2,600

8:50

6:50

Xiaomi Mi 5s

5.15" / 1080p

3,200

13:00

12:10

Apple iPhone 7

4.7" / 750p

1,960

9:20

10:00

Sony Xperia XZ

5.2" / 1080p

2,900

9:00

9:20

Apple iPhone 7 Plus

5.5" / 1080p

2,900

14:20

12:00

Sony Xperia XA Ultra

6.0" / 1080p

2,700

8:50

8:00

Huawei P9 Lite

5.2" / 1080p

3,000

11:06

11:30

Samsung Galaxy C5

5.2" / 1080p

2,600

8:20

9:00

با مشاهده نتایج باید گفت  عملکرد اکسپریا XA1 ازلحاظ مصرف باتری نسبت به نسل پیشین خود بهتر شده است و نیاز اکثر کاربران را به خوبی پوشش می‌دهد. 

جمع‌بندی

اکسپریا ایکس ای وان یکی از گوشی‌های خوش ساخت و زیبای بازار میان‌رده‌ها است. این گوشی دوربین توانمند و پردازنده‌ی قوی دارد و نمایشگر آن نیز هرچند از نظر رزولوشن در سطح رقبای خود نیست اما کیفیت قابل قبولی را در شرایط مختلف ارائه می‌کند. 

سونی ایکسپریا xa1 / sony xperia xa1

اما تنها مانع بر سر راه فروش اکسپریا ایکس ای وان قیمت نسبتا بالاتر آن در مقایسه با رقبا است که در بازار میان‌رده‌ها تأثیر بسیاری در انتخاب مصرف‌کننده‌ دارد. 

نکات مثبت

  • رابط کاربری نرم و روان
  • دوربین اصلی و سلفی توانمند
  • خوش‌دستی و راحتی کار با گوشی
  • طراحی ظاهری زیبا

نکات منفی

  • نبود حسگر اثر انگشت
  • اسپیکر ضعیف
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات