آیفون ریپک چه تفاوت‌هایی با آیفون اصلی دارد؟

یک‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
کاور مطلب جعبه گشایی آیفون 14 و 14 پرو مکس
آیفون‌های اپل به‌خصوص در بازار ایران به‌صورت آکبند، ریپک و ریفربیشد به‌فروش می‌رسند؛ اما تفاوت آیفون ریپک با مدل‌های اصلی چیست؟
تبلیغات

با شنیدن نام آیفون ریپک و آیفون ریفربیشد (آیفون ریفرش) چه چیزی به‌ذهنتان می‌آید؟ افرادی که به‌دنبال خرید آیفون هستند با این اصطلاحات مواجه می‌شوند و ما در این مقاله قصد داریم ویژگی‌های آيفون ریپک و تفاوت‌های آن با آیفون اصلی و ریفرش را بررسی کنیم تا هنگام خرید انتخابی بهتر داشته باشید.

آیفون ریپک چیست؟

آیفون ریپک (Repack iPhone) یا آیفون دست‌دوم، گوشی هوشمندی است که مراکز تعمیر مجاز و گاهی غیررسمی به‌دلیل مشکلات فنی آن را تعمیر یا بازسازی کرده‌اند. این گوشی‌ها پس‌ از اعمال تعمیرات و رفع مشکل بار دیگر بسته‌بندی شده و دردسترس خریداران قرار می‌گیرند.

گوشی‌های ریپک در ظاهر و عملکرد شبیه به گوشی‌های نو هستند و درصورتی‌که در مراکز مجاز تحت‌نظر اپل تعمیر شده‌ باشند، از قطعات اصلی ساخت این شرکت استفاده می‌کنند.

تفاوت آیفون ریپک با آیفون اصلی

جعبه‌گشایی آیفون ۱۴ پرو مکس

مهم‌ترین تفاوت آیفون ریپک با آیفون اصلی در این است که مدل‌های ریپک درواقع گوشی دست‌دوم محسوب می‌شوند. در طرف مقابل آیفون اصلی به گوشی نو و پلمب گفته می‌شود که اپل آن را تولید و عرضه کرده و پس‌ از خرید، شما اولین کسی هستید که از آن استفاده می‌کنید.

آیفون ریپکی که تعمیرکاران مجاز اپل آن‌ها را بازسازی کرده‌اند، از نظر عملکرد و کیفیت تفاوتی چندانی با آیفون اصلی ندارد. این گوشی‌ها را معمولاً اپل یا سایر فروشندگان مجاز بازسازی می‌کنند و برای رفع مشکلات از قطعات اصلی اپل در مدل‌های ریپک استفاده می‌شود؛ بنابراین، عملکرد و کیفیت آیفون ریپک واقعی شبیه به آیفون‌های نو است. البته برخی افراد سودجو و تعمیرکاران غیرمجاز و غیررسمی اپل نیز اقدام به بازسازی آیفون‌های مشکل‌دار می‌کنند و سپس با بسته‌بندی مجدد، این دستگاه‌ها را به‌عنوان آیفون ریپک اصل به‌فروش می‌رسانند.

تفاوت دیگر آیفون ریپک با آیفون اصلی در ظاهر دستگاه است. امکان دارد آیفون‌های ریپک خراش‌های کوچک یا لکه‌هایی روی بدنه داشته باشند یا لوازم‌ جانبی همراه گوشی مثل کابل و شارژر، تعویض شده باشد.

تشخیص آیفون ریپک و ریفرش

آیفون ریفربیشد به مدل‌هایی گفته می‌شود که به‌دلیل مشکلات و خرابی‌ها به اپل پس فرستاده شده‌اند و پس‌ از رفع مشکل از طرف این شرکت و معمولاً با قیمت کمتر، روانه‌ی بازار می‌شوند.

تشخیص آیفون ریپک از آیفون ریفربیشد کمی دشوار است اما با برخی ترفندها می‌توان این دو نوع دستگاه را از یکدیگر تشخیص داد. پیش‌ از بررسی روش‌های تشخیص آیفون ریپک نکات زیر را درمورد این گوشی‌ها در نظر داشته باشید.

  • آیفون‌های ریفربیشد که اپل آن‌ها را بازسازی می‌کنند به‌همراه گارانتی این شرکت به‌فروش می‌رسند، اما امکان دارد آیفون‌های ریپک را مراکز مجاز تحت‌نظر اپل یا حتی فروشگاه‌های غیررسمی بازسازی کرده‌ باشند و بدون ضمانت رسمی این شرکت عرضه شوند.
  • آیفون‌های ریفرش معمولاً جعبه‌ی سفید ساده دارند اما امکان دارد آیفون‌های ریپک در جعبه‌ی اصلی عرضه شوند که فروشندگان شخص ثالث آن‌ها را تعویض کرده‌اند.
  • آیفون‌های ریفربیشد معمولاً با گارانتی یک‌ساله‌ی اپل روانه‌ی بازار می‌شوند؛ اما آیفون‌های ریپک در بیشتر موارد بدون ضمانت به‌فروش می‌رسند.
  • ما قبلاً در مقاله‌ی آیفون ریفربیش شده چیست و چه تفاوتی با آیفون آکبند دارد به بررسی روش‌های تشخیص آیفون ریفربیشد پرداخته‌ایم و این روش‌ها برای آیفون ریپک نیز کاربرد دارند اما نمی‌توان با اطمینان کامل تشخیص داد که عملیات تعمیر و بازسازی گوشی ریپک را اپل انجام داده است یا فروشندگان و تعمیرکاران غیررسمی. البته می‌توان با اقداماتی مثل بررسی ظاهر، سریال نامبر، پارت‌ نامبر و همچنین عملکرد دستگاه و لوازم جانبی آن، از ریپک بودن یا ریفرش بودن دستگاه مطلع شد.

    بررسی شماره مدل آیفون

    به مسیر Settings > General > About بروید. در این صفحه اطلاعات مختلفی درمورد دستگاه مشاهده خواهید کرد. اکنون به‌دنبال عبارت Model بگردید که در کنار آن شماره مدل دستگاه درج شده است.

    عبارت مورد نظر چیزی شبیه MN572LL/A خواهد بود که حرف اول نشان می‌دهد گوشی نو، ریفربیشد، تعویضی یا حتی شخصی‌سازی‌‌ شده است.

    تشخیص نوع آیفون براساس حرف اول شماره مدل

    M

    دستگاه شما، آیفون آکبند و کاملاً جدید است

    F

    آیفون شما توسط یکی از اپراتورهای موبایل یا شرکتی شخص ثالث، ریفربیش شده است

    N

    آیفون شما توسط خود شرکت اپل ریفربیش شده است

    P

    دستگاه شما، آیفون شخصی‌‌سازی‌شده است و این یعنی احتمالاً روی بدنه‌ی خراش‌هایی وجود دارد

    بررسی سریال نامبر آیفون

    به مسیر Settings > General > About بروید. در این صفحه به‌دنبال عبارت Serial Number بگردید که در کنار آن شماره سریال دستگاه درج شده است. عبارت مورد نظر چیزی شبیه ABCDEFG8HJ84 خواهد بود.

    به سایت checkcoverage.apple.com بروید و سپس سریال دستگاه را وارد و روی دکمه‌ی Continue کلیک کنید. در صفحه‌ی نهایی برخی عبارت‌ها را مشاهده خواهید کرد؛ به‌طور کلی اگر آیفون شما آکبند باشد، عبارتی نظیر «This phone has not been activated» در بالای صفحه نمایش می‌یابد.

    توجه داشته باشید امروزه ابزارها و راهکارهای مختلفی برای دور زدن بررسی اصل بودن قطعات و تعویضی بودن آن‌ها وجود دارد که افراد فرصت‌طلب برای کسب سود بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنند و آیفون‌هایی را که با قطعات دست‌دوم و بی‌کیفیت بازسازی شده‌اند، به‌عنوان ریپک اصلی با قیمت بالا به‌فروش می‌رسانند.

    مزایا و معایب خرید آیفون ریپک

    جعبه گشایی آیفون ۱۲ / iphone 12 unboxing

    خرید آیفون ریپک مزایا و معایب خاص خود را به‌همراه دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

    مزایای آیفون ریپک

  • قیمت گوشی آیفون ریپک معمولاً از قیمت آیفون اصلی و حتی ریفربیشد کمتر است
  • عملکرد و کیفیت تقریباً مشابه با آیفون‌های اصلی
  • برخی فروشندگان آیفون ریپک، این محصولات را با دوره‌ی گارانتی هرچند کوتاه‌مدت، عرضه می‌کنند
  • معایب آیفون ریپک

  • احتمال وجود خراش و ضربه روی بدنه‌ی آیفون‌های ریپک وجود دارد
  • از آنجا که آیفون ریپک به‌دلیل مشکلاتی به کارخانه یا مراکز خدمات تعمیر موبایل بازگردانده شده است، احتمال دارد برخی قطعات آن تعویض شده باشد که در برخی موارد امکان دارد از قطعات غیر اصلی در آن‌ها استفاده شود
  • آیفون‌های ریپک بدون گارانتی رسمی اپل به‌فروش می‌رسند
  • راهکار قابل‌ اطمینانی برای تشخیص اینکه تعمیر و بازسازی آیفون ریپک را اپل انجام داده است یا تعمیرکاران غیررسمی، وجود ندارد و همین عامل احتمال سوءاستفاده از مشتریان را افزایش می‌دهد
  • نتیجه‌گیری

    خرید آیفون ریپک گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه برای افرادی است که قصد خرید گوشی هوشمند با عملکرد و کیفیت مشابه آیفون اصلی دارند؛ البته باید توجه داشته باشید این محصولات همیشه ظاهر کاملاً سالمی ندارند و با قطعات و لوازم‌جانبی تعویضی به‌فروش می‌رسند. همچین قبل‌ از اقدام به خرید آیفون ریپک درمورد سابقه‌ی فروشنده تحقیق کنید یا از افراد متخصص و قابل‌ اعتماد کمک بگیرید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات