چگونه از حالت Fastboot شیائومی خارج شویم؟

پنج‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
Fastboot گوشی‌های شیائومی
در این مقاله توضیح خواهیم داد که Fastboot چیست و چگونه وارد آن فضا شده و از آن خارج شوید و چه کارهایی می‌توانید با آن انجام دهید.
تبلیغات

اگر صاحب گوشی شیائومی یا یکی از زیرمجموعه‌های آن مانند ردمی و پوکو هستید، احتمالا با اصطلاح Fastboot آشنایی کمی دارید یا نام آن را حداقل یک بار شنیده‌اید.

فضای Fastboot در گوشی‌های شیائومی بیشتر به درد تعمیرکاران و توسعه‌دهندگان بخش‌های نرم‌افزاری می‌خورد تا کاربران عادی، زیرا دارای بخش‌های پیچیده‌ای است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که وجود یک سری کلمات تخصصی در این مقاله، به دلیل توضیح مناسب حالت Fastboot و قابلیت‌های آن بوده و از آنجا که می‌خواهیم تنها روی بررسی همین حالت متمرکز باشیم، از توضیح دادن آن کلمات تخصصی صرف‌نظر کردیم. اگر سوالی در این زمینه دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات به اشتراک گذاشته تا توسط تیم زومیت و سایر کاربران پاسخ خود را دریافت کنید.

Fastboot Xiaomi چیست؟

حالت Fastboot حالتی برای کنترل گوشی و سیستم‌عامل از طریق خط فرمان و رابط ADB است. این حالت برای بازیابی گوشی پس از نصب بروزرسانی ناموفق، تغییر تنظیمات مخفی، فلش کردن دستگاه، تنظیم مجدد داده‌های کارخانه، باز کردن قفل OEM، بازیابی بوت‌لودر و غیره استفاده می‌شود. فضای Fastboot در Android SDK (کیت توسعه‌دهنده نرم‌افزاری) گنجانده شده و جایگزینی برای حالت ریکاوری است.

رفتن به حالت Fastboot برای نصب رام‌های سفارشی (کاستوم رام‌ها) ضروری است. شما همچنین می‌توانید نسخه‌های بتا را امتحان کنید یا به نسخه قبلی MIUI برگردید، کاری که انجام آن از تنظیمات خود گوشی ممکن نیست. همانطور که گفتیم این حالت برای تعمیرکاران و کاربرانی طراحی شده که علم کافی را در این زمینه دارند بنابراین اگر از توانایی خودتان مطمئن نیستید، هرگز اقدام به انجام کاری در این فضا نکنید زیرا ممکن است خسارت‌های جبران‌ناپذیری به گوشیتان وارد کنید.

کاربرد Fastboot

در بخش قبلی ما از نام بردن کاربردهای حالت Fastboot برای تعریف آسان‌تر آن استفاده کردیم تا ماهیت کلی این فضا را به شما بشناسانیم. همانطور که گفتیم یکی از قابلیت‌های کلیدی حالت Fastboot، نصب رام‌های رسمی و سفارشی است. در مورد رام‌های سفارشی ابتدا باید بررسی کنید که رام مورد نظر برای گوشی شما موجود است یا خیر. در صورت موجود بودن نیز هر رام روش نصب و ساز و کار خاص خود را دارد که باید آن را در سایت مربوطه ببینید اما اگر قصد دارید کاستوم رامی مانند Lineage OS را نصب کنید، می‌توانید آموزش تخصصی نصب کاستوم رام Lineage OS روی گوشی اندرویدی را مطالعه کنید.

mi flash pro

اما برای نصب رام‌های رسمی یک روش کلی در مورد گوشی‌های شیائومی، ردمی و پوکو وجود دارد. شما ابتدا باید فایل رام استوک گوشی خود با فرمت TGZ را دریافت کرده و طی فرایندی آن را در حالت Fastboot و با استفاده از نرم‌افزار Mi Flash Tool در کامپیوتر، روی گوشی خود فلش کنید. نگران نباشید، ما این کار را به طور کامل در مقاله آموزش فلش گوشی‌های شیائومی توضیح داده‌ایم.

نحوه دسترسی به حالت Fastboot شیائومی

شما در حالت عادی نیازی به ورود به این فضا ندارید

حال که با حالت Fastboot و قابلیت‌های بالقوه آن آشنا شدید، اکنون وقت آن رسیده که وارد این فضا شده و از نزدیک آن را ببینید. همانطور که بارها در مقالات مختلف تکرار کردیم، شما در حالت عادی نیازی به ورود به این فضا ندارید و تنها در صورتی که مشکلی برای گوشیتان پیش آمده مثلا از دسترس خارج یا قفل شده، می‌توانید با ورود به Fastboot، آن را ریست فکتوری یا فلش کنید.

بنابراین اگر تصمیم دارید از این طریق تغییراتی در گوشی خود ایجاد کنید، تحریریه زومیت از عواقب آن سلب مسئولیت می‌کند. برای ورود به حالت Fastboot در گوشی‌های شیائومی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مطمئن شوید که گوشی شما کاملاً خاموش است.
  • دکمه پاور و دکمه کاهش صدا را همزمان فشار داده و نگه دارید تا صفحه Fastboot ظاهر شود. صفحه موردنظر چیزی شبیه به تصویر زیر خواهد بود.
گوشی شیائومی در حالت فست بوت
  • گوشی خود را با کابل USB به کامپیوتر وصل کنید.
  • اکنون در حالت Fastboot هستید و آماده استفاده از Mi Flash Tool یا ابزارهای دیگر برای فلش کردن دستگاه خود هستید.

چگونه از حالت fastboot شیائومی خارج شویم

برای خروج از حالت Fastboot در دستگاه شیائومی خود، باید این مراحل را دنبال کنید:

  • دکمه پاور را برای حدود ۷ ثانیه یا تا زمانی که گوشی شما ری‌استارت شود فشار دهید و نگه دارید.
  • اگر گوشی شما به طور معمول بوت نمی‌شود، به این معنی است که در فرآیند فلش کردن مشکلی پیش آمده. در این صورت ممکن است لازم باشد رام را دوباره نصب کرده یا راه حل دیگری پیدا کنید.

نتیجه‌گیری

حالت Fastboot ویژگی مفیدی برای کاربران شیائومی است که می‌خواهند دستگاه‌های خود را بروزرسانی، سفارشی‌سازی یا تعمیر کنند. با این حال، این ویژگی تا حدی خطرناک نیز بوده که در صورت استفاده نادرست می‌تواند گوشی شما را بلااستفاده کند. بنابراین، هنگام استفاده از حالت Fastboot مراقب باشید و دستورالعمل‌ها را با دقت دنبال کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا متوجه شوید که Fastboot چیست و چگونه از آن استفاده کنید. اگر سوال یا پیشنهادی دارید، نظر خود را با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات