پاک کردن حافظه کش اینستاگرام در اندروید و آیفون

دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
یکی از دلایل پرشدن حافظه‌ی گوشی به اشغال‌شدن آن به‌وسیله‌ی اپلیکیشن‌هایی مانند اینستاگرام برمی‌گردد که باید برای حل این مشکل حافظه‌ی کش آن را به‌طور مستمر تخلیه کرد.
تبلیغات

این مطلب برای کاربران مبتدی و افراد تازه‌وارد تهیه شده است.

اینستاگرام مانند سایر اپلیکیشن‌های دیگر برای کاهش مصرف اینترنت، افزایش سرعت اجرای برنامه و... از داده‌های کش‌شده استفاده می‌کند که درحقیقت حافظه‌ای موقت و مملو از اطلاعات مختلف اعم از عکس و متن و ویدئوهایی است که یک‌ بار از قبل دانلود شده‌اند.

رفته‌رفته و با گذشت زمان و افزایش حجم حافظه‌ی کش، میزان حافظه‌ی دردسترس از حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی دستگاه نیز کاهش پیدا می‌کند. این موضوع به‌خصوص برای اپلیکیشنی مانند اینستاگرام که کاربر در آن با رسانه‌های حجیم تصویری سروکار دارد، اهمیت تخلیه‌ی حافظه‌ی کش این اپلیکیشن را دوچندان می‌کند و یکی از عوامل اصلی کاهش فضای ذخیره‌سازی گوشی به‌شمار می‌رود. حالا چگونه حافظه‌ی کش اینستاگرام را پاک کنیم؟ در این مقاله با نحوه‌ی تخلیه‌ی کش اینستاگرام آشنا خواهید شد.

حافظه Cache چیست؟

پاک‌کردن حافظه کش اینستاگرام در اندروید

پاک کردن حافظه کش اینستاگرام در iOS

به‌طور خلاصه، تمامی اپلیکیشن‌ها برای ذخیره‌سازی اطلاعات موقت خود از حافظه‌ای با نام کش (Cache) استفاده می‌کنند. این اطلاعات شامل داده‌هایی می‌شود که کاربر همیشه به‌ آن‌ها احتیاج ندارد. درحقیقت با نصب هر اپلیکیشن، سیستم‌عامل بخشی را برای ذخیره‌سازی داده‌های آن در نظر می‌گیرد و بخشی را نیز برای داده‌هایی اختصاص می‌دهد که اپلیکیشن برای هربار اجراشدن به آن‌ها احتیاج دارد که شامل مواردی چون اطلاعات ورود و احراز هویت، توکن‌ها، سوابق استفاده و... می‌شود و بخشی دیگر به داده‌های موقت و حجیمی مربوط است که بیشتر تصاویر و ویدئوها را شامل می‌شود و همواره به آن‌ها احتیاجی نیست.

درباره‌ی اپلیکیشن اینستاگرام، با هربار ورود به آن با حجم انبوهی از عکس و فیلم جدید به‌روزرسانی می‌شود؛ به‌گونه‌ای که کاربر به‌غیر از پروفایل شخصی خود کمتر در مواجهه با داده‌های کش‌شده قرار می‌گیرد. ازاین‌رو، تخلیه‌ی مستمر حافظه‌ی کش آن، خصوصاً در مواقعی که ظرفیت حافظه‌ی گوشی‌ شما چندان زیاد نیست، در‌مقایسه‌‌با اپلیکیشن‌های دیگر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ چراکه گاهی اوقات این اپلیکیشن ده‌ها گیگابایت از فضای گوشی شما را اشغال می‌کند.

پاک‌کردن حافظه کش اینستاگرام در اندروید

برای پاک‌کردن حافظه‌ی کش اینستاگرام در سیستم‌عامل اندروید به طی‌کردن مراحل پیچیده‌ای نیاز نیست و طی سه مرحله می‌توانید این کار را انجام دهید:

  • گام اول: ابتدا انگشت خود را روی آیکون اینستاگرام نگه دارید و از منو ظاهر شده، نماد (i) یا App info را انتخاب کنید تا وارد بخش اطلاعات برنامه شوید.
پاک کردن کش اینستاگرام در اندروید
  • گام دوم: گزینه‌ی Storage & cache یا Storage یا Clear data را انتخاب کنید.
پاک کردن کش اینستاگرام در اندروید
  • گام سوم: روی گزینه‌ی Clear cache ضربه بزنید.
پاک کردن کش اینستاگرام در اندروید

پاک کردن حافظه کش اینستاگرام در iOS

در‌حال‌حاضر، در سیستم‌عامل iOS راهی برای حذف کش برنامه‌ها وجود ندارد و تنها راه برای انجام این کار، حذف کامل برنامه و نصب مجدد آن است؛ اما استفاده از این روش را تنها در مواقع اضطراری پیشنهاد می‌کنیم. گفتنی است iOS به‌صورت هوشمند کش اپلیکیشن‌های مختلف را کنترل می‌کند تا از حد مشخصی فراتر نرود و در میزان حافظه‌ی دردسترس خللی ایجاد نکند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات