سلامت باتری گوشی اندروید یا آیفون را به سادگی بررسی کنید

شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
مطالعه 14 دقیقه
باتری از مهم‌ترین بخش‌های گوشی هوشمند بوده که سلامت آن، اهمیت زیادی دارد. در این مقاله با روش‌های بررسی سلامت باتری گوشی اندروید یا آیفون همراه شما هستیم.
تبلیغات

باتری تمام گوشی‌های هوشمند با گذشت زمان دچار مشکل می‌شود و این مسئله برای کاربران، واقعاً ناراحت‌کننده است. هرچه زمان می‌گذرد، باتری‌ها نمی‌توانند عملکرد خوبی همانند روزهای اول داشته باشند.

این مقاله را ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ مصطفی آرایشگر نوشته و ۱۷ آذر ۱۴۰۱ مصطفی عسگری به‌روزرسانی کرده است.

هنگامی که یک گوشی جدید خریداری کنید، قطعاً با مدت زمان ماندگاری شارژ باتری بیشتری در مقایسه با گوشی‌های کارکرده مواجه خواهید شد. در صورتی که بخواهید از وضعیت سلامت باتری گوشی اندروید یا آیفون خود، اطمینان حاصل کنید، ما بهترین روش‌ها را به شما آموزش خواهیم داد.

آیا امکان بررسی کامل سلامت باتری گوشی اندروید وجود دارد؟

متأسفانه امکان بررسی وضعیت سلامت باتری گوشی در سیستم‌عامل اندروید، وجود ندارد. البته برخی از اطلاعات اصلی باتری در تنظیمات اندروید قابل مشاهده است. شما می‌توانید وارد تنظیمات شوید و از بخش باتری (Battery)، روی تنظیمات Battery Usage موجود در منوی سه نقطه سمت راست قسمت بالا، ضربه بزنید. یک لیست را در صفحه نتایج استفاده از باتری مشاهده خواهید کرد که به خوبی برنامه‌هایی که بیشترین استفاده از باتری را داشته‌اند، نمایش می‌دهد.

منوی تنظیمات باتری اندروید
منوی تنظیمات باتری اندروید

با اینکه ورود به این بخش نمی‌تواند باعث مدیریت و بهینه‌سازی باتری شود، اما حداقل می‌توانید برنامه‌هایی که مصرف باتری زیادی دارند را شناسایی کرده و استفاده از آن‌ها را محدود کنید؛ این کار می‌تواند تأثیر زیادی در ماندگاری طولانی مدت شارژ باتری گوشی شما داشته باشد.

بررسی سلامت باتری ازطریق کد شماره‌گیر

سیستم‌عامل اندروید دارای تعداد زیادی کدهای پنهان بوده که می‌توانید از آن‌ها برای دسترسی به منوهای تست، استفاده کنید. یکی از این کدها می‌تواند اطلاعات متنوعی درباره دستگاه شما همانند باتری را در اختیارتان قرار دهد.

منوی تست اندروید
منوی تست اندروید

با این کار می‌توانید اطلاعات خوبی از وضعیت باتری را مشاهده کنید، اما برای بررسی‌های دقیق‌تر، نیازمند استفاده از برنامه‌های شخص ثالث خواهید بود.

بررسی سلامت باتری گوشی اندروید با AccuBattery

برنامه AccuBattery را می‌توان یکی از بهترین برنامه‌های مدیریت و بررسی سلامت باتری گوشی اندروید دانست. با اینکه نمی‌توان انتظار دسترسی به اطلاعات زیادی را داشت، اما عملکرد عالی AccuBattery سبب شده تا بتوان از آن به‌عنوان بهترین برنامه بررسی سلامت باتری گوشی اندروید، یاد کرد.

دانلود AccuBattery: اندروید

روش بررسی سلامت باتری توسط AccuBattery

هنگامی که برنامه را دانلود و نصب کنید، صفحه‌ای جدید مشاهده خواهید کرد که اطلاعاتی کامل درباره عملکرد AccuBattery را نمایش می‌دهد. ایده اصلی این برنامه را می‌توان چرخه شارژ محدود باتری گوشی دانست، اما قبل از آن که با کاهش عملکرد باتری مواجه شوید. در حقیقت هر بار که باتری از 100 درصد به صفر برسد، می‌توان گفت یک چرخه کامل اتفاق افتاده است.

فرض کنید میزان شارژ گوشی شما از 100 درصد به 50 درصد رسیده و مجددا آن را شارژ کرده و به 100 رسانده‌اید. اگر مجددا شارژ گوشی به 50 درصد برسد، معادل یک چرخه کامل است. براساس اطلاعات منتشرشده توسط توسعه‌دهندگان AccuBattery، مشخص شده است با شارژ کردن گوشی تا 80 درصد به‌جای 100 درصد، می‌توان عمر باتری و سلامت آن را افزایش داد. این برنامه چند ابزار مختلف را برای دستیابی به این هدف مهم در اختیارتان قرار خواهد داد.

استفاده از AccuBattery

شما به‌راحتی می‌توانید پس از تنظیمات اولیه، وارد زبانه‌های AccuBattery شوید، اما اطلاعات زیادی در اختیارتان قرار نخواهد داشت. در ابتدا و برای شروع، باید قانون 80 درصد شارژ را رعایت کنید؛ این برنامه دارای یک زنگ هشدار بوده که هنگام رسیدن شارژ گوشی به 80 درصد، اطلاع‌رسانی خواهد کرد. در صورتی که می‌خواهید زنگ هشدار را فعال کنید، کافی‌ست از برگه Charging، وضعیت اسلایدر آبی رنگ را تغییر دهید.

استفاده از برنامه AccuBattery
استفاده از برنامه AccuBattery

هنگامی که گوشی خود را به شارژر متصل کنید و وارد بخش موردنظر شوید، اطلاعات مربوط به مدت زمان شارژ شدن را هم مشاهده خواهید کرد. این قابلیت با گذشت زمان به شما کمک می‌کند تا بتوانید مدت زمان شارژ شدن گوشی را حدس بزنید.

کدام برنامه‌ها در حال استفاده از باتری هستند؟

شما به اطلاعاتی درباره استفاده گوشی از منبع انرژی در برگه Discharging، دسترسی پیدا خواهید کرد. این برگه نشان می‌دهد چه مقدار از باتری در هنگام خاموش بودن نمایشگر، استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که باید مجوز دسترسی کامل AccuBattery به برنامه‌ها و داده‌های مختلف را مورد تأیید قرار دهید؛ این کار باعث می‌شود تا به اطلاعات بیشتری درباره استفاده برنامه‌های مختلف از باتری، دسترسی پیدا کنید.

منوی تخلیه شارژ برنامه AccuBattery
منوی تخلیه شارژ برنامه AccuBattery

این برنامه عملکرد هوشمندی دارد و روش استفاده از اطلاعات گوشی را به‌صورت خودکار و با گذشت زمان، متوجه خواهد شد. توجه داشته باشید استفاده از این برنامه و پیروی از عملکردهای آن، متفاوت‌تر از کالیبره کردن باتری بوده که غیرضروری به‌نظر می‌رسد.

اطلاعات مربوط به سلامت باتری AccuBattery

یکی از برگه‌های موجود در برنامه AccuBattrey را می‌توان Health دانست که مخصوص بررسی سلامت باتری گوشی اندروید است. این برنامه می‌تواند براساس ظرفیت مبتنی بر طراحی کارخانه، وضعیت سلامت باتری را مورد بررسی قرار دهد. AccuBattery این اجازه را به شما می‌دهد تا ببینید باتری شما در چه بازه زمانی شارژ می‌شود و بدین ترتیب، می‌توانید مدت زمان شارژ دستگاه را با وضعیت جدید آن، مقایسه کنید.

نمودارهای زیر را مدنظر قرار دهید تا با روش نمایش وضعیت سلامت باتری، آشنا شوید؛ این نمودارها به خوبی بیانگر فشار روزانه‌ای بوده که روی باتری گوشی اندروید وجود دارد و در صورت نیاز، می‌توانید تغییرات موردنظرتان را انجام دهید.

اطلاعات مربوط به سلامت باتری AccuBattery
اطلاعات مربوط به سلامت باتری AccuBattery

در صورتی که می‌خواهید یک گزارش از وضعیت سلامت باتری در روزهای گذشته را مشاهده کنید، کافی‌ست وارد برگه تاریخچه (History) شوید.

تنظیمات AccuBattery

قبل از شروع کار با برنامه AccuBattery، لازم است برخی از تنظیمات مهم را بررسی کنید تا بتوانید از بهترین عملکرد اپلیکیشن، بهره‌مند شوید. شما می‌توانید روی سه نقطه موجود در سمت راست قسمت بالا ضربه بزنید و وارد تنظیمات برنامه شوید. بد نیست پس از ورود به بخش تنظیمات، یک نگاه کلی به آن داشته باشید.

تنظیمات AccuBattery
تنظیمات AccuBattery

شما می‌توانید از تنظیمات، واحد دما، زنگ هشدار برای شارژ شدن گوشی و نوتیفیکیشن‌های برنامه را تغییر دهید. برنامه AccuBattery به‌صورت پیش‌فرض، برخی از اطلاعات مربوط به باتری را به‌صورت مداوم نمایش می‌دهد؛ در صورتی که این ویژگی برای شما آزاردهنده است، امکان غیرفعال کردن آن وجود دارد.

آموزش گام به گام تصویری استفاده از AccuBattrey

هم‌اکنون که با قابلیت‌های کلی برنامه AccuBattery به منظور بررسی وضعیت سلامت باتری گوشی اندروید، آشنا شدید، قصد داریم آموزش تصویری گام به گام استفاده از آن را هم برای شما قرار دهیم.

۱. ابتدا باید برنامه AccuBattery را در گوشی اندروید خود، دانلود و نصب کنید.

نرم افزار کنترل سلامت باتری AccuBattery

۲. در ادامه برنامه را باز کرده و از قسمت آموزش، عبور کنید؛ شما می‌توانید برای این کار از گزینه Skip استفاده کنید.

نرم افزار کنترل سلامت باتری AccuBattery

۳. در این بخش با رابط کاربری اصلی برنامه مواجه خواهید شد. در این قسمت با اطلاعاتی درباره چرخه شارژ آشنا خواهید شد.

نرم افزار کنترل سلامت باتری AccuBattery

۴. با ورود به برگه Discharging، می‌توانید اطلاعات مربوط به تخلیه باتری را مشاهده کنید.

نرم افزار کنترل سلامت باتری AccuBattery

۵. در بخش سلامت باتری (Health) هم می‌توانید پارامترهای خاص همانند درصد سلامت، تخمین ظرفیت، طراحی ظرفیت و سایر موارد را مشاهده کنید.

نرم افزار کنترل سلامت باتری AccuBattery

۶. شما می‌توانید از بخش تاریخچه (History) هم وضعیت شارژ و جزئیات آن را مشاهده کنید.

نرم افزار کنترل سلامت باتری AccuBattery

شما به همین سادگی می‌توانید از برنامه AccuBattery برای بررسی وضعیت سلامت باتری گوشی اندروید خود استفاده کنید.

بررسی وضعیت سلامت باتری گوشی سامسونگ

سامسونگ یکی از شرکت‌هایی است که از اندروید به‌عنوان سیستم‌عامل استفاده می‌کند و روشی جالب برای بررسی سلامت باتری در نظر گرفته است.

برای انجام این کار به اپلیکیشن Samsung Members نیاز دارید که احتمالاً همین حالا نیز روی گوشی سامسونگ شما نصب است. اگر این چنین نیست، آن را گوگل پلی دانلود کرده و مراحل زیر را انجام دهید.

ابتدا Samsung Members را اجرا و تب Get Help را در پایین صفحه انتخاب کنید.

سپس در منوی جدید، گزینه Interactive checks را انتخاب کنید.

از این لیست، Battery را انتخاب کنید.

اکنون توسط Samsung Members اطلاعاتی در مورد عمر باتری به شما نمایش داده خواهد شد.

کد تست سلامت باتری گوشی سامسونگ

کد تست سلامت یکی از روش‌های رایج بررسی باتری گوشی است. هر کدام از شرکت‌های تولیدکننده، برای دستگاه‌های خود کدهایی را در نظر گرفته‌اند که می‌توان با وارد کردن آن‌ها به اطلاعات مختلفی دسترسی پیدا کرد.

یکی از کدهای مخفی که می‌تواند اطلاعاتی درباره سلامت باتری، صدا، ویبره گوشی، نور صفحه، دوربین، سنسور ها و دیگر موارد در اختیارتان قرار دهد #*۰#* است.

همچنین با شماره‌گیری کد #۰۲۲۸#* نیز می‌توانید سلامت باتری دستگاه سامسونگ خود را بررسی کنید

بررسی وضعیت سلامت باتری گوشی شیائومی

خوشبختانه، ویژگی داخلی‌ای در MIUI وجود دارد که به شما امکان می‌دهد سلامت باتری گوشی‌های شیائومی را بررسی کنید. بااین‌حال، بسته به مدلی که دارید، نحوه بررسی سلامت باتری در تلفن‌های همراه این شرکت احتمالاً کمی تغییر می‌کند.

اما در ادامه روشی را آموزش داده‌ایم که تقریباً برای همه دستگاه‌های شرکت مذکور یکسان است. برای بررسی سلامت گوشی هوشمند شیائومی خود مراحلی که در ادامه گفته شده را قدم به قدم انجام دهید.

ابتدا اپ شماره‌گیر (تلفن) را باز کنید.

سپس این کد را وارد کنید: * # * # ۶۴۸۵ # * # *

با انجام این کار اطلاعات باتری ظاهر می‌شود و کدهای مختلفی را به نمایش می‌گذارد. در ادامه معنی هر کدام از آن‌ها را توضیح داده‌ایم.

  • MB_06: این کد نشان‌دهنده سلامت باتری است. باید عبارت Good جلوی آن نوشته شده باشد.
  • MB_00/MF_01: ظرفیت فعلی باتری
  • MF_02: چرخه های شارژ
  • MF_05: ظرفیت فعلی باتری
  • MF_06: ظرفیت باتری کارخانه

ممکن است برخی از کدهای بالا را پس از وارد کردن شماره گفته‌شده مشاهده نکنید. بااین‌حال، باید بتوانید MF_02 (چرخه شارژ) و MB_06 (وضعیت سلامت باتری) را ببینید.

اگر می‌خواهید درصد سلامت باتری را محاسبه کنید باید عدد MF_05 را با MF_06 جمع کرده و در ۱۰۰ ضرب کنید.

سلامت باتری در گوشی‌های اندرویدی شیائومی با رابط کاربری MIUI 12

می‌توانید سلامت باتری گوشی‌های اندروید شیائومی را در تنظیمات نیز بررسی کنید، البته باید به این نکته توجه کرد که همه گزینه‌ها نشان داده نمی‌شوند. یکی از اطلاعاتی که به آن دسترسی نخواهید داشت، چرخه عمر باتری است که بسیار مهم تلقی می‌شود.

متأسفانه به نظر می‌رسد این تنها روش برای کاربران MIUI 12 به منظور بررسی سلامت باتری گوشی‌های شیائومی است.

ابتدا وارد تنظیمات شده و Battery & Performance را باز کنید.

سپس روی Optimize کلیک کنید.

منتظر بمانید تا سیستم بهینه‌سازی را تمام کند و سپس به پایین رفته تا وضعیت سلامت باتری مشخص شود.

توجه: این روش روی گوشی های شیائومی دارای MIUI 11 نیز کار می‌کند.

بررسی وضعیت سلامت باتری گوشی آیفون

خوشبختانه بررسی سلامت باتری گوشی‌ های آیفون به دلیل وجود ابزار جدید اپل، بسیار ساده بوده و دیگر نیازی به ابزارهای شخص ثالث نیست. کاربران آیفون می‌توانند با ورود به تنظیمات گوشی و سپس بخش باتری، وضعیت شارژ دستگاه را مشاهده کنند یا در صورت تمایل و با انتخاب گزینه Low Power Mode، بهینه‌سازی عمر باتری را انجام دهند.

در بخش سلامت باتری (Battery Health) گوشی‌های آیفون در سیستم‌عامل جدید آن، شاهد قابلیت‌های جذابی هستیم. اگر در این بخش با پیام 100 درصد مواجه شوید، می‌توان گفت باتری شما در وضعیت خوبی قرار دارد و در صورتی که 95 درصد را مشاهده کردید، باید بدانید گوشی شما یک بار و به‌صورت کاملاً اتفاقی خاموش شده است. البته این خاموشی به دلیل ناتوانی باتری در تأمین انرژی به وجود آمده است. این پایان ماجرا نیست و در صورتی که با پیام 79 درصد یا کمتر مواجه شدید هم باید بدانید سلامت باتری گوشی آیفون شما در وضعیت خوبی قرار ندارد.

استفاده از برنامه Battery Life در آیفون

کاربران آیفون که گوشی آن‌ها فاقد Battery Health است، می‌توانند از برنامه شخص ثالث Battery Life استفاده کنند. این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند تعداد زیادی از عملکردهای مشابه و حتی بیشتر از Battery Health را مورد استفاده قرار دهند.

در کنار اینکه کاربران می‌توانند ظرفیت و وضعیت سلامت باتری را بررسی کنند، امکان مشاهده اجرای خدمات مختلف هم وجود دارد تا بدین ترتیب، بتوان نتیجه‌گیری کرد که کدام سرویس‌ها از باتری بیشتری استفاده می‌کنند.

سوالات متدوال

حال در انتهای مقاله نوبت به پاسخ دادن به سوالات متدوال شما رسیده است. در ادامه بعضی از آن‌‎ها را بررسی می‌کنیم.

آیا می‌توان عمر باتری گوشی آیفون خود را بررسی کنیم؟

بله. در این مقاله به صورت کامل روش انجام این کار در بخش «بررسی وضعیت سلامت باتری گوشی آیفون» توضیح داده شده است.

چگونه بفهمم باتری گوشی ضعیف شده است؟

موارد مختلفی وجود دارد که در صورت دیده شدن می‌توانند نشان‌دهنده باتری ضعیف و خراب باشند:

  • باتری به سرعت تخلیه می‌شود.
  • گوشی بعد از وصل شدن به شارژر شارژ نمی‌شود.
  • گوشی شارژر را نگه نمی‌دارد.
  • تلفن خود به خود راه اندازی مجدد می٬شود.
  • باتری بیش از حد گرم می‌شود.

جمع‌بندی

باتری گوشی و سلامت آن، اهمیت بسیار زیادی دارد. کاربران گوشی‌های اندرویدی و گوشی آیفون باید به‌صورت مداوم، وضعیت باتری گوشی خود را مورد بررسی قرار دهند تا در صورت بروز کوچک‌ترین مشکل، امکان و فرصت رفع آن وجود داشته باشد. برنامه AccuBattery و Battery Life که به ترتیب مخصوص گوشی‌های اندروید و iOS هستند، عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده‌اند و می‌توان آن‌ها را برای بررسی وضعیت سلامت گوشی اندروید، بسیار ارزشمند توصیف کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات