چطور مشکل آهسته شارژ شدن گوشی اندروید را حل کنیم؟

چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
فناوری شارژ سریع به گوشی آسیب نمی‌رساند
گوشی‌های اندروید به‌دلایل مختلفی با مشکل کندی سرعت شارژ مواجه می‌شوند که در برخی موارد می‌توان آن‌ها را به‌راحتی شناسایی و برطرف کرد.
تبلیغات

یکی از بدترین اتفاقاتی که هنگام کار با گوشی هوشمند متوجه آن می‌شویم، کند شدن روند شارژ است. گوشی‌ سامسونگ، گوشی شیائومی، گوشی هواوی، گوشی وان پلاس و هر دستگاه اندروید دیگری می‌تواند به دلایل مختلفی با مشکل کندی شارژ مواجه شود.

اگر گوشی شما کند شارژ می‌شود، قبل‌از مراجعه به تعمیرکاران می‌توانید برخی موارد را برای رفع مشکل بررسی کنید. علاوه‌بر موارد رایج مثل خرابی باتری، آپدیت نبودن نرم‌افزار گوشی و حذف برنامه‌های بلااستفاده، راهکارهایی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای بهبود سرعت شارژ استفاده کرد.

بررسی سلامت کابل شارژ

تجربه نشان می‌دهد در بسیاری از موارد دلیل کند شارژ شدن گوشی اندروید، کابل معیوب است؛ به‌خصوص زمانی‌که از کابل شارژ برای مدت خیلی طولانی استفاده کرده‌اید.

کابل USB Type-C هوم‌پاد مینی اپل

درطول دوران استفاده از کابل شارژ، آسیب‌های مختلف می‌تواند قدرت انتقال شارژ آن را کاهش دهد؛ درنتیجه مثل روزهای اول گوشی اندروید شما را با سرعت بالا شارژ نمی‌کند. بنابراین قبل‌از هر کاری کابل را به‌دقت بررسی و ترجیحاً از کابل سالم دیگری برای شارژ دستگاه استفاده کنید تا مشخص شود مشکل از کابل است یا خیر.

در بخش محصولات زومیت، قیمت کابل شارژ برندهای مختلف به‌همراه مشخصات فنی دقیق آن‌ها ارائه شده است تا هنگام خرید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

بررسی شارژر

هرآنچه درمورد سلامت کابل گفتیم درمورد کلگی شارژر گوشی نیز صدق می‌کند. این لوازم‌جانبی می‌تواند به‌دلایل مختلف مثل ضربه، استفاده‌های طولانی‌مدت، نوسانات برق و کیفیت ساخت اولیه درطول مدت استفاده با مشکل مواجه شود و نتواند شارژ را مثل روزهای اول به گوشی انتقال دهد.

کاور دسته شارژر محصولات زومیت - انواع شارژر دیواری، رومیزی و وایرلس

اکنون سازندگان گوشی‌های هوشمند در بسیاری از مدل‌های خود شارژر را حذف کرده‌اند، و به‌همین دلیل توجه به شارژرهایی که دراختیار داریم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. گاهی استفاده از شارژرهای قدیمی برای شارژ گوشی‌های جدید دلیل اصلی کندی سرعت شارژ است؛ زیرا توان خروجی کافی برای بهره گرفتن از مزیت‌هایی مثل شارژ سریع را ندارند. ازطرفی برخی افراد به‌دلیل پایین‌ بودن قیمت شارژر برخی برندها، این محصولات را خریداری می‌کنند اما توصیه می‌شود با پرداخت پول بیشتر، شارژر باکیفیت‌تر خریداری کنید.

توجه کنید درصورت استفاده نکردن از شارژر اصلی دستگاه، از نمونه‌های جایگزین معتبر و باکیفیت مثل شارژر سامسونگ، شارژر انکر یا سایر برندها برای شارژ گوشی خود بهره ببرید و ولتاژ آن را با ولتاژ پشتیبانی‌شده در دستگاه مطابقت دهید. به‌عنوان مثال اگر گوشی شما از شارژ ۳۳ وات پشتیبانی می‌کند توصیه می‌شود از شارژر ۳۳ وات استفاده کنید. مقاله‌ی بهترین شارژر به شما در انتخاب بهترین مدل شارژر کمک می‌کند.

بررسی پورت شارژ گوشی

پورت شارژ گلکسی A73

شاید مشکل کند شارژشدن گوشی به پورت آن مرتبط باشد؛ درواقع کثیف‌شدن درگاه شارژ یکی از رایج‌ترین دلایل بروز مشکل مذکور است. پورت شارژ دستگاه را به‌دقت بررسی و آن را با هوای فشرده یا بورس نرم و کوچک تمیز کنید. جمع‌شدن گردوغبار و سایر ذرات روی خطوط مسی درگاه شارژ می‌تواند مانع اتصال صحیح سوکت شارژر به آن و همچنین مانع انتقال درست جریان برق شود و این مورد می‌تواند کاهش سرعت شارژ را به‌دنبال داشته باشد.

در برخی موارد متوجه می‌شوید با اتصال کابل به گوشی، پورت شارژ کمی لق می‌زند؛ در این سناریو احتمال دارد یکی از پین‌های درگاه شارژ شُل شده باشد. متأسفانه در این شرایط کار زیادی از دست شما بر نمی‌آید و ناچار باید به مراکز مجاز تعمیرات موبایل مراجعه کنید.

استفاده از منبع برق ضعیف

پریز برق

استفاده از درگاه USB لپ‌تاپ یا کامپیوتر و سایر لوازم الکترونیکی می‌تواند دلیل دیگری برای کندی شارژ گوشی باشد زیرا در بسیاری از موارد این پورت‌ها خروجی برق ضعیفی دارند که از توان ورودی گوشی کم‌تر است و درنتیجه سرعت شارژ کاهش می‌یابد. در این شرایط گوشی هوشمند خود را با اتصال به شارژر اصلی و پریز برق بررسی کنید تا مشخص شود مشکل از منبع برق ضعیف است یا خیر.

اگر بخواهیم موضوع را کمی ریزتر کنیم، در برخی موارد معیوب‌بودن سیم‌کشی ساختمان هم می‌تواند باعث خرابی پریزهای برق شود. در این شرایط می‌توان با اتصال دستگاه برقی دیگری به پریز مورد نظر از سالم بودن آن اطمینان حاصل کرد.

داغ‌شدن بیش‌از حد گوشی هنگام شارژ

آیا می‌دانید هرقدر گوشی هوشمند شما داغ‌تر شود، سرعت شارژ آن نیز کاهش می‌یابد؟ این ویژگی درواقع یکی از راهکارهای دستگاه برای محافظت از بروز خرابی در قطعات داخلی محسوب می‌‌شود؛ وقتی دمای داخلی از حد مجاز فراتر رود، سرعت شارژ را کاهش خواهد داد. به‌بیان دیگر هرچقدر دستگاه شما خنک‌تر بماند، سرعت شارژ آن بیشتر خواهد بود و به‌ همین دلیل است که بسیاری از شارژرهای بی‌سیم سریع، به فن داخلی مجهز شده‌اند.

اگر می‌خواهید گوشی اندرویدتان سریع‌تر شارژ شود، قاب محافظ را جدا کرده و آن را در جایی خنک (مثلاً کنار پنجره‌ای که زیر نور مستقیم خورشید نباشد) قرار دهید.

استفاده‌ نکردن از گوشی هنگام اتصال به شارژر

اگر نمی‌توانید حتی یک‌لحظه از گوشی اندروید خود دور بمانید و در طور روز به‌طور مداوم از آن استفاده می‌کنید، دستگاه فرصتی برای استراحت هنگام شارژ نخواهد داشت. استفاده از گوشی درحالی‌که به برق متصل شده، می‌تواند منجر به افزایش مصرف منابع سخت‌افزاری و درنتیجه افزایش مصرف باتری شود و این فرایندها درکنار هم، سرعت شارژ دستگاه را کاهش می‌دهند. پس خیلی ساده هنگام شارژ گوشی به خودتان و دستگاه کمی استراحت دهید و از آن استفاده نکنید.

شارژ کردن شیائومی 12 لایت

استفاده‌از گوشی هنگام اتصال به شارژر، منجر به ایجاد گرمای بیشتر خواهد شد و این عامل نیز سرعت شارژ را کاهش می‌دهد و حتی در درازمدت می‌تواند به باتری آسیب بزند.

غیرفعال‌شدن شارژ سریع

برخی گوشی‌های اندرویدی ازجمله مدل‌های مختلف گوشی سامسونگ امکان غیرفعال‌سازی شارژ سریع را فراهم کرده‌اند و به‌بیان دیگر دلیل کندی شارژ گوشی اندروید شما می‌تواند به غیرفعال‌شدن این ویژگی ارتباط داشته باشد. در ادامه روش بررسی فعال‌بودن شارژ سریع را توضیح می‌دهیم.

بررسی قابلیت شارژ سریع گوشی سامسونگ

وارد تنظیمات گوشی سامسونگ خود شوید و سپس به مسیر Battery > Charging settings بروید. در این صفحه گزینه‌ی Fast Charging را مشاهده خواهید کرد که اگر فعال باشد دستگاه با حداکثر توان شارژ می‌شود و درصورت خاموش بودن قابلیت مذکور، گوشی با سرعت کند شارژ خواهد شد.

تنظیمات گوشی سامسونگ
گزینه باتری گوشی سامسونگ
گزینه شارژ سریع گوشی سامسونگ

بررسی قابلیت شارژ سریع سایر گوشی‌های اندروید

اگر از گوشی اندروید غیر سامسونگ استفاده می‌کنید به منوی تنظیمات بروید و در در بخش جستجوی این صفحه، عبارت Fast Charge را تایپ کنید. درصورتی‌که دستگاه شما قابلیت فعال‌سازی و غیرفعال‌سازی شارژ سریع را داشته باشد، این گزینه نمایش داده خواهد شد و می‌توانید آن را روشن یا خاموش کنید.

سوالات متداول زومیت

  • چرا گوشی اندروید من کند شارژ می‌شود؟

    عوامل زیادی بر سرعت شارژ گوشی اندروید تاثیر دارند. به‌عنوان مثال برخی از گوشی‌ها از شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کنند و این یعنی دستگاه های پایین‌رده معمولاً سرعت شارژ کم‌تری نسبت‌به پرچمداران دارند. اگر گوشی شما از شارژ سریع بهره می‌برد، برای دستیابی به سرعت‌های بالاتر از کابل و شارژر اصلی و سازگار با سرعت شارژ ورودی آن استفاده کنید. دلایل دیگر شارژ کند می‌تواند باتری خراب یا آسیب‌دیده، پریزهای معیوب، مشکلات نرم افزاری و سخت‌افزاری مثل سوکت آسیب‌‌دیده یا لق باشد.

  • آيا می‌توام از هر شارژر سریعی برای شارژ گوشی خود استفاده کنم؟

    فناوری‌ها و استانداردهای شارژ سریع متعددی وجود دارند و به‌بیان دیگر باید مراقب فناوری‌های شارژ سریع پشتیبانی‌شده گوشی خود باشید و لوازم جانبی سازگار با آن را خریداری و استفاده کنید. به‌عنوان مثال اگر دستگاه شما از شارژ ۴۵ وات بهره می‌برد بهتر است از شارژرهای استاندارد ۴۵ واتی برای شارژ آن استفاده کنید.

  • چرا نباید هنگام شارژ گوشی با آن کار کرد؟

    وقتی با گوشی کار می‌کنید و به‌خصوص هنگام اجرای بازی، سخت‌افزار دستگاه برای عملکرد صحیح باتری بیشتری مصرف می‌کند و هنگام پردازش‌های سنگین دمای قطعات داخلی بالا می‌رود. ازطرفی شارژ دستگاه به‌خودی خود باعث گرم‌تر شدن بدنه‌ی گوشی می‌شود و اگر این دو کار را همزمان انجام دهید، گوشی شما بیشتر و سریع‌تر داغ می‌شود که کندی سرعت شارژ و در درازمدت آسیب به باتری را به‌دنبال خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات