همه‌چیز درباره کالیبره‌ کردن باتری گوشی‌های اندرویدی

جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
تنظیمات باتری گوشی موبایل میکس فولد 3 شیائومی / Xiaomi Mix Fold 3
اگر باتری گوشی‌تان بعد از گذشت مدتی عملکرد سابق را ندارد، شاید کالیبره کردن باتری راه‌حل مناسبی باشد.
تبلیغات

یکی از اجزای اصلی‌ای که کاربران هنگام خرید گوشی به آن توجه می‌کنند، باتری آن‌ها است. باتری عضو مهمی از دستگاه‌های الکترونیکی به‌حساب می‌آید و اگر نکات لازم برای نگهداری آن به‌درستی رعایت نشود، بعد از مدتی خواهیم دید که باتری گوشی به‌سرعت خالی می‌شود.

برای افزایش عمر باتری دستگاه‌های الکترونیکی راه‌های مختلفی وجود دارد که قبلاً در مقاله‌های دیگری به آن‌ها پرداخته‌ایم. یکی از این راه‌ها کالیبره کردن است که البته کمک چندانی به افزایش عمر باتری نمی‌کند؛ اما باعث می‌شود که دقیق‌تر متوجه مصرف باتری گوشی شوید.

کالیبره کردن باتری گوشی اندروید

کالیبراسیون باتری گوشی اندرویدی فرایند تنظیم مجدد داده‌های سیستم‌عامل اندروید در ظرفیت باتری و سطح شارژ است. این داده‌ها گاهی اوقات می‌توانند نادرست باشند یا به مرور زمان خراب و به مشکلاتی مانند خاموش شدن غیرمنتظره‌ی دستگاه، گیر کردن درصد باتری یا تخلیه‌ی سریع‌تر آن منجر شوند.

مشخصات باتری اندروید

کالیبره کردن باتری عملکرد یا طول عمر باتری را بهبود نمی‌بخشد، اما به گوشی کمک می‌کند اطلاعات صحیح باتری را نمایش دهد و از مشکلات غیرمنتظره جلوگیری کند.

چرا باید باتری گوشی را کالیبره کرد؟

باتری گوشی اندرویدی باید به‌صورت دوره‌ای کالیبره شود، به‌خصوص زمانی که حس می‌کنید باتری دیگر مانند قبل کار نمی‌کند. در ادامه به برخی از دلایل کالیبره کردن باتری خواهیم پرداخت:

  • باتری به مرور زمان تحلیل رفته است و دیگر نمی‌تواند به‌اندازه‌ی اول، شارژ نگه دارد. با این حال، نرم‌افزار گوشی چنین چیزی را در نظر نمی‌گیرد و همچنان ظرفیت باتری قدیمی را نشان می دهد.
  • گوشی در معرض دمای شدید قرار گرفته است که می‌تواند بر عملکرد و کالیبراسیون باتری تأثیر بگذارد.
  • گوشی به نسخه‌ی جدید اندروید آپدیت شده است و شاید نحوه‌ی اندازه‌گیری یا مدیریت باتری در آن تغییر کرده باشد.
  • گوشی با کاستوم رام، روت یا فلش شده که ممکن است اطلاعات کالیبراسیون باتری را تغییر داده باشد.

با کالیبره کردن باتری، سیستم‌عامل گوشی می‌تواند داده‌های باتری را بازنشانی و آن را با وضعیت واقعی باتری همگام‌سازی کند. این کار می‌تواند از خاموش شدن غیرمنتظره‌ی تلفن، نمایش نادرست درصد باتری یا تخلیه‌ی سریع‌تر آن جلوگیری کند.

روش‌های کالیبره کردن باتری گوشی اندروید

بسته به روت بودن یا نبودن گوشی، روش‌های مختلفی برای کالیبره کردن باتری گوشی اندرویدی وجود دارد. روت کردن گوشی فرایند دسترسی کامل به سیستم‌عامل است و به کاربران امکان می‌دهد در نرم‌افزارهای پیش‌فرض و تنظیمات گوشی تغییراتی ایجاد کنند؛ البته روت کردن، گارانتی گوشی را باطل می‌کند و شاید با مشکلات امنیتی همراه باشد.

کالیبره کردن باتری گوشی‌های بدون روت

این روش نیازی به روت کردن گوشی ندارد، اما ممکن است بیشتر طول بکشد و به اندازه‌ی روش روت‌شده مؤثر نباشد.

مراحل شارژ گوشی
  • گوشی را کاملاً شارژ کنید تا به ۱۰۰ درصد برسد اما شارژر را از برق جدا نکنید.
  • گوشی را خاموش کنید و بگذارید یک ساعت به برق متصل باشد. انجام چنین کاری باعث می‌شود که باتری در کامل‌ترین و متعادل‌ترین حالت پر شود.
  • شارژر را از برق بکشید و گوشی را روشن کنید. از تلفن به‌طور معمول استفاده کنید تا زمانی که باتری کاملاً خالی و گوشی خودبه‌خود خاموش شود؛ سپس تا زمانی که باتری کاملاً خالی نشده است، شارژر را وصل و گوشی را روشن نکنید.
  • سپس شارژر را به برق وصل کنید و گوشی را شارژ کنید تا دوباره به ۱۰۰ درصد برسد. هنگام شارژ گوشی را خاموش نگه دارید و از آن استفاده نکنید.
  • شارژر را از برق بکشید و گوشی را روشن کنید. اکنون باتری باید کالیبره شود و درصد و سطح صحیح باتری را نشان دهد.

کالیبره کردن باتری گوشی‌های روت‌شده

اگر گوشی شما روت شده است، می‌توانید از روشی که در ادامه خواهیم گفت استفاده کنید؛ اما اگر گوشی روت نیست یا مهارتی در روت کردن گوشی ندارید، نیازی نیست که گارانتی دستگاه خود را باطل کنید و توصیه می‌کنیم از روش قبلی استفاده کنید.

برای استفاده از این روش نه‌تنها باید گوشی شما روت باشد، بلکه باید برنامه‌ی مدیریت فایلی داشته باشید که به تمام بخش‌های فضای ذخیره‌سازی گوشی دسترسی داشته باشد.

  • گوشی را کاملاً شارژ کنید تا به ۱۰۰ درصد برسد اما شارژر را از برق جدا نکنید.
  • گوشی را خاموش و در حالت ریکاوری بوت کنید. این کار را می‌توان با نگه داشتن ترکیبی از دکمه‌ها، مانند پاور و کاهش صدا، بسته به مدل گوشی انجام داد. صفحه‌ی ریکاوری باید با گزینه‌هایی مانند راه‌اندازی مجدد (Reboot)، پاک کردن (Wipe)، نصب (Install) و موارد دیگر ظاهر شود.
  • گزینه‌ی Mount را انتخاب کنید و سپس روی پارتیشن سیستم ضربه بزنید. این کار به برنامه‌ی مدیریت فایل اجازه می‌دهد تا به دایرکتوری اصلی گوشی دسترسی پیدا کند.
  • گوشی را روشن و برنامه‌ی مدیریت فایل را اجرا کنید. به دایرکتوری اصلی بروید و پوشه‌ای به‌نام data/system/ را پیدا کنید. در این پوشه فایلی به نام batterystats.bin را پیدا و حذف کنید. این فایل حاوی اطلاعات کالیبراسیون باتری است که باید بازنشانی شود.
  • گوشی را خاموش کنید و شارژر را از برق بکشید. گوشی را روشن کنید و به‌طور معمول از آن استفاده کنید تا باتری کاملاً خالی و گوشی خودبه‌خود خاموش شود. تا زمانی که باتری کاملاً خالی نشده است، شارژر را وصل نکنید و گوشی را خاموش نگه دارید.
  • سپس شارژر را به برق وصل و گوشی را شارژ کنید تا دوباره به ۱۰۰ درصد برسد. هنگام شارژ گوشی را خاموش نگه دارید و از آن استفاده نکنید.
  • شارژر را از برق بکشید و گوشی را روشن کنید. اکنون باتری باید کالیبره شده باشد و درصد و سطح صحیح باتری را نشان دهد.

نکات مهم درباره کالیبره کردن باتری گوشی اندروید

  • کالیبره کردن باتری، عملکرد یا طول عمر آن را بهبود نمی‌بخشد؛ اما به دستگاه کمک می‌کند اطلاعات صحیح باتری را نمایش دهد و از مشکلات غیرمنتظره جلوگیری کند.
مصرف باتری گوشی موبایل پیکسل 7 پرو گوگل / Google Pixel 7 Pro
  • کالیبره کردن بیش‌ازحد می‌تواند به باتری آسیب برساند، زیرا شامل چرخه‌های تخلیه و شارژ عمیق است که ظرفیت باتری را در طولانی‌مدت کاهش می‌دهد. توصیه می‌شود که باتری را فقط در مواقع ضروری کالیبره کنید؛ مثلاً هنگام مشاهده‌ی علائم مشکلات باتری یا پس از اینکه سیستم‌عامل را به نسخه‌ی جدیدتری به‌روزرسانی می‌کنید.

تنها در صورتی توصیه می‌شود گوشی را روت کنید که می‌دانید چه کاری انجام می‌دهید و مایل به پذیرش عواقب آن هستید

  • کالیبره کردن باتری از طریق روت کردن گوشی، سریع‌تر و مؤثرتر از روش بدون روت است؛ اما خطرات و عوارض بیشتری نیز به همراه دارد. روت کردن گوشی گارانتی را باطل می‌کند و احتمال می‌رود خطرات امنیتی یا مشکلات سازگاری ایجاد کند؛ بنابراین تنها هنگامی گوشی را روت کنید که می‌دانید چه کاری انجام می‌دهید و مایل به پذیرش عواقب آن هستید.
  • کالیبره کردن باتری تضمین نمی‌کند که مشکلات باتری حل شود، زیرا ممکن است عوامل دیگری مانند تنظیمات گوشی، برنامه‌ها یا الگوهای استفاده بر عملکرد باتری تأثیر بگذارند.
  • در نهایت اگر عمر باتری‌تان رو به اتمام است، کالیبره کردن نیز دردی را دوا نمی‌کند؛ پس شاید بهتر باشد آن را با باتری نو جایگزین کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. پیشنهاد می‌کنیم باتری گوشی خود را همواره در بازه‌ی شارژ ۲۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید تا میزان چرخه‌های شارژ در درازمدت کاهش پیدا کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات