جدال تازه‌نفس‌ها: اندروید 4.1 آبنبات پاستیلی در برابر iOS 6 و ویندوز فون 8

شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
نزدیک به یک ماه پیش و با رونمایی از iOS 6 مقاله‌ای در زومیت منتشر شد که به مقایسه میان iOS 6، اندروید ساندویچ بستنی و ویندوز فون 7.5 مانگو پرداخته بود. با گذشت این مدت نکات بیشتری از iOS 6 برایمان روشن شد و از نسخه‌های جدید دو سیستم عامل اندروید و ویندوز فون نیز پرده‌برداری گردید. در راستای همین تغییرات جدول مقایسه‌ای ما دستخوش تغییرات زیادی شد. در نتیجه تصمیم گرفتیم جدول مقایسه‌ای جدیدی را ترتیب داده و این سه سیستم عامل تازه نفس را با یکدیگر مقایسه کنیم.
تبلیغات

احتمالا قبل از دیدن جدول دوست داشته باشید تا مروری مختصر از اتفاقات جدید رخ داده در سیستم‌عامل‌ها برایتان بازگو گردد.

مهمترین تغییر در ویندوز فون را می‌توان چرخش این ویندوز به سمت کرنل ویندوز NT دانست. بدین معنا که نسخه فون ویندوز 8 و نسخه دستک‌تاپ آن تا حد زیادی از کدهای یکسان بهره می‌برند (کدهای شبکه و چندرسانه‌ای به شدت در هر دو نسخه با یکدیگر شباهت دارند). این شباهت باعث می‌شود تا تمامی اتفاقات مثبت رخ داده برای ویندوز 8 و تغییرات و بهبود‌هایی که در آن حاصل می‌گردد به سرعت به نسخه فون منتقل شوند. علاوه بر این‌ها، برنامه‌های نوشته شده برای نسخه دسکتاپ با سرعت و سادگی هرچه تمام‌تر برای نسخه موبایل پورت خواهند شد و ویژگی‌های نسخه دسکتاپ نظیر بوت امنیتی UEFI، BitLocker و اینترنت اکسپلورر 10 بهینه شده، به راحتی بر روی ویندوز فون در دسترس قرار خواهند گرفت.

در نتیجه از این به بعد ویندوز 8 به جای پسر عمو یک برادر خوش مشرب خواهد یافت و از این به بعد مایکروسافت می‌تواند پاسخگوی انتظارات زیادی باشد که از این شرکت (که از آن به عنوان رتبه یک نرم افزار دنیا یاد می‌شود) وجود دارد.

در ویندوز فون جدید شاهد نسخه بهبود یافته Tellme، کاشی‌های زنده با سایز قابل تغییر، OTA updates و پشتیبانی از NFC و ... خواهیم بود.

همان گونه که شاهد هستید تغییرات و پیشرفت‌های چشمگیری به ویندوز فون راه یافته است ولی برای بهره‌برداری از این همه پیشرفت مجبور به خرید گوشی جدید هستید زیرا نسخه‌های قدیمی‌تر به ویندوز فون 8 به‌روزرسانی نخواهند شد.

مقاله‌های مرتبط:

    خوب تا اینجا از تغییرات ویندوز فون گفتیم ولی در مورد اندروید و نسخه جدید خوشمزه آن، آبنبات پاستیلی چطور؟ تغییرات واقعا بزرگی در نسخه جدید اندروید رخ داده که هیچ منتقدی نتوانسته است نسبت به این تغییرات بی تفاوت باشد. گوگل حتی دامنه توسعه و بهبود‌های خود را به رابط کاربری این سیستم عامل نیز کشانده است و جابجایی بین صفحات و برنامه‌ها در سیستم عامل جدید به نرمی و روانی بسیار صورت می‌پذیرد. قسمت یادآوری‌ها نیز دچار اصلاحات مناسبی شده است. حالا دیگر می‌توانید تعدادی از دستورهای اساسی مثل پاسخگویی به یک ایمیل را از همان قسمت یادآوری انجام دهید.

    مقاله‌های مرتبط:

      البته Android Beam که کارش اشتراک گذاری بر اساس NFC است نیز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده است و علاوه بر موارد یاد شده در این نسخه رقیب قدرتمند دیگری برای Siri اپل، یعنی Google Now، پا به عرصه رقابت دستیاران صوتی گذاشته است.

      iOS 6 نیز با ویژگی‌های نظیر یکپارچگی بیشتر با فیس بوک، نقشه سه بعدی و راهنمای مسیریابی قدم به قدم، Siri هوشمندتر از قبل، برنامه ایمیل بهبودیافته و اشتراک گذاری تصاویر به کمک Photo Stream منتظر عرضه نسخه نهایی است.

      به هرحال تلاش کردم تعدادی از ویژگی‌های اساسی این سیستم عامل‌ها را از نگاه خود انتخاب کرده و جدول مقایسه‌ای میان ویژگی‌های آنها ترتیب دهم که می‌توانید در ذیل شاهد این مقایسه باشید.

      ios-6-jelly-bean-windows-phone-8
      iOS-6-vs-Jelly-Bean-vs-WP8
      تبلیغات
      داغ‌ترین مطالب روز

      نظرات

      تبلیغات