با این روش‌ها، مشکل کمبود حافظه گوشی و تبلت‌های اندروید را رفع کنید

چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
گوشی اندروید درحال نمایش تنظیمات فضای ذخیره سازی
فضای ذخیره‌سازی گوشی و تبلت‌های اندروید به‌دلایل مختلفی پُر می‌شود اما روش‌های ساده‌ای برای آزادسازی حافظه‌ی ذخیره‌سازی آن‌ها وجود دارد.
تبلیغات

وقتی گوشی هوشمند جدیدی خریداری می‌کنید، از فضای ذخیره‌سازی آزاد آن لذت می‌برید؛ زیرا غیر از ابزارهای پیش‌فرض، هیچ برنامه، بازی یا فایلی روی آن‌ها وجود ندارد اما پس‌از گذشت چند روز یا چند هفته حافظه‌ی ‌ذخیره‌سازی دستگاه می‌تواند به‌سرعت اشغال شود و پیامی مبنی‌بر پُرشدن فضای ذخیره‌سازی دریافت خواهید کرد.

هنگام پُرشدن فضای ذخیره‌سازی گوشی سامسونگ، گوشی شیائومی یا هر دستگاه اندرویدی دیگری چه می‌توان کرد؟ بسیاری از کاربران در چنین سناریویی از حذف تصاویر و ویدیوهای دوستان و خانواده‌ی خود هراس دارند و درواقع حذف فایل‌های مذکور اولین راهکاری است که به ذهن آن‌ها می‌رسد، اما روش‌های دیگری هم برای آزادسازی فضای ذخیره‌سازی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

بررسی فایل‌های ذخیره‌شده روی فضای ذخیره‌سازی گوشی

سیستم‌عامل اندروید ابزار بسیار مفیدی دارد که به شما اجازه می‌دهد نوع فایل‌های ذخیره‌شده روی حافظه‌ی ذخیره‌سازی گوشی یا تبلت خود را به‌طور دقیق مشاهده کنید. این بخش همچنین نشان می‌دهد هرنوع فایلی چقدر از فضای ذخیره‌سازی دستگاه را اشغال کرده است.

در گوشی یا تبلت اندروید به مسیر Settings > Storage بروید. البته روی برخی گوشی‌های سامسونگ احتمالاً این گزینه در مسیر Settings > Battery and device care > Storage قرار دارد. در این بخش میزان فضای ذخیره‌سازی دستگاه و اینکه هر دسته‌ای از فایل‌ها مثل برنامه‌ها، بازی‌ها، تصاویر و ویدئوها چقدر از آن را به‌خود اختصاص داده‌اند مشاهده خواهید کرد.

پس‌از بررسی اینکه چه چیزی روی فضای‌ ذخیره‌سازی گوشی اندرویدتان ذخیره کرده‌اید می‌توانید به‌عنوان مثال با مراجعه به بخش Apps، برنامه‌های بدون استفاده را حذف کنید.

درصورت تمایل می‌توانید با ضربه‌زدن روی App Info و سپس انتخاب Storage > Clear data، آن اپلیکیشن را نگه‌دارید اما اطلاعات و داده‌هایش را پاک کنید تا بخشی از فضای ذخیره‌سازی‌ دستگاه آزاد شود. برنامه‌هایی مثل تلگرام پس‌از مدتی استفاده معمولاً تا چند گیگابایت از حافظه‌ی ذخیره‌سازی گوشی یا تبلت اندروید را اشغال می‌کنند که با این روش می‌توانید آن را آزاد کنید.

برخی از گوشی‌های اندرویدی قابلیتی به‌نام Free up space دارند که با فعال‌سازی آن می‌توانید فایل‌های غیرضروری، فایل‌های لاگ و فایل‌های قدیمی بدون‌استفاده را حذف کنید.

بهینه‌سازی فضای ذخیره‌سازی گوشی اندروید

اکنون که می‌دانید دقیقاً چند درصد از حافظه‌ی ذخیره‌سازی گوشی یا تبلت اندروید شما را چه نوع فایل‌هایی اشغال کرده‌اند می‌توانید چند کار برای بهینه‌سازی آن انجام دهید.

برای بسیاری از کاربران بهترین راهکار این است ابتدا با عکس‌ها و ویدیوها شروع کنند و سپس به سراغ دانلود‌ها و برنامه‌ها بروند. اپلیکیشن رایگان مدیریت‌فایل Files by Google به‌طور خودکار پیشنهادهایی برای پاک‌کردن فایل‌های موقت و ناخواسته، اسکرین‌شات‌های قدیمی و دانلودهایی که احتمالاً بی‌استفاده هستند ارائه می‌دهد.

فایل‌های خود را به کارت حافظه‌ی SD انتقال دهید

اگر گوشی اندروید شما درگاه کارت حافظه‌ی میکرو SD دارد، می‌توانید فضای ذخیره‌سازی داخلی آن را آزاد کنید. برای انجام اینکار به‌راحتی از برنامه‌ی مدیریت فایل داخلی گوشی یا Files by Google استفاده کنید.

به‌یاد داشته باشید باید گوشی خود را طوری تنظیم کنید که عکس‌ها، فیلم‌ها و موسیقی‌ها را روی کارت حافظه‌ی SD ذخیره کند. قیمت رم معمولاً خیلی زیاد نیست و همین ویژگی آن را به گزینه‌ی مناسبی برای افزایش حافظه‌ی ذخیره‌سازی دستگاه تبدیل می‌کند.

امکان انتقال اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها به کارت حافظه‌ی جانبی هم وجود دارد که البته بدین منظور باید نکات مهمی را مدنظر داشت زیرا با جابه‌جای محل نصب برنامه‌ها از حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی به کارت حافظه‌ی SD، احتمال ناپدیدشدن آیکون آن از روی صفحه وجود دارد. در برخی موارد نیز امکان دارد برنامه پس‌از انتقال به کارت SD به‌درستی کار نکند زیرا سرعت آن نسبت‌به فضای‌ذخیره‌سازی گوشی معمولاً کمتر است.

درنهایت امکان انتقال برخی برنامه‌ها و بازی‌های اندروید به رم به‌طور کلی وجود ندارد.

بهینه‌سازی عکس‌ها

بهینه‌سازی عکس‌ها روی گوشی هوشمند یعنی نسخه‌ی اصلی با وضوح کامل آن‌ها را در فضای ابری ذخیره‌سازی کنید و نسخه‌های سبک‌تر را در حافظه‌ی ذخیره‌سازی دستگاه نگه دارید. درصورت تمایل می‌توانید سری به مقاله‌ی برترین سرویس های ذخیره سازی ابری بزنید.

ConsumerReports می‌نویسد، گوشی‌های هوشمند رده‌بالا، تصاویری با وضوح بسیار بالاتر از وضوح نمایشگرشان ثبت می‌کنند و به‌عنوان مثال گلکسی S23 دوربین ۵۰ مگاپیکسلی دارد درحالی‌که تصاویر ثبت‌شده با این دستگاه را روی نمایشگر ۶٫۱ اینچی مشاهده می‌کنید و در این شرایط همه‌ی جزئیات عکس قابل دیدن نخواهد بود.

برنامه‌ی Google Photos روی اکثر گوشی‌های اندرویدی نصب شده است و البته می‌توانید آن را از گوگل‌پلی نیز دانلود کنید. این برنامه گزینه‌ای به‌نام Free up space دارد که همزمان با آزادسازی فضای ذخیره‌سازی گوشی، نسخه‌ی اصلی عکس‌های شما را در فضای ذخیره‌سازی گوگل درایو ذخیره می‌کند.

حافظه‌ی کش گوشی اندروید را پاک کنید

در گوشی‌های اندرویدی وقتی وارد اطلاعات برنامه (App Info) شوید امکان حذف کل داده‌های آن (Clear Data) و حذف کش (Clear Cache) وجود دارد. پاک کردن حافظه‌ی نهان یا کش فایل‌های موقت مثل سابقه‌ی جستجو در یوتیوب و کروم را حذف خواهد کرد اما اطلاعات مهم دیگر مثل تنظیمات کاربری آن‌ها همچنان باقی خواهد ماند.

حذف فایل‌های قدیمی

برخی گوشی‌های اندروید ویژگی‌های اضافه‌ای برای مدیریت حافظه‌ی ذخیره‌سازی ارائه می‌دهند. به‌عنوان مثال گوشی گوگل گزینه‌ای به‌نام Smart Storage دارد که با فعال‌سازی آن می‌توان به‌صورت خودکار عکس‌ها و ویدئوهای پشتیبان‌گیری‌شده‌ای را که بیش‌از ۶۰ روز از عمرشان می‌گذرد حذف کرد.

اگر از گوشی پیکسل استفاده نمی‌کنید به‌صورت دستی با مراجعه به برنامه‌ی مدیریت فایل گوشی یا تبلت اندروید خود، پوشه‌ها و فایل‌های اضافه و بدون استفاده را حذف کنید.

برنامه‌های اضافه را حذف کنید

همان‌طور که قبلاً گفته شد، صفحه‌ی ذخیره‌سازی گوشی شما دقیقاً نشان می‌دهد هریک از برنامه و بازی‌ها و همچین تصاویر، ویدیوها و انواع فایل‌های دیگر دقیقاً چقدر از فضای ذخیره‌سازی را اشغال کرده‌اند. علاوه‌بر این صفحه‌ی برنامه‌ها تاریخ آخرین استفاده از آن‌ها را نیز نشان می‌دهد.

اگر فکر می‌کنید برخی برنامه‌ها و بازی‌ها روی گوشی اندروید شما اضافه هستند، بهترین راهکار حذف آن‌ها است؛ زیرا این‌کار، میزان قابل‌توجهی از فضای ذخیره‌سازی دستگاه را آزاد خواهند کرد.

شاید فکر کنید پس‌از حذف بازی‌های خود دیگر نتوانید آن‌ها را به‌خاطر بیاورید و بعداً آن‌ها را روی گوشی خود نصب کنید. به‌همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله‌ی بهترین بازی اندروید بزنید که در آن فهرستی جامع از بهترین عناوین منتشرشده برای گوشی‌های اندروید وجود دارد و هر چند وقت یک‌بار به‌روزرسانی می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات