آموزش جلوگیری از هک تلگرام و افزایش امنیت آن

یک‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
مطالعه 10 دقیقه
لوگو تلگرام
در این مقاله خواهیم گفت که چگونه می‌توانید با افزایش امنیت تلگرام، از دسترسی غیرمجاز افراد به این پلتفرم جلوگیری و امنیت اکانتتان را تضمین کنید.
تبلیغات

تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که ورود شخصی دیگر به اکانت تلگرامتان چقدر می‌تواند تلخ و آزاردهنده باشد؟ برای رفع این نگرانی، چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ اگر تاکنون آن‌طور که باید هک شدن تلگرام را جدی نگرفته‌اید، توصیه می‌کنیم هرچه سریع‌تر، به فکر افزایش امنیت حساب کاربری‌تان باشید.

هرچند سال‌های قبل، هک کردن اکانت تلگرام یا حتی گوشی هوشمند اقدامی تخصصی و دشوار بود و هرکسی از عهده‌اش بر نمی‌آمد، این‌ روزها،‌ اگر مراقب نباشیم، حتی کاربران عادی نیز به‌راحتی می‌توانند به همه‌ی اطلاعاتمان در گوشی دسترسی پیدا کنند؛‌ اما چگونه از ورود افراد سودجو و کلاهبرداری در تلگرام پیشگیری کنیم؟ در این مقاله به شما خواهیم گفت.

تگرام چقدر امنیت دارد؟

تلگرام ویژگی‌های مختلفی را برای افزایش امنیت کاربران و حفظ حریم خصوصی افراد ارائه می‌دهد و به‌دلیل ویژگی‌های کاربرپسندش، محبوبیت زیادی میان کاربران دارد. بااین‌حال، این پلتفرم آنقدرها هم امن نیست و جالب است بدانید که حتی در فهرست امن ترین پیام رسان های دنیا نیز قرار ندارد. به‌ این دلیل که همه‌ی چت‌ها در تلگرام به‌طور پیش‌فرض رمزگذاری نشده‌اند و فقط Secret Chat-ها این سطح از امنیت را ارائه می‌دهند.

رتبه‌بندی پیام‌رسان‌ها براساس میزان امنیت آن‌ها در سایت PCMag نشان می‌دهد که تلگرام به‌دلیل اینکه در چت‌های معمولی از رمزگذاری سرتاسر (E2EE) استفاده نمی‌کند، در سطحی بسیار پایین‌تر از اپلیکیشن‌هایی همچون سیگنال و حتی واتساپ قرار می‌گیرد. شاید واتساپ به‌دلیل نقض حریم خصوصی کاربران محبوبیت زیادی نداشته باشد، ولی در این زمینه بر تلگرام برتری دارد.

سیاست تلگرام درمورد حفظ اطلاعات نیز ممکن است برای کاربران نگرانی‌هایی را ایجاد کند؛ چرا که این پیام‌رسان آدرس‌های IP کاربر، اطلاعات دستگاه و تغییرات نام کاربری را تا یک سال ضبط و نگه‌داری می‌کند و در صورت درخواست قانونی، می‌تواند آن‌ها را در اختیار مقامات قرار دهد.

روش‌های بالا بردن امنیت تلگرام

در کنار راهکارهای بدیهی همچون مخفی کردن شماره در تلگرام، خودداری از کلیک کردن روی لینک‌های ناشناس، دانلود فایل‌ها از منابع معتبر، اجتناب از ورود به تلگرام با وای‌فای عمومی، تعیین رمز عبور و واردنشدن به گروه‌های تصادفی که احتمالاً تمام آن‌ها را از قبل انجام داده‌اید، روش‌های زیر از بهترین و امن‌ترین روش‌های افزایش امنیت تلگرام به‌حساب می‌آیند.

تأیید هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید

تلگرام دارای ویژگی ارزشمندی موسوم‌ به Two Step verification است که با فعالسازی آن و تنظیم رمزعبور، هرگاه قصد وارد شدن به اکانت تلگرامتان را داشته باشید، علاوه‌بر کد ارسالی از سوی تلگرام، به این رمزعبور نیز نیاز خواهید داشت. بدین معنا که حتی اگر فرد سودجو به هر طریقی به کد ارسال‌شده‌ی تلگرام دسترسی پیدا کند، باز هم نمی‌تواند وارد اکانت شما بشود.

به جرئت می‌توان گفت که با فعال‌سازی قابلیت Two Step verification که برای افزایش امنیت گوشی های اندرویدی نیز کارساز است، می‌توانید یکبار برای همیشه خیال خودتان را از امنیت اکانتتان راحت کنید.

البته بدیهی است که باید در حفظ این رمز کوشا باشید؛ چراکه در صورت فراموشی رمز و اطلاعاتی که برای بازیابی آن مشخص کرده‌اید، در نوبت‌های بعدی خود شما هم موفق به وارد شدن به اکانتتان نخواهید شد. در ادامه نحوه‌ی تنظیم رمز عبور و همچنین تعیین راه بازیابی آن را به شما خواهیم گفت:

  • برای تعیین رمز دو مرحله‌ای Two Step verification، به تنظیمات تلگرام وارد شوید و به بخش Privacy and Security بروید.
  • گزینه‌ی Two Step Verifaction را انتخاب کنید تا به مرحله‌ی تعیین رمز عبور وارد شوید و سپس رمز مورد نظرتان را وارد کنید.
  • بعد از دومین باری که رمز خود را برای تأیید وارد می‌کنید، از شما درخواست می‌شود Password Hint یا راهنمای یادآوری رمز تعیین کنید. در صورت تمایل کلمه‌ یا عبارتی را برای یادآوری وارد کنید و به مرحله‌ی بعد بروید.
  • در مرحله‌ی بعد باید یک ایمیل معتبر وارد کنید تا در صورتی که رمز عبور خود را فراموش کردید، از این ایمیل برای بازیابی استفاده کنید.
ایمیل بازیابی
راهنمای یادآوری پسورد
واردکردن پسورد جدید

اگرچه در این مرحله نیز مشابه مرحله‌ی Password Hint می‌توانید با لمس گزینه‌ی Skip از وارد کردن ایمیل بی‌نیاز شوید، قویاً توصیه می‌کنیم که یک ایمیل معتبر و البته خصوصی در این بخش وارد کنید یا حداقل رمزی را برای اکانتتان در نظر بگیرید که احتمال فراموش کردن آن نزدیک به صفر باشد. با انجام این کار، مرحله‌ی تعیین رمز عبور به اتمام خواهد رسید و از این پس، تا حد امکان از ورود افراد دیگر به اکانتتان در امان خواهید بود.

از Secret Chat برای رمزگذاری پیام‌ها استفاده کنید

چت‌های معمولی در تلگرام به‌طور پیش‌فرض رمزگذاری نشده‌اند؛ ولی چت‌های مخفی یا Secret Chat-ها با بهره‌مندی از رمزگذاری سرتاسری در ایمن‌ترین حالت قرار دارند و حتی سرورهای تلگرام نیز نمی‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند. اگر گفت‌وگوی مهمی دارید و می‌خواهید پیام‌هایتان در امنیت کامل به دست طرف مقابل برسند، از Secret Chat استفاده کنید. برای شروع چت مخفی مراحل زیر را پیش ببرید:

صفحه‌ی مخاطبین
صفحه‌ی اصلی تلگرام
  • تلگرام را باز کنید و روی نماد مداد در گوشه‌ی پایین ضربه بزنید.
  • گزینه‌ی New Secret Chat را انتخاب کنید.
  • مخاطب مدنظرتان را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا آنلاین شود. پس از آنلاین‌شدن مخاطب، چت شروع خواهد شد.

ویژگی People Nearby را غیرفعال کنید

ویژگی People Nearby تلگرام براساس موقعیت مکانی فعلی‌تان، افرادی را که در شعاع دو کیلومتری قرار دارند نمایش می‌دهد؛ ولی عملکرد مذکور موقعیت مکانی شما را به افراد نزدیک نشان می‌دهد و علاوه‌بر آن، شما را در معرض تماس افراد غریبه‌ قرار می‌دهد. برای افزایش حریم خصوصی و امنیتتان در تلگرام، این ویژگی را طبق مراحل زیر غیرفعال کنید:

  • روی نماد همبرگری تلگرام ضربه بزنید و People Nearby را انتخاب کنید.
  • این ویژگی به‌طور پیش‌فرض غیرفعال است؛ هرچند شما می‌توانید نمایه‌ی افراد زیادی را مشاهده کنید.
  • اگر غیرفعال باشد، با گزینه‌ی Make Myself Visible مواجه می‌شوید؛ ولی در صورت فعال‌بودن، تنها کافی است روی Stop Showing Me کلیک کنید.
تنظیمات People Nearby
تنظیمات People Nearby
گزینه‌های نماد همبرگری تلگرام

اگر می‌خواهید تلگرام به موقعیت مکانیتان دسترسی نداشته باشد، در صورت تمایل می‌توانید موقعیت مکانی خود را در تلگرام خاموش کنید. البته با غیرفعال‌کردن این قابلیت، امکان اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی در برنامه نیز غیرفعال می‌شود.

  • برای این کار به تنظیمات گوشی و سپس Apps بروید.
  • اپلیکیشن Telegram را پیدا کنید و روی Permissions ضربه بزنید.
  • Location را در حالت Don't allow قرار دهید.
تنظیمات Location permission
مشخصات تلگرام در تنظیمات گوشی
جستجوی تلگرام در Apps

چنانچه گاهی‌اوقات به فعال‌بودن موقعیت مکانی نیاز دارید، گزینه‌ی دیگری هم به اسم Ask every time وجود دارد که در صورت فعال‌بودن، هربار از شما پرسیده می‌شود که آیا می‌خواهید تلگرام به موقعیت مکانی دسترسی داشته باشد یا خیر.

از فاش‌شدن آدرس IP در تماس‌ها جلوگیری کنید

چندی‌پیش مشخص شد که تلگرام آدرس‌های آی‌پی کابران را هنگام تماس صوتی یا ویدویی به مخاطبان نمایش می‌دهد. دلیل آن هم کاهش نرخ‌ تأخیر و بهبود کیفیت تماس‌ها ذکر شده است. برای جلوگیری از فاش‌شدن آدرس IP خود در تلگرام، مراحل زیر را انجام دهید:

  • به تنظیمات تلگرام بروید و روی Privacy and Security ضربه بزنید.
  • گزینه‌ی Call را انتخاب کنید و Peer-to-Peer را روی حالت Nobody قرار دهید.
تنظیمات Peer-to-Peer
تنظیمات تماس تلگرام
تنظیمات Privacy and Security

غیرفعال‌ کردن این گزینه باعث می‌شود تمام تماس‌ها از طریق سرورهای تلگرام ارسال شوند و آدرس IP شما فاش نشود. البته انتظارش را داشته باشید که کیفیت تماس‌هایتان کاهش پیدا کند.

چگونه متوجه شویم کسی به اکانت تلگرام ما دسترسی دارد؟

اگر حس می‌کنید که شخص دومی به اکانتتان دسترسی پیدا کرده است یا به هر دلیلی نگران حضور شخصی غیر خودتان در تلگرام هستید، می‌توانید با مراجعه به بخش Active Seassons از این موضوع مطلع شوید.

  • برای این کار ابتدا به Setting تلگرام بروید و با لمس گزینه‌ی Privacy and Security به تنظیمات خصوصی اکانت وارد شوید.
  • در این بخش با ورود به Devices فهرستی از تمام دستگاه‌های متصل به اکانت تلگرام را مشاهده خواهید کرد.

دقت کنید که وجود بیش از یک مورد در این بخش لزوماً نشانه‌ی وجود شخص دومی در اکانتتان نیست و در بسیاری از مواقع، موارد موجود به دستگاه‌هایی اختصاص دارد که خود شما از آن‌ها برای لاگین شدن استفاده کرده‌اید.

خروج از دستگاه‌ها
فهرست دستگاه‌های متصل
تنظیمات حریم خصوصی تلگرام

تاریخ آخرین استفاده، مدل گوشی و IP هرکدام از موارد موجود نیز ثبت شده است که با بررسی این جزئیات می‌توانید به حضور شخص دیگر پی ببرید. در هر صورت اگر احساس می‌کنید که دستگاه‌های ثبت‌شده را نمی‌شناسید یا دیگر به آن‌ها نیازی ندارید، این امکان را دارید با کلیک روی گزینه‌ی Terminate تمام اتصال‌های دیگر به‌ جز گوشی فعلی خود را متوقف کنید.

نکته: خوشبختانه به‌واسطه‌ی IP دستگاه‌هایی که در حال استفاده از اکانت شما هستند، چنانچه شکایتی در زمینه‌ی هک شدن اکانت و سوءاستفاده‌های احتمالی داشته باشید، به‌سادگی با یادداشت کردن IP مشخص‌شده در زیر دستگاه نفوذی می‌توانید به پلیس فتا مراجعه و اقدام به شکایت کنید. این آدرس IP کمک بسیاری به پلیس فتا در پیگیری شخص مورد نظر خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات