شب یلدا 99 را چگونه مجازی برگزار کنیم؟

شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
با درنظرگرفتن بحران کرونا، نیاز به دوری از اجتماعات بیش از هر زمان دیگری حس می‌شود. چگونه می‌توانیم شب یلدا 99 را ازراه‌دور برگزار کنیم؟
تبلیغات

ما ایرانی‌ها این روزها دلایل بسیار کمی برای جشن‌گرفتن داریم؛ اما به بهانه‌های مختلف می‌توانیم لذت با‌هم‌بودن را تجربه کنیم تا حتی برای لحظاتی کوتاه مشکلات را فراموش کنیم. جشن‌های کهن ایرانی همواره محفلی برای گردهمایی‌های خانوادگی بوده‌ و باعث شده‌اند به بهانه‌های مختلف دور هم جمع شویم. شب یلدا یا شب چلّه جزو جشن‌های ایرانی قدیمی است که همه‌ساله در پایان پاییز برگزار می‌شود و حس‌وحال متفاوتی دارد. یلدا بلندترین شب سال است و پس‌از‌آن، به‌مرور‌زمان روزها طولانی‌تر می‌شود.

خانواده‌های ایرانی در شب یلدا انواع میوه‌ها و تنقلات را تهیه می‌کنند تا مدتی را درکنار یکدیگر به ‌شادی بگذرانند و حس خوشایندی تجربه کنند. گرچه امسال به‌دلیل اوضاع فعلی تهیه‌ی پیش‌نیازهای شب یلدا 99 برای خیلی‌ها سخت است، افراد زیادی تمایل دارند حتی با جشنی بسیار ساده دور هم جمع شوند.

اگر به سلامت خود و خانواده و اطرافیانتان اهمیت می‌دهید، یلدا 99 را مجازی برگزار کنید

دنیاگیری ویروس کرونا که از سال گذشته آغاز شد، تاکنون قربانی‌های زیادی گرفته است. این ویروس خطرناک که به‌سرعت ایران راه پیدا کرد، زندگی افراد زیادی را مختل کرد و روی درآمدهایشان اثر منفی گذاشت.

پرستاران و دیگر اعضای کادر درمان به‌شدت تلاش می‌کنند ویروس را کنترل کنند و اگر مردم همکاری نکنند، قطعا نمی‌توان به ‌این ‌زودی‌ها به وضعیت عادی بازگشت. برگزاری شب یلدا 99 مانند سال‌های قبل، کاری بسیار خطرناک است و عواقبی جدی به‌دنبال خواهد داشت.

به‌لطف فناوری، ارتباط بین افراد با یکدیگر به‌سادگیِ آب خوردن شده است. امروزه، افراد زیادی به گوشی‌ هوشمند و کامپیوتر دسترسی دارند و با بهره‌گیری از قابلیت اینترنت، می‌توانند باهم حرف بزنند.

اگر به سلامت خود، خانواده، هم‌وطنانتان و دیگر انسان‌ها اهمیت می‌دهید، یلدا 99 را از‌راه‌دور برگزار کنید. حتی اگر به‌صورت فیزیکی کنار‌هم نباشید، باز‌هم می‌توانید یلدای لذت‌بخشی تجربه کنید. در‌ادامه، زومیت تلاش می‌کند راه‌هایی برای برگزاری یلدا 99 با رعایت فاصله‌گیری اجتماعی معرفی کند. اگر ایده‌ی دیگری برای برگزاری یلدا 99 در سر می‌پرورانید،‌ آن را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید. 

چگونه یلدا 99 را مجازی برگزار کنیم؟

اسکایپ

نخستین کاری که برای برگزاری مجازی یلدا 99 نیاز دارید، فراهم‌کردن بستری به‌منظور برقراری ارتباط تصویری است. به‌دنبال آغاز دنیاگیری کووید ۱۹، تمامی پلتفرم‌های ارتباطی با افزایش شدید تعداد کاربر مواجه شدند و امروزه، پلتفرم‌های باکیفیت متعددی دردسترس قرار دارند؛ از زوم (Zoom) گرفته تا اسکایپ، واتساپ و... . در دوران آغاز کرونا، نام زوم بر زبان‌ها افتاد؛ زیرا نحوه‌ی کار با آن بسیار ساده است؛ بااین‌حال، زوم به کاربران ایرانی اجازه نمی‌دهد تماس ویدئویی برقرار کنند. 

اسکایپ پلتفرمی قدیمی و مناسب برای برقراری تماس ویدئویی است. پیش‌تر به‌منظور انجام تماس ویدئویی مجبور بودید حساب کاربری مایکروسافت درست کنید؛ ولی مایکروسافت با دیدن افزایش درخورتوجه کاربران زوم، قابلیتی با عنوان Meet Now به اسکایپ اضافه کرد. Meet Now امکان می‌دهد به‌سرعت کنفرانس ویدئویی برگزار کنید. از شما دعوت می‌کنیم مقاله‌های آشنایی با قابلیت Meet Now در اسکایپ و آموزش برقراری تماس صوتی یا تصویری با قابلیت Meet Now را در زومیت بخوانید. 

برای برگزاری مجازی شب یلدا 99 ازطریق ویدئوکال، واتساپ بستر مناسبی فراهم می‌کند

راه‌حل دیگر، استفاده از واتساپ است. واتساپ مشکل خاصی ندارد و می‌توانید به‌سرعت با آن تماس ویدئویی برقرار کنید. گوشی هوشمند خود را روی پایه‌ای قرار دهید و سپس تماس ویدئویی را با کسانی آغاز کنید که دوست دارید یلدا 99 را در کنارشان بگذرانید. 

در یلدای مجازی چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

شب یلدا انار

برگزاری یلدا 99 به‌صورت مجازی ممکن است در نگاه اول برایتان چندان جذاب نباشد؛‌ اما مطمئن باشید حتی ازراه‌دور هم می‌توانید از یلدا لذت ببرید. برگزاری مجازی یلدا فرصت مناسبی است تا سراغ ایده‌های جدید بروید. یکی از این ایده‌ها، شام‌خوردن به ‌روش مجازی است.

یکی از ایده‌های جالب برای شام‌خوردن، این است که هر خانواده بخشی از غذاها را درست کند و برای خانواده‌های دیگر بفرستد. پس از اینکه با هم‌فکری یکدیگر غذای مدنظر را انتخاب کردید، می‌توانید از بسترهایی نظیر گوگل شیتس (Google Sheets) استفاده و دستور پخت را در آنجا وارد کنید تا بقیه ببینند.

سپس هر خانواده می‌تواند یک یا دو بشقاب از غذای انتخاب‌شده را در تعداد کافی بپزد و برای دیگر خانواده‌ها بفرستد. استفاده از ابزارهایی مثل گوگل شیتس باعث می‌شود همه‌چیز طبق برنامه پیش برود و دو خانواده به‌‌اشتباه سراغ پختن یک نوع غذا نروند. می‌توانید ستونی به گوگل شیتس اضافه کنید و حساسیت‌های غذایی یا محدودیت‌های رژیم غذایی‌تان را بنویسید. پس از اینکه تمامی کارها را انجام دادید، گوشی را روی پایه بگذارید و همگی در‌کنار هم شام بخورید. 

شب یلدا شام

طبیعتا شام‌خوردن به‌صورت مجازی کاری دشوار است؛ زیرا به نمایشگر کوچک گوشی یا لپ تاپ محدود هستید. یکی از راه‌ها برای بهبود تجربه‌ی شب یلدا 99، استفاده از نمایشگرهای بزرگ‌تر، نظیر تلویزیون‌های هوشمند است. انتقال تصویر گوشی هوشمند به تلویزیون یا حتی لپ تاپ می‌تواند باعث شود شام‌خوردن از‌راه‌دور واقع‌گرایانه‌تر شود. 

شب یلدا 99 فرصت مناسبی است تا به ایده‌هایی متفاوت برای با‌هم‌بودن فکر کنید

روش دیگر برای برگزاری مراسم شام یلدا 99، سفارش یا فرستادن غذا است. اگر نگران هستید بقیه از مزه‌ی غذایتان خوششان نیاید، سفارش آنلاین غذا می‌تواند ایده‌ی مناسبی باشد. حتی اگر روش اول را دنبال می‌کنید، باز‌هم می‌توانید غذای آماده سفارش دهید. تا‌حدممکن غذاها را از رستوران‌های نزدیک سفارش دهید تا از کسب‌و‌کار آن‌ها نیز حمایت کرده باشید. ادامه‌ی شب را هم به‌صورت مجازی می‌توانید درکنار هم برگزار کنید. 

این نکته را مدنظر قرار دهید که برگزاری یلدا 99 به‌صورت مجازی برای کسانی که به‌دنبال مراسم‌های بسیار بزرگ باشند، چندان ساده نخواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم درصورت امکان، فهرست مهمان‌ها را کوچک‌تر کنید؛ حتی می‌توانید برخی سنت‌ها را نادیده بگیرید و برای کارهای جدید ایده‌پردازی کنید.

group calling

امسال، سالی متفاوت است و به‌دلیل اوضاع‌واحوال ویژه‌ی این روزها می‌توانید کارهای متفاوتی در یلدا انجام دهید. اگر برگزاری یلدا 99 به‌صورت مجازی برایتان امکان‌پذیر نیست،‌ راه‌های دیگری هم وجود دارد. سنت‌شکنی کنید و مراسم یلدا 99 را به‌جای شب،‌ به عصر موکول کنید. به‌همراه خانواده و اعضای خانواده به فضایی کاملا باز، نظیر پارک بروید، ماسک بزنید، با رعایت فاصله از یکدیگر بنشینید و وقت بگذرانید. همین کار را در فضایی، مانند حیاط خانه با رعایت فاصله می‌توانید انجام دهید. 

یکی از کارهای مثبتی که می‌توانید در شب یلدا انجام دهید، کمک به نیازمندان است. دنیاگیری ویروس کرونا نه‌تنها ازلحاظ روحی فشار زیادی به مردم وارد کرد؛ بلکه بحران اقتصادی را نیز افزایش داد. بسیاری از هم‌وطنانمان در شب یلدا نمی‌توانند تنقلات، میوه و... را تهیه کنند؛ پس به فکر آن‌ها نیز باشیم. 

شما کاربران زومیت چه ایده‌هایی دارید؟ مراسم شب یلدا 99 را مجازی برگزار می‌کنید یا حضوری؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات