تولید حافظه‌های DRAM و NAND از شیوع ویروس کرونا تأثیر منفی نمی‌پذیرد

چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷
مطالعه 4 دقیقه
شیوع ویروس کرونا بر بسیاری از حوزه‌ها ازجمله دنیای تکنولوژی تأثیر گذاشته است؛ اما طبق گزارشی جدید، این بحران بر تولید کارت‌های حافظه تأثیر منفی نخواهد گذاشت.
تبلیغات

تاکنون بیش از ۲۰ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونای جدید گزارش شده است که از این تعداد، ۴۲۷ مورد به مرگ منتهی شده‌اند. در پی شیوع این ویروس در شهر ووهان چین، برای شرکت‌های حوزه‌ی فناوری نگرانی‌هایی درباره‌ی اختلال در زنجیره‌ی تأمین محصولات به‌وجود آمده است. گسترش این ویروس تاکنون باعث شده است هواوی کنفرانس توسعه‌دهندگان خود را لغو کند و غول‌های تکنولوژی مثل فیسبوک و ریزر سفر کارکنانشان را به چین محدود و کارشناسان افت ۱۰ درصدی را برای تولید گوشی‌های آیفون پیش‌بینی کنند. اپل بیش از بیست تأمین‌کننده در منطقه‌ی ووهان چین دارد. کوپرتینویی‌ها در آخرین مجمع سهام‌داران خود برای سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۲۰ اعلام کردند اوضاع این کشور آسیای‌شرقی را به‌دقت زیرنظر گرفته‌اند. همچنین، دولت چین دستور تعطیلی کارخانه‌های فاکسکان و سامسونگ را داده و تسلا نیز کارخانه‌ی خود در شانگهای را موقتا تعطیل کرده است؛ اما به‌گزارش وب‌سایت DRAMeXchange، شیوع ویروس کرونا بر تولید حافظه‌های DRAM تأثیر چندانی نخواهد گذاشت؛ زیرا هیچ‌کدام از شرکت‌های سازنده‌ی این نوع حافظه‌ها در نزدیکی شهر ووهان، منشأ اصلی شیوع این ویروس واقع نشده‌اند.

انتظار می‌رود امسال در پی عرضه‌ی کنسول‌های نسل بعد مایکروسافت و سونی، قیمت جهانی ماژول‌های DRAM با افزایش اندکی مواجه شود. ایکس‌باکس سری ایکس و پلی‌استیشن ۵ به‌طورحتم بسیار قدرتمندتر از نسل قبل خواهند بود و مطمئنا با به‌کارگیری واحدهای جدید پردازش گرافیکی AMD در این کنسول‌ها، تقاضای بسیار زیادی برای حافظه‌های DRAM وجود خواهد داشت. طبیعتا خلأ حاصل‌شده از این رشد تقاضا با افزایش قیمت پر خواهد شد.

گزارش جدیدی که امروز شرکت تحقیقاتی TrendForce منتشر کرد، به موضوع تأثیر شیوع ویروس کرونا بر سازندگان حافظه‌های DRAM در چین متمرکز است. درحال‌حاضر، اکثر موارد ابتلا به این ویروس به شهر ووهان، یعنی منشأ اصلی شیوع این ویروس، تعلق دارد. خبر خوشحال‌کننده برای بازار حافظه‌های DRAM این است که هیچ‌یک از سازندگان اصلی این حافظه‌ها در استان ووهان واقع نشده‌اند؛ بنابراین، هنوز نمی‌توانیم بروز هیچ‌گونه اختلالی را در جریان تأمین حافظه‌های DRAM از کشور چین متصور باشیم.

طبق گزارش TrendForce، تنها یکی از سازندگان بزرگ حافظه‌های DRAM در اطراف استان ووهان واقع شده‌ است. نام این شرکت چینی چان‌شین (ChanXin) است که در شهر هفئی و در فاصله‌ی تقریبا ۳۸۰ کیلومتری از کانون پیدایش ویروس کرونا کارخانه‌ای فعال دارد. این گزارش حاکی از آن است که روند فعالیت کارخانه‌ی این شرکت در شهر هفئی هنوز با اختلالی به‌واسطه‌ی شیوع کرونا مواجه نشده است. همچنین، برنامه‌ی توسعه‌ی آن تحت‌تأثیر قرار نگرفته و هیچ‌یک از محدودیت‌های مسافرتی یا تدارکاتی دولت چین به‌دلیل داشتن مجوز ویژه شامل آن نشده است.

حافظه DRAM

از بین دیگر شرکت‌های مطرح سازنده‌ی حافظه‌های DRAM، یعنی شرکت‌های مایکرون و سامسونگ و SK Hynix، تنها شرکت SK Hynix در چین صاحب کارخانه‌ی ساخت این نوع حافظه‌ها است. این کارخانه در شهر ووشی در فاصله‌ی بیش از ۷۰۰ کیلومتری از شهر ووهان قرار دارد و اخیرا فاز توسعه را با هدف تولید ۱۸۰ هزار قطعه کارت حافظه در ماه پشت‌سر گذاشته است. البته TrendForce درادامه‌ی گزارش خود جانب احتیاط را رعایت و عنوان می‌کند که با وجود تأثیرنپذیرفتن سازندگان حافظه‌های DRAM از شیوع ویروس کرونا، نمی‌توان از احتمال تأثیرگذاری این بیماری بر مسیرهای تأمین و تدارکات در آینده‌ی نزدیک چشم پوشید.

درباره‌ی حافظه‌های NAND هم باید گفت تنها دو شرکت چینی سازنده‌ی این حافظه‌ها به‌نام‌های یانگ‌تسه (Yangtze) و شین‌شین (Xinxin) در استان ووهان کارخانه دارند؛ اما باتوجه‌به اینکه این دو شرکت روی‌هم‌رفته تنها ۱ درصد از بازار جهانی حافظه‌های NAND را به‌خود اختصاص می‌دهند، تأثیر هرگونه اختلال در روند فعالیت کارخانه‌های آن‌ها اثر بسیار محدودی روی این بازار خواهد داشت. هر دو این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند کارکنان غیرضروری می‌توانند از خانه به‌صورت دورکاری فعالیت کنند؛ اما کارکنان کارخانه باید پس از اتمام تعطیلات سال نو چینی در محل کارخانه حاضر شوند. انتظار می‌رود کارخانه‌های دو شرکت سامسونگ و اینتل برای تولید حافظه‌های NAND به‌‌دلیل بُعد فاصله از تأثیرات شیوع ویروس کرونا در امان باشند. به‌گفته‌ی TrendForce، تأسیسات هر دو این شرکت‌ها طبق روال عادی فعالیت خواهند داشت.

روی‌هم‌رفته ویروس کرونا تاکنون تأثیر مخرب چشمگیری بر زنجیره‌ی تأمین حافظه‌های NAND و DRAM نگذاشته و این‌طور که پیدا است، در آینده نیز اثر شیوع این ویروس بر زنجیره‌ی تأمین این ماژول‌ها بسیار محدود خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات