راه‌هایی برای متمایز کردن برند از رقبا

پنج‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
رقابت میان برندها در بازار کسب‌وکار بسیار زیاد شده است و کارآفرینان باید از روش‌های خلاقانه‌ای برای متمایز کردن برند نسبت به رقبا استفاده کنند.
تبلیغات

این روزها خلاقیت برندها در تولید محصولات منحصربه‌فرد بسیار پایین آمده است. بازار پر از محصولات تکراری است که تنها نامشان آن‌ها را از یکدیگر متمایز کرده است. مطمئنا هر کارآفرینی نیاز به منحصربه‌فرد بودن را درک می‌کند اما پیدا کردن ویژگی که بتواند محصول یا خدمات برند را نسبت به رقبا متمایز کند بسیار سخت است. اغلب بازاریابان روی شناسایی مزایای استراتژیک تمرکز می‌کنند و به همین دلیل معمولا شکست می‌خورند. «تمایز» از مجموعه‌ای از ویژگی‌هایی به دست می‌آید که یک مزیت عمده را شکل می‌دهند. مشتری‌های وفادار معمولا برند را با این مزیت عمده می‌شناسند و هرگز حاضر نیستند این مزیت را با قیمت پایین‌تر محصول رقیب جایگزین کنند. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی راه‌هایی می‌پردازیم که برند را از رقبا متمایز می‌کند.

brand

۱- روش کسب درآمد

داشتن استراتژی خاص و منحصربه‌فرد برای کسب درآمد یکی از راه‌های سریع برای ایجاد تحول در بازار است. به‌عنوان مثال آژانس تبلیغاتی را در نظر بگیرید که هزینه‌ی پروژه‌ها را بر اساس موفقیت حاصل شده تعیین می‌کند. مطمئنا استاندارد خاصی برای قیمت‌گذاری مشخص شده است اما مشتری را در صورت عدم رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه ملزم به پرداخت تمام هزینه نمی‌کند. امروزه بسیاری از شرکت‌های مبتنی بر فناوری مانند Airbnb همین روش یعنی «دریافت هزینه بر اساس استفاده» را ملاک تعیین قیمت قرار می‌دهند. داد و ستد کالا و مزایده نیز روش‌های خلاقانه‌ و مفید دیگری برای کسب درآمد هستند.

۲- سادگی

امروزه اغلب شرکت‌های بزرگ به دنبال راهی برای ساده سازی خدمات خود هستند. به‌عنوان مثال موتور جستجوی گوگل برای رقابت با شرکت یاهو از طراحی بسیار ساده‌ای برای جستجو استفاده کرد و در میان کاربران محبوب‌تر شد. هر مفهومی با سادگی راحت‌تر انتقال پیدا کرده و مخاطبان را بیشتر جذب می‌کند.

۳- شخصی‌سازی

استارتاپ‌های خلاقانه‌ای که در زمینه‌ی مد و لباس کار می‌کنند مانند Trunk Club مشغول تهیه‌ی مجموعه‌ لباس‌هایی تحت مدیریت مشتری هستند. مشتری‌ها حق انتخاب می‌خواهند و تهیه کنندگان لباس با ارائه‌ی گزینه‌هایی برای شخصی‌سازی کردن لباس‌ها به دنبال راهی برای ایجاد این حس در مشتری هستند. البته مشتری حق انتخاب زیادی ندارد و تنها از میان گزینه‌های تعریف شده از طرف برند می‌تواند محصول مورد نظر را سفارشی سازی کند. به‌عنوان مثال در یک رستوران مشتری‌ها می‌توانند یک مدل غذا را با انتخاب ماهی سالمون یا ماهی تن شخصی‌سازی کنند اما نمی‌توانند مارماهی سفارش دهند زیرا در لیست غذاهای پیشنهادی از طرف رستوران نیست. یا به‌عنوان مثال برندی در زمینه‌ی طراحی و چاپ لباس، طرح مورد نظر مشتری‌ها را روی هر مدل لباس با هر اندازه‌ای چاپ می‌کند و به نوعی لباس‌های شخصی‌سازی شده به مشتری تحویل می‌دهد.

۴- ایمنی

شرکت IBM را در نظر بگیرید که بعد از گذشت چندین سال همچنان با موفقیت به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. دلیل موفقیت این برند این است که در تمام سال‌ها محصولات با کیفیتی ارائه داده  و تبدیل به برندی قابل اعتماد شده است. اگر می‌خواهید به انتخاب اول مشتری‌ها تبدیل شوید باید اعتماد آن‌ها را جلب کنید و نشان دهید که بهترین انتخاب هستید.

brand

۵- اعتبار

برندهایی که مدت زمان زیادی از تأسیس آن‌ها می‌گذرد نوعی حس نوستالژی را در مخاطب زنده می‌کنند. این برندها با ترکیب روش‌های قدیمی و مدرن تبلیغات باید اعتباری که در این سال‌ها کسب کرده‌اند را به مشتری نشان دهند. به‌عنوان مثال استفاده از عبارت «ما ۵۰ سال است از نوآوری استفاده می‌کنیم.» نه تنها نشان دهنده‌ی قدیمی و معتبر بودن برند بوده بلکه نشان دهنده‌ی استفاده از نوآوری در تولید محصولات است.

۶- ارائه‌ی مجموعه‌ای از خدمات و پلت‌فرم‌ها

اغلب خریداران ترجیح می‌دهند از بخشی از خدمات ارائه شده توسط برند استفاده کنند زیرا مقایسه‌ی قیمت‌ها در چنین شرایطی راحت‌تر است. از طرفی ترجیح می‌دهند با تأمین‌کنندگانی کار کنند که تمام اجناس مورد نظرشان را با کیفیت بالایی ارائه می‌دهد. پس بهتر است مشتری‌های خود را بشناسید و خدماتی که نیاز دارند را در یک مجموعه به آن‌ها ارائه دهید.

۷- اطلاعات

فناوری ابر، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی تغییرات اساسی در تولید و ذخیره‌سازی داده ایجاد کرده‌اند. کلان داده‌ها سال‌ها است که مورد بحث قرار گرفته‌اند و پیدا کردن راهی برای دسترسی به آن‌ها و تهیه‌ی گزارش پیش از هر زمانی اهمیت پیدا کرده است. شرکت‌های کوچک و متوسط نیز دنبال مهاجرت به فناوری‌های مبتنی بر ابر با قیمت پایین هستند. برای متمایز کردن برند دنبال راه‌هایی برای ذخیره‌سازی اطلاعات مربوط به مشتری‌ها، تحلیل و ارائه‌ی راه حلی برای خدمات بهتر باشید.

۸- اهمیت دادن به تمام ویژگی‌ها

بسیاری از برندها تنها به یک یا چند ویژگی محصول اکتفا می‌کنند و به سایر ویژگی‌هایی که از طرف مشتری نادیده گرفته شده اهمیتی نمی‌دهند. درصورتی‌که تمام ویژگی‌های برند پتانسیل تبدیل شدن به ویژگی منحصربه‌فرد کننده‌ی برند را دارند و باید جدی گرفته شوند.

brand

۹- امضای برند

تا به حال برایتان پیش آمده به رستورانی مراجعه کنید و بدون اینکه سفارش دهید برایتان نوشیدنی مخصوص بیاورند؟ این مدل خدمات خاص، امضای برند هستند و مشتری با هر بار مراجعه انتظار دارد از این خدمات بهره‌مند شود. هرقدر امضای برند خاص‌تر باشد تعداد مشتری‌های وفادار برند نیز بیشتر خواهد شد.

۱۰- انجام کارهای غیر منتظره

در دهه‌ی ۶۰ یکی از گروه‌های موسیقی با روشی جدید و جالب اقدام به جذب مخاطب کرد. بخشی از شهرت آن‌ها استفاده از نوعی برنامه‌ی ثابت در کنسرت‌ها بود. آن‌ها به ندرت از لیست آهنگ استفاده می‌کردند و درنتیجه در سالن کنسرت کسی نمی‌دانست چه آهنگی نواخته خواهد شد. اغلب مردم اتفاقات غیر منتظره را دوست دارند پس سعی کنید از راه‌های جدیدی برای شگفت‌زده کردنشان استفاده کنید.

۱۱- سرعت

فروشگاه اینترنتی آمازون خدماتی به نام «روز بعد» ارائه داده است که طی آن سفارش مشتری فردای روز خرید به دستش خواهد رسید و به زودی این سرویس را به «همان روز» ارتقاء خواهد داد. مشتری‌ها بیش از هر زمانی به سرعت توجه می‌کنند و برندهایی که بتوانند در اسرع وقت بهترین خدمات را ارائه داده و از مشتری‌های پشتیبانی کنند برنده خواهند شد.

۱۲- فناوری

شرکت‌ها به دو دسته‌ی فناوری محور و استفاده کننده‌ی فناوری تقسیم‌بندی می‌شوند. شرکت‌هایی که بر اساس فناوری بنا نشده‌اند می‌توانند از روش‌های مختلفی برای استفاده از فناوری در خدمات خود استفاده کنند. اما برای متمایز کردن برند با استفاده از فناوری باید بتوان خدماتی قابل اعتمادتر، پرسرعت‌تر و بهتر از سایر رقبا ارائه داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات