اخبار زنده ؛ یک‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰

یک‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵
مطالعه 9 دقیقه
امروز یک‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰، سالگرد رونمایی از نخستین سیستم تماس صوتی و تصویری جهان توسط AT&T است.
تبلیغات

اخبار زنده زومیت را در امروز یک‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ اینجا بخوانید. اگر می‌خواهید زودتر از همه از جدیدترین اخبار حوزه‌های تکنولوژی، علمی و خودرو مطلع شوید، این صفحه را دنبال کنید.

۲۲:۳۲

شهاب سبز برفراز هند

شهاب سبز برفراز هند

یوفوشناس‌ها و علاقه‌مندان به فرازمینی‌ها، این پدیده جالب‌توجه را به بیگانگان مرتبط می‌دانند. اما سوختن مواد معدنی تشکیل‌دهنده سنگ‌های فضایی در جو موجب ساطع‌شدن رنگ‌های مختلف می‌شود. در این مورد، سوختن مس، این شهاب سبز را به‌وجود آورده است.

منبع

۲۰:۳۷

سخت‌گیری‌های جدید چین روی ماینینگ باعث کاهش ۱۶ درصدی سختی شبکه‌ی بیت کوین شد.با نزدیک شدن به شروع محدودیت‌های دولت چین بر استخراج بیت کوین، سختی شبکه‌ی بیت کوین بیشترین کاهش را در سال اخیر میلادی تجربه کرد.منبع:https://decrypt.co/72319/bitcoin-mining-difficulty-down-16-as-chinese-miners-anticipate-crackdown— Zoomit | زومیت (@TheZoomit) May 30, 2021

۱۸:۱۵

مرسدس بنز S کلاس منصوری معرفی شد

مرسدس بنز S کلاس منصوری

شرکت تیونینگ منصوری در اقدامی بی سابقه مرسدس بنز کلاس S را ارتقا داده است. این محصول علاوه بر ادوات ظاهری ویژه در بدنه و کابین، دارای پیشرانه‌های متنوع بنزینی و دیزل خواهد بود.

منبع

۱۵:۳۵

گمرک جزئیات وصول حقوق ورودی ۱۲ درصدی گوشی تلفن همراه‌با ارزش بیش از ۶۰۰ دلار را اعلام کرد

طبق اعلام گمرک و بر اساس قانون بودجه سال جاری میزان حقوق ورودی گوشی تلفن همراه‌با ارزش بالای ۶۰۰ دلار، ۱۲ درصد تعیین شد. گمرک دریافت ورودی ۱۲ درصدی را از هفته قبل ابلاغ و از دو هفته پیش اعمال کرد. بااین‌حال این افزایش حقوق ورودی تغییر به‌خصوصی ایجاد نمی‌کند؛ تغییر اساسی پس از اعمال تغییر محاسبه ارز گمرکی رخ می‌دهد. چرا که عوارض گمرکی و حقوق واردات نیز هنوز با ارز ۴۲۰۰ محاسبه می‌شود اما طبق قانون بودجه ۱۴۰۰، این نرخ باید مطابق نرخ سامانه ETF دریافت شود؛ نرخی که بسیار به نرخ ارز در بازار آزاد نزدیک است.

مقاله مرتبط: یک قدم تا افزایش قیمت گوشی با تغییر در نحوه محاسبه ارز گمرکی

انجمن واردکنندگان موبایل عقیده دارد درنتیجه‌ی این تغییر، حقوق و عوارض واردات تلفن همراه چهار برابر بیشتر می‌شود. البته این موضوع قیمت نهایی گوشی با ارزش زیر ۶۰۰ دلار را حدود ۲/۵ اما گوشی با ارزش بالای ۶۰۰ دلار را  بیشتر تغییر می‌دهد.

متن کامل خبر: افزایش دو برابری حقوق گمرکی گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار اجرایی شد

۱۵:۰۹

رئیس مجلس: دولت هرچه‌سریع‌تر لایحه ساماندهی رمزارزها را تهیه کند

رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز با اشاره به اهمیت تأمین برق ماینرها و تأثیر آن در قطع برق و همچنین رقم خوردن حجم بالایی از دارایی ارزی و دارایی دیجیتالی در رمزارزها، اظهار کرد که دولت باید لایحه‌ای برای ساماندهی استخراج رمزارزها ارائه کند. قالیباف تأکید کرد اکنون چهار وزاتخانه درگیر رمزارزها هستند و مجلس هم طرحی را برای استخراج رمزارزها آماده کرده اما دولت باید در این حوزه وارد شود. رئیس مجلس همچنین درخصوص قطع برق خطاب به وزیر نیرو گفت:

شما می‌دانستید ما سه هزار مگاوات کمبود برق داریم و انتظارمان این نبود که برق صنایع و خانه‌ها بدون اطلاع قبلی قطع شود و این نشان‌دهنده یک سوء مدیریت واضح است. دولت هرچه سریع‌تر لایحه‌ای را برای ساماندهی رمزارزها ارائه کند.

منبع

۱۴:۴۰

همتی از سمت ریاست کل بانک مرکزی برکنار شد

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی

برخی منابع خبر می‌دهند که عبدالناصر همتی از سمت ریاست کل بانک مرکزی برکنار شده و سیدحمید پورمحمدی به سمت ریاست کلی بانک مرکزی منصوب شده است. این موضوع پس از اعلام کاندیداتوری عبدالناصر همتی در انتخابات ریاست‌جمهوری رخ می‌دهد. در همین خصوص، همتی شب گذشته در کلاب‌هاوس گفت:

بحثی با رئیس جمهور داشتیم و ایشان تأکید کردند که اگر در انتخابات بایستید،‌ نمی‌توانید رئیس‌کل بمانید چراکه در سیاست‌های پولی و ارزی اثر می‌گذارد. من البته گفتم تأثیری ندارد و می‌توانم بمانم؛ با این حال شنیده‌ام دیروز هم با چند نفر از دوستان اقتصادی برای جایگزینی من صحبت کردند، من مشکلی با تصمیم ایشان ندارم.

منبع

۱۰:۲۶

تصویری از ساعت هوشمند واچ 3 هواوی فاش شد

نمای جلویی از ساعت هوشمند هواوی واچ ۳

چیزی به برگزاری رویداد رسمی هواوی باقی نمانده است و اکنون تصویری از سری واچ 3 هواوی منتشر شده است که شامل دو مدل است: واچ ۳ و واچ ۳ پرو. هردو مدل جز اولین ساعت‌های هوشمند هواوی هستند که از سیستم‌عامل هارمونی او اس بهره می‌برند. به‌نظر می‌رسد که یکی از مدل‌ها دارای بند چرمی و دیگری دارای بند سیلیکونی است. در قسمت صفحه‌نمایش نیز حاشیه‌ی کمی دیده می‌شود و لبه‌های آن کمی خمیده است.

متن کامل خبر: تصویر رندر هواوی واچ 3 پیش از معرفی منتشر شد

منبع

۱۰:۱۴

مرگ و میر کرونا تا ۱۰ روز آینده دو رقمی می‌شود

کرونا

به‌گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، حدود ۱۰ روزی است که آمار بستری‌ها زیر ۲۰۰۰ نفر است و حداقل ۱۰ تا ۱۴ روز بعد، آمار مرگ و میر روزانه به زیر ۱۰۰ نفر نمی‌رسد. تخمین می‌زنیم ۱۰ روز دیگر بستری‌ها به زیر یک‌هزار نفر برسد و بعد از آن به‌تدریج مرگ و میر دو رقمی می‌شود.

مقاله‌های مرتبط با کوید-۱۹ را می‌توانید از لینک‌های زیر مرور کنید:

منبع

۱۰:۱۱

وزیر نیرو: استخراج غیر قانونی رمزارزها، قاچاق انرژی است

رضا اردکانیان، وزیر نیرو با ماسک

وزیر نیرو گفت استخراج قانونی رمزارزها اگر با مجوز باشد به معنای صادرات قانونی انرژی است که انجام می‌شود. استخراج غیرقانونی رمزارزها یکی از عوامل افزایش میزان مصرف برق است، زیرا دستگاه هایی که باید در فضای باز بوده و مداوم خنک‌سازی شوند به انبارهای متروکه، کارخانه‌های فرسوده، مکان های مسقف برده می‌شود که خنک‌سازی آن‌ها نیازمند استفاده بیشتر از دستگاه‌های سرمایشی است که همین امر به مصرف بی رویه برق دامن می‌زند.

منبع

۱۰:۱۰

هر آنچه از کنفرانس خبری ۱۲ خرداد هواوی انتظار می‌رود:

  • معرفی سری پرچم‌دار هواوی پی ۵۰
  • معرفی تبت میت‌پد پرو ۲
  • معرفی هواوی واچ ۳
  • معرفی سیستم‌عامل هارمونی ۲
  • اعلام فهرست محصولاتی که امکان تغییر سیستم‌عاملشان از اندروید به هارمونی ممکن خواهد بود

۱۰:۰۶

به‌روزرسانی یکی از پروتکل‌های قدیمی به افزایش سرعت اینترنت کمک خواهد کرد

یکی از بنیادی‌ترین پروتکل‌های اینترنت پس از سال‌ها با نسخه‌ای سریع‌تر و پیشرفته‌تر جایگزین می‌شود. Quic، پروتکلی برای انتقال داده بین کامپیوترها است که قرار است جای TCP را بگیرد، استانداری که قدمت آن به اوایل عمر اینترنت و سال ۱۹۷۴ باز می‌گردد.

چند روز پیش IETF (کارگروه مهندسی اینترنت) که وظیفه‌ی تعیین استانداردهای شبکه‌ی جهانی را بر عهده دارد، استاندارد Quic را منتشر کرد. بهبود دادن اینترنت در سطح بنیادی کاری بسیار سخت است؛ چراکه میلیاردها دستگاه و نرم‌افزار متصل به شبکه‌ی جهانی، برای سازگاری با استانداردها و پروتکل‌های قدیمی ساخته شده‌اند. گوگل برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۳ استاندارد Quic را به‌عنوان پروژه‌ای تحقیقاتی درکنار مرورگر کروم معرفی کرد و به‌مدت ۸ سال درحال توسعه‌ی آن است.

منبع

۹:۴۱

کوالکام مدلی از اسنپدراگون ۸۸۸ با مودم 4G معرفی خواهد کرد

اسنپدراگون ۸۸۸

پس از انتشار اطلاعاتی در مورد اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس، حال افشاگری در حساب ویبوی خود مطرح کرده که کوالکام روی مدل‌های دیگری از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ کار می‌کند. طبق گفته‌ی افشاگر، یکی از مدل‌ها با مودم 4G و مدلی نیز با Wi-Fi در اختیار سازندگان قرار خواهد گرفت. مدل اصلی اسنپدراگون از مودم X60 با فناوری ارتباطات 5G استفاده می‌کند.

منبع

۹:۳۳

قیمت احتمالی میت پد پرو 2 هواوی فاش شد

میت پد پرو ۲ و هواوی پنسل

افشاگری چینی علاوه بر انتشار اطلاعاتی در مورد قیمت احتمالی میت پد پرو ۲ هواوی، تصاویری نیز منتسب به تبلت جدید هواوی منتشر کرد که عرضه‌ی میت پد پرو ۲ با سیستم‌عامل هارمونی را تأیید می‌کنند.

منبع

۹:۲۳

ابر کامپیوتر جدید در زمینه‌ی هوش مصنوعی به ساخت بزرگ‌ترین نقشه‌ی سه‌بعدی جهان کمک می‌کند

پرلموتر، سریع‌ترین کامپیوتر در زمینه‌ی هوش مصنوعی، به سفارش سازمان NERSCC (مرکز محاسبات علمی تحقیقاتی انرژی ملی) ایالات متحده برای یافتن پاسخ پیچیده‌ترین و مهم‌ترین سوالات فیزیک نجومی ساخته شده و می‌تواند وظایفی را طی چند روز انجام دهد که به‌صورت عادی به چند ماه زمان نیاز دارند.

منبع

۸:۴۲

شایعه: جانی آیو احتمالا در طراحی آی‌مک ۲۴ اینچی نقش داشته است

بررسی آی مک 24 اینچ 2021 اپل در سایت رسمی Apple تصویر

چندی پیش اپل آی‌مک ۲۴ اینچی را با بازنگری در مؤلفه‌های طراحی رونمایی و روانه‌ی بازار کرد. اکنون در گزارشی گفته می‌شود که آی‌مک جدید بازطراحی خود را از جانی آیو، طراح سابق و نام‌آشنای کوپرتینویی‌ها وام گرفته است. بااین‌حال، هنوز مشخص نیست که همکاری مذکور در طراحی آی‌مک ۲۴ اینچی پس از خروج آیو از اپل بوده یا به‌واسطه‌ی شرکت طراحی آن صورت گرفته است.

جانی آیو، طراح افسانه‌ای محصولات اپل، پس از سی سال خدمت برای غول دنیای فناوری، در سال ۲۰۱۹ از سمَت مدیر ارشد طراحی کناره‌گیری کرد و پس از خروج از اپل، شرکت طراحی مستقل خود را به‌نام LoveFrom تشکیل داد که اپل مشتری اصلی آن عنوان می‌شود؛ اما میزان رابطه و حجم کاری آن‌ها هنوز در هاله‌ای از ابهام است. همچنین، سال گذشته، مشخص شد شرکت Airbnb همکاری چندساله‌ای با جانی آیو و شرکت طراحی‌اش آغاز کرده است.

منبع

۷:۳۰

روزشمار؛ یک‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۳۰ می ۲۰۲۱

  • رونمایی از نخستین سیستم تماس صوتی تصویری جهان: در ۳۰ می سال ۱۹۹۶، شرکت AT&T جلسه‌ای را برای اعلام سیستمی برگزار کرد که به رایانه‌های شخصی امکان برقراری و دریافت تماس صوتی و تصویری از طریق خطوط تلفن استاندارد را می‌داد. این موفقیت مهم در طی سال‌ها تلاش AT&T و دیگران برای دستیابی به این فناوری انجام شد. سیستم AT&T از پردازنده‌ها و نرم‌افزارهای فشرده‌سازی پنتیوم (Pentium) اینتل استفاده می‌کرد تا به اطلاعات ویدئویی و صوتی اجازه دهد تا یک خط تلفن را به‌جای خط ISDN (شبکه دیجیتالی خدمات یکپارچه) T-1 یا T-3 با ظرفیت بالا به اشتراک بگذارند.

۷:۲۰

اخبار روز گذشته را می‌توانید از اینجا مرور کنید

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات