کرنل ۶٫۵ لینوکس با پشتیبانی بهتر از پردازنده‌های AMD و نسل ۱۲ اینتل از راه رسید

چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
کرنل لینوکس نسخه ۶٫۵
آپدیت ۶٫۵ هسته‌ی لینوکس ویژگی‌ها و بهبودهای جذابی به‌ارمغان آورده است و از طیف گسترده‌تری از سخت‌افزارها نیز پشتیبانی می‌کند.
تبلیغات

لینوس توروالدز ماه جولای اعلام کرد که به‌روزرسانی بعدی هسته‌ی لینوکس احتمالاً یکی از آن نسخه‌هایی خواهد بود که زمان زیادی برای توسعه و انتشارش صرف خواهد شد؛ زیرا اکثر کشورهای اروپایی در ماه آگوست در تعطیلات به‌سر می‌برند.

ظاهراً نگرانی‌های توروالذر چندان بجا نبود و اکنون نسخه‌ی جدید هسته‌ی لینوکس از راه رسیده است؛ البته خالق لینوکس با وجود انتشار نسخه‌ی ۶٫۵ هسته‌ی این سیستم‌عامل، همچنان کمی نگران است.

توروالدز توسعه‌دهندگان را تشویق می‌کند تا آخرین دور آزمایش‌های خود را روی نسخه‌ی نهایی لینوکس ۶٫۵ انجام دهند. بدین‌ترتیب، به توسعه‌دهندگان توصیه می‌شود قبل‌ از پیاده‌سازی پروژه‌های خود براساس لینوکس ۶٫۵، این آپدیت را به‌دقت بررسی کنند.

برخی توسعه‌دهندگانی که به‌احتمال زیاد به ساخت نسخه‌ی جدید علاقه دارند، احتمالاً به استفاده از لینوکس ۶٫۵ روی می‌آورند که ازجمله می‌توان به توسعه‌دهندگان توزیع‌های لینوکس و به‌خصوص اوبونتو ۲۳٫۱۰ آینده اشاره کرد.

ویژگی‌های جدید لینوکس ۶٫۵

مهم‌ترین تغییر لینوکس ۶٫۵ برای مدیران سرورها و کاربران نسخه‌ی ابری این سیستم‌عامل، پشتیبانی بهتر از پردازنده‌‌ AMD است. این یعنی عملکرد سیستم‌های مبتنی‌بر پردازنده‌های دسکتاپی AMD Ryzen با نصب لینوکس ۶٫۵ بهبود پیدا می‌کند و مصرف انرژی‌ هسته‌های پردازنده نیز کاهش می‌یابد. همچنین، این آپدیت با پردازنده‌ اینتل Alder Lake سازگاری بیشتری دارد و تعادل بهتری در بارهای پردازشی اعمال می‌کند.

طرفداران معماری متن‌باز RISC-V از اینکه لینوکس ۶٫۵ از پیکربندی پیشرفته‌ و رابط مدیریت انرژی ACPI پشتیبانی می‌کند، خوشحال خواهند شد. ACPI در لینوکس و سایر سیستم‌عامل‌ها برای مدیریت مصرف برق استفاده می‌شود که این ویژگی در لپ‌ تاپ‌ و سایر سیستم‌های دارای باتری حیاتی است.

در لینوکس ۶٫۵، افرادی که از ماشین‌های مجازی یا سندباکس مبتنی‌بر این سیستم‌عامل استفاده می‌کنند، برای امنیت بیشتر از پشتیبانی LandLock برخوردارند. این ماژول امنیتی به برنامه‌های لینوکس کمک می‌کند تا با انتخاب حق دسترسی به پوشه‌ها، در سندباکس جداگانه اجرا شوند.

LandLock به‌گونه‌ای طراحی شده است تا درصورت پیروی از خط‌مشی امنیتی سیستم حتی در فرآیندهای غیرمجاز مورداستفاده قرار گیرد. لینوکس ۶٫۵ برای ارتباط آسان‌تر اکنون از USB 4 v2 پشتیبانی می‌کند. این استاندارد جدید USB C از سرعت انتقال داده تا ۱۲۰ گیگابیت برثانیه پشتیبانی می‌کند.

درحالی‌که هنوز حتی وای‌فای 6E به‌طور گسترده استفاده نمی‌شود، اتحادیه‌ی وای‌فای در تلاش است تا نرخ پذیرش وای‌فای ۷ را افزایش دهد. وای‌فای ۷ حداکثر سرعت انتقال داده را ازنظر تئوری به ۶۴ گیگابیت‌برثانیه می‌رساند. لینوکس جدید نیز درایورهای صوتی و گرافیکی داخلی بیشتری دارد.

ویژگی مهمی که به لینوکس ۶٫۵ اضافه نشد، فایل‌سیستم Bcachefs بود که از فایل سیستم‌های دیگر مطمئن‌تر است. این فایل‌سیستم از چندین دستگاه، فشرده‌سازی رمزگذاری‌شده، کش و... پشتیبانی می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات