«دبیان» سیستم‌عامل کهنه‌کار دنیای لینوکس ۳۰ ساله شد

شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
دبیان
دبیان، سیستم‌عامل مبتنی‌بر لینوکس اکنون ۳۰ سال قدمت دارد که در طی فعالیتش توزیع‌های شاخص دیگری براساس آن توسعه یافت.
تبلیغات

وبلاگ رسمی دبیان (Debian) اعلام کرد این سیستم عامل مبتنی‌بر لینوکس رسماً ۳۰ ساله شد. یان مرداک در سال ۱۹۹۳ این توزیع لینوکس محبوب را معرفی کرد. مرداک دبیان را از پایه توسعه داد و دستورالعمل‌های لازم برای کنترل ارتقاء، مراحل نصب و ابعاد هر نسخه‌ی آن را ارائه کرد.

مرداک با معرفی دبیان، جرقه‌ای را در جامعه‌ی نرم‌افزار منبع باز آزاد (FOSS) ایجاد کرد و قبل از اینکه سازمان پروژه‌ی دبیان، مدیریت آن را برعهده بگیرد، به‌طور شخصی به توسعه‌ی سیستم‌عاملش ادامه داد. این توزیع لینوکس رایگان، اکنون با کمک داوطلبانه‌ی تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان، کاربران و البته حامیان مالی در سرتاسر جهان پشتیبانی می‌شود.

دبیان خود را «سیستم‌عامل جهانی» می‌نامد و البته در واقعیت نیز می‌توان ردپای آن را در همه‌جا مشاهده کرد. سیستم‌عامل مذکور در سیستم‌های خوشه‌ای، مراکز داده، رایانه‌ی شخصی رومیزی، دستگاه‌های اینترنت اشیاء، لپ‌ تاپ‌ و سرورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه‌براین رایانه‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی از این توزیع لینوکسی بهره می‌برند.

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت دبیان، تعداد بالای پروژه‌هایی است که براساس آن توسعه یافته‌اند. این سیستم‌عامل قلب تپنده‌ی gLinux Rodete است؛ سیستم‌عامل لینوکس که گوگل آن را مدیریت می‌کند. علاوه‌براین دبیان راهکار بسیار مناسب و البته رایگانی برای ساخت برخی از عظیم‌ترین زیرساخت‌های ابری موجود در جهان مثل AWS آمازون محسوب می‌شود. توزیع محبوب و پرطرفدار اوبونتو نیز برپایه‌ی دبیان توسعه یافته است.

درحال‌حاضر اوبونتو به‌طور رسمی ۳۳٫۹ درصد از سهم بازار لینوکس را به خود اختصاص داده، درحالی‌که دبیان با سهم ۱۶ درصدی در جایگاه دوم قرار دارد. از طرفی مقامات پکن این سیستم‌عامل را برای جایگزینی با ویندوز انتخاب کرده‌اند. کاربران چینی اکنون از Kylin استفاده می‌کنند که درواقع نسخه‌ی تغییر یافته‌ی اوبونتو است. سیستم‌های UOS Uniotech و سیستم‌عامل Deepin نیز مبتنی‌بر دبیان هستند.

شرکت‌هایی مثل Red Hat با پشتیبانی و استفاده از لینوکس در ارائه‌ی خدمات خود، پول زیادی به‌دست می‌‌آورند اما تعداد کاربران دبیان و نسخه‌های توسعه‌یافته براساس این سیستم‌عامل، احتمالاً ۵۰ برابر Red Hat است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات