سهم لینوکس در بازار دسکتاپ برای اولین‌بار در ۳۰ سال گذشته از ۳ درصد عبور کرد

پنج‌شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶
مطالعه 2 دقیقه
بهترین توزیع‌های لینوکس
سهم لینوکس از بازار سیستم‌عامل‌های دسکتاپ به‌طور کلی افزایش یافته اما در ایالات‌متحده شاهد کاهش سهم این پلتفرم بوده‌ایم.
تبلیغات

براساس اعلام Statcounter، سهم لینوکس در بازار جهانی سیستم‌عامل‌های دسکتاپ در ژوئن ۲۰۲۳ به ۳٫۰۷ درصد رسیده که چنین آماری در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

بیش‌از ۱٫۵ میلیون وب‌سایت در سرتاسر جهان روی سرورهای لینوکسی میزبانی می‌شوند که به‌طور کلی در هرماه ۵ میلیارد بار بازدید دارند. Statcounter می‌گوید آمار فوق شامل لپ‌تاپ‌ها نیز می‌شود زیرا هیچ راه آسانی برای جداسازی این محصولات از کامپیوترهای رومیزی وجود ندارد.

لینوکس حدود ۵ سال قبل ۱٫۶۹ درصد از سهم بازار سیستم‌عامل‌های دسکتاپ جهان را در اختیار داشت. سهم این پلتفرم در فاصله‌ی بین ژوئن ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ به‌طور ناپایدار از ۲٫۴۲ درصد به ۳٫۰۷ درصد افزایش یافت و در ماه می برای اولین‌بار از مرز ۳ درصد عبور کرد. اگر سیستم‌عامل کروم را نیز به‌عنوان زیرمجموعه‌ی لینوکس درنظر بگیریم، سهم آن به ۷٫۲ درصد افزایش می‌یابد.

طبق اعلام Statcounter، سهم ویندوز در دوره‌ی یک‌ساله‌ی منتهی به ژوئن ۲۰۲۳ از ۷۶٫۳۳ درصد به ۶۸٫۲۳ درصد کاهش یافته است. برخی کارشناسان توقف فروش محصولات مایکروسافت در روسیه را دلیل افت سهم ویندوز می‌دانند.

سهم سیستم‌عامل های دسکتاپ در جهان
سهم سیستم‌عامل های دسکتاپ در جهان
سهم سیستم‌عامل های دسکتاپ در ایالات متحده
سهم سیستم‌عامل های دسکتاپ در ایالات‌متحده

ArsTechnica می‌نویسد، macOS اپل نیز سهم خود را در بازار سیستم‌عامل‌های دسکتاپ به‌تدریج و به‌طور پیوسته افزایش داده است. طبق آمار Statcounter، سهم سیستم‌عامل دسکتاپ اپل از ۱۴٫۶۴ درصد در ژوئن ۲۰۲۲ اکنون به ۲۱٫۳۲ درصد افزایش یافته است. به‌طور کلی ویندوز و مک در ژوئن سال گذشته ۸۹٫۵ درصد از سهم بازار سیستم‌عامل‌های دسکتاپ را دراختیار داشتند و درصد باقی‌مانده به کروم، لینوکس و پلتفرم‌های ناشناخته‌ی دیگر اختصاص می‌یافت.

نکته‌ی جالب اینکه سهم لینوکس در بازار ایالات‌متحده به ۳ درصد نرسید. درواقع سهم این سیستم‌عامل در آمریکا از ۲٫۱۴ درصد به ۱٫۹۶ درصد کاهش یافته درحالی‌که سهم macOS در این ناحیه به‌طور مداوم افزایش می‌يابد از ۲۴ درصد به ۳۴ درصد رسیده است. ویندوز نیز در بازار ایالات‌متحده سهمی ۵۵ درصدی دارد.

پیش‌بینی‌های هوش مصنوعی GPT-4 براساس عملکرد لینوکس طی سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۳ نشان می‌دهد این سیستم‌عامل احتمالاً در سال ۳۰۳۳ می‌تواند ۱۰۰ درصد سهم بازار دسکتاپ را به‌خود اختصاص دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات