لپ‌تاپ‌های مجهز به اسنپدراگون ایکس الیت اکثر بازی‌های ویندوزی را اجرا خواهند کرد

جمعه ۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اسنپدراگون ایکس الیت / Snapdragon X Elite
پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس الیت به‌لطف سیستم شبیه‌ساز می‌تواند اکثر بازی‌های ویندوزی را بدون نیاز به هیچ‌گونه تغییری اجرا کند.
تبلیغات

آیا کوالکام می‌تواند پا جای پای اپل بگذارد و سرانجام تولید لپ‌تاپ‌هایی را بر پایه‌ی معماری آرم امکان‌پذیر کند که ارزش خرید داشته باشند؟ شواهد اعلام می‌کنند که کوالکام واقعاً در مسیر چنین دستاورد بزرگی قرار دارد. این شرکت به بازی‌سازان گفته است که بازی‌ آن‌ها بدون نیاز به پورت‌کردن، روی لپ‌تاپ‌های مجهز به اسنپدراگون ایکس الیت اجرا خواهد شد.

یکی از مهندسان کوالکام در کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی ۲۰۲۴ گفت لپ‌تاپ‌های معرفی‌نشده‌ای که در سال جاری از راه می‌رسند، با بهره‌گیری از ابزارهای شبیه‌سازی، بازی‌های x86 یا x64 را اجرا می‌کند، آن هم با سرعت نزدیک به اجرای بومی. فعلاً قیمت لپ تاپ های مورد بحث مشخص نیست.

ویژگی های معماری اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام

بر اساس گزارش ورج، محصولات مجهزبه پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس الیت در تابستان امسال عرضه خواهند شد. شایعه‌ها می‌گویند اواخر اردیبهشت قرار است شاهد رونمایی مدل‌های جدیدی از سرفیس پرو ۱۰ و سرفیس لپ تاپ ۶ با پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس الیت باشیم.

اپل در سال ۲۰۲۰ با رونمایی تراشه‌های سری M و عرضه‌ی نسل جدید مک بوک، تعریفی که برای عملکرد لپ‌تاپ‌ها در ذهن داشتیم را یک‌شبه بازنویسی کرد. در آن زمان اپل گفت سیستم پیشرفته‌ی Rosetta 2 به مک‌های سری M امکان می‌دهد نرم‌افزارهای بومی x86 را بدون افت شدید عملکرد اجرا کنند. ویندوز مدت‌ها است که از شبیه‌ساز x64 پشتیبانی می‌کند، اما عملکرد آن هیچ‌وقت چندان چشمگیر نبوده است.

کوالکام می‌گوید توسعه‌دهندگان به‌لطف پلتفرم Windows on Snapdragon سه گزینه خواهند داشت: پورت‌کردن بازی برای اجرای بومی روی ARM64، تولید یک اپلیکیشن هیبریدی ARM64EC و استفاده از شبیه‌ساز x64. در حالت اول، بهترین عملکرد ممکن ارائه می‌شود؛ در حالت دوم، ویندوز و کتاب‌خانه‌هایش به‌همراه درایورهای کوالکام به‌صورت بومی اجرا می‌شوند اما بقیه‌ی بخش‌های اپلیکیشن شبیه‌سازی خواهد شد تا «عملکرد نزدیک به حالت بومی» ارائه شود.

اسلاید رسمی اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام با محوریت بازی

به گفته‌ی کوالکام، توسعه‌دهندگان برای دسترسی به بهترین عملکرد بازی خود نیازی به تغییر کد بازی ندارند. اکثر بازی‌ها به‌دلیل محدودیت‌های پردازنده‌ی گرافیکی درگیر گلوگاه می‌شوند، نه پردازنده‌ی مرکزی. کوالکام می‌گوید که درایور گرافیکی آدرنو برای DX11 و DX12 و Vulkan و OpenCL دارد و از DX9 و OpenGL 4.6 نیز پشتیبانی خواهد کرد.

البته اجرای بازی روی معماری آرم، بدون محدودیت نیست. کوالکام می‌گوید بازی‌هایی که به درایورهای ضد تقلب در سطح کرنل وابسته هستند، با شبیه‌سازی کار نخواهند کرد.

کوالکام فعلا به نام بازی خاصی اشاره نکرده و نگفته است که چه تعداد بازی روی اسنپدراگون ایکس الیت اجرا می‌شوند. مهندس کوالکام می‌گوید این شرکت در حال بررسی همه‌ی بازی‌های محبوب پلتفرم استیم است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات