لپ‌تاپ‌های گیمینگ 2024 گیگابایت با تمرکز بر هوش مصنوعی رونمایی شدند

سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
لپتاپ گیگابایت AUROS 2024
گیگابایت لپ‌تاپ‌های گیمینگ 2024 خود را با پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل و گرافیک سری ۴۰ انویدیا معرفی کرد.
تبلیغات

اکنون در رویداد CES نوبت به گیگابایت رسیده است تا با لپ‌تاپ‌های قدرت‌گرفته از پردازنده‌های نسل چهاردهمی اینتل، پیشرفت‌های خود در یکسال اخیر را به‌نمایش بگذارد. بهترین لپ‌ تاپ‌ های گیمینگ جدید گیگابایت در دو سری AORUS و GIGABYTE Gaming AI معرفی شدند.

لپ تاپ گیگابایت از سری AORUS در دو مدل 16X و 17X معرفی شد. همانطور که از اسمشان مشخص است سری جدید AORUS نمایشگرهای ۱۶ و ۱۷ اینچی دارند و از تراشه‌های نسل ۱۴ سری HX اینتل و گرافیک سری 40 انویدیا برای پردازش‌های GPU-محور بهره می‌برند.

نمای روبرو لپتاپ AORUS 17x گیگابایت

17X قدرتمندترین لپ‌تاپ گیگابایت است که از پردازنده اینتل مدل Core i9-14900HX با ۲۴ هسته‌ی پردازشی و گرافیک انویدیا مدل RTX 4090 با توان مصرفی ۱۷۵ وات بهره می‌برد. این لپ‌تاپ نمایشگر ۱۷٫۳ اینچی با وضوح QHD و نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتزی با پشتیبانی از استاندارد Dolby Vision و پوشش کامل DCI-P3 دارد.

بیانیه‌ی مطبوعاتی گیگابایت، اشاره‌ای به نوع پنل نکرده است و همین موضوع احتمال استفاده از پنل IPS را تقویت می‌کند.

نمای پشت لپتاپ AORUS 17x گیگابایت
نمای بالا لپتاپ AORUS 17x گیگابایت
پورت های لپتاپ AORUS 17x گیگابایت
پورت های لپتاپ AORUS 17x گیگابایت

مدل 16X نیز تراشه‌های نسل ۱۴ اینتل از جمله Core i9-14900HX و Core i9-14650HX را در دل خود دارد و RTX 4070 با توان مصرفی ۱۴۰ وات وظیفه پردازش‌های گرافیکی را برعهده دارد.

صفحه‌نمایش لپ‌تاپ ۱۶ اینچی 16X وضوح WQXGA را با نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتز ارائه می‌دهد. هر دو مدل 16X و 17X از دو ماژول رم DDR5-5600 تا ۳۲ گیگابایت ظرفیت بهره می‌برند و بزرگ‌ترین باتری مورد استفاده در لپ‌تاپ‌ها با ظرفیت ۹۹٫۹ وات، شارژدهی آن‌ها را در حالت جدا از پریز تامین می‌کند.

لپ تاپ AORUS 16X گیگابایت
پورت های لپ تاپ AORUS 16X گیگابایت
پورت های لپ تاپ AORUS 16X گیگابایت
لپ تاپ AORUS 16X گیگابایت از نمای بالا

نکته‌ی حائز اهمیت در مورد این لپ‌تاپ‌ها به سیستم خنک‌کننده‌ی آن‌ها برمی‌گردد. تایوانی‌ها می‌گویند که در سری AORUS جدید از سیستم خنک‌کننده موسوم‌به WINDFORCE استفاده کرده‌اند که از دو فن، پنج لوله‌ی حرارتی،‌ هیت سینک ۰٫۱ میلی‌متری و طراحی سه‌بعدی کانال دفع حرارت تشکیل می‌شود که به افزایش فضای ورودی هوا کمک می‌کند و راندمان سیستم دفع حرارت را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد. مدل 17X از چهار فن و همچنین محفظه‌ی بخار بهره می‌برد.

در سوی دیگر لپ‌تاپ‌های گیمینگ سری G را داریم که ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. مدل‌های ۱۶ اینچی G6 و G6X به‌ترتیب از پردازنده‌های قدیمی‌تر Core i7-13620H و Core i7-13650HX استفاده می‌کنند. مدل ۱۵ اینچی G5 نیز به Core i7-13620H مجهز شده است.

لپ تاپ G6x گیگابایت از نمای روبرو

تمامی آن‌ها برای پردازش گرافیکی به RTX 4060 متکی هستند با این تفاوت که مدل قدرتمندتر G6X از گرافیک با توان مصرفی ۱۰۵ وات بهره می‌برد و سایر مدل‌ها به ۷۵ وات محدود شده‌اند.

لپ‌تاپ G5 از نمایشگر ۱۴۴ هرتزی و G6 و G6X از نمایشگر ۱۶۵ هرتزی بهره می‌برند. ضمنا رم همه‌ی مدل‌ها از نوع DDR5-4800 است و از سیستم کولینگ WINDFORCE بهره‌مند هستند.

پورت های لپ تاپ G6x گیگابایت
پورت های لپ تاپ G6x گیگابایت
لپ تاپ G6x گیگابایت از نمای بالا
لپ تاپ G6x گیگابایت

گیگابایت در معارفه‌ی لپ‌تاپ‌های جدید خود تاکید زیادی بر هوش مصنوعی داشته و بارها از اصطلاح AI در مورد این محصولات استفاده کرده است.

کاربرد هوش مصنوعی در لپ‌تاپ‌های جدید گیگابایت چیزی فراتر از چند قابلیت نرم‌افزاری از جمله دکمه‌ی Copilot و بهینه‌سازی‌های سخت‌افزاری مبتنی‌بر این فناوری فراتر نمی‌رود و برخی ویژگی‌های دیگر به‌لطف به‌کارگیری آن‌ها در سطح سخت‌افزار توسط سازندگان به‌صورت استاندارد دردسترس قرار دارند.

قیمت لپ تاپ های ۲۰۲۴ گیگابایت همچنان مشخص نیست اما پیش‌سفارش آن‌ها از امروز آغاز شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات