لپ‌تاپ‌های Legion جدید لنوو با تراشه‌ هوش‌ مصنوعی تجربه گیمینگ را بهبود می‌بخشند

پنج‌شنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
لپتاپ گیمینگ Lenovo Legion 2023
لنوو برای بهبود تجربه‌ی گیمینگ در لپ‌تاپ‌های ۱۶ اینچی سری 2023 Legion سراغ تراشه هوش مصنوعی رفته است.
تبلیغات

گیگابایت سال‌ها است در لپ‌تاپ‌های سری Aero به‌کمک سرویس ابری آژور مایکروسافت از هوش مصنوعی استفاده می‌کند و مدعی است عملکرد این‌ لپ‌تاپ‌ها به‌طرز هوشمندانه‌ای افزایش یافته است؛ هرچند نتایج بنچ‌مارک‌ها تغییرات ناچیزی را نشان می‌دهند. بااین‌حال، لپ‌تاپ‌های گیمینگ ۱۶ اینچی Legion لنوو که در CES 2023 معرفی شدند، اولین لپ‌تاپ‌هایی با تراشه‌ی اختصاصی هوش مصنوعی هستند که از یادگیری ماشین «برای تنظیم بهینه‌ی عملکرد سیستم» استفاده می‌کنند.

چهار مدل لپ‌تاپ گیمینگ Legion که از این تراشه بهره‌ می‌برند، شامل Legion Pro 7 ،Legion Pro 5i ،Legion Pro 5 و Legion Pro 7i است که حرف i در این مدل‌ها نشان‌دهنده بهره‌مندی از پردازنده‌ی اینتل است. به‌ادعای لنوو، تراشه‌ی مصنوعی به‌کار‌رفته در این لپ‌تاپ‌ها می‌تواند نرخ‌ فریم را به‌‌صورت پویا تنظیم کند، آستانه‌ی بیشینه‌ی دما را افزایش دهد و عملکرد کلی سیستم را هنگام اجرای بازی بهبود بخشد. این لپ‌تاپ‌ها همراه با نرم‌افزار ردیاب حرکات سر Tobii Horizon نیز عرضه می‌شوند تا گیمرها را بیش‌از‌پیش در تجربه بازی غرق کنند.

برای اثبات ادعای لنوو درباره‌ی تأثیر تراشه‌‌ی هوش مصنوعی در عملکرد سیستم، باید تا بررسی لپ‌تاپ‌ها صبر کرد؛ اما در‌هر‌صورت سری 2023 Legion گزینه‌های متنوعی پیش روی خریداران قرار می‌دهند. هر چهار مدل از نمایشگر ۱۶ اینچی IPS با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۰۰ و نرخ نوسازی حداکثر ۲۴۰ هرتز بهره می‌برند. به‌گفته‌ی لنوو، استفاده از ترکیب کلید FN-R برای مواقعی که مشغول بازی نیستید، نرخ نوسازی نمایشگر را به ۶۰ هرتز کاهش می‌دهد تا عمر باتری افزایش یابد.

لپ‌تاپ Lenovo Legion Pro 7i

در بین چهار مدل معرفی‌شده، Legion Pro 7i مجهز به پردازنده‌ی نسل‌سیزدهمی اینتل و گرافیک لپ‌تاپ نسل بعدی سری RTX انویدیا با قیمت پایه‌ی ۲,۰۰۰ دلار، قوی‌ترین لپ‌تاپ این سری به‌شمار می‌رود. این در حالی است که مدل AMD این لپ‌تاپ در آمریکا عرضه نخواهد نشد و در بازارهای اروپا ۲۷۰۰ یورو (معادل ۲۸۴۴ دلار) قیمت خواهد داشت.

لپ‌تاپ Lenovo Legion Pro 5i

این لپ‌تاپ از سیستم خنک‌کننده‌ی جدید ColdFront 5.0 لنوو نیز استفاده می‌کنند که از لوله‌ی انتقال حرارت اضافه برای پردازنده و کارت گرافیک بهره می‌برد. به‌گفته‌ی لنوو، این سیستم خنک‌کننده‌ی پیشرفته گلوگاه حرارتی را در شرایطی که توان طراحی حرارتی (TDP) به ۲۳۵ وات می‌رسد، از بین می‌برد. این مدل با باتری ۹۹٫۹۹ وات‌ساعتی و پشتیبانی از شارژ سریع عرضه می‌شود که درواقع، بیشترین ظرفیت باتری مجاز برای حمل در هواپیما است.

درمقابل، مدل‌های Legion Pro 5 و 5i با برچسب قیمتی کمی ارزان‌تر عرضه می‌شوند. نسخه‌ی AMD همراه با پردازنده‌ی سری Ryzen 7000 و قیمت پایه‌ی ۱,۴۶۰ دلار و نسخه‌ی نسل سیزدهم اینتل با قیمت پایه‌ی ۱,۴۸۰ دلار روانه‌ی بازارهای آمریکا خواهند شد. این دو مدل میان‌رده از تراشه‌ی جدید هوش مصنوعی و سیستم خنک‌کننده ColdFront 5 بهره می‌برند و لنوو آن‌ها را مناسب برای گیمینگ و کار در نظر می‌گیرد. سری Pro 5 در پیشرفته‌ترین مشخصات فنی از جدیدترین کارت‌های گرافیک انویدیا و نمایشگر ۱۶ اینچی با پنل WQXGA و تا ۲۴۰ هرتز نرخ نوسازی بهره می‌برد.

تاریخ عرضه‌ی Legion Pro 7 در آمریکا ماه مارس (اسفند و فروردین) و Pro 5i و 5 Pro ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت) اعلام شده است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات