مدیاتک همچنان به‌دنبال ورود به بازار کامپیوترهای شخصی مبتنی‌بر Arm است

سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌نظر می‌رسد مدیاتک تمایل دارد در بازار کامپیوترهای شخصی ویندوزی مجهز به تراشه‌های مبتنی‌بر معماری‌های Arm حضور یابد.
تبلیغات

مدیران مدیاتک باردیگر توضیحاتی درباره‌ی برنامه‌های خود برای ورود به بازار کامپیوترهای شخصی با پردازنده‌های Arm ارائه دادند. این شرکت قصد دارد با پلتفرم اسنپدراگون کوالکام در بازار کامپیوترهای ویندوز مبتنی‌بر Arm رقابت کند. درحال‌حاضر جزئیات زیادی از این برنامه‌ها دردسترس نیست.

مدیاتک در رویداد اخیر خود اعلام کرد فرصتی ۴۰ میلیارد دلاری در بازار کامپیوترهای شخصی می‌بیند که این شرکت با عرضه‌ی نسخه‌ای از تراشه‌های خود بخشی از آن را به‌دست خواهد آورد. مدیاتک مدعی شده است که چهارمین شرکت بزرگ تراشه‌ساز جهان است و قصد دارد مودم‌های 5G، ماژول بلوتوث، وای‌فای و آی‌سی‌های نمایشگر برای لپ‌تاپ‌ها بسازد.

ونیس هو، معاون مدیاتک، گفت که این شرکت قصد دارد از فضای کم‌مصرف به فضای پرمصرف حرکت کند و بخشی از فناوری Arm که از آن در تراشه‌های گوشی‌های هوشمند ازجمله سری Dimensity استفاده می‌کند، روی کامپیوترهای شخصی نیز ارائه کند. او به این موضوع اشاره کرد که مدیاتک باید از برنامه‌های کاربردی نیازمند به قدرت پردازشی فراوان پشتیبانی کند. هو افزود:

ما باید سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تری در بخش توسعه‌ی پردازنده‌های مرکزی و گرافیک خود انجام دهیم.

به‌نظر می‌رسد مدیاتک به‌جای خرید یا کار با شرکت‌های دیگر، قصد دارد پردازنده‌ی مرکزی و گرافیکی بهبودیافته‌ی خود را طراحی کند. این رویکرد با روش کوالکام متفاوت خواهد بود؛ شرکتی که تاکنون چند نسل از تراشه‌های مبتنی‌بر Arm را برای لپ‌تاپ‌ها روانه‌ی بازار کرده است؛ اما عملکرد آن دربرابر پردازنده‌های X86 AMD و Arm ضعیف‌تر است.

به‌نوشته‌ی PCWorld، کوالکام Nuvia را به‌عنوان منبعی از استعدادهای طراحی تراشه‌های مبتنی‌بر Arm خرید تا قابلیت‌های اساسی سیستم-روی-چیپ‌های خود را ارتقا دهد؛ اما درحال‌حاضر درگیر دعوی قضایی با Arm است که استدلال می‌کند شرایط مجوز موجود تراشه‌ساز اهل سن‌دیگو شامل طرح‌های Nuvia نمی‌شود.

برنامه‌ی مدیاتک برای حضور پررنگ در بازار کامپیوترهای شخصی ناشی از موقعیت فعلی آن در بازار کروم‌بوک‌ها است که به‌گفته‌ی مدیران این شرکت، عنوان برترین تأمین‌کننده‌ی تراشه‌های Arm در بازار کروم‌بوک را کسب کرده است. مدیاتک روز پنجشنبه تراشه‌های پایین‌رده‌ی جدید Kompanio 520 و ۵۲۸ را برای کروم‌بوک‌ها معرفی کرد. اقدام مدیاتک برای حرکت به‌سوی بازار کامپیوترهای شخصی با کمک آدام کینگ، معاون و مدیرکل محاسبات مشتریان مدیاتک، انجام خواهد شد.

کینگ ۶ سال گذشته را صرف برنامه‌ریزی پلتفرم‌های مشتری اینتل کرد و چهار سال دیگر را به‌عنوان مدیر بازاریابی لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه‌های نسل چهارم تا نسل ۶ اینتل Core فعالیت کرد. کینگ می‌گوید:

کاملاً به ظرفیت‌های بلندمدت ویندوز روی Arm اعتقاد داریم. به‌نظر ما بازار در بلندمدت به پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری‌های Arm روی خواهد آورد. این تراشه‌ها به‌دلیل قدرت زیاد و بازده‌مصرف انرژی بسیار عالی، انتخابی ایدئال برای لپ‌تاپ‌ها هستند. البته برای دستیابی به این هدف، مطمئناً مشکلات و موانع مختلفی وجود دارد؛ اما برطرف‌کردن این موانع، ارزشش را دارد. می‌توانم بگویم ما امروز روی برنامه‌های خود کار می‌کنیم؛ ولی امکان ارائه‌ی جزئیات در این‌ زمینه وجود ندارد.

مدیران مدیاتک سال گذشته برای اولین‌بار درباره‌ی برنامه‌های خود برای ورود به بازار کامپیوترهای شخصی صحبت کردند و البته جزئیاتی از آن ارائه ندادند. این شرکت قبلاً گفته بود که از نسل ویندوز ۱۰ بازار کامپیوترهای شخصی صرف‌نظر خواهد کرد و آن را فرصتی محدود توصیف کرده بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات