آیا مدیاتک می‌تواند انتخاب بهتری برای ساخت تراشه‌های تنسور گوگل باشد؟

یک‌شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
ازآنجاکه گوگل سعی دارد با تراشه‌های تنسور خود، در بازار پردازنده‌های رده‌بالای گوشی‌های هوشمند عملکرد خوبی از خود نشان دهد، شاید همکاری با مدیاتک برای این شرکت، باعث شود به هدف مذکور دست یابد.
تبلیغات

کوالکام همیشه بر فضای گوشی‌های هوشمند رده‌بالا تسلط داشته اما این وضعیت به‌آرامی درحال تغییر است. مدیاتک در هفته‌ی جاری از سیستم-روی-چیپ Dimensidty 9200 برای گوشی‌های پرچم‌دار اندرویدی رونمایی کرد که به‌نظر می‌رسد تراشه‌ای بسیار قدرتمند است. گوگل نیز تراشه‌ی تنسور خود را با همکاری سامسونگ تولید می‌کند، اما با توجه به وضعیت موجود آیا انتخاب مدیاتک برای گوگل، بهتر است؟

مدیاتک در جریان اجلاس اخیر خود، از تراشه‌های جدیدی ازجمله Dimensity 9200 رونمایی کرد؛ سیستم-روی-چیپ پرچم‌دار برای گوشی‌های اندروید که قرار است با Snapdragon 8 Gen 2 کوالکام رقابت کند. درحال‌حاضر دستگاه‌هایی مجهز به این پردازنده‌ها دردسترس نیست تا ببینیم این دو چگونه باهم مقایسه می‌شوند و ازطرفی تراشه‌ی پرچم‌دار کوالکام هنوز رسماً معرفی نشده است. درهرصورت به‌نظر می‌رسد مدیاتک زمان خوبی را برای رقابت در بازار تراشه‌های رده‌بالا انتخاب کرده است. سامسونگ نیز قبلاً سعی کرد تراشه‌های اگزینوس خود را به جایگزین مناسب اسنپدراگون تبدیل کند، اما هرسال شاهد بودیم که مشتریان بیشتری به خرید نسخه‌ی اسنپدراگونی گوشی‌های گلکسی تمایل داشتند و به‌همین دلیل است که برخی افراد با همکاری گوگل با سامسونگ برای توسعه‌ی تراشه‌ی تنسور، مخالف هستند.

نسل اول تنسور یک تراشه‌ی پایه‌ی قدرتمند بود اما درمقایسه با گزینه‌های جایگزین، حرف زیادی برای گفتن نداشت. مشکلات شبکه، راندمان ضعیف مصرف انرژی و مشکلات تولید گرما، باعث شد خریداران سری پیکسل ۶ تجربه‌ی چندان خوبی از آن نداشته باشند. به‌نظر می‌رسد گوگل بسیاری از این مشکلات را در تنسور G2 برطرف کرده است اما به‌وضوح می‌توان دید که همچنان میان این تراشه و پردازنده‌های پرچم‌دار دیگر شکافی وجود دارد و این فاصله‌ای است که غول جستجوی اینترنت هیچ مشکلی با آن ندارد. این شرکت اخیراً اعلام کرده است که با عملکرد کلی گوشی‌های سری پیکسل مشکلی ندارد.

با وجود همه‌ی موارد فوق، گوگل درحال ایجاد تأثیر واقعی بر بازار گوشی‌های رده‌بالای اندروید است. مدیاتک در اجلاس اخیر خود اسلایدی به‌اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد این شرکت بخشی از سهم بازار پرچم‌داران اندرویدی را از کوالکام به‌خود اختصاص داده است. همان‌طور که در زیر مشاهده می‌کنید، بزرگ‌ترین رشد مدیاتک در بازار جهانی محصولات رده‌بالای اندرویدی در دستگاه‌های زیر ۶۰۰ دلار است، اما این شرکت به‌آهستگی روی دستگاه‌های گران‌تر نیز تأثیر می‌گذارد. البته نکته‌ی جالب این است که گوگل تنسور با وجود تعداد انگشت‌شمار دستگاه‌های موجود در بازار، تأثیر مشابهی بر فضای پرچم‌داران دارد.

میزان فروش تراشه تنسور

به‌نوشته‌ی 9to5Google، مشکل بزرگ بلندپروازی‌های مدیاتک این است که این شرکت واقعاً نمی‌تواند به‌آسانی وارد بازار ایالات‌متحده شود. اضافه‌شدن پشتیبانی از 5G در Dimensity 1050 باعث شد سال گذشته جایگاهی میان محصولات رده‌بالای موتورولا به‌دست آورد اما در کل تراشه‌های این شرکت در ایالات‌متحده بیشتر در گوشی‌های هوشمند رده‌پایین یا میان‌رده مثل وان‌پلاس نورد یا گلکسی A13 سامسونگ دیده می‌شود.

وقتی صحبت از گوشی‌های پرچم‌دار در ایالات متحده شود، مدیاتک مسیر سختی در آن راه طی کرده است. اگرچه Dimensity 9000 و اکنون Dimensity 9200 مقابل بهترین‌های کوالکام قرار می‌گیرند، اما هیچ برندی در بازارهای غربی از آن‌ها استفاده نمی‌کند و آمارها نیز این موضوع را به‌وضوح نشان می‌دهند.

تبدیل شدن به برند شناخته شده

ینچی لی، معاون مدیرکل واحد تراشه‌سازی مدیاتک، با نگاه به بزرگ‌ترین موانعی که مدیاتک با آن مواجه شده است، به این‌که شرکت متبوعش واقعاً چقدر در این بازار جدید است اشاره کرد زیرا Dimensity 9000 اولین پردازنده‌ی آن در بخش گوشی‌های پریمیوم بود. درحال‌حاضر این برند همچنان درتلاش است تا خود را به‌عنوان یک گزینه‌ی واقعی برای سازندگان گوشی‌های هوشمند پیشرفته معرفی کند. به‌نظر لی، هیچ مانع فنی وجود ندارد و فقط زمان ثابت خواهد کرد که مدیاتک یک انتخاب مناسب است.

مدیاتک به‌سرعت درحال رشد است اما این رشد از حضور در بازار گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار حاصل نمی‌شود، بلکه تا حدی از گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر و همچنین دستگاه‌های هوشمند خانگی و زیرساخت‌های شبکه‌ای که ما می‌خریم به‌دست آمده است. مدیاتک واقعاً قصد دارد به یک نام شناخته‌شده تبدیل شود. این شرکت اطمینان دارد اکثر افراد در خانه‌ی خود حداقل یک دستگاه دارند که از تراشه‌های این شرکت استفاده کند، اما نام آن را نمی‌دانند. تبدیل شدن به یکی از شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی گوشی‌های رده‌بالا، گامی مؤثر در راستای رسیدن به این هدف است.

تنسور ساخت مدیاتک؛ یک تطابق کامل؟

تنسور تراشه‌ای است که گوگل می‌خواهد همه این‌طور فکر کنند که آن را به‌تنهایی می‌سازد اما بخش بزرگی از زیربنای آن از خط تولید اگزینوس سامسونگ است. این بدان معنا نیست که گوگل فقط یک طرح اگزینوس را تغییرنام می‌دهد و درواقع تنسور از طراحی و عناصر سفارشی بهره می‌برد که آن را منحصر‌به‌فرد می‌کند اما درنهایت همه‌ی این موارد به پایه‌واساس ساخت سامسونگ ارتباط دارد.

بااین‌حال، منطقی است که گوگل می‌تواند بسیاری از این‌کارها را به شرکت دیگری واگذار کند و به‌نظر می‌رسد مدیاتک یک گزینه‌ی کاملاً منطقی است، به‌خصوص با Dimensity 9200 که قدرت بسیار زیادی از خود نشان داده است و به‌راحتی با پردازنده‌های پرچم‌دار کوالکام رقابت می‌کند.

آیا مدیاتک برای همکاری با گوگل درساخت تنسور آماده است؟

پاسخ لی برای سؤال فوق، مثبت است. مدیاتک هیچ درخواستی برای همکاری با برندهای شناخته‌شده‌ی اندروید دریافت نکرده است، اما آمادگی دارد تا روی تراشه‌ای مطابق با تسنور با هر برندی که به همکاری علاقه‌ دارد، کار کند. این شرکت روز گذشته نیز اعلام کرد که سیستم-روی-چیپ پلی‌استیشن VR 2 را تأمین کرده است؛ درواقع سونی براساس طرح‌های مدیاتک، یک تراشه‌ی سفارشی برای نسل دوم هدست واقعیت مجازی خود توسعه داده است.

درمورد تنسور نیز به‌نظر می‌رسد مدیاتک آمادگی دارد با حذف سامسونگ، به شریک تجاری گوگل تبدیل شود. لی می‌گوید اگر گوگل به‌دنبال چنین کاری باشد، مدیاتک تمایل دارد درمورد ساخت تنسور با این شرکت همکاری کند. ظرفیت‌های این تراشه‌ساز برای کار روی چنین پروژه‌ای، تأثیرات زیادی روی هردوطرف خواهد داشت. اگر به‌عنوان مثال به تنسور نگاه کنیم، گوشی‌های گوگل مطمئناً می‌توانند از افزایش قدرت محض مدیاتک نسبت به جدیدترین گوشی‌های سامسونگ بهره ببرند. علاوه‌براین، استفاده مدیاتک از خدمات TSMC مطمئناً تأثیر زیادی روی بهره‌وری انرژی تنسور خواهد داشت و این دقیقاً یکی از مشکلات مهمی محسوب می‌شود که گوگل در دو نسل تراشه‌ی سفارشی خود با آن دست‌وپنجه نرم کرده است. برای درک این تأثیر می‌توان به کوالکام و مهاجرت آن از فرایند ساخت سامسونگ به TSMC اشاره کرد.

درواقع گوگل صرفاً به‌دلیل افزایش قدرت تراشه‌های خود از سامسونگ به مدیاتک روی نخواهد آورد. غول جستجوی اینترنت اخیراً اعلام کرده است با توجه به این‌که تنسور در معیارهای عملکرد، پیشتاز بازار نیست، تمرکز این شرکت روی یک‌پارچگی است که به روش‌های دیگر به نفع مشتریان نهایی خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات