اپل احتمالا پس از سال ۲۰۲۵ برخی مدل‌های مک‌ بوک را به نمایشگر OLED مجهز می‌کند

چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
گفته می‌شود اپل در حال مذاکره با سامسونگ و ال‌جی بر سر استفاده از نمایشگرهای OLED با ساختار دوپشته‌ای به‌منظور استفاده در آیپد و مک‌های آینده است؛ اما احتمالا نباید در آینده‌ای نزدیک منتظر این تغییر باشیم.
تبلیغات

شایعات اخیر نشان می‌دهد که اپل برای استفاده از نمایشگرهای OLED در محصولاتی همچون آیپد پرو و مک‌‌بوک‌های آینده بسیار مصمم است. در ماه گذشته، شنیده‌ها حاکی از آن بودند که ال‌جی‌دیسپلی ساخت آزمایشی پنل OLED را برای مدل ۱۲٫۹ اینچی آیپد پرو آغاز کرده که د‌رمقایسه‌با پنل‌های کنونی ظاهرا از روشنایی و کنتراست و دوام بیشتری برخوردار است.

اکنون در گزارشی جدید، ادعا می‌شود که اپل همچنان در حال مذاکره با ال‌جی و سامسونگ برای خرید پنل‌های ارگانیک ال‌ای‌دی در سایز بزرگ‌تر از گوشی‌های هوشمند است؛ اما احتمالا تا سال ۲۰۲۵ نباید شاهد استفاده از پنل‌های مذکور در کامپیوترهای مک باشیم.

این گزارش نشان می‌دهد که پنل‌های سفارشی اپل ساختاری دوپشته‌ای دارند که از دو لایه‌ی قرمز و سبز و آبی تشکیل می‌شود و به مدل‌های آیپد و مک‌بوک آینده این امکان را می‌دهد که نمایشگرهای بسیار روشن‌تری با درخشندگی تا دو برابر بیشتر داشته باشند. جالب است بدانید که تمامی دستگاه‌های OLED فعلی اپل مانند آیفون ساختار تک‌پشته‌ای دارند.

با‌‌‌توجه‌‌‌به اینکه فناوری OLED گران‌تر از LCDهای مرسوم است، احتمالا نمایشگرها به‌طور خاص در مدل‌های آیپد پرو و ​​مک‌بوک پرو آینده پیکربندی خواهند شد. این گزارش ادعا می‌کند که آیپدهای مجهز به این نمایشگر در اندازه‌های ۱۱ اینچی و ۱۲/۹ اینچی عرضه خواهند شد که درواقع مشابه اندازه‌های مدل‌های آیپد پرو فعلی هستند.

مک‌بوک پرو در پس‌زمینه آبی و نوشته OLED

افزون‌براین، نمایشگر یادشده احتمالا از ترانزیستورهای فیلم‌نازک با فناوری اکسیدپلی‌کریستالی دماپایین موسوم به LTPO بهره خواهند گرفت که می‌تواند طیف وسیع‌تری از نرخ نوسازی محتوا را بین ۱۰ و ۱۲۰ هرتز تنظیم کند. البته باید به این نکته کرد که مدل‌های آیپد پرو از سال ۲۰۱۷ به قابلیت پروموشن برای ارائه‌ی نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز مجهز شده‌اند؛ اما دامنه‌ی نوسازی آن‌ها بین ۲۴ تا ۱۲۰ هرتز است.

بااین‌حال، همچنان مشخص نیست که اپل چه موقع از این پنل‌ها در محصولات ذکرشده استفاده خواهد کرد. برخی گزارش‌ها و شایعات قبلی ادعا می‌کردند که اولین آیپد با نمایشگر OLED در سال ۲۰۲۲ عرضه می‌شود. گزارش امروز ادعا می‌کند که کوپرتینویی‌ها بازه‌ی استفاده از پنل‌های مذکور را به اواخر سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ به‌تأخیر انداخته‌اند و ظاهرا اولین مک‌بوک با نمایشگر OLED نیز ممکن است در سال ۲۰۲۵ یا حتی با تأخیر بیشتری عرضه شود.

درحال‌حاضر، اپل از نمایشگرهای LCD با نور پس‌زمینه مینی ال‌ای‌دی در آیپد پرو و مک‌‌‌بوک پرو بهره می‌گیرد. فناوری Mini-LED روشنایی بیشتری برای محتوای HDR، نسبت کنتراست بهبودیافته، عمق رنگ مشکی و تراز سفیدی درخورتوجهی ارائه می‌دهد و از همه مهم‌تر قیمت به‌مراتب ارزان‌تری از پنل‌های OLED دارد. اعتقاد بر این است که هزینه‌ی پنل دوپشته‌ای بیشتر از پنل‌های مرسوم باشد. به‌علاوه پنل OLED دوپشته به یک ترانزیستور فیلم‌نازک نیاز دارد که از حرکت سریع الکترون پشتیبانی کند و این‌ها همگی قیمت تمام‌شده را افزایش می‌دهند.

طبق مستندات گزارش، اپل هنوز در حال تصمیم‌گیری برای انتخاب نمایشگر ارگانیک ال‌ای‌دی مناسب برای مک‌بوک پرو است و احتمالا برای کاهش هزینه‌ها، از پنل‌های TFT اکسید معمولی در اولین آیپدهای OLED خود استفاده خواهد کرد. بااین‌حال، برای اینکه پنل به‌اندازه‌ی کافی رزولوشن بالایی داشته باشد، به مدارهایی موسوم به مدارهای حفاظتی نیاز خواهد داشت که دوباره هزینه را افزایش می‌دهد.

امروز گزارش جداگانه‌ای نیز از Nikkei Asia منتشر شد که در آن ادعا می‌شد اپل به‌طور مستقل در حال تحقیق‌وتوسعه‌ی فناوری نمایشگر میکرو LED است. در درازمدت، صاحبان صنعت انتظار دارند اپل در محصولات بالارده از میکرو ال‌ای‌دی‌های کوچک‌تری که گاهی کمتر از ۱۰۰ میکرون هستند، برای غوطه‌ورکردن کاربران در محتوای بصری استفاده کند که درواقع آن‌ها را می‌توان نسل بعدی نمایشگرهای OLED توصیف کرد.

اپل مدت‌ها است که در محصولاتش از نمایشگرهای شخص ثالث، مانند الجی و سامسونگ و ژاپن دیسپلی بهره می‌برد. دراین‌میان، بارها گزارش‌هایی مبنی‌بر علاقه‌ی اپل برای ساخت نمایشگرهای اختصاصی و بسیار پیشرفته‌ی میکرو LED منتشر شده است که نشان می‌دهد کوپرتینویی‌ها برای مستقل‌شدن در این بخش بسیار مصمم هستند.

همچنین، گفته می‌شود TSMC، تأمین‌کننده‌ی پردازنده‌های اپل، در حال توسعه‌ی فناوری نمایشگر میکرو OLED پیشرفته برای استفاده در هدست واقعیت افزوده‌ی اپل گلس است.

گزارش‌های قبلی نشان می‌دادند که فرایند تحقیق‌وتوسعه‌ی نمایشگر میکرو ال‌ای‌دی در تأسیسات TSMC واقع در خاک تایوان در حال انجام و شواهد حاکی از آن است که اپل دَه‌ها مهندس از شرکت تایوانی AU Optoelectronics و کارشناسان صنعت از ژاپن و دیگر کشورها را برای کار در این پروژه استخدام کرده است.

مانند همه‌ی ابتکارات مهم اپل، این فرایند بسیار محرمانه است و اعضای تیم موافقت کردند که توافق‌نامه‌ی عدم‌افشای اطلاعات را امضا کنند. قرارداد یادشده آن‌ها را از بحث در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری یا افشای هرگونه مفاد قرارداد درباره‌ی هرگونه مراوده و همکاری منع می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات