اپل احتمالا آیپد پرو ۲۰۲۳ را به نمایشگر OLED مبتنی بر فناوری LTPO مجهز خواهد کرد

چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود اپل در حال توسعه دو مدل آیپد پرو با نمایشگر OLED مبتنی بر فناوری LTPO برای عرضه در سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ است.
تبلیغات

تاکنون گزارش‌ها و شایعات متعددی در رابطه با مجهز شدن آیپدهای بالارده به نمایشگر ارگانیک ال‌ای‌دی (OLED) منتشر شده است و گمان می‌رود اپل برای انجام این کار بسیار مصمم باشد. گزارشی از The Elec بار دیگر این موضوع را در کانون توجهات قرار داده است و در آن ادعا می‌شود که غول دنیای فناوری در صدد است تا آیپدهای پرو آینده را به نمایشگر OLED مجهز کند که ظاهرا همانند خانواده آیفون ۱۳ ترانزیستورهای فیلم نازک آن‌ مبتنی بر اکسید پلی‌کریستال دماپایین (LTPO) خواهد بود.

آیپدهای پرو از سال ۲۰۱۷ به قابلیت پروموشن و نرخ نوسازی تطبیقی ۲۴ تا ۱۲۰ هرتز مجهز شده‌اند؛ اما فناوری‌ LTPO می‌تواند طیف گسترده‌تری از نرخ نوسازی را برای آن‌ها فراهم کند و در عین حال مصرف انرژی را به طرز چشمگیری کاهش بدهد.

در حال حاضر اپل از نمایشگر LCD با نور پس‌زمینه ال‌ای‌دی برای تمامی مدل‌های آیپد به‌ جز آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی استفاده می‌کند. گفته می‌شود تولید و تأمین نمایشگر مجهز به نور پس‌زمینه mini-LED با مشکلات لجستیکی خاصی مواجه شده و این یکی از دلایلی است که اپل را به استفاده از آن تنها در مدل ۱۲٫۹ اینچی سوق داده. از سوی دیگر نمایشگرهای مینی LED بیشتر برای ابعاد بزرگ استفاده می‌شوند و در برخی شرایط با مشکلات لک نور مواجه هستند؛ بنابراین دور از انتظار نخواهد بود که اپل به‌زودی نمایشگر OLED را به تبلت‌های بالارده خود بیاورد.

طبق برخی گزارش‌های قبلی، آیپد ایر ۵ نخستین تبلت اپل خواهد بود که در سال ۲۰۲۲ به نمایشگر OLED مجهز خواهد شد؛ اما مینگ‌چی کو اخیرا اعلام کرده که اپل از ارائه نمایشگر OLED در آیپدهای ۲۰۲۲ صرف‌ نظر کرده است. تحلیلگر یادشده معتقد است که کوپرتینویی‌ها آیپدهای ۲۰۲۲ را به پنل‌ TFT-LCD مجهز خواهند کرد که ظاهراً هدف اپل از این کار، برخی دلایل بازاریابی و فنی است.

از نظر بازاریابی، گمان می‌رود نسل بعدی آیپد پرو ۱۱ اینچی همانند برادر بزرگ‌ترش از نمایشگر LCD مبتنی بر نور پس‌زمینه مینی ال‌ای‌دی بهره خواهد گرفت؛ بنابراین استدلال می‌شود که استفاده از نمایشگر OLED با تکنولوژی جدیدتر در آیپد ایر می‌تواند به بازاریابی مدل‌های پرو ضربه بزند. دلیل فنی این مسئله ظاهراً مربوط به تولید و مشکلات لجستیکی است؛ زیرا عملکرد و مقدار تولید نمی‌تواند الزامات اپل را برآورده کند و از قرار معلوم اپل به همین دلیل قصد دارد حداقل تا سال ۲۰۲۳ این تغییر را به تأخیر بیندازد تا شاید با بهبود وضعیت لجستیکی بتواند آیپدهای پرو را نیز به نمایشگر یادشده مجهز کند.

راس یانگ، تحلیلگر صنعت نمایشگر نیز ادعا کرده است که اولین آیپد با نمایشگر OLED در سال ۲۰۲۳ عرضه خواهد شد. یانگ ثابت کرده است که منبع موثقی برای شایعات مربوط صنعت نمایشگر است. وی پیش‌تر به‌درستی گزارش داده بود که آیپد مینی ۶ به نمایشگر مینی ال‌ای‌دی مجهز نخواهد شد.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با آیپد به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات