تولید انبوه نسل بعدی مک بوک ایر احتمالا تابستان سال آینده آغاز خواهد شد

دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
به‌گفته مینگ‌چی کو، اپل می‌خواهد اواسط سال آینده میلادی نسل بعدی مک بوک ایر را با پردازنده بهبودیافته و طراحی جدید به تولید انبوه برساند.
تبلیغات

سال گذشته، اپل با معرفی سه کامپیوتر مک، یعنی مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی و مک مینی رسما گذار به تراشه‌های سفارشی مبتنی‌بر معماری آرم را آغاز کرد و تاکنون، بیش از نیمی از مک‌هایش را به تراشه M1 مجهز کرده است. پیش‌بینی می‌شود غول دنیای فناوری به‌عنوان بخشی از ضرب‌الاجل دوساله‌اش برای مهاجرت کامل از تراشه‌های اینتل، این روند را در سال آینده تسریع کند و احتمالا نسل بعدی مک‌بوک ایر نخستین محصول اپل مجهز به تراشه M2 خواهد بود که اواسط سال آینده میلادی به تولید انبوه می‌رسد.

با استناد به گفته‌های مینگ‌چی کو، تحلیلگر نام‌آشنای محصولات اپل، انتظار می‌رود کوپرتینویی‌ها برای غوطه‌ورکردن کاربران در محتوای بصری مک‌بوک ایر جدید را به نمایشگر LCD مبتنی‌بر نور پس‌زمینه مینی ال‌ای‌دی مجهز کنند که می‌تواند روشنایی بیشتر، کنتراست بهبودیافته، دقت و عمق رنگ مشکی بیشتری را به‌ارمغان بیاورد. کو مدعی است مک‌بوک ایر ۲۰۲۲ با طراحی جدیدی تولید خواهد شد که تقریبا آن را هم‌سو با مدل‌های پرو قرار می‌دهد. همچنین، این احتمال وجود دارد که اپل مانند آی‌مک ۲۴ اینچی، گزینه‌های رنگی متنوعی برای این اولترابوک ارائه دهد.

درباره تراشه جدید گفته می‌شود اپل قصد دارد از گره چهارنانومتری TSMC برای تولید M2 استفاده کند. تراشه جدید مانند نسل گذشته‌ ممکن است هشت هسته پردازشی (CPU)، شامل چهار هسته قدرتمند و چهار هسته کم‌مصرف باشد، با این‌ تفاوت که هسته‌های یادشده از طراحی جدیدی برخوردار‌‌ند و قدرت به‌مراتب بیشتر به‌ارمغان می‌آورند. افزون‌براین، احتمالا پیکربندی جدید گرافیک تا ۱۰ هسته را شاهد خواهیم بود. این در حالی است که تراشه M1 شامل دو گزینه گرافیکی ۷ و ۸ هسته‌ای است.

به‌طورکلی، مشخص نیست مک‌بوک ایر بعدی در کجای ترکیب اپل برای دسته‌بندی کامپیوترهای مک قرار می‌گیرد. گزارش‌های پیشین حاکی از آن بودند که نسل بعدی مک‌بوک ایر به‌عنوان گزینه پیشرفته‌تر از مدل فعلی شناخته خواهد شد. مینگ‌چی کو خاطرنشان می‌کند که اگر تولید مک‌بوک ایر کنونی متوقف شود، مدل بعدی می‌تواند همان برچسب قیمتی ۹۹۹ دلاری را حفظ کند؛ درغیراین‌صورت، احتمالا اپل قیمت مدل ۲۰۲۰ را کاهش خواهد داد.

در این گزارش، آمده است که اپل سفارش مک‌بوک مبتنی‌بر اپل سیلیکون را در نیمه نخست سال آینده به‌دلیل کمبود قطعات و تغییر تقاضای بازار و تسهیلات انتقال محصول تا ۱۵ درصد کاهش خواهد داد. تحلیگر یادشده می‌گوید مهم‌ترین مؤلفه دردسترسی به ICهای سیلیکونی مدیریت قدرت است که برای مثال تحویل تولیدات شرکت تگزاس اینسترومنتس تا ۵۲ هفته به‌طول می‌انجامد!

پیش از مک‌بوک ایر ۲۰۲۲، اپل احتمالا مک‌بوک پرو جدید را با مشخصات سخت‌افزاری بهبودیافته و شاسی کاملا بازطراحی‌شده رونمایی و عرضه خواهد کرد. براساس شواهد، اپل تراشه قدرتمند دیگری موسوم به M1X در دست تولید دارد. تراشه مذکور احتمالاً قلب تپنده نسل بعدی مک‌بوک پرو را تشکیل خواهد داد و به‌نوعی نسخه تقویت‌شده تراشه M1 خواهد بود.

گمان می‌رود این تراشه با‌‌توجه‌‌به هسته‌های پردازشی و گرافیکی بیشتر، از تراشه M2 قدرتمندتر باشد. البته M2 احتمالاً تکنولوژی ساخت و هسته‌های جدیدتری خواهد داشت و قدرت پردازشی نسل بعدی محصولات پایه اپل نظیر مک‌بوک ایر و آیپد پرو را تأمین خواهد کرد.

برای مطالعه تمام مقالات مرتبط با کامپیوترهای مک به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات