مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی آینده احتمالا هیچ تفاوتی از لحاظ عملکرد نخواهند داشت

چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
مطالعه 4 دقیقه
گفته می‌شود مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی بعدی به تراشه M1X با مشخصات یکسان مجهز خواهند شد و احتمالا مهم‌ترین تفاوت آن‌ها به ابعاد نمایشگر مربوط می‌شود.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد که اپل در حال برنامه‌ریزی برای رونمایی از نسل بعدی مک‌بوک پرو در ماه‌های آتی است. ظاهراً نوت‌بوک‌های حرفه‌ای کوپرتینویی‌ها دو ابعاد ۱۴ و ۱۶ اینچی خواهند داشت و به مشخصات درخورتوجهی مجهز خواهند شد. بااین‌حال، تاکنون تفاوت‌های سخت‌افزار این دو در هاله‌ای از ابهام بوده است. اکنون، افشاگری در توییتر ادعا می‌کند که درواقع این دو مدل هیچ تفاوتی از لحاظ نوع تراشه و عملکرد ندارند و احتملا عمده‌ترین تفاوت آن‌ها فقط در ابعاد نمایشگرشان خلاصه خواهد شد.

افشاگر یادشده با نام کاربری Dylandkt، مدعی است که این دو مک‌بوک پرو از تراشه یکسان M1X بهره خواهند گرفت. وی می‌گوید که بر خلاف سالیان گذشته شاهد تراشه‌های گرافیکی گسسته نخواهیم بود و احتمالا اپل به تراشه گرافیکی مجتمع در SOC بسنده خواهد کرد. اپل سال گذشته پردازنده M1 را به‌عنوان نخستین پردازنده اختصاصی مبتنی بر آرم طراحی‌شده برای کامپیوترهای مک رونمایی کرد. این تراشه در حقیقت برای کامپیوتر‌های قابل حمل اپل طراحی شده و به موجب آن، بسیاری از اجزای پردازشی به‌صورت SOC (سیستم-روی-چیپ) درآمده‌اند.

در حال حاضر، به‌عنوان بخشی از SoC، اپل تراشه M1 را در دو پیکربندی ۷ و ۸ هسته‌ای ارائه می‌دهد. نسخه هشت هسته‌ای آن ادعا می‌شود که سریع‌ترین گرافیک یکپارچه جهان است و می‌تواند تقریبا ۲۵ هزار تِرِد را اداره کند و با قدرت ۲٫۶ ترافلاپس، به ۱۲۸ واحد اجرایی دست یابد؛ بنابراین نباید اینگونه برداشت شود که مجتمع بودن گرافیک به معنای ضعیف بودن آن است. اپل احتمالا تراشه جدیدش را در پیکربندی پایه با ۱۶ هسته گرافیکی مجهز خواهد کرد که در حقیقت، دوبرابر بیشتر از تراشه M1 است. همچنین گزارش‌های پیشین از آن حکایت داشتند که احتمالا اپل یک پیکربندی ۳۲ هسته‌ای نیز برای بخش گرافیکی در نظر گرفته که می‌تواند قدرت چشمگیری را به ارمغان بیاورد.

به‌طور کلی، باتوجه به عدم استفاده از تراشه‌های گرافیکی مجزا در سایر کامپیوترهای مک همچون آی‌مک ۲۴ اینچی و پشتیبانی نکردن از eGPU (گرافیک‌های اکسترنال)، اینگونه برداشت می‌شود که اپل فعلا علاقه‌ای به استفاده از این نوع تراشه‌های گرافیکی در کامپیوترهایش ندارد؛ البته باید به این نکته اشاره کرد که سال گذشته گزارشی از بلومبرگ ادعا می‌کرد که اپل در حال توسعه تراشه‌های گرافیکی گسسته برای استفاده در کامپیوترهای بالارده مک است؛ ازاین‌رو، می‌توان انتظار داشت که شاید نسل بعدی آی‌مک پرو یا حتی مک پرو در بطن خود پذیرای گسسته باشند.

تماشا تریلر Godzilla vs Kong روی لپ تاپ مک بوک پرو M1

بر اساس شایعات قبلی، پردازنده M1X، از ۱۲ هسته‌ی پردازشی، شامل چهار هسته‌ی کم‌مصرف برای انجام وظایف و پردازش‌های روزمره و هشت هسته‌ی قدرتمند با عملکرد بالا برای پردازش‌های سنگین تشکیل شده است و یک موتور عصبی پیشرفته‌تر نیز آن‌ها را همراهی خواهد کرد. افزون بر این، تراشه جدید اپل احتمالاً از حداکثر ۶۴ گیگابایت رم تا ۸ ترابایت حافظه ذخیره‌سازی از نوع SSD پشتیبانی خواهد کرد.

همان‌طور که گفته شد، احتمالاً تنها تفاوت واقعی بین مدل‌های مک‌بوک پرو، اندازه فیزیکی آن‌ها خواهد بود و از قرار معلوم، مدل ۱۴ اینچی جدید می‌تواند قیمت به مراتب بیشتر در مقایسه با مدل ۱۳٫۳ اینچی سال گذشته داشته باشد. اعتقاد بر این است که هر دو مدل جدید از نمایشگرهای پیشرفته‌تر مبتنی بر نور پس‌زمینه مینی ال‌ای‌دی بهره خواهند گرفت و شاید این همان دلیل افزایش قیمت مدل ۱۴ اینچی باشد.

مک‌‌بوک‌های مذکور می‌توانند‌ در پاییز سال جاری میلادی رونمایی شوند و با وجود برخی مشکلات لجستیکی، پیش‌بینی می‌شود که هر دو مدل تا پایان سال ۲۰۲۱ برای خرید در دسترس باشند. طبق گفته‌های پیشین Dylandkt، مک‌بوک پرو بعدی از یک وب‌کم ۱۰۸۰ پیکسل بهره خواهد گرفت و ظاهرا اهالی کوپرتینو قصد دارند به‌زودی تمام کامپیوترهای مک (به‌ جز مک مینی و مک پرو) را به وب‌کم یادشده ارتقا بدهند. این در حالی است که مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی کنونی از یک وب‌کم با رزولوشن ۷۲۰ پیکسل استفاده می‌کنند؛ البته باید توجه داشت که این دو محصول به دلیل ISP (پردازنده سیگنال تصویر) اختصاصی و موتور عصبی جدید اپل که بخشی از SOC محسوب می‌شود، کیفیت بهتری در مقایسه با وب‌کم مشابه در مدل‌های اینتلی ارائه می‌دهند.

افشاگر یادشده سوابق نسبتاً خوبی در ارائه جزئیات محصولات آینده اپل دارد. برای مثال، وی پنج ماه مانده به رونمایی از آیپد پرو ۲۰۲۱، ادعا کرد این محصول به پردازنده M1 مجهز خواهد شد و اخیرا نیز گزارش داده است که مک‌بوک ایر ۲۰۲۲ نخستین محصولی خواهد بود که در بطن آن نسل بعدی تراشه‌های اپل با نام احتمالی M2 قرار خواهد گرفت. البته همیشه این احتمال وجود دارد که اپل محصول نهایی را متفاوت با شایعات ارائه بدهد؛ بنابراین، پیشنهاد می‌شود این خبر را تا انتشار اخبار رسمی و موثق‌تر به‌عنوان شایعه در نظر بگیرید.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با کامپیوترهای مک به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات