اپل آی مک جدید را با طراحی مدرن، رنگ‌‌های متنوع و تراشه M1 رونمایی کرد‌

سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
مطالعه 4 دقیقه
آی‌مک‌های جدید اپل با طراحی متفاوت، رنگ‌بندی متنوع و پردازنده‌ی M1 رونمایی شدند.
تبلیغات

سرانجام اپل پس از یک دهه تکرار طراحی قدیمی، دقایقی قبل در کنفرانس رونمایی از محصولات جدید خود از کامپیوترهای رومیزی iMac با طراحی متفاوت رونمایی کرد. این کامپیوترها برخلاف گذشته در چندین رنگ اشباع‌شده عرضه می‌شوند و  این بار به‌جای پردازنده‌های اینتل به تراشه‌ی اپل‌ سیلیکون مجهز شده‌اند.

طراحی آی‌مک جدید اکنون شباهت زیادی با آیپد پرو دارد؛ کامپیوتر رومیزی جدید اپل، به‌جای انحنا در لبه‌ها از طراحی مسطح بهره می‌برد. قطر نمایشگر آی‌مک جدید از ۲۱ به ۲۴ (یا به‌طور دقیق‌تر، ۲۳٫۵ اینچ) افزایش یافته و حاشیه‌های دورتادور آن نیز بسیار باریک‌تر شده‌ است؛ البته حاشیه‌ی بسیار قطور پایینی نمایشگر در نسل جدید وجود دارد و در زیرِ خود از مدار منطقی آی‌مک میزبانی می‌کند.

 کامپیوتر iMac  M1 رنگ سبز

آی‌مک ۲۴ اینچی اولین مدل از کامپیوترهای آل این وان اپل با پردازنده‌ی اپل سیلیکون است، تراشه‌ای که توسط خود اپل طراحی شده و به یکی از وجه‌تمایزهای اصلی کامپیوترهای اپل با رقبا بدل شده است. اپل اولین‌بار از تراشه‌ی M1 در لپ‌تاپ‌های مک بوک ایر، مک ‌بوک پرو و کامپیوتر کوچک Mac Mini استفاده کرد و حالا آی‌مک و آیپد پرو نیز از آن قدرت می‌گیرند.

اپل سیلیکون برخلاف تراشه‌های رایج بازار کامپیوتر از معماری مبتنی بر ARM بهره می‌برد. بهای این تغییر بزرگ آن است که باید سیستم‌عامل macOS و نرم‌افزارهای مبتنی بر آن نیز با معماری آرم سازگار شوند. مهم‌ترین مزیت تراشه‌ی M1 درمقایسه‌با رقبا مصرف پایین‌تر و متقابلا طول عمر باتری بالاتر در دستگاه‌های قابل‌حمل است.

مشخصات

iMac 24 2021

iMac 21.5 Early 2019

ابعاد نمایشگر

۲۴ اینج

۲۱٫۵ اینچ

رزولوشن

۴۴۸۰ در ۲۵۲۰

۴۰۹۶ در ۲۳۰۴

پردازنده

پردازنده‌ی اختصاصی اپل M1 با ۸ هسته‌ی پردازشی

پردازنده ۴ هسته‌ای اینتل Core i3 8100

پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای اینتل Core i5 8500

پردازنده گرافیکی

پردازنده‌ی گرافیکی ۷ هسته‌ای یکپارچه در M1 (نسخه‌ی پایه)

پردازنده‌ی گرافیکی ۸ هسته‌ای یکپارچه در M1

AMD Radeon Pro 555x

AMD Radeon Pro 560x

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

۲۵۶ گیگابایت در نسخه‌ی پایه

حداکثر حافظه‌ی قابل سفارش نامعلوم است

۲۵۶ گیگابایت در نسخه‌ی پایه

قابل سفارش با حافظه‌ی یک ترابایتی فیوژن

حافظه‌ی رم

۸ گیگابایت در نسخه‌ی پایه

حداکثر حافظه‌ی قابل سفارش نامعلوم است

۸ گیگابایت در نسخه‌ی پایه

قابل سفارش تا ۶۴ گیگابایت

اتصالات

دو پورت USB 4 / تاندربولت (USB-C)

دو پورت USB 3 (USB-C، در نسخه‌ی پایه وجود ندارد)

درگاه اترنت گیگابیتی (در نسخه‌ی پایه وجود ندارد)

جک هدفون

۴ پورت USB 3.0

شکاف کارت حافظه‌ی SD

جک هدفون

دو پورت تاندربولت (USB-C)

قیمت

۱۲۹۹ دلار نسخه‌ی پایه

۱۲۹۹ دلار

آی‌مک‌های جدید به لطف استفاده از تراشه‌ی ۸‌هسته‌ای M1 در یک ثانیه بالا می‌آیند و در دسترس کاربر قرار می‌گیرند. قدرت پردازش آی‌مک‌های جدید ۸۵ درصد و قدرت پردازش گرافیکی آن‌ها نیز ۲ برابر سریع‌تر از نسل قبلی شده است. این کامپیوتر در زمینه‌ی هوش مصنوعی ۳ برابر سریع‌تر از نسل گذشته عمل می‌کند. اپل می‌گوید آی‌مک جدید بازده بسیار خوبی نیز در نرم‌افزار تدوین ویدیوی فاینال‌کات دارد و می‌تواند بدون افت فریم، قابلیت تدوین هم‌زمان ۵ استریم 4K یا یک استریم 8K را دراختیار کاربر بگذارد.

iMac M1 -  آی مک ام وان آبی و صورتی در محیط کار

iMac جدید از نمایشگر ۲۴ اینچی (ابعاد دقیق ۲۳٫۵ اینچ) با وضوح 4.5K بهره می‌برد؛ اپل می‌‌گوید نمایشگر جدید بیش‌از یک میلیارد رنگ را به‌‌تصویر می‌کشد و روشنایی آن به ۵۰۰ نیت می‌رسد. آی‌مک ۲۴ اینچی تمام فضای رنگی گسترده‌ی P3 را پوشش می‌دهد و از فناوری True Tone برای تنظیم خودکار دمای رنگ‌ها بسته به شرایط محیطی پشتیبانی می‌کند.

آی‌مک‌های جدید اسپیکرهای قدرتمند، میکروفن بسیار خوب و به گفته‌ی اپل دوربین عالی دارند. کامپیوتر رومیزی اپل از دو جفت ووفر با قابلیت خنثی‌سازی نیروی حاصل از جابه‌جایی مخروطی اسپیکر برای جلوگیری از لرزش بدنه‌ی دستگاه بهره می‌برد، این ووفرها صدای فرکانس‌پایین غنی‌تری تولید می‌کنند، هرکدام از ووفرها را نیز یک توئیتر همراهی می‌کند تا در نهایت صدایی رسا با فرکانس‌های میانی و بالایی شفاف تولید شود.

کوپرتینونشین‌ها به یکی از درخواست‌های مهم کاربران مبنی بر ارتقاء دوربین آی‌مک‌ها واکنش مثبت نشان داده و در آی‌مک جدید علاوه بر دوربین، میکروفن‌ها را نیز ارتقاء داده‌اند تا کاربران بتواند در این کامپیوتر از تماس ویدیویی با کیفیت مطلوب بهره ببرند. رزولوشن دوربین به 1080p ارتقاء یافته و حسگر دوربین نیز بزرگ‌تر شده است، از سوی دیگر به‌لطف ISP و موتور پردازش عصبی M1، تصاویر گستره‌ی دینامیکی وسیع‌تر، نویز کمتر و تراز سفیدی بهتری خواهند داشت.

تمام رنگ های آی مک

آی‌مک جدید به لطف استفاده از تراشه‌ی M1، تنها ۱۱٫۵ میلی‌متر ضخامت دارد و بسیار بی‌صدا و خنک کار می‌کند؛ البته اپل دو فن بسیار کوچک را نیز در این کامیپوتر تعبیه کرده‌اند تا انتقال گرما در کارهای سنگین به خوبی انجام شود. آی‌مک جدید به‌لطف تغییرات ایجادشده در سخت‌افزار و سیستم خنک‌کننده، اکنون بالغ‌بر ۵۰ درصد کوچک‌تر از نسل گذشته است.

کابل پاور آی‌مک جدید اپل به‌صورت مغناطیسی و شبیه به کابل‌های قدیمی مگ‌سیف است که به پشت دستگاه متصل می‌شود. درگاه اترنت گیگابیتی نیز به آداپتور برق ورودی متصل شده و کابل مگنتی در واقع نقش اتصال برق و شبکه را ایفا می‌کند. این ویژگی تنها در دو مدل غیرسفارشی بالاتر در دسترس خواهد بود و مدل پایه چنین قابلیتی ندارد.

مدل پایه‌ی آی‌مک جدید از ۲ درگاه USB 4 با پشتیبانی از تاندربولت ۳ بهره می‌برد؛ اما در دو مدل غیرسفارشی بالاتر، ۲ پورت USB 3 نیز به مجموعه‌ی پورت‌ها افزوده می‌شود. 

مدل پایه‌ی آی‌مک‌های جدید دارای ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD است. تراشه‌ی M1 در این مدل از ۷ هسته‌ی گرافیکی قدرت می‌گیرد. توجه داشته باشید که تمام مدل‌های غیرسفارشی آی‌مک جدید از ۸ گیگابایت رم بهره می‌برند؛ اما حافظه‌ی ذخیره‌سازی در گران‌قیمت‌ترین مدل غیرسفارشی به ۵۱۲ گیگابایت می‌رسد.

لولای آی‌مک ام وان اپل - hinge imac m1

اپل در کنار آی‌مک جدید یک کی‌برد و ماوس و ترک‌‌پد جدید نیز رونمایی کرد که از نظر رنگ‌بندی با کامپیوترها هم‌خوانی دارند. صفحه‌کلید جدید اپل از حسگر اثرانگشت تاچ‌آی‌دی بهره می‌برد تا از آن برای لاگین کردن به‌جای ورود رمز عبور استفاده کرد؛ البته در مدل پایه، حسگر اثرانگشت در دسترس نیست. 

قیمت مدل پایه‌ی آی‌مک‌های جدید ۱۲۹۹ دلار است؛ اما دو مدل غیرسفارشی دیگر نیز با برچسب‌های قیمتی ۱۴۹۹ و ۱۶۹۹ دلار وجود دارند. این کامپیوترها از ۳۰ آوریل در دسترس خواهند بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات