شایعه: مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ به حداکثر ۳۲ گیگابایت حافظه رم و کارت‌خوان SD پر سرعت مجهز خواهد شد

سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود نسل بعدی مک‌بوک پرو احتمالا از حداکثر ۳۲ گیگابایت حافظه رم و درگاه SD از نوع UHS-II پشتیبانی خواهد کرد.
تبلیغات

سال گذشته، اپل پس‌ از هیاهو بسیار در زمینه گذار بزرگش از پردازنده‌های اینتل به تراشه سفارشی مبتنی‌بر معماری آرم، مک پرو ۱۳ اینچی را با پردازنده M1 به‌روز کرد؛ اما می‌توان گفت این نوت‌بوک به‌‌جز استفاده از پردازنده جدید، با تغییر دیگری مواجه نشده است و از همان زبان‌ طراحی همیشگی بهره می‌برد که از سال ۲۰۱۶ استفاده شده است. افزون‌براین، اپل آخرین‌بار مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی را اواخر سال ۲۰۱۹ روانه بازار کرد و به‌نظر می‌رسد ابتدای ۲۰۲۱ زمان مناسبی برای به‌روزکردن آن با طراحی جدید و پردازنده اپل سیلیکون باشد.

نخستین نسل از پردازنده اپل سیلیکون بهینه‌شده برای کامپیوترهای مک با وجود عملکرد تحسین‌برانگیز ضعف‌ها و محدودیت‌هایی نیز دارد. برای مثال، این تراشه از درگاه‌های ورودی و خروجی محدودی پشتیبانی می‌کند و کامپیوترهای مجهز به تراش M1 با پیکربندی حداکثر ۱۶ گیگابایت حافظه رم ارائه می‌شوند. بااین‌حال، گفته می‌شود تراشه میان‌نسلی بعدی اپل می‌تواند این محدودیت‌ها را تا حد بسیار زیادی برطرف کند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که اپل قصد دارد نسل بعدی مک‌بوک پرو را به تراشه M1X مجهز کند. درحقیقت، این تراشه نسخه تقویت‌شده M1 است و متناسب با محاسبات پردازشی سنگین‌تر محسوب می‌شود و ظاهرا به‌کارگیری درگاه‌های بیشتر را امکان‌پذیر می‌کند و جدیدترین نوت‌بوک‌های حرفه‌ای اپل بیش از هر زمان دیگر کاربران را به خرید ترغیب می‌کنند. با گریزی به گذشته، اپل آخرین‌بار در سال ۲۰۱۶ طراحی جدید مک‌بوک پرو را ارائه داد و تمام درگاه‌ها به‌‌جز درگاه‌های USB-C و جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری را حذف کرد. مدل‌های قبل از ۲۰۱۵، درگاه‌هایی همچون کانکتور مگ‌سیف، درگاه تاندربولت، درگاه USB-A و HDMI، کارت‌خوان SD و جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری را ارائه می‌دادند و اکنون گفته می‌شود برخی از این درگاه‌ها در محصول جدید احیا خواهند شد.

انتظار می‌رود کارت‌خوان SD به‌عنوان یکی از درگاه‌هایی باشد که قرار است به نسل بعدی مک‌بوک پرو اضافه شود. کارت‌خوان SD روش آسان‌تری برای انتقال عکس‌های گرفته‌شده دوربین‌ و هلی‌شات‌ و سایر دستگاه‌های مشابه ارائه می‌دهد. طبق گفته یکی از یوتیوبرها به نام لوک میانی، درگاه SD جدید مبتنی‌بر UHS-II خواهد بود که سرعت انتقال بسیار زیادی به‌ارمغان می‌آورد. این یوتیوبر مدعی است مک‌بوک پرو جدید نخستین‌بار از حسگر اثر‌انگشت تاچ آی‌دی مجهز به نور پس‌زمینه بهره خواهد گرفت و از حداکثر ۳۲ گیگابایت رم پشتیبانی خواهد کرد. 

میانی جزئیات این شایعات را در ویدئو جدیدی به‌اشتراک گذاشته که امروز در یوتیوب منتشر شده است. بااین‌حال، مشخص نیست این اطلاعات به مک‌بوک ۱۴ یا ۱۶ اینچی مربوط است؛ زیرا طبق شایعات پیشین، مدل ۱۶ اینچی احتمالا از حداکثر ۶۴ گیگابایت حافظه رم پشتیبانی کند. میانی درباره درگاه SD می‌گوید:

افزودن کارت‌خوان SD مبتنی‌بر UHS-II به مک‌بوک پرو پیشرفتی بزرگ برای ویراستاران و عکاسان ویدئو خواهد بود. درواقع، افراد واقعا می‌خواهند کارت‌خوان SD داشته باشند. شنیدن گزارش‌های متعدد درباره بازگشت این درگاه جالب بوده؛ اما پشتیبانی از UHS-II خبر بسیار خوشایندتری است.

همان‌طورکه گفتیم، میانی در این ویدئو خاطرنشان می‌کند که حسگر تاچ آی‌دی به نور پس‌زمینه ال‌ای‌دی مجهز خواهد شد که قابلیت چندان مهمی به‌نظر نمی‌رسد؛ اما می‌تواند در محیط‌های کم‌نور برای تشخیص راحت‌تر محل قرارگیری انگشت مؤثر باشد.

درپایان، به این نکته باید اشاره کرد که میانی سوابق متناقضی در افشای قابلیت‌های محصولات آینده اپل دارد. برای مثال، وی زمان رونمایی نسل سوم ایرپاد را اشتباه و رونمایی قابلیت Lossless در اپل موزیک را درست پیش‌بینی کرده است؛ بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم تا زمان انتشار اخبار موثق‌تر از زنجیره تأمین، این خبر را به دید شایعه در نظر بگیرید.

برای مطالعه تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات