شایعه: اپل در نسل بعدی مک‌بوک پرو تاچ بار را حذف خواهد کرد

پنج‌شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
طبق گزارش‌های متعدد، اپل احتمالا در نسل بعدی مک‌بوک پرو نمایشگر تطبیقی تاچ بار را حذف و کلیدهای فیزیکی فانکشن را خواهد کرد.
تبلیغات

شایعات اخیر حاکی از آن است که اپل قصد دارد در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی نسل بعدی مک‌بوک پرو را در دو اندازه ۱۴ و ۱۶ اینچ با زبان طراحی جدید، نمایشگر مینی ال‌ای‌دی و پردازنده بهبودیافته از خانواده M1 رونمایی و با تأخیر یک‌ماهه روانه‌ی بازار کند. تاکنون انبوهی از شایعات دید مناسبی از نوت‌بوک‌های حرفه‌ای اپل در ذهن ما تداعی کرده‌اند. برای مثال، می‌دانیم احتمالا غول دنیای فناوری در طراحی مک‌بوک پرو بعدی سینی زیر شاسی را کاملا تخت خواهد کرد تا محصول نهایی منطبق با زبان طراحی محصولات اخیر این شرکت به نظر برسد.

طبق گفته‌ی برخی از تحلیلگران، اپل احتمالا نمایشگر لمسی و تطبیقی مک‌بوک پرو موسوم به تاچ بار را در نسل بعدی این نوت‌بوک‌ها حذف خواهد کرد و همچون گذشته از کلیدهای فانکشن فیزیکی در آن ناحیه بهره خواهد گرفت. گزارشی از DSCC این موضوع را تأیید کرده و مدعی است که کوپرتینویی‌ها سرانجام این ویژگی را از مک‌بوک‌ حذف خواهند کرد. شرکت تحلیلی DSCC توضیح می‌دهد که مک‌بوک‌های مجهز به نوار لمسی با در اختیار داشتن ۱۸ درصد از سهم و ۱٫۲ درصد از درآمد بازار نمایشگر OLED، سومین محصول پرفروش این حوزه محسوب می‌شوند؛ اما منابع نزدیک به زنجیره تأمین گفته‌اند اپل به‌زودی این نمایشگر را در مک‌بوک‌های پرو منسوخ خواهد کرد.

منابعی نظیر مینگ چی کو و بلومبرگ نیز این ادعا را تأیید کرده‌اند. ظاهراً نوار تاچ بار کاملاً حذف و یک ردیف از کلیدهای عملکرد فیزیکی جایگزین آن خواهد شد. این در حالی است که مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی M1 که سال گذشته در پاییز عرضه شد، بدون تغییر در طراحی از تاچ بار بهره می‌گیرد. اپل در سال ۲۰۱۶ ویژگی جدیدی به‌ نام تاچ بار (Touch Bar) معرفی کرد. در حقیقت این شرکت یک نمایشگر کوچک OLED را در بخش بالایی صفحه‌کلید جای داده است که قبلاً کلیدهای فیزیکی در آنجا قرار داشتند. در ابتدا، اپل برنامه‌های بزرگی برای تاچ بار در نظر گرفته بود و تصور می‌کرد این یک مینی‌نمایشگر قابل انعطاف است که کنترل‌های قابل تنظیم پویا و عملکردهای مختلف را بر اساس برنامه ارائه می‌دهد؛ اما به نظر می‌رسد این قابلیت آن‌چنان مورد توجه مشتریان و توسعه‌دهندگان قرار نگرفته است.

حذف تاچ بار از کامپیوترهای مک این مفهوم را یادآوری می‌کند که نوآوری در حال مرگ است

تاچ بار با اینکه نتوانست در نزد کاربران و توسعه‌دهندگان موفق ظاهر شود؛ اما حذف آن شاید مفهوم ناخوشایندی برای آینده نوآوری باشد. متأسفانه کاربران و توسعه‌دهندگان از نوآوری‌ استقبال نمی‌کنند و امر شرکت‌های فناوری را تبدیل به تیم فوتبالی می‌کند که دوست ندارد به ترکیب برنده خود دست بزند و این باعث مرگ نوآوری و خلاقیت‌ می‌شود. اپل می‌تواند به جای حذف تاچ بار، آن را در نسل بعدی بهبود بدهد. 

یکی از دلایلی که تاچ بار مورد توجه کاربران قرار نگرفت، به تفاوت بازخورد نمایشگر لمسی و کلیدهای فیزیکی مربوط می‌شود و این دقیقا همان جایی است که اپل به‌راحتی می‌تواند این موضوع را بهبود بدهد. این شرکت چندی پیش پتنتی با محوریت استفاده از تکنولوژی فورس تاچ در نمایشگر تاچ بار به ثبت رساند که می‌تواند عملکرد و بازخوردی مانند ترک پد کامپیوترهای مک یا تاچ سه‌بعدی آیفون ۶ اس به ارمغان بیاورد و عملا این نمایشگر را بسیار کاربردی‌تر کند. افزون بر این، با تعبیه یک موتور هپتیک در سطح زیرین نمایشگر می‌توان بازخوردی نزدیک به فشار دادن کلیدهای فیزیکی ایجاد کرد.

حسگر فورس تاچ اولین ‌بار برای استفاده در نمایشگر نسل نخست اپل واچ معرفی شد. این تکنولوژی به اپل واچ اجازه می‌دهد فشار واردشده به صفحه‌نمایش را برای انجام اقدامات مختلف شناسایی کند. این فناوری در سال ۲۰۱۵ در ترک‌پد لمسی مک‌بوک استفاده و سپس به تمامی لپ‌تاپ‌های مک اضافه شد؛ فورس تاچ استفاده‌شده در مک‌بوک این امکان را به کاربران می‌دهد که بدون دکمه‌های مکانیکی فرامین خود را در تمامی نقاط ترک‌پد اعمال کنند. آیفون ۶ اس در همان سال با فناوری 3D Touch معرفی شد که اساسا همان فناوری فورس تاچ به‌حساب می‌آید. متأسفانه در آیفون‌ها و اپل واچ‌های کنونی این تکنولوژی حذف شده و موتور هپتیک جای آن را گرفته است؛ اما اپل هنوز این تکنولوژی را به‌صورت کامل کنار نگذاشته و جالب خواهد بود که در محصولات آینده‌ی این شرکت شاهد احیای دوباره‌ی فورس تاچ باشیم.

اپل همچنین می‌تواند به جای تاچ بار، کل صفحه‌کلید مک‌بوک پرو را به نمایشگرهای تطبیقی مبتنی بر بازخورد فورس تاچ و موتور هپتیک مجهز کند. احتمال استفاده از این تکنولوژی در نسل بعدی نوت‌بوک‌های حرفه‌ای اپل بسیار پایین است؛ اما به نظر می‌رسد غول دنیای فناوری حداقل در حال تولید نسل بعدی صفحه‌کلید مک‌بوک باشد. کوپرتینویی‌ها تقریبا از سال ۲۰۱۶ و ادغام نمایشگر تطبیقی تاچ بار (Touch Bar) با صفحه‌کلید مک‌ها، تغییر خاص دیگری در این بخش اعمال نکرده‌اند. در واقع آخرین تغییر جزئی به حذف مکانیزم پروانه‌ای و استفاده از مکانیزم قدیمی «قیچی» در صفحه‌کلید مک‌بوک پرو ۱۶ و بعد از آن مربوط می‌شود.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات