نگاهی به لپ‌تاپ‌های گیمینگ مجهز به پردازنده نسل یازدهمی سری H اینتل

چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
قصد داریم نگاهی کوتاه به لپ‌تاپ‌های شرکت‌های مطرح داشته باشیم که عرضه‌ شدن آن‌ها با پردازنده‌های نسل یازدهمی سری H اینتل تأیید شده است.
تبلیغات

روز گذشته، اینتل جدیدترین پردازنده‌های نسل یازدهمی خود از سری H را معرفی کرد که شامل پنج پردازنده‌ی مصرفی و پنج پردازنده‌ی تجاری می‌شوند. در توضیح پردازنده‌ها باید گفت که اینتل در ساخت آن‌ها از معماری تایگر لیک کمک گرفته و پردازنده‌های جدید سری H را تایگر لیک اچ (Intel Tiger Lake-H) نیز می‌نامد. هر گروه شامل سه پردازنده‌ی هشت‌هسته‌ای و دو پردازنده‌ی شش‌هسته‌ای هستند که انتظار می‌رود در محصولات مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

همراه‌با پردازنده‌های جدید اینتل، لپ‌تاپ‌های مختلفی نیز معرفی شدند که برخوردار از پردازنده‌های نسل یازدهمی سری H اینتل خواهند بود. طبق گفته‌ی اینتل، پردازنده‌های جدید حداقل در ۳۰ لپ‌تاپ فوق سبک (لپ‌تاپ‌هایی با ضخامت ۲۰ میلی‌متر یا کمتر) استفاده می‌شوند که شرکت‌هایی مانند ریزر، HP، ایسوس، لنوو، MSI، ایسر، گیگابایت و دل وظیفه‌ی ساخت آن‌ها را به عهده خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اینتل پردازنده‌های پرچم‌دار Tiger Lake-H را برای لپ تاپ معرفی کرد 

در ادامه می‌خواهیم نگاهی به محصولاتی داشته باشیم که روز گذشته همراه‌با پردازنده‌های نسل یازدهمی سری H اینتل معرفی شدند.

RAZER

لپ تاپ گیمینگ ریزر بلید 15

ریزر از سری جدید لپ‌تاپ‌های بلید ۱۵ ادونس رونمایی کرد که مجهز شده‌اند به پردازنده‌های نسل یازدهمی سری H اینتل. مدل بالارده‌ی این سری از پردازنده‌ی Core i9-11900H اینتل به همراه پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3080 انویدیا با حافظه‌ی اختصاصی ۱۶ گیگابایت برخوردار است و امکاناتی مانند صفحه‌نمایش OLED لمسی با رزولوشن 4K و نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی دارد.

بااین‌حال، اگر مدلی با قیمت کمتر بخواهید، ریزر باریک‌ترین لپ‌تاپ گیمینگ ۱۵ اینچی برخوردار از پردازنده‌ی گرافیکی RTX انویدیا را به شما ارائه می‌کند. این مدل از ضخامت ۱۵٫۸ میلی‌متری بهره می‌برد و دارای امکاناتی از جمله پردازنده‌ی Core i7-11800H اینتل، پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3060، رم ۱۶ گیگابایتی و پنل IPS LCD با رزولوشن QHD است.

بیشتر بخوانید: مدل‌های جدید لپ‌تاپ گیمینگ ریزر بلید ۱۵ معرفی شدند

ریزر در نظر دارد لپ‌تاپ‌های جدید خود را در ۱۷ می (۲۷ اردیبهشت) با قیمت پایه‌ی ۲۲۹۹ دلار روانه‌ی بازار کند.

HP

لپ‌تاپ اچ‌پی زدبوک استودیو

اچ‌پی سه لپ‌تاپ جدید معرفی کرده است که زدبوک فیوری جی ۸، زد بوک پاور جی ۸ و زد بوک استودیو جی ۸ نام دارند. مدل زد بوک استودیو جی ۸ را می‌توان با پردازنده‌ی مختلف اینتل از جمله Core i9-11950H vPro به همراه پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3080 انویدیا با حافظه‌ی اختصاصی ۱۶ گیگابایتی سفارش داد؛ البته اچ‌پی وعده داده که امکان انتخاب پردازنده‌ی گرافیکی RTX A5000 نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد. زد بوک ۸ استودیو همراه‌با صفحه‌نمایشی در مشخصات رزولوشن FHD با پنل IPS یا رزولوشن 4K با پنل IPS و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی یا رزولوشن 4K با پنل OLED قابل سفارش خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اچ‌پی Zbook Studio G8 را با تمرکز بر قابلیت‌های گیمینگ رونمایی کرد

انتظار می‌رود زد بوک استودیو جی ۸ در انتهای ماه خرداد یا اوایل ماه تیر با قیمتی نامشخص روانه‌ی بازار شود. در مورد پاور جی ۸ و فیوری جی ۸ گفته شده است که تابستان امسال عرضه خواهند شد.

ASUS

لپ تاپ ایسوس Asus ROG Zephyrus S17 از نمای جلو

ایسوس نیز روز گذشته مدل‌های جدیدی از سری زفیروس را معرفی کرد. اولین مدل، زفیروس ام ۱۶ نام دارد که در جایگاهی بالاتر از مدل‌های سری جی یعنی زفیروس جی ۱۴ و جی ۱۵ قرار می‌گیرد. علاقه‌مندان در هنگام سفارش زفیروس ام ۱۶ می‌توانند پردازنده‌ی گرافیکی تا سقف RTX 3070 را به همراه پردازنده‌ای نسل یازدهمی از سری H اینتل انتخاب کنند. از نظر صفحه‌نمایش، زفیروس ام ۱۶ دارای مشخصاتی از جمله نسبت ابعاد ۱۶ به ۱۰، رزولوشن QHD و نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتزی خواهد بود.

محصول دیگر ایسوس، زفیروس اس ۱۷ نام دارد؛ لپ‌تاپی گیمینگ با طراحی پریمیوم که انتظار می‌رود با استقبال خوب علاقه‌مندان روبه‌رو شود. کاربران در هنگام خرید زفیروس اس ۱۷ حق انتخاب‌های وسیعی خواهند داشت که پردازنده‌ای تا سقف Core i9-11900H اینتل، حافظه رم تا حداکثر ۴۸ گیگابایت و پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3080 با ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی می‌شود.

بیشتر بخوانید: ایسوس لپ‌تاپ‌های گیمینگ جدید سری Zephyrus و TUF را رونمایی کرد

متأسفانه ایسوس اشاره‌ای به زمان عرضه و قیمت زفیروس ام ۱۶ نداشته است؛ اما در مورد زفیروس اس ۱۷ انتظار می‌رود در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ روانه‌ی بازار آمریکای شمالی (ایالات متحده و کانادا) شود. 

LENOVO

نمای جلو لپ تاپ لنوو لیجن 7i / Lenovo Legion

لنوو از دو مدل لپ‌تاپ جدید لژیون 7i و 5i پرو رونمایی کرد که هردو دارای صفحه‌نمایشی ۱۶ اینچی با ابعاد ۱۶ به ۱۰ و نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتزی هستند. مدل لژیون 7i از مشخصاتی مانند پردازنده‌ی Core i9-11980HK اینتل و پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3080 با ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی همراه است؛ اما می‌توان گزینه‌های ارزان‌تری نیز انتخاب کرد. 

در مورد لژیون 5i پرو اما اوضاع کمی فرق دارد و توانمندترین پردازنده‌ای که می‌توان انتخاب کرد Core i7-11800H به همراه پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3070 خواهد بود. لنوو گزینه‌هایی نیز مجهز به پردازنده‌های RTX 3050 و RTX 3050 Ti در نظر گرفته است تا خرید لپ‌تاپ‌های جدید برای علاقه‌مندان، ‌به‌صرفه‌تر شود.

بیشتر بخوانید: لنوو از لپ‌تاپ‌های لیجن 7i و لیجن 5i پرو با نمایشگر ۱۶:۱۰ رونمایی کرد

انتظار می‌رود قیمت مدل پایه‌ی لژیون 7i از ۱۷۶۹ دلار و مدل پایه‌ی لژیون 5i پرو ۱۳۲۹ دلار شروع شود. لنوو فروش دو لپ‌تاپ ذکرشده را از خردادماه آغاز می‌کند؛ اما لژیون 5i با قیمت پایه‌ی ۹۶۹ دلار از تیرماه روانه‌ی بازار خواهد شد.

MSI

لپ تاپ MSI GL66 Pulse روی میز از نمای جلو

ام اس آی نیز با معرفی چند لپ تاپ جدید برای بازی و تولید محتوا به جمع شرکت‌های استفاده‌کننده از پردازنده‌های نسل یازدهمی سری تایگر لیک H اینتل پیوسته است. این شرکت گفته که لپ‌تاپ‌های جدیدش را ۱۶ می ۲۰۲۱ (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰) در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

مدل اول که کریتور زد ۱۶ نام دارد از صفحه‌نمایشی لمسی با نسبت ابعاد ۱۶ به ۱۰ و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی استفاده می‌کند. کاربران می‌توانند کریتور زد ۱۶ را با پردازنده Core i7-11800H یا Core i9-11900H خریداری کرده و برای پردازنده‌ی گرافیکی نیز حق انتخاب RTX 3060 انویدیا را خواهند داشت.

علاقه‌مندان می‌توانند مدل کریتور ام ۱۶ را با پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3050 Ti و پردازنده‌ای از سری Cor i7 اینتل سفارش دهند؛ مانند کریتور زد ۱۶، صفحه‌نمایش کریتور ام ۱۶ نیز از رزولوشن QHD+ استفاده می‌کند. در کنار کریتور زد ۱۶ و ام ۱۶، مدل دیگری به نام کریتور ۱۷ معرفی شده که کاربران امکان سفارش آن با پردازنده‌ای از سری Core i9 اینتل، پردازنده گرافیکی RTX 3080 انویدیا و صفحه‌نمایشی با پنل miniLED را خواهند داشت.

MSI در زمینه‌ی گیمینگ، اما با دست پر آمده است که شامل محصولات مختلف از جمله موارد زیر می‌شود:

  • GE66 Raider
  • GE76
  • GS76 Stealth
  • GS66 Stealth
  • GP76 Leopard
  • GP66 Leapard
  • GL76 Pulse 
  • GL66 Pulse

لبته دو مدل دیگر به نام‌های Katana و Sword نیز معرفی شده‌اند که طراحی و برخی ویژگی‌هایشان، این محصولات را از دیگر لپ‌تاپ‌های MSI متمایز می‌سازد.

بیشتر بخوانید: MSI لپ تاپ جدیدی برای جلب توجه کاربران مک بوک پرو 16 اینچ معرفی کرد

لپ‌تاپ کریتور زد ۱۶ با قیمت پایه‌ی ۲۵۹۹ دلار و کاتانا با قیمت ۹۹۹ دلار روانه‌ی بازار خواهند شد. MSI مدل پایه‌ی Sword را با قیمت ۱۰۹۹ دلار به بازار عرضه می‌کند؛ اما برای مدل‌های کریتوز ام ۱۶ یا سایر لپ‌تاپ‌های گیمینگ هنوز قیمتی مشخص نشده است. 

DELL ٫ ALIENWARE

لپ تاپ Alienware m15 R6 الین ور از نمای جلو

دل به همراه زیرمجموعه‌ی این شرکت یعنی الین‌ور نیز محصولات جدیدی معرفی کرده‌اند که مجهز به پردازنده‌ی نسل یازدهمی سری H اینتل خواهند بود. اولین مدل، الین‌ور M15 R6 نام دارد که کاربر می‌تواند مشخصاتی تا سقف پردازنده‌ی Core i9 11900H، رم ۳۲ گیگابایتی و پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3080 با ۸ گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی را سفارش دهد. این لپ‌تاپ از صفحه‌نمایشی ۱۵٫۶ اینچی استفاده می‌کند که البته امکان انتخاب یکی از حالت‌های رزولوشن و نرخ نوسازی FHD با نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتزی، FHD با نرخ نوسازی ۳۶۰ هرتزی یا QHD با نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتزی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: لپ تاپ m15 R6 الین ور با سخت‌افزار قدرتمند رونمایی شد

مدل بعدی لپ‌تاپ‌های دل، الین‌ور X17 است که البته اطلاعات بسیار کمی در مورد آن منتشر شد. بااین‌حال، گفته می‌شود امکان انتخاب پردازنده‌ی نسل یازدهمی از سری تایگر لیک اچ اینتل و پردازنده‌‌ی گرافیکی سری RTX 30 انویدیا به کاربر داده خواهد شد.

لپ تاپ گیمینگ جدید گیگابایت

شرکت دل، لپ‌تاپ G15 را نیز معرفی کرد که دارای پردازنده‌ی شش هسته‌ای Core i7 اینتل (از نسل یازدهم) با پردازنده‌ی گرافیکی از سری RTX 30 اینتل به همراه گزینه‌هایی مانند صفحه‌نمایش ۱۵٫۶ اینچی با رزولوشن FHD و نرخ نوسازی ۱۲۰ یا ۱۶۵ هرتزی (به انتخاب کاربر) خواهد بود. پس از مدل‌های گیمینگ، دل به سراغ مدل‌های دیگری از جمله XPS 15 و XPS 17 رفت که صفحه‌نمایش OLED خواهند داشت و پردازنده‌های جدید اینتل و انویدیا را استفاده خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: دل سری لپ‌تاپ‌های XPS را با پردازنده نسل یازدهمی اینتل به‌روز کرد

دل برای الین‌ور M15 R6 قیمت پایه‌ی ۱۲۹۹ دلار و برای G15 قیمت ۹۴۹ دلار در نظر گرفته است. مدل پایه‌ی XPS 15 و XPS 17 با قیمت به ترتیب ۱۱۹۹ و ۱۳۹۹ دلار روانه‌ی بازار خواهند شد.

GIGABYTE

ایسر تریتون ۳۰۰

گیگابایت لپ‌تاپ‌هایی در سه سری Aero، سری جی و Aorus رونمایی کرد. مدل جدید سری Aero برای طراحان در نظر گرفته شده و Aero 15 OLED نام دارد. علاقه‌مندان امکان سفارش لپ‌تاپ جدید گیگابایت را با مشخصاتی از جمله پردازنده‌ی Core i9-11980HK، کارت گرافیک RTX 3080 انویدیا و صفحه‌نمایش 4K HDR OLED خواهند داشت. در این بین Aero 17 HDR نیز معرفی شده است که مشخصاتی مشابه با مدل Aero 15 OLED البته با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر (۱۷٫۳ اینچی) دارد.

برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ، گیگابایت سه مدل Aorus 15P ، Aorus 17G و Aorus 17X را معرفی کرده است. دو مدل ۱۵ پی و ۱۷ جی با پردازنده‌ی گرافیکی Core i7-11800H  اینتل و پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3080 انویدیا (دارای حافظه‌ی اختصاصی ۱۶ گیگابایتی) عرضه می‌شوند که البته امکان انتخاب پردازنده‌ی گرافیکی ارزان‌تر نیز وجود دارد. مدل ۱۵ پی صفحه‌نمایشی فول ‌HD با ابعاد ۱۵٫۶ اینچی دارد که می‌توان نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتزی یا ۳۶۰ هرتزی را برای آن انتخاب کرد. مدل ۱۷ جی نیز مجهز شده به صفحه‌نمایش ۱۷٫۳ اینچی با پنل IPS که نرخ نوسازی ۳۰۰ هرتزی را به کاربر ارائه می‌دهد.

مدل ۱۷ ایکس که درواقع لپ‌تاپ بالارده میان سه محصول جدید گیگابایت به حساب می‌آید نیز از صفحه‌نمایشی ۱۷٫۳ اینچی با پنل IPS و نرخ نوسازی ۳۰۰ هرتزی استفاده خواهد کرد؛ اما می‌توان برای آن از پردازنده‌ی Core i9-11980HK اینتل و پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3080 انویدیا استفاده کرد.

گیگابایت ۴ لپ‌تاپ دیگر نیز معرفی کرده که G5 MD و G5 GD با صفحه‌نمایش ۱۵٫۶ اینچی و G7 MD و G7 GD با صفحه‌نمایش ۱۷٫۳ اینچی نام دارند. هر چهار مدل دارای رزولوشن FHD و نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی هستند؛ اما G5 MD و G5 GD از پردازنده‌ی Core i5-11400H استفاده می‌کنند. گیگابایت برای مدل G7 MD پردازنده‌ی i7-11800H و برای G7 GD نیز پردازنده‌ی i5-11400H را در نظر گرفته است. علاقه‌مندان به خرید هر یک از این چهار لپ‌تاپ جدید می‌توانند پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3050 یا RTX 3050 Ti انویدیا را انتخاب کنند.

قیمت مدل پایه‌ی Aero 15 OLED از  ۱۷۹۹ دلار و مدل پایه‌ی Aero 17 HDR از ۲۴۹۹ دلار شروع می‌شود و برای مدل پایه‌ی Aorus 15P و 17G به ترتیب قیمت ۱۵۹۹ و ۲۰۹۹ دلار در نظر گرفته شده است.

ACER

ایسر سه لپ‌تاپ جدید معرفی کرده که تریتون ۳۰۰، هلیوس ۳۰۰ و نیترو ۵ نام دارند. هر سه مدل درواقع نسخه‌ای ارتقا‌یافته از محصولات فعلی شرکت ایسر هستند. تریتون ۳۰۰ دارای پردازنده‌ای نسل یازدهمی از سری تایگر لیک اچ اینتل با فرکانس ۴٫۶ گیگاهرتز خواهد بود و پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3080 و ۳۲ گیگابایت رم را یدک می‌کشد؛ البته برای کاهش قیمت نهایی می‌توان برخی از نمونه‌ی ضعیف‌تر برخی از گزینه‌ها را انتخاب کرد. برای صفحه‌نمایش تریتون ۳۰۰ می‌توان بین دو گزینه‌ی رزولوشن FHD با نرخ نوسازی ۳۶۰ هرتزی یا رزولوشن QHD با نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتزی یکی را انتخاب کرد.

در جایگاه بعدی، هلیوس ۳۰۰ قرار دارد که از آخرین پردازنده‌های اینتل با ۳۲ گیگابایت رم استفاده خواهد کرد. کاربر می‌تواند برای پردازنده‌ی گرافیکی از مدل RTX 3070 استفاده کند. برای صفحه‌نمایش هلیوس ۳۰۰ نیز دو گزینه‌ی رزولوشن FHD با نرخ نوسازی ۳۶۰ هرتزی یا رزولوشن QHD با نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتزی وجود دارد تا کاربر با توجه به نیاز خود، یکی را انتخاب کند.

نیترو ۵ از نظر مشخصات سخت‌افزاری بسیار شبیه به هلیوس ۳۰۰ است و امکاناتی مانند پردازنده‌های نسل یازدهمی سری تایگر لیک اچ اینتل، ۳۲ گیگابایت رم و پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3070 را به کاربر ارائه می‌دهد؛ اما برای صفحه‌نمایش، دو گزینه‌ی ۱۵٫۶ و ۱۷٫۳ اینچی خواهد داشت که هر دو از پنل IPS، نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتزی و رزولوشن QHD برخوردار هستند. کاربر می‌تواند با توجه به بودجه و نیاز خود، نیترو ۵ را در ابعاد صفحه‌نمایش دلخواه برگزیند.

تریتون ۳۰۰ از تیرماه با قیمت پایه‌ی ۱۶۹۹ دلار و نیترو ۵ از خردادماه با قیمت پایه‌ی ۹۹۹ دلار آماده‌ی عرضه خواهند بود. در مورد زمان و قیمت احتمالی هلیوس ۳۰۰ اشاره‌ای نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات