ریزر: بلید 15 نازک‌ترین لپ تاپ گیمینگ مجهز به پردازنده‌ی RTX است

چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
انتظار می‌رود لپ‌تاپ گیمینگ ریزر بلید 15 همراه‌ با ویژگی‌هایی از جمله بدنه‌ای با پوشش ضد بازتاب اثر انگشت و سخت‌افزاری توانمندتر نسبت به نسل پیشین روانه‌ی بازار شود.
تبلیغات

روز گذشته ریزر به جمع شرکت‌هایی پیوست که محصولی مجهز به پردازنده‌های نسل یازدهمی سری H اینتل معرفی کرده‌اند. محصولات جدید ریزر شامل مدل‌های به‌روزشده‌ای از سری بلید ۱۵ می‌شوند که ویژگی‌های درخور توجهی به همراه دارند. 

طبق گزارش The Verge، ریزر در نظر دارد مدل‌های جدید لپ‌تاپ گیمینگ ریزر بلید ۱۵ را همراه‌ با پردازنده‌ی Core i9 11900H (با فرکانس پایه‌ی ۲٫۵ گیگاهرتز و فرکانس افزایشی ۴٫۹ گیگاهرتز)، پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3080 با ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی پردازنده‌ی گرافیکی و صفحه‌نمایش ۱۵ اینچی با رزولوشن 4K به بازار عرضه کند. این شرکت برای معرفی توان پردازنده‌ی گرافیکی عجله‌ای ندارد و تا زمان ورود محصولات بعدی خود به بازار صبر خواهد کرد.

جدا از بخش سخت‌افزاری که می‌توان انتظار توان پردازشی قابل‌ توجهی از ریزر بلید ۱۵ داشت، مدل‌های بعدی لپ‌تاپ گیمینگ ریزر با پوشش ضد بازتاب اثر انگشت همراه خواهند شد و دوربین وب‌کم  آن‌ها از رزولوشن 720p یا HD به 1080p یا FullHD ارتقا می‌یابد. از این وب‌کم برای مصارف مختلف ازجمله شناسایی چهره‌ی کاربر با ویژگی ویندوز هلو استفاده می‌شود.

لپ‌تاپ جدید ریزر از نظر ضخامت نسبت به مدل پیشین با کاهش یک میلی‌متری همراه است و ضخامت آن به ۱۵٫۸ میلی‌متر می‌رسد. ریزر نیز مدعی شده است که مدل جدید بلید ۱۵ باریک‌ترین لپ‌تاپ گیمینگ خواهد بود که همراه‌ با پردازنده‌ی گرافیکی از سری RTX انویدیا روانه‌ی بازار می‌شود. در مقایسه‌ای کوتاه می‌توان گفت ضخامت مدل جدید بلید ۱۵ در حدود ۱۷ درصد کمتر از لپ‌تاپ MSI GS66 Stealth  است؛ البته در گزارش اشاره شده که کاهش ضخامت تنها برای مدلی خواهد بود که از پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3060 استفاده می‌کند.

شاید لپ‌تاپ باریک‌تر برای برخی از کاربران، کاربردی‌تر به نظر برسد؛ اما زمانی‌که از لپ‌تاپ گیمینگ صحبت می‌کنیم اوضاع کمی فرق می‌کند. در واقع ضخامت بیشتر لپ‌تاپ گیمینگ می‌تواند به‌معنی استفاده از سیستم خنک‌کننده‌ی مناسب‌تری باشد و اصولاً تجربه نشان داده است لپ‌تاپ‌های گیمینگ با ضخامت کم از مشکلات حرارتی رنج می‌برند. با توجه به اینکه انویدیا به شرکت‌های سازنده اجازه می‌دهد مشخصات پردازشی و مصرف انرژی پردازنده‌های گرافیکی این شرکت را دست‌کاری کنند، احتمالاً لپ‌تاپ گیمینگ بلید ۱۵ ریزر از حداکثر توان پردازنده‌ی گرافیکی استفاده نخواهد کرد تا مشکلی از نظر حرارت پیش نیاید. شاید همین امر باعث شده است ریزر اشاره‌ای به توان پردازشی پردازنده‌ی گرافیکی نداشته باشد.

نمای جلو لپ تاپ گیمینگ ریزر بلید 15

ریزر در نظر دارد بلید ۱۵ را با صفحه‌نمایشی در رزولوشن QHD،اFHD یا 4K روانه‌ی بازار کند و درواقع انتخاب رزولوشن صفحه‌نمایش با کاربر خواهد بود. طبیعتاً انتخاب رزولوشن بالاتر به‌معنی گران‌تر تمام شدن قیمت نهایی برای خرید مدل جدید لپ‌تاپ گیمینگ ریزر بلید ۱۵ است. مدل پایهٔ بلید ۱۵ ادونس از قیمت ۲۲۲۹ دلار شروع می‌شود. این مدل دارای پنل IPS با رزولوشن QHD است که گاموت DCI-P3 را به‌صورت کامل (۱۰۰ در صد) پوشش می‌دهد و زمان پاسخگویی آن به ۲٫۵ میلی‌ثانیه می‌رسد. این مدل دارای پردازنده‌ی Core i7-11800H اینتل، پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3060 با ۸ گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی، ۱۶ گیگابایت رم از نوع DDR4 با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز و ۱ ترابایت حافظه‌ی SSD از نوع NVMe M.2 است که از PCIe 4.0 برای افزایش سرعت خواندن و نوشتن استفاده می‌کند. ظرفیت باتری این مدل به ۶۵ وات‌ ساعت می‌رسد؛ اما مدل‌های دیگر از باتری با ظرفیت ۸۰ وات‌ ساعت استفاده می‌کنند.

از نظر درگاه‌ها نمی‌توان تفاوت بسیاری میان مدل‌های جدید و قدیمی ریزر بلید ۱۵ پیدا کرد و تفاوت کلی به برخورداری از ۲ درگاه جدید از نوع تاندربولت ۴ ختم می‌شود. در کنار درگاه‌های تاندربولت ۴، کاربر به درگاه کارت حافظه‌ از نوع UHS-III، جک هدفون، ۲ درگاه USB-A 3.2 Gen 2 و یک درگاه HDMI 2.1 دسترسی خواهند داشت. از نظر ارتباطات، محصول جدید ریزر از Wi-Fi 6E، بلوتوث 5.2 و شارژ ۲۰ ولتی با استفاده از درگاه USB-C برخوردار خواهد بود.

تمامی مدل‌های جدید ریزر بلید ۱۵ ادونس امکان ارتقای رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی دارند؛ اما در مدل پایه تنها یک اسلات برای حافظه‌ی M.2 در نظر گرفته شده است. کاربر می‌تواند برای ارتقای حافظه‌ی ذخیره‌سازی در مدل‌های بالاتر از طریق اسلات دوم M.2، حافظه را تا سقف ۴ ترابایت افزایش بدهد.

انتظار می‌رود پیش‌فروش تمامی مدل‌های لپ‌تاپ گیمینگ ریزر بلید ۱۵ از ۱۷ می (۲۷ اردیبهشت) آغاز شود و در زمانی نامشخص در ماه خرداد عرضه شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات