لپ‌ تاپ‌ های مفهومی جدید دل آینده صنعت لپ‌ تاپ را به‌ تصویر می‌ کشند

سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
مطالعه 5 دقیقه
دل دو لپ‌تاپ مفهومی با نام‌های Concept Ori و Concept Duet به نمایشگاه CES 2020 آورد که طراحی آیند‌ه‌نگرانه‌ای دارند و به‌ترتیب در دسته‌ی لپ‌تاپ‌های تاشدنی و دونمایشگره جای می‌گیرند.
تبلیغات

دل هفته‌ی گذشته در خبری رسمی اعلام کرد قصد دارد مدل جدید لپ‌تاپ محبوب XPS 13 را با سخت‌افزاری جدید روانه‌ی بازار کند. شاید بتوان تولید مدل جدید این لپ‌تاپ را مهم‌ترین خبر درباره‌ی محصولات دل در چند وقت اخیر دانست. بااین‌حال، این موضوع باعث نشده است دل در نمایشگاه CES 2020 محصولات جدیدش را معرفی نکند. این شرکت نمونه‌ی اولیه‌ی دو لپ‌تاپ آینده‌نگرانه را با خود به CES آورده است که ویژگی‌های جالب متعددی دارند و تا زمان تولید انبوه آن‌ها هنوز زمان زیادی باقی مانده است.

دستگاه اول لپ‌تاپی تاشدنی با نام Concept Ori و دستگاه دوم لپ‌تاپی دونمایشگره با نام Concept Duet است. همان‌طورکه از نام‌ این محصولات پیدا است، محصولات مذکور فعلا محصولاتی مفهومی هستند که درکنار یکدیگر آینده‌ی احتمالی رایانه‌ها را به‌تصویر می‌کشند. به‌لطف زبان طراحی جدید، لپ‌تاپ‌های نسل بعد نمایشگر بیشتری درمقایسه‌با لپ‌تاپ‌های معمولی امروزی خواهند داشت.

کانسپت اوری دل / Dell Concept Ori

کانسپت اوری

هیچ‌یک از دستگاه‌های دل محصولاتی کاملا جدید نیستند. لپ‌تاپ تاشدنی Concept Ori تا حد بسیار زیادی به لپ‌تاپ تاشدنی لنوو شبیه است که در مرحله‌ی آزمایشی قرار دارد. لنوو نمونه‌ی اولیه‌ی لپ‌تاپ تاشدنی خود را در سال گذشته‌ی میلادی معرفی کرد. همچنین، با نگاهی کلی به لپ‌تاپ دو نمایشگره‌ی Concept Duet یکی از محصولات جدید مایکروسافت با نام سرفیس نئو در ذهن‌مان تداعی می‌شود. سرفیس نئو عضو جدید دستگاه‌های خانواده‌ی سرفیس است که برخلاف Concept Duet محصولی مفهومی به‌شمار نمی‌آید و قرار است در آینده روانه‌ی بازار شود.

در بین دو لپ‌تاپ جدید دل، بدون شک Concept Ori ظاهری آینده‌نگرانه‌تر دارد و نام آن ما را یاد واژه‌ی اوریگامی می‌اندازد. اوریگامی نوعی کاردستی ژاپنی است که از تاکردن کاغذ درست می‌شود. لپ‌تاپ کانسپت اوری نیز محصولی تاشدنی است که تاکنون، دل جزئیات چندانی از مشخصات فنی آن در میان نگذاشته است. در‌حال‌حاضر، فقط می‌دانیم نمایشگر دستگاه اندازه‌ای تقریبا ۱۳ اینچی دارد و وضوح QHD پلاس را به‌نمایش می‌گذارد. دیگر مشخصات فنی دستگاه شامل پردازنده‌ی مرکزی، پردازنده‌ی گرافیکی، سازنده‌ی نمایشگر، حافظه‌ی رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی فعلا نامعلوم است و نمی‌دانیم دل قصد دارد در چه تاریخی از جزئیات آن‌ها سخن بگوید. کارشناسانی که فرصت کار با کانسپت اوری را پیدا کرده‌اند، می‌گویند نمایشگر این دستگاه کیفیت و عملکردی چشمگیر داشته است. کارشناس وب‌سایت ورج می‌گوید در قسمتی از صفحه‌نمایش که تا می‌شود، مقداری چین‌‌و‌چروک دیده می‌شود. 

کانسپت اوری دل / Dell Concept Ori

کانسپت اوری

درمقابل، لپ‌تاپ کانسپت دوئت را داریم که شباهت بیشتری به لپ‌تاپ‌های امروزی دارد. در نگاه اول، کانسپت دوئت شبیه نسخه‌ی تبدیل‌پذیر XPS 13 به‌نظر می‌رسد، با این تفاوت که در دوئت به‌جای صفحه‌کلید و ترک‌پد فیزیکی، شاهد نمایشگری بسیار بزرگ هستیم. درواقع در کانسپت دوئت، از کیبورد فیزیکی و ترک‌پد خبری نیست. دو نمایشگر به‌کاررفته در کانسپت دوئت اندازه‌ای معادل ۱۳/۴ اینچ دارند و محتوای بصری را با وضوح فول HD به‌نمایش می‌گذارند. کارشناس وب‌سایت ورج می‌گوید کیفیت این نمایشگر در حد و اندازه‌ی نمایشگر لپ‌تا‌پ‌های دیگر دل است.

امکان استفاده از دو نمایشگر دستگاه درکنار یکدیگر به‌منظور انجام عملکرد چندوظیفه‌ای (مالتی تسکینگ) وجود دارد. درضمن، می‌توان کاری کرد دو نمایشگر درکنار هم به‌عنوان نمایشگری بزرگ فعالیت کنند و محتوای بصری در سراسر آن‌ها به‌نمایش دربیاید. دل این موضوع را ازطریق پخش دمویی به‌خوبی نشان داد. این شرکت در نمایشگاه CES 2020 کتابی الکترونیکی را به‌نمایش گذاشت که دو نمایشگر لپ‌تاپ در نقش دو صفحه‌ی کامل از کتاب ایفای نقش می‌کردند و باعث می‌شد حسی شبیه به کتاب واقعی به کاربر منتقل شود. 

کانسپت دوئت دل / Dell Concept Duet

کانسپت دوئت

دل قصد دارد لوازم جانبی خاصی نیز برای کانسپت دوئت تولید و عرضه کند. یکی از این لوازم، نوعی کیبورد مخصوص است که می‌توان آن را روی قسمت بالایی یکی از نمایشگرها قرار داد تا بخش دیگر نمایشگر در نقش ترک‌پد ظاهر شود. با انجام این کار، کانسپت دوئت ظاهری شبیه به لپ‌تاپ‌های سنتی پیدا می‌کند. موضوع مهم دیگر این است که می‌توان نمایشگرها را به‌سمت خارج بازکرد تا با دستگاهی مواجه شویم که شبیه تبلتی با یک نمایشگر به‌نظر می‌آید. دل می‌گوید مزیت مهم کانسپت دوئت درمقایسه‌با کانسپت اوری، همین موضوع است؛ زیرا نمی‌توان در نمایشگر تاشدنی به چنین قابلیتی دست پیدا کرد. لپ‌تاپ کانسپت دوئت در‌مقایسه‌با لپ‌تاپ‌های معمولی سنگین‌تر است؛ چون از دو نمایشگر بهره می‌گیرد؛ اما وزن دستگاه به‌حدی نیست که برای حمل‌و‌نقل آن دچار مشکل شوید.

با درنظرگرفتن این حقیقت که کانسپت اوری و کانسپت دوئت فعلا نمونه‌ی اولیه‌ی محصولات نهایی هستند، دل تاکنون درباره‌ی سیستم‌عامل آن‌ها سخنی به‌میان نیاورده است. با‌این‌حال، اگر پیگیر اخبار مایکروسافت بوده باشید، می‌دانید این شرکت مدتی پیش اعلام کرد روی نسخه‌ی ویژه‌ای از ویندوز با نام ویندوز ۱۰ ایکس (Microsoft Windows 10X) کار می‌کند که به‌صورت ویژه برای دستگاه‌های تاشدنی و دستگاه‌های دونمایشگره تولید می‌شود. 

کانسپت دوئت دل / Dell Concept Duet

کانسپت دوئت

کانسپت اوری و کانسپت دوئت به سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ ایکس مجهز نیستند؛ اما تولید نسخه‌ی بهینه‌سازی‌شده‌ی ویندوز ۱۰ برای لپ‌تاپ‌های تاشدنی و لپ‌تاپ‌های مجهز به دو نمایشگر، می‌تواند باعث شود شرکت‌های سازنده‌ی این محصولات برای تولید انبوه آن‌ها و عرضه به بازار ترغیب شوند. ویندوز ۱۰ ایکس بدون شک مسیر این دسته از محصولات را برای رسیدن به تولید انبوه تسهیل می‌کند. دل تاکنون اعلام نکرده قصد دارد کانسپت اوری و کانسپت دوئت را با چه قیمتی و در چه تاریخی روانه‌ی بازار کند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی محصولات مفهومی جدید دل چیست؟

کانسپت اوری دل / Dell Concept Ori
کانسپت اوری دل / Dell Concept Ori
کانسپت اوری دل / Dell Concept Ori
کانسپت اوری دل / Dell Concept Ori
کانسپت دوئت دل / Dell Concept Duet
کانسپت دوئت دل / Dell Concept Duet
کانسپت دوئت دل / Dell Concept Duet
کانسپت دوئت دل / Dell Concept Duet

قیمت به‌روز و مشخصات فنی و هر اطلاعات موردنیاز دیگر برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی انواع لپ‌تاپ‌‌های اداری و گیمینگ دل را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به پرسش‌های شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات