مایکروسافت از لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت برای محیط‌های آموزشی رونمایی کرد

سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
روز گذشته مایکروسافت از لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت و برخی ابزارهای جدید برای استفاده در محیط‌های آموزشی رونمایی کرد.
تبلیغات

وقتی صحبت‌ از بازار پرسود حوزه‌ی آموزش به میان می‌آید، مایکروسافت هرگز مایل به عقب‌نشینی نیست؛ به‌خصوص در برهه‌ای که رقیب آن، یعنی گوگل با کروم‌بوک‌های خود توانسته است روند روبه‌رشدی در این حوزه تجربه کند. حال ردموندی‌ها برای اینکه از این قافله عقب نمانند، از لپ‌تاپ‌ها و ابزارهای جدیدی برای این حوزه رونمایی کرده‌اند که می‌تواند توجه قشر زیادی از دانش‌آموزان و دانشجویان را به خود جلب کند. قیمت پایه‌ی لپ‌تاپ‌هایی که مایکروسافت برای این قشر در نظر گرفته است، از ۱۸۹ شروع می‌شود؛ همچنین نسخه‌ی جدید از بازی ماینکرافت تحت‌عنوان Mincraft: Education Edition معرفی شده است که این‌ بار بر حوزه‌ی شیمی تمرکز خواهد داشت و در آخر، این شرکت از طرح‌های جدید سرویس آفیس ۳۶۵ رونمایی کرده است تا معلمان و دانش‌آموزان راهی هموارتر در پیش‌ روی خود داشته باشند.

لپ‌تاپ‌ها

Lenovo E100
Lenovo E100

ارزان‌قیمت‌ترین لپ‌تاپی که مایکروسافت روز گذشته معرفی کرد، مربوط به شرکت لنوو می‌شود. لپ‌تاپ Lenovo 100E که با قیمت پایه‌ی ۱۸۹ دلار عرضه خواهد شد، درست مانند دیگر لپ‌تاپ‌های حوزه‌ی آموزش، از ظاهری ساده برخوردار است. این دستگاه برای پردازش تسک‌های مختلف از پردازنده‌ی آپولو لیک سلِرون اینتل بهره می‌برد. بدنه‌ی این دستگاه از پلاستیک ساده ساخته شده و هیچگونه قابلیت تبدیل‌پذیری در این دستگاه گنجانده نشده است؛ اما می‌توانید زاویه‌ی صفحه‌نمایش آن را تا ۱۸۰ درجه تغییر دهید و به حالت تخت در آورید.

البته لنوو در کنار معرفی لپ‌تاپ فوق، از دستگاه ۲ در ۱ جدیدی رونمایی کرده است که 300E نام دارد. قیمتِ پایه‌ی این دستگاه ۲۹۹ دلار است و می‌توانید با پرداخت ۳۰ دلار، با بهره‌مندی از قلم‌ هوشمند لنوو، از ویژگی‌های نوشتاری ویندوز ۱۰ نیز برخوردار شوید.

محصولات جدید ویندوزی تنها به لنوو خلاصه نمی‌شود و مایکروسافت از محصولات شریک جدید خود تحت برند JP‌ نیز رونمایی کرده‌ است. این شرکت از دو محصول جدید پرده برداشتهکه ویژگی‌های خوبی به مشتریان حوزه‌ی آموزش ارائه می‌کنند. نخستین دستگاه که Classmate Leap T303 نام دارد با قیمت پایه‌ی ۱۹۹ دلار عرضه خواهد شد. از ویژگی‌های برجسته‌ی این دستگاه پشتیبانی از قابلیت ویندوز هلو است.

دومین مدل Trigono V401 نام دارد که به‌دلیل ماهیت تبدیل‌پذیری، از صفحه‌نمایش لمسی و پشتیبانی از قلم برخوردار خواهد بود. متأسفانه هیچگونه جزئیاتی درباره‌ی مشخصات سخت‌افزاری دو دستگاه فوق اعلام نشده است؛ اما مایکروسافت اعلام کرده که این دستگاه‌ها علاوه‌ بر شارژدهی طولانی‌مدت، از تکنولوژی وای‌فای سریع‌تری نیز برخوردار هستند. همچنین این شرکت اعلام کرده است که مدارس می‌توانند علاوه‌ بر سفارش نسخه‌های معمول ویندوز ۱۰، این دستگاه‌ها را با سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ اس سفارش بدهند که تنها قادر به اجرای اپلیکیشن‌های موجود در فروشگاه‌ نرم‌افزاری ویندوز ۱۰ خواهد بود.

Lenovo 300E

مایک تُلفسن، مدیر محصولات مایکروسافت در بخش آموزش، می‌گوید:

ما حقیقتاً تصور می‌کنیم که این دستگاه‌های جدید، نقص‌های مربوط به کروم‌بوک‌ها را در محیط‌های آموزشی نخواهند داشت؛ بلکه برای مواردی همچون یادداشت‌برداری، مدل‌سازی سه‌بعدی و ماینکرافت، قدرت کامل ویندوز را در اختیارتان خواهند گذاشت.

صحبت از ماینکرافت به میان آمد، بد نیست از نسخه‌ی جدید آن نیز یادی کنیم. مایکروسافت قصد دارد با ارائه‌ی به‌روزرسانی جدید و با تمرکز بر موضوعات مربوط به علوم شیمی، این بازی را به منبعی مفید برای محیط‌های آموزشی تبدیل کند. با به‌روزرسانی جدید، دانش‌آموزان خواهند توانست به آزمایش‌های مختلف در محیط مجازی این بازی بپردازند و درباره‌ی موضوعات گسترده‌ای مانند، ساخت ترکیبات و درک ایزوتوپ‌های پایدار، کسب دانش کنند. مایکروسافت تاکنون جزئیات چندانی از این به‌روزرسانی منتشر نکرده؛ اما وعده‌ی عرضه‌ی آن در بهار امسال را داده است.

Mincraft: Education Edition

باتوجه به این موضوع که ماینکرافت برای کروم‌بوک‌ها در دسترس قرار ندارد، مایکروسافت با تمرکز بر ویژگی‌های آموزش‌محور آن، سعی در پررنگ‌ کردنِ محصولاتِ خود در حوزه‌ی آموزش دارد. یادگیری از طریق سرگرمی، نکته‌ای است که توانسته به محبوبیت این عنوان در محیط‌های آموزشی بیافزاید. البته مایکروسافت باید برای موفقیت بیشتر این عنوان، معلمان را نیز هدف قرار دهد؛ به‌ نظر می‌رسد به‌روزرسانی‌های این‌چنینی با تمرکز بر موضوعات متفاوت، چراغ سبزی برای ورود همه‌جانبه‌ی مایکروسافت به این حوزه خواهد بود.

اما نکته‌ی مهم به سرویس آفیس ۳۶۵ و گسترش آن در محیط‌های آموزشی مربوط می‌شود. به‌زودی توانایی خواندن متون با صدای بلند به نرم‌افزار ورد برای مک، اوت‌لوک برای دسکتاپ و وان‌نوت برای مک، آیپد و آیفون راه پیدا خواهد کرد. به‌علاوه، مایکروسافت در حال تبدیل املاء به یکی از ویژگی‌های کلیدی آفیس ۳۶۵ است.

وان نوت / One note

در این بین معلمان نیز از ویژگی‌های جدید بهره‌مند خواهند شد و بالاخره خواهند توانست صفحات را قفل کنند تا دانش‌آموزان از ایجاد تغییر در آن‌ها ناتوان شوند. به‌علاوه این برنامه با سیستم‌های اطلاعات مدرسه‌ای محبوبی چون PowerSchool و SIMS Capita تعامل خواهد داشت.

اپلیکیشن Microsoft Teams هم‌ اکنون به حوزه‌ی آموزش قدم گذاشته است و از این پس کاربران اندروید و آی‌او‌اس، راهی هموارتر برای دنبال‌ کردن کارهایشان خواهند داشت. همچنین این اپلیکیشن به‌زودی قادر به ترجمه‌ی مکالمات‌ خواهد بود که مسلماً قدمی اساسی برای برداشتنِ خلأ بینِ دانش‌آموزان و معلمانی است که با زبان‌های متفاوتی سخن می‌گویند.

باتوجه به این موضوع که لپ‌تاپ‌های ویندوزی تنها به اپلیکیشن‌های تحت‌وب محصور نیستند و در زمانِ نبود دسترسی به اینترنت نیز قابلیت ارائه‌ی خدمات را دارا هستند، به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت از این منظر کمی از کروم‌بوک‌های شرکت گوگل جلوتر است. اگرچه سادگی کارکرد با کروم‌بوک‌ها تاکنون دپارتمان‌های آی‌تی را بر آن داشته است تا از این دستگاه‌ها استفاده کنند؛ اما به‌ نظر می‌رسد وجود برنامه‌های حرفه‌ای چون فتوشاپ و مجموعه‌‌ی نرم‌افزاری آفیس، برگ برنده‌ای برای موفقیت مایکروسافت در حوزه‌ی آموزش خواهد بود.

با این وجود، فارغ از اینکه برنده‌ی این نبرد چه کسی خواهد بود؛ رقابت این دو شرکت باعث پیشبرد مرزهای تکنولوژی در حوزه‌ی آموزش و افزایش کیفیت محیط‌های آموزشی در آینده‌ی نزدیک خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات