بررسی لپ‌تاپ N550JV ایسوس

شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۰
مطالعه 13 دقیقه
در ادامه به بررسی لپ تاپ N550JV ایسوس می‌پردازیم تا با نقاط قوت و ضعف این لپ‌تاپ قوی اما سنگین بیشتر آشنا شوید.
تبلیغات

ایسوس از مدت‌ها قبل همکاری مشترکی را با SonicMaster و Bang & Olufson آغاز کرد تا از فناوری‌های صوتی این کمپانی برای قوت بخشیدن به بخش چند رسانه‌ای محصولات خود استفاده کند. یکی از محصولاتی که توجه ویژه‌ای به بخش صدا و خروجی صوتی آن شده است لپ‌ تاپ قدرتمند N550JV است که به لطف چهار بلندگوی قوی تعبیه شده در آن، صدای خروجی فوق‌العاده‌ای را ارایه می‌کند. اما ایسوس تنها به کیفیت صدای خروجی بسنده نکرده و از نظر قدرت پردازنده، صفحه‌نمایش و سخت‌افزارهای دیگر نیز در این لپ‌تاپ کم نگذاشته است. در ادامه مطلب با زومیت همراه باشید تا با نقاط قوت و ضعف این لپ‌تاپ قوی اما سنگین بیشتر آشنا شوید.

لپ‌تاپ‌های سری N ایسوس عموما برای کاربردهای چندرسانه‌ای مثل تماشای فیلم، بازی‌‌های سنگین گرافیکی، گوش دادن و ویرایش موزیک و... تولید می‌گردند و از کیفیت ساخت مناسبی برخوردار هستند. این سری لپ‌تاپ‌های ایسوس عموما سخت‌افزاری قدرتمند و کیفیت صوت و تصویر بالایی دارند، اما طراحی آن‌ها چندان ظریف و سبک نیست و عموما وزن و ضخامت زیادی دارند.

لپ تاپ ایسوس N550JV-CM198 یکی از جدیدترین محصولات سری مالتی‌مدیای لپ‌تاپ‌های ایسوس است که مجهز به یک پردازنده قوی جدید، کارت گرافیک پرقدرت، حافظه رم بالا، حافظه داخلی زیاد و اسپیکرهایی با کیفیت مجهز شده است.

قیمت لپ تاپ ایسوس تقریبی چهار میلیون تومان در بازار کشور موجود است، توسط دفتر ایسوس در ایران در اختیار زومیت قرار گرفت تا در بوته نقد و بررسی قرار گیرد.

طراحی و سخت‌افزار

بخش‌های اصلی بدنه لپ‌تاپ N550JV ایسوس از جنس آلومینیوم است. پشت بخش نمایشگر لپ‌تاپ از جنس آلومینیوم است که روی آن یک لایه رنگ تیره طرح دار قرار گرفته که به زیبایی دستگاه کمک بزرگی کرده است. این بخش در لبه‌ها خمیده شده تا نمایشگر در داخل آن قرار گیرد. ایرادی که در طراحی این بخش وارد است آن‌که در اثر استفاده از دستگاه، اثر انگشتان کاربر روی بدنه پشتی دستگاه باقی‌مانده و همیشه لک‌هایی روی آن قابل مشاهده است. بنابراین اگر بخواهید ظاهر دستگاهتان همیشه تمیز و زیبا باشد، باید به صورت مداوم بدنه پشتی را تمیز کنید! در وسط این بخش نیز لوگوی ایسوس به رنگ نقره‌ای قابل مشاهده است.

قسمت زیرین دستگاه از جنس پلاستیک باکیفیت ساخته شده و علاوه بر شبکه‌های هوا برای خروج حرارت، در قسمت جلوی آن نیز یک اسپیکر بزرگ تعبیه شده است. وقتی در لپ‌تاپ را باز می‌کنید اولین موضوعی که توجه شما را جلب می‌کند طراحی مشبک بدنه در دو گوشه فوقانی صفحه‌کلید است. این بخش‌ها در واقع خروجی اسپیکرهای قدرتمندی هستند که در این لپ‌تاپ مالتی‌مدیا گنجانده شده‌اند. در مرکز این بخش‌ها نیز دکمه پاور (در سمت راست) و دکمه Instant On (در سمت چپ) قرار گرفته‌اند.

بر خلاف پشت نمایشگر که رنگ تیره دارد. بدنه دستگاه در بخش صفحه‌کلید کاملا نقره‌ای است. به جز دکمه‌های صفحه‌کلید، که از جنس پلاستیک ساخته‌ شده‌اند، بقیه بخش‌های بدنه تماما آلومینیومی است. به لطف نمایشگر بزرگ صفحه عریض N550، ایسوس توانسته یک صفحه‌کلید جزیره‌ای مناسب به همراه کلیدهای اختصاصی اعداد را در سمت راست صفحه‌کلید بگنجاند.

در زیر کیبورد شاهد یک تاچ‌‌پد بزرگ و عالی هستیم که کار با آن بسیار راحت است. بر خلاف پشت دستگاه، بدنه داخلی به هیچ عنوان اثر انگشت را نمایان نکرده و همیشه ظاهر تمیز و زیبای خود را حفظ می‌کند.

یکی از نکات قوت ایسوس در طراحی لپ‌تاپ‌های جدید استفاده از دو رنگ کلاسیک برای بخش‌های مختلف است که به شکل قابل قبولی آن‌ها را با هم ترکیب می‌کند. N550JV نیز از این قاعده مستثنی نیست. بخش نمایشگر دستگاه همچون بخش پشتی نمایشگر تیره رنگ است. طراحی نمایشگر به ساده‌ترین شکل ممکن صورت گرفته است: یک صفحه لمسی براق با لوگوی بزرگ ایسوس در زیر و یک وب کم در بالای آن! حاشیه نمایشگر اندکی ضخیم است که باعث می‌شود اندکی از زیبایی دستگاه کاسته شود.

لبه‌های دور N550 پر است از انواع پورت‌ها و ورودی‌ها و خروجی‌های متنوع! بدنه بخش صفحه‌کلید در لبه‌ها خمیده شده تا یکپارچگی آن حفظ شود. گوشه‌های تیز ایجاد شده نیز به نرمی و دقت تراش خورده و جلا داده شده‌اند تا زیبایی بدنه دو چندان گردد.

مشخصات سخت‌افزاری N550JV-CM198 ایسوس

  • CPU اینتل Core i7 4700HQ اینتل (Haswell) با فرکانس کلاک 2.4 گیگاهرتز
  • حافظه رم 8 گیگابایت اختصاصی DDR3 تا 16 گیگابایت رم اشتراکی
  • 1 ترابایت دیسک سخت با سرعت 5400 دور بر دقیقه
  • کارت گرافیک انویدیا Geforce GT750M با حافظه اختصاصی 4 گیگابایت
  • صفحه‌نمایش 15.6 اینچ لمسی از نوع IPS با رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل
  • وزن 2.6 کیلوگرم و ابعاد 383 در 255 در 27.7 میلی‌متر
  • باتری 4 سلولی لیتیوم پلیمر
  • دارای درایو نوری Blu-Ray Writer
  • مجهز به اسپیکرهای Bang & Olufsen ICEpower
  • فاقد سیستم عامل
  • قیمت لپ تاپ 4,000,000 تومان

در لبه سمت راست دستگاه،  قفل کینگستون،  درایو نوری Blu-Ray Writer، یک درگاه USB 3.0 و شیار کارت حافظه SD قرار داده شده است. در لبه جلو چراغ‌های LED نمایش وضعیت، تعبیه شده‌اند و جز آن‌ها چیز دیگری قابل مشاهده نیست. لبه سمت چپ دستگاه شلوغ‌ترین و احتمالا پر استفاده‌ترین بخش این لپ‌تاپ است. در این بخش یک سوکت تغذیه الکتریکی و در کنار آن جک اختصاصی ایسوس برای ساب‌ووفرهای SonicMaster این کمپانی قرار دارد. وصل کردن این ابزار جانبی به لپ‌تاپ باعث می‌شود تا صدای خروجی حجم و عمق بیشتری پیدا کند. یک پورت اترنت، خروجی HDMI و DisplayPort و در کنار آن‌ها دو درگاه USB 3.0 دیگر در سمت چپ N550JV خودنمایی می‌کنند.

N550 یک لپ‌تاپ مالتی‌مدیا است که با هدف ارائه محتوای صوتی-تصویری به بهترین شکل طراحی گشته است. استفاده از پردازنده و کارت گرافیک قدرتمند، اسپیکرها و سیستم صوتی پیشرفته و کیفیت تصویر مناسب گواهی بر این مدعا است که N550 یکی از قدرتمندترین و جدیدترین لپ‌تاپ‌های سری مالتی‌مدیا در بازار است. اما همه این موارد باعث شده که این محصول به یک لپ‌تاپ سنگین و نه چندان ظریف تبدیل گردد که کمی حمل و نقل آن را دشوار می‌کند.

در مجموع می‌توان کیفیت ساخت این لپ‌تاپ را خوب و طراحی آن را بالاتر از حد متوسط ارزیابی کرد. اما اگر دنبال یک محصول ظریف، باریک و سبک هستید، دور N550 را خط بکشید. اگر از لپ‌تاپ انتظار نمایش قدرت بالا و عملکردی سریع را دارید و از آن بیشتر در منزل یا در محل کار استفاده می‌کنید و نیازی به جابجایی زیاد آن ندارید، N550JV می‌تواند یک گزینه خوب برای شما باشد، ولی اگر زیاد مسافرت می‌کنید یا به هر دلیلی باید لپ‌تاپتان را با خود همیشه و در همه جا همراه داشته باشید، باید به دنبال گزینه سبک‌تر و البته ضعیف‌تری باشید.

صفحه‌نمایش

نمایشگر لپ تاپ ایسوس N550JVاز نوع IPS LCD بوده و رزولوشن آن Full HD است. از آنجایی که سایز نمایشگر دستگاه 15.6 اینچ است، رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل آن منجر به تراکم 141 پیکسل بر اینچ می‌گردد که تجربه قابل قبولی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. کنتراست تصویر مناسب است و به لطف بهره‌گیری از پنل IPS رنگ‌ها در آن بسیار طبیعی به نمایش در می‌آیند.

زاویه دید افقی و عمودی نمایشگر بسیار خوب هستند و تمام این موارد N550 را به ابزاری ایده‌‌آل برای تماشای محتوای ویدئویی در رزولوشن Full HD تبدیل می‌کند. روی پنل نمایشگر یک محافظ شیشه ای مقاوم براق قرار گرفته تا تصاویر زیباتر و درخشان به نمایش درآیند. N550 از لمس ۱۰ انگشتی پشتیبانی کرده و حساسیت لمسی مناسبی دارد که تجربه کار با ویندوز ۸ را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

شدت روشنایی نمایشگر در حد عالی نیست، اما قابل قبول است و می‌توان  در محیط‌های پرنور با آن کار کرد. روشنایی ۲۷۵ نیت این دستگاه از اکثر لپ تاپ‌های هم‌رده رقیب‌اش روشن‌تر است.

در مجموع نمایشگر این دستگاه برای یک لپ‌تاپ سری مالتی‌مدیا خوب است و به لطف استفاده از پنل IPS، دقت خوبی در نمایش صحیح رنگ‌ها و زاویه دید مناسبی دارد.

طراحی لولای این لپ‌تاپ به شکلی است که بخش نمایشگر دستگاه تا ۱۳۵ درجه خم می‌شود تا بتوان در هر شرایطی به‌راحتی با آن کار کرد.

اسپیکرها و سیستم صوتی

بهره‌گیری از سیستم صوتی Bang & Olufson ICEpower و اسپیکرهای پرقدرت باعث شده تا حجم و کیفیت صدای خروجی این لپ‌تاپ به اصلی‌ترین نقطه قوت آن تبدیل شود. ایسوس در مجموع چهار اسپیکر قدرتمند را در این دستگاه تعبیه کرده که تجربه متفاوتی از تماشای فیلم‌ یا موسیقی را ارائه می‌کند.

حجم و بیس صدای خروجی بسیار زیاد است و کیفیت و شفافیت صدا بسیار عالی است. هنگام گوش دادن به موسیقی صدای سازها به صورت تفکیک شده و بدون نویز به گوش می‌رسند. متاسفانه ما دستگاه Subwoofer ایسوس را در اختیار نداشتیم تا بتوانیم آن را نیز آزمایش نماییم، اما پیش از این مدل مشابه آن را در کامپیوترهای All in One ایسوس تجربه کرده بودیم و استفاده از این ابزار، عمق صدا را بیشتر کرده و بیس آن را گوش‌نوازتر می‌کند.

ایسوس یک نرم‌افزار برای انتخاب حالت‌های مختلف پخش صدا، ارائه کرده که با نصب آن روی دستگاه می‌توانید صدای خروجی را برای حالت‌هایی مثل تماشای فیلم، بازی، موزیک و... بهینه کنید. این نرم‌افزار در واقع یک اکولایزر است که تنظیمات پیش‌فرض را روی خروجی صدا اعمال می‌کند و البته اگر کاربر حرفه‌ای هستید می‌توانید از آن برای اعمال تنظیمات سفارشی بهره ببرید.

دو اسپیکر پرقدرت در گوشه‌های بالای صفحه‌کلید قرار گرفته‌اند و دو اسپیکر دیگر نیز در لبه جلویی لپ‌تاپ تعبیه شده‌اند. چینش مناسب اسپیکرها باعث شده تا هیچ اغتشاشی در صدای خروجی به گوش نرسد.

در مجموع می‌توان گفت که اگر به دنبال لپ‌تاپی با کیفیت و حجم صدای بسیار خوب هستید، N550JV یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما است.

صفحه‌کلید و تاچ‌پد

کیبورد دستگاه از نوع جزیره‌ای است و فاصله بین کلیدها بسیار خوب در نظر گرفته شده است. این صفحه‌کلید ارگونومی مناسبی دارد، با این حال به نظر می‌رسد که دکمه‌ها اندکی کوچک هستند و اگر در طراحی آن از دکمه‌های بزرگ‌تر استفاده می‌شد، بی‌شک تجربه تایپ کردن راحت‌تری در اختیار کاربر قرار می‌گرفت. خوشبختانه ارتفاع دکمه‌ها مناسب است و این موضوع باعث شده تا تایپ کردن با آن لذت بخش شود. خوشبختانه ایسوس روی کیبورد دستگاه حروف فارسی را نیز حک کرده تا کاربران ایرانی بتوانند راحت‌تر از این دستگاه استفاده نمایند.

کیبورد با بدنه دستگاه هم‌رنگ است تا طراحی آن یکپارچه با بدنه به نظر برسد. دکمه‌های صفحه‌کلید پلاستیکی هستند و در هنگام تایپ صدای زیادی تولید نمی‌کنند.

ایسوس از کیبورد جزیره‌ای روی N550 استفاده کرده ولی نوع چیدمان دکمه‌ها به شکلی است که به نظر می‌رسد چندان در برابر نفوذ مایعات و غبار مقاومت بالایی نداشته باشند.

صفحه‌کلید این لپ‌تاپ مجهز به نور پس‌زمینه نیز هست. نور پس‌زمینه سفیدرنگ است و به کمک آن می‌توان در محیط‌های کم نور براحتی تایپ کرد. روی کیبورد دکمه‌های کنترل نور پس‌زمینه قرار گرفته‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توان میزان نور پس‌زمینه کلیدها را کم و زیاد کرد.

تاچ‌پد N550 اندازه مطلوبی دارد. دکمه‌های فیزیکی در زیر آن به صورت پنهان قرار گرفته‌اند. جنس فلزی آن باعث می‌شود تا انگشت به‌راحتی روی آن حرکت کند. در صورتی که درایور تاچ‌پد را نصب کنید می‌توانید علاوه بر دستورها چندلمسی استاندارد ویندوز ۸ از ژست‌های حرکتی اختصاصی ایسوس نیز بهره ببرید که کارایی استفاده از تاچ‌پد را بیشتر می‌کنند.

اکثر ژست‌های تا‌چ‌پد ایسوس با دو یا سه انگشت اجرا می‌شوند و  در کنار صفحه لمسی نمایشگر شما را بی‌نیاز از ماوس می‌کنند. به عنوان مثال برای اسکرول روی صفحه می‌توانید با دو انگشت تاچ‌پد را لمس کرده و به سمت بالا و پایین یا چپ و راست بکشید تا عمل اسکرول عمومی و افقی انجام شود. همچنین از لبه‌های تاچ‌پد می‌توانید برای فعال کردن نوار چارم‌بار ویندوز و دیگر امکانات آن بهره ببرید.

قدرت و بازده

ایسوس در لپ تاپ N550JV از یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های موجود در بازار (البته در شاخه موبایل) استفاده کرده است. پردازنده نسل چهارمی Core i7 4700HQ اینتل نه‌تنها قدرت پردازشی بسیار بالایی داشته بلکه مصرف انرژی بهینه‌ای نیز دارد. هنگام استفاده معمولی همه چیز به سرعت انجام می‌گیرد و به لطف سیستم انتقال حرارت مناسب، دستگاه در پردازش‌های سنگین و اجرای اپلیکیشن‌هایی که از منابع سخت‌افزاری کار زیادی می‌کشند، تاخیری ایجاد نکرده و بدنه آن نیز داغ نمی‌شود.

N550JV علاوه بر پردازنده گرافیکی مجتمع اینتل از یک پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا GeForce 750M با چهار گیگابایت حافظه اختصاصی نیز بهره می‌برد. این ویژگی این لپ‌تاپ را به یک ابزار مناسب برای افراد علاقه‌مند به بازی‌ نیز تبدیل می‌کند. مسلما قدرت پردازش گرافیکی آن به پای محصولات اختصاصی ویژه گیمرها نمی‌رسد، ولی می‌تواند نیازهای یک گیمر نه چندان حرفه‌ای که دوست دارد بازی‌های سنگین را به نرمی روی دستگاه خود بازی کند، برطرف سازد. همچنین گرافیست‌ها و افراد علاقه‌مند به ویرایش ویدئو و تصویر نیز می‌توانند بدون هیچ دغدغه‌ای کارهای خود را روی این دستگاه انجام دهند.

این لپ‌تاپ فاقد سیستم‌عامل است و ما ترجیح دادیم که برای آزمایش آن، سیستم‌عامل ویندوز 8 را روی آن نصب کنیم. مراحل دریافت و نصب صحیح و کامل درایورها اندکی دشوار است و ایسوس می‌توانست با ارائه یک DVD شامل فایل‌های مورد نیاز، کاربر را از مشکلات نصب اپلیکیشن‌های اختصاصی و درایورها راحت کند. طی آزمایش ما، ویندوز 8 طی مدت‌زمان 16 ثانیه به‌طور کامل لود شد که با توجه به آن که این دستگاه از دیسک سخت 5400 دور بر دقیقه استفاده می‌کند، عملکرد بسیار خوب این دستگاه را نشان می‌دهد.

در ادامه می‌توانید امتیاز کسب شده توسط این لپ‌تاپ را در بنچمارک‌های مختلف مشاهده کرده و با سایر رقبا مشاهده کنید:

لپ تاپ

3D Mark ۲۰۰۶

PC Mark ۲۰۰۷

3D Mark ۲۰۱۱

Nova

Bench

3D Mark 2013

Ice / Cloud / Fire

Asus N550JV

14,076

3,640

2,118

 

67,454 / 7,371 / 1,515

Acer Aspire S7 2013

6,166

5,408

903

689

16,365 / 4,634 / 706

Lenovo T430

9,792

2,704

1,218

778

33,519 / 3,663 / 489

Fujitsu AH552/SL

 5,580

 2,988

 661

 

 

TransformerBook TX 300 - i5

 2,081

2,450

550

 

 

Samsung 550P5C-S02

13,038

2,239

2,359

 

 

Samsung 900X3C-A02

5,520

3,630

 543

 

 

Sony VPC-SA33GX/BI

3,768

3,246

 

 

 

Samsung 530U3C-A02

 3,815

 1,288

 

 

 

Samsung 300E5Z-A01

6,073

1,788

 

 

 

Samsung 530U2A

3,061

1,491

 

 

 

Asus K53SV

9,348

2,282

 

 

 

15.6 - Samsung Series 7

9,720

2,282

 

 

 

Apple MacBook Pro - 17

8,971

-

 

 

 

Samsung RV-509

3,857

-

 

 

 

همان‌طور که در جدول مشاهده می‌شود، در اکثر بنچمارک های گرافیکی و به لطف به کار گیری کارت گرافیک مستقل، نتایجی که این لپ‌تاپ کسب کرده نسبت به سایر محصولات بسیار بالاتر است. در مورد نتایج بنچمارک PC Mark نیز (در صورتی که آن را با سایر لپ تاپ‌های مجهز به دیسک سخت مقایسه کنید) شرایط به همین منوال است اما کامپیوترهای که به درایو SSD مجهز شده‌اند امتیاز مناسب‌تری را کسب کرده‌اند.

 پردازنده‌های سری HQ اینتل بر خلاف سری U و M، عملکرد پردازشی را فدای توان مصرفی پایین نمی‌کنند، به همین دلیل عمر باتری این لپ‌تاپ اندکی از محصولات جدید هم قیمت خود پایین‌تر است. N550JV در ازای این نقص، قدرت فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند که در کمتر محصولی می‌توان آن را مشاهده کرد.

طول عمر باتری

 همان‌طور که گفته شد به لطف تجهیز N550JV به پردازنده نسل چهارم اینتل، مصرف انرژی آن بهینه است و باتری آن عملکرد قابل قبولی را ارائه می‌کند. گفتیم که پردازنده‌های سری HQ اینتل از سری High Performance بوده و کارایی و عملکرد پردازشی را فدای بهینه‌سازی توان مصرفی نمی‌کنند. اما با این حال با باتری 4 سلولی این لپ‌تاپ می‌توانید در استفاده معمول تا حدودا 5 ساعت بدون نیاز به شارژ مجدد با آن کار کنید.

در تست Battery Eater باتری این لپ‌تاپ 2 ساعت و 43 دقیقه دوام آورد که با توجه به رده قیمتی و این که با لپ‌تاپی از سری چندرسانه‌ای مواجهیم عملکرد قابل قبولی محسوب می‌گردد. همین‌جا لازم است ذکر کنیم که اگر برای شما مصرف بهینه به کارایی بالا ارجحیت دارد می‌توانید به سراغ اولترابوک‌ها بروید که هم سبک‌تر و باریک‌تر هستند، هم کارایی مناسبی را ارائه می‌دهند و هم مصرف بهتری دارند. البته اگر بخواهید یکی از اولترابوک‌های برتر بازار را خریداری کنید باید اندکی سر کیسه را شل‌تر کنید.

در تست پخش متناوب فیلم Full HD N550 توانست حدودا چهار ساعت دوام بیاورد که زمان قابل قبولی محسوب می‌شود.

لپ تاپ / طول عمر باتری

Battery Eater

پخش متناوب فیلم Full HD

استفاده روزمره

Asus N550JV

2:43

4:02

5:20

Acer Aspire S7 2013

3:51

6:06

7:55

Lenovo T430 -i7

1:28

3:10

4:00

Fujitsu AH552/SL

1:19

2:13

3:30

 TransformerBook TX300

 3:15+1:42

 3:48+2:10

 8:00

Samsung 550P5C-S02

2:05

2:45

3:30

Samsung 900X3C-A02

 3:38

 4:19

 7:00

Sony VPCSA33GX/BI

1:37+1:29

2:52 + 2:58

4:30 + 4:30

Samsung 530U3C-A02

3:12

5:30

6:00

Samsung RF511-S06

1:12

2:51

3:45

Samsung 300E5Z-S01

3:01

 3:32

 4:45

Samsung Ultrabook 530U2A

2:00

4:04

5:00

Asus K53SV

1:34

3:07

4:00

15.6 - Samsung Series 7

2:58

4:56

5:30

حافظه ذخیره‌سازی

حافظه ذخیره سازی HDD

حافظه ذخیره‌سازی یک ترابایتی N550JV از نوع دیسک سخت (HDD) با سرعت 5400 دور در دقیقه است. انتظار می‌رود در چنین لپ‌تاپ قدرتمندی از حافظه هیبریدی یعنی ترکیب SSD و HDDاستفاده شود تا سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای کاربردی روی حافظه SSD قرار گرفته و علاوه بر افزایش سرعت بوت دستگاه عملکرد کلی دستگاه نیز افزایش یابد.

حافظه HDD پرظرفیت نیز برای ذخیره فایل‌های چند رسانه‌ای مورد استفاده قرار گیرد. اما ایسوس ترجیح داده تا از حافظه SSD در این لپ‌تاپ استفاده نکند و در عوض قیمت کلی سیستم را کاهش دهد. نکته مایوس کننده در باره حافظه ذخیره‌سازی N550JV عدم استفاده از دیسک سخت 7500 دور در دقیقه است که خود اختلاف قیمت چندانی با ۵۴۰۰ دور در دقیقه استفاده شده در این لپ‌تاپ ندارد.

نتایج آزمایش HD Tune Pro نشان می‌دهد که حداکثر سرعت نوشتن اطلاعات در دیسک سخت این لپ‌تاپ، 107.5 مگابایت بر ثانیه و حداقل سرعت آن 18.3 مگابایت بر ثانیه است. در نهایت میانگین سرعت انتقال اطلاعات نیز 80.5 مگابایت بر ثانیه برآورد شد که چندان نتیجه جالبی نیست ولی با توجه به سرعت دور دیسک و حجم حافظه بالای آن قابل قبول است.

نتایج بنچمارک HD Tune Pro نیز در جدول زیر قابل مشاهده است:

لپ‌تاپ / سرعت انتقال اطلاعات

نوع حافظه

حداکثر سرعت

حداقل سرعت

میانگین

Asus N550JV

HDD

107.5MB/s

18.3MB/s

80.5MB/s

Acer Aspire S7 2013

SSD

932.6MB/s

766.6MB/s

915.8MB/s

Lenovo T430

HDD

135.0MB/s

5.5MB/s

96.2MB/s

Fujitsu AH552/SL

HDD

 86.7MB/s

 8.1MB/s

 70.3MB/s

 TransformerBook TX 300

SSD+HDD

 229.0MB/s

 178.7MB/s

 213.3MB/s

Samsung 550P5C-S02

HDD

 112.3MB/s

 0.9MB/s

 76.9MB/s

Samsung 900X3C-A02

SSD

328.1MB/s

300.4MB/s

305.1MB/s

Sony VPCSA33GX/BI

SSD

 177.8MB/s

149.5MB/s

129.9MB/s

Samsung 530UC

SSD

 332MB/s

 217MB/s

 278.4MB/s

Samsung 350U2A

HDD

 87.4MB/s

 33.2MB/s

 66.5MB/s

Asus K53V

HDD

 92Mb/s

 22MB/s

 75MB/s

Samsung 300E5Z

HDD

106MB/s

1.2MB/s

68.9MB/s

جمع بندی

در مجموع می‌توان گفت که N550JV-CM198 ایسوس یک لپ‌تاپ مناسب برای طرفداران کاربردهای چندرسانه‌ای مثل گرافیست‌ها، علاقه‌مندان فیلم و سینما، موسیقی و گیمرها است. استفاده از یک پردازنده قدرتمند و بروز در کنار یک کارت گرافیک اختصاصی قدرتمند باعث شده که این لپ‌تاپ نه‌تنها برای کاربردهای روزمره مثل وبگردی و تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی، بلکه برای پردازش‌های نسبتا سنگین محاسباتی و گرافیکی نیز مناسب باشد. در کنار بازدهی بالا عمر باتری این دستگاه نیز قابل قبول است و می‌تواند نیاز روزمره شما را پاسخگو باشد.

بخش عمده‌ای از بدنه دستگاه از جنس آلومینیوم است و دستگاه استحکام بالایی دارد. سیستم انتقال حرارت نیز به خوبی کار می‌کند و صدای زیادی از فن‌های خنک‌کننده آن شنیده نمی‌شود. در مدت زمانی که دستگاه را بررسی می‌کردیم در حین تست BatteryEater نیز چندان متوجه داغ شدن بدنه دستگاه نشدیم. با این وجود وزن و ضخامت دستگاه باعث شده تا طراحی ظریفی نداشته و جابجایی آن نیز کمی دشوار باشد.

پشتیبانی از بلو-ری می‌تواند برای بسیاری از علاقه‌مندان به محتواهای ویدئویی خوشحال‌کننده باشد. در کنار آن اسپیکرهای فوق‌العاده قدرتمند و با کیفیت و سیستم صوتی Bang & Olufson یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت این لپ تاپ محسوب می‌گردند.

کیبورد دستگاه چندان راحت نیست ولی تاچ‌پد آن بسیار راضی‌کننده و مناسب است. نمایشگر دستگاه کیفیت قابل قبولی دارد اما عالی نیست. با این وجود فاکتورهای مثبتنی همچون صفحه لمسی، زاویه دید بسیار خوب، پنل IPS و رزولوشن قابل قبول از نقاط برجسته آن محسوب می‌گردند که تجربه لذت‌بخشی برای تماشای فیلم‌های Full HD را ارائه می‌کند.

حافظه رم دستگاه 8 گیگابایت از نوع DDR3 است که در عملکرد کلی دستگاه تأثیر بسیار مثبتی دارد. همچنین دستگاه مجهز به یک هارد با حجم یک ترابایت است که تنها ایرادش شاید سرعت دور پایین آن باشد.

نکات قوت

  • کیفیت ساخت مناسب
  • اسپیکرها و سیستم صوتی بسیار قدرتمند و منحصر‌به‌فرد Bang & Olufson ICEpower
  • نمایشگر لمسی IPS با رزولوشن قابل قبول و زاویه دید خوب
  • قدرت و بازده بسیار عالی

نکات ضعف

  • کیبورد نه چندان راحت
  • وزن، ضخامت و حجم زیاد دستگاه و طراحی نه چندان جذاب عضلانی
  • عدم استفاده از حافظه ذخیره‌سازی SSD یا HDD با دور بر ثانیه بالا

در تهیه این بررسی مسعود یوسف نژاد مشارکت کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات