بررسی لپ تاپ گیمینگ MSI Raider GE66 12UGS مدل 2022 [به همراه بررسی ویدیویی]

یک‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰
مطالعه 22 دقیقه
لپ تاپ گیمینگ Raider GE66 12UGS ام‌اس‌آی با به‌روزرسانی در بخش سخت‌افزار و نمایشگر، نسبت به مدل‌های پیشین خود بهبود یافته است.
تبلیغات

اگر به بازی‌های ویدیویی علاقه‌مند باشید، حتماً با شرکت ام‌اس‌آی به‌خوبی آشنایی دارید. برند تایوانی خط قدرتمندی از محصولات و تجهیزات گیمینگ دارد که تقریباً هر سطح نیاز و سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد. فرقی نمی‌کند به‌دنبال لپ‌تاپ گیمینگ باشید یا فکر سرِ هم کردن یک سیستم کامل برای بازی را در سر بپرورانید، MSI از سخت‌افزار داخلی سیستم‌ها مثل مادربرد و کارت گرافیک گرفته تا کیس‌های آماده و لپ تاپ های گیمینگ محصولات متنوعی را برایتان تدارک دیده است و می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای شروع خریدتان باشد.

شما می‌توانید برای خرید لپ‌تاپ گیمینگ MSI Raider GE66 12UGS، به فروشگاه ماتریس مراجعه کنید.

فهرست مطالب

ام اس آی برای گیمرهایی که ترجیح می‌دهند بازی‌ها را روی لپ تاپ های گیمینگ قدرتمند تجربه کنند نیز برنامه‌های ویژه‌ای دارد. کسانی که دوست دارند لپ‌تاپ گیمینگ‌شان، ذات قدرتمندش را در بخش طراحی نیز نمایان کند، می‌توانند به سراغ سری لپ‌تاپ‌های گیمینگ Titan بروند. آن دسته از گیمرهایی که طراحی باریک و سبک‌تر را ترجیح می‌دهند سری Stealth را مطابق با سلیقه‌شان خواهند یافت. در محدوده‌ی قیمتی میان‌رده، سری Sword/Katana و البته GE Raider وارد بازی می‌شوند تا سخت‌افزار مورد نیاز گیمرها را در قالبی مقرون‌به‌صرفه‌تر ارائه کنند. ام‌اس‌آی برای هر سری از لپ‌تاپ‌های گیمینگ‌اش، طراحی منحصربفردی در نظر گرفته است تا سلایق مختلف را راضی نگاه دارد.

در مقاله‌ی پیش‌رو به سراغ بررسی یکی از مدل‌های خانواده‌ی Raider GE66 با پسوند 12UGS می‌رویم که با پردازنده‌ی نسل دوازدهمی i7-12700H به‌روز شده است و از نظر طراحی، تفاوت چندانی با مدل‌های ۲۰۲۰ (پردازنده‌ی نسل دهم) و مدل‌های ۲۰۲۱ (پردازنده‌ی نسل یازدهم) ندارد. پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند RTX 3070 Ti و نمایشگر ۳۶۰ هرتزی نیز نویدبخش تجربه‌ی ایده‌آلی در اجرای بازی‌های سنگین هستند. در زمان نگارش این بررسی، لپ‌تاپ گیمینگ ام اس آی با برچسب قیمتی حدود ۸۰ میلیون تومان در ایران به فروش می‌رسد و دوست داریم ببینیم پرداخت چنین هزینه‌ای، در عمل چه چیزی عاید گیمرها می‌کند. از شما دعوت می‌کنیم با بررسی لپ‌تاپ گیمینگ Raider GE66 ام‌اس‌آی همراه زومیت باشید.

بررسی ویدیویی Raider GE66

لطفا با تماشای ویدئو در یوتیوب و سابسکرایب کانال یوتیوب زومیت، ما را در مسیر تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند حمایت کنید.

طراحی و کیفیت ساخت Raider GE66

اگر اندکی با زبان طراحی ام‌اس‌آی آشنایی داشته باشید یا مدل‌های پیشین سری Raider GE66 به چشمتان خورده باشد، حتی بدون اطلاع از نام و مدل، با اولین نگاه به لپ‌تاپ گیمینگ ام اس آی می‌توانید نام برند و کاربری آن را حدس بزنید. تایوانی‌ها نشان داده‌اند که همواره توجه زیادی به نورپردازی RGB دارند و کمتر پیش می‌آید که در محصولات گیمینگشان از آن غافل بمانند. وقتی لپ‌تاپ را باز می‌کنید، با نوار شفافی از جنس پلاستیک در بخش جلوی دستگاه (پایین ترک‌پد) مواجه می‌شوید که مشخصا قرار است وظیفه‌ی نورپردازی را در محصول گیمینگ ام اس آی به عهده داشته باشد.

نوار نورپردازی ام‌اس‌آی Raider GE66

برای کنترل نورپردازی نوار شفاف جلوی دستگاه و البته نور پس‌زمینه‌ی کیبورد که ام اس آی آن را Mystic Light می‌نامد، می‌توانید از نرم‌افزار SteelSeries استفاده کنید و در صورتی که از طرفداران نورهای RGB در سیستم گیمینگ‌تان هستید، از تنظیمات شخصی‌سازی قابل توجهی لذت ببرید که نرم‌افزار مذکور در اختیارتان قرار می‌دهد.

لپ‌تاپ MSI Raider GE66

تقریباً تمام بخش‌های بدنه از جمله قسمت بیرونی در لپ‌تاپ از جنس فلز هستند؛ انتخابی که استحکام مثال‌زدنی بدنه را به بهای وزن ۲٫۳۸ کیلوگرمی لپ‌تاپ به‌دنبال دارد؛ البته در حین پردازش‌های سنگین نیز بخش‌هایی از بدنه به‌خصوص نوار بالای کیبورد به‌شدت داغ می‌شود. روی در خاکستری رنگ دستگاه، علاوه‌بر لوگوی ام‌اس‌آی، پوشش تیره‌رنگ‌تری را مشاهده می‌کنیم که اطراف لولا را در بر می‌گیرد و در کمال تعجب از جنس پلاستیک است. سنگین بودن نسبی دستگاه، توزیع درست وزن و البته سفتی مناسب لولاها، باعث می‌شوند که به‌راحتی بتوانید در لپ‌تاپ را با یک دست باز کنید. در لپ‌تاپ هم نهایتا حدود ۱۳۰ درجه باز می‌شود.

باوجود اینکه Raider GE66 به نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی مجهز است؛ اما خوشبختانه حاشیه‌های باریک در اطراف نمایشگر، باعث می‌شوند که ابعاد کل دستگاه کوچک بماند. فن‌های خنک‌کننده زیر لپ‌تاپ و درون شیارهایی به فرم لانه‌ی زنبور تعبیه شده‌اند تا هوای خنک را از زیر بگیرند و هوای گرم را ازطریق شیارهای پشت و دو طرف بدنه به بیرون هدایت کنند.

شیارهای فن لپ‌تاپ MSI Raider GE66

با تمام تفاسیر، کیفیت ساخت لپ‌تاپ گیمینگ Raider GE66 را مطلوب و مقبول ارزیابی می‌کنیم. اگر عناصری مثل نوار نورپردازی جلوی لپ‌تاپ، قسمت‌های پلاستیکی اطراف لولا و تضاد رنگی نه‌چندان جالبی که لولاهای خاکستری از داخل با بدنه‌ی تیره‌ی لپ‌تاپ می‌سازند در نظر نگیریم، می‌توان گفت از نظر طراحی نیز ایراد چندانی به لپ‌تاپ گیمینگ ام اس آی وارد نیست.

کیبورد، ترک‌پد و درگاه‌های Raider GE66

همچون سال‌های قبل، ام اس آی کیبورد Raider GE66 را با همکاری برند مطرح SteelSeries طراحی و تولید کرده است که در زمینه‌ی تولید تجهیزات جانبی بازی فعالیت دارد. کلیدها به صورت جزیره‌ای و با فاصله‌ی مناسبی از هم قرار گرفته‌اند. عمق حرکتی کلیدها و بازخوردی که در هنگام فشرده‌شدن از آن‌ها دریافت می‌شود بالاتر از حد انتظار به نظر می‌رسد و تایپ کردن با کیبورد لپ‌تاپ ام اس آی را به تجربه‌ای خوشایند تبدیل می‌کند.

در صورتی که با معیارهای گیمینگ به کیبورد نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که SteelSeries کاملاً نیازهای گیمرها را حین طراحی و جانشانی کلیدها مدنظر داشته است. مثلاً کلید Ctrl و Shift سمت چپ که کلیدهای پر استفاده‌ی گیمرها هستند، بزرگ‌تر از استاندارد معمول طراحی شده‌اند تا دسترسی به آن‌ها و تشخیص دادنشان از کلیدهای مجاور برای گیمرها راحت‌تر باشد. همان‌طور که در بخش قبل هم اشاره کردیم، به‌خاطر ابعاد نسبتاً کوچک لپ‌تاپ، کلیدهای عددی یا همان Numpad از کیبورد حذف شده‌اند.

نورپردازی کیبورد لپ‌تاپ ام‌اس‌آی Raider GE66

نکته‌ی دیگری که بد نیست در مورد کیبورد به آن اشاره کنیم، کاربرد کلید فانکشن یا همان Fn است. شرکت SteelSeries برای اینکه قابلیت شخصی‌سازی بیشتری برای گیمرها تدارک ببیند، علاوه‌بر قابلیت‌های معمول و متداول مثل کم و زیاد کردن روشنایی نمایشگر و صدا، به گیمرها این امکان را می‌دهد تا با نگه داشتن کلید Fn و زدن هرکدام از کلیدهای F بالای کیبورد، تغییراتی از جمله زیاد کردن دور فن‌های خنک‌کننده، تغییر نوع و کم و زیاد کردن شدت نورپردازی کلیدها و فعال کردن Croshair هدف‌گیری در میانه‌ی نمایشگر را اعمال کنند.

به نسبت چیزی که در لپ‌تاپ‌های دیگر می‌بینیم، Raider GE66 ترک‌پد کوچک‌تری دارد که در بخش پایین کیبورد جا خوش کرده است. باوجود اینکه ترک‌پد در بازی کاربردی ندارد و گیمرها از ماوس برای بازی کردن استفاده می‌کنند، اما در کاربری‌های روزمره و عادی، کوچک بودن ترک‌پد می‌تواند کار کردن با آن را سخت‌تر کند.

پورت‌های سمت راست لپ‌تاپ MSI Raider GE66
پورت‌های سمت چپ لپ‌تاپ MSI Raider GE66
پورت‌های پشت لپ‌تاپ MSI Raider GE66
کیبورد لپ‌تاپ MSI Raider GE66

تمام ژست‌های حرکتی ویندوز را می‌توان روی ترک‌پد اجرا کرد. دکمه‌های چپ و راست ترک‌پد به صورت یکپارچه درون آن تعبیه شده‌اند و عملکرد درستی دارند. سطح ترک‌پد نیز اصطکاک مناسبی با دست ایجاد می‌کند تا حرکت دست روی آن به‌راحتی صورت بگیرد.

چیدمان درگاه‌های متنوع و البته کامل لپ‌تاپ در نوع خود جالب به نظر می‌رسد. ام‌اس‌آی درگاه‌ها را با چیدمان معقولانه‌ای در دو طرف و پشت دستگاه تعبیه کرده است. مثلاً درگاه‌های پرکاربرد و بزرگ‌تر در قسمت پشت دستگاه قرار دارند تا کابل‌های متصل به آن‌ها مزاحم دسترسی به درگاه‌های دیگر نشود. نوع و محل قرارگیری درگاه‌ها را در ادامه مشاهده می‌کنید.

درگاه‌های پشت لپ‌تاپ

  • ورودی برق
  • یک درگاه 2.1 HDMI با قابلیت پردازش سیگنال 8K در ۶۰ هرتز و 4K در ۱۲۰ هرتز
  • درگاه شبکه RJ45
  • مینی DisplayPort
  • یک درگاه USB-C با پشتیبانی از تاندربولت ۴ و DisplayPort

درگاه‌های سمت راست لپ‌تاپ

  • دو درگاه USB 3.2 Gen 1 Type-A
  • یک درگاه SD7.0 برای خواندن کارت حافظه‌ی اس‌دی

درگاه‌های سمت چپ لپ‌تاپ

  • یک درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-A
  • یک درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-C با پشتیبانی از DisplayPort
  • جک کمبوی ۳٫۵ میلی‌متری برای اتصال هدفون/میکروفون

وب‌کم لپ‌تاپ ام‌ س آی در حاشیه‌ی بالای نمایشگر جای دارد و از وضوح تصویر Full HD پشتیبانی می‌کند. کیفیت تصویر وبکم قابل قبول است و برای برقراری تماس‌های تصویری کاربردی خواهد بود.

نمایشگر و اسپیکر Raider GE66

ام‌اس‌آی لپ‌تاپ ۱۵٫۶ اینچی Raider GE66 را در بازارهای جهانی با سه نوع نمایشگر به فروش می‌رساند که در رزولوشن و نرخ نوسازی با هم متفاوت هستند. مدل UHD با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، مدل QHD با نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتز و در نهایت مدل FHD با نرخ نوسازی ۳۶۰ هرتز. ما برای بررسی مدل FHD یا همان ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل را با نرخ نوسازی ۳۶۰ هرتز دراختیار داشتیم که محتوا را با نسبت تصویر ۱۶ به ۹ دراختیار می‌گذاشت. پنل IPS LCD و هشت بیتی لپ‌تاپ Raider توسط شرکت Sharp تولید می‌شود.

با درنظر داشتن مشخصات نمایشگر، تراکم پیکسلی آن حدود ۱۴۱ پیکسل‌براینچ به دست می‌آید که عالی نیست؛ اما قابل قبول است. شخصا وضوح QHD را با نرخ نوسازی پایین‌تر برای بازی ترجیح می‌دهم، چراکه حتی برای برخی از سناریوهای خاص مثل بازی‌های آنلاین هم نرخ نوسازی ۳۶۰ هرتز، بیش از حد نیاز به‌نظر می‌رسد.

مالتی‌تسکینگ با لپ‌تاپ MSI Raider GE66

طبق اندازه‌گیری‌های زومیت، نمایشگر Raider GE66 از نظر روشنایی عملکرد قابل قبولی دارد و روشنایی آن در بیشترین حالت، به ۲۶۹٫۱ نیت می‌رسد؛ اما نسبت به روشنایی بیش‌از ۴۰۰ نیتی پاره‌ای از رقبای گیمینگ دیگر، پایین‌تر است؛ البته این کمبود، در بخش کمترین روشنایی و البته کنتراست تا حد خوبی جبران می‌شود. حداقل روشنایی نمایشگر Raider GE66 حدود ۱۱٫۵ نیت اندازه‌گیری شد؛ البته همین مقدار هم در شرایطی که نور محیط کم باشد، چشمانتان را تا حدی خسته خواهد کرد.

عملکرد صفحه‌نمایش Raider GE66 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین

خطا

MSI Raider GE66

۲۶۹٫۱ نیت

۱۱٫۵ نیت

۲٫۴ نیت

۱۱۲٫۱

۷۳٫۸

۵٫۱

۹۸٫۶

۲٫۳

۷۵٫۲

۴٫۲

Asus Zephyrus M16

۴۷۷ نیت

۲۴٫۷ نیت

۵٫۶۶ نیت

۸۴٫۲۷

۷۶٫۵

۴٫۳

۹۹٫۷

۲٫۶

۷۷٫۸

۳٫۶

HP VICTUS

۲۱۱ نیت

۲ نیت

۱٫۱ نیت

۱۹۲

۴۸

۶٫۴

۶۵

۴٫۳

۴۸

۵٫۷

Asus Strix G15

۲۳۳ نیت

۱۱٫۶ نیت

۲٫۴۷ نیت

۹۴٫۱۴

۷۵٫۶

۵٫۶

۹۹٫۷

۲٫۹

۷۷

۴٫۷

سرفیس لپ‌تاپ استودیو

۴۲۳٫۲ نیت

۱٫۵۲ نیت

۰٫۴۵ نیت

۹۴۰٫۴

۷۹٫۴

--

۹۹

۲٫۱

۸۳٫۸

۲٫۷

سرفیس بوک ۳ ۱۵ اینچی

۴۰۵ نیت

۳٫۴ نیت

۰٫۵۳ نیت

۷۶۴

۶۵

۳٫۸

۹۴

۱٫۳

۷۴

۳٫۴

سرفیس پرو ۸

۴۱۷ نیت

۱٫۷ نیت

۰٫۷۷ نیت

۵۴۲٫۲

۷۹٫۷

--

۹۹

۲٫۷

۸۲٫۷

۳٫۵

مک بوک پرو M1

۴۳۶ نیت

۰٫۰۰ نیت

۰٫۵۵ نیت

۸۵۵

۷۶٫۴

--

۹۹٫۹

۲٫۳

۷۸٫۳

--

MSI GF66 Katana

۱۶۸ نیت

۸٫۰۰ نیت

۱٫۲۷ نیت

۱۳۲٫۲

۴۷٫۹

--

۶۴

۴٫۰

۴۷٫۶

--

MSI GE66 Raider

۱۸۱٫۷ نیت

۸٫۱۱ نیت

۱٫۱۶ نیت

۱۵۶٫۱

۷۳٫۱

--

۹۹

۳٫۶

۷۵٫۴

--

ایسر ConceptD 7 Ezel Pro

۲۹۴٫۶ نیت

۱۵٫۷ نیت

۲٫۴۲ نیت

۱۲۱٫۷

۱۰۰

۲٫۵

۱۴۳٫۴

۵٫۴

۹۲٫۹

۳٫۶

میت بوک D 14

۱۹۱ نیت

۳٫۶۵ نیت

۱٫۰۳ نیت

۱۸۵٫۴

۴۷٫۸

--

۶۴

۴٫۸

۴۷٫۵

--

سرفیس لپ تاپ Go

۲۱۴٫۷ نیت

۰٫۶۳ نیت

۲٫۰۴ نیت

۱۰۵٫۲

۷۳٫۳

--

۹۷٫۷

۱٫۹

۷۴٫۷

--

هلیوس ۳۰۰

۳۱۹ نیت

۲۱٫۳ نیت

۳٫۷۵ نیت

۸۵

۷۰

۶٫۱

۹۱٫۵

۵٫۵

--

--

ایسر نیترو ۷

۲۶۸ نیت

۱۸٫۸ نیت

۲٫۰۵ نیت

۱۲۹٫۵

۷۱٫۵

۵٫۳

۹۲٫۵

۴

--

--

* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

نمایشگر Raider GE66 حدود ۹۸٫۶ درصد از فضای رنگی پایه‌ی sRGB را با دقت بسیار عالی پوشش می‌دهد. از نظر دمایی، رنگ‌ها در این فضا تمایل محسوسی به سردی دارند. خوشبختانه فضاهای رنگی وسیع‌تر AdobeRGB و DCI P3 نیز بالای ۷۰ درصد پوشش داده می‌شوند و خطای رنگ‌های تولید شده نیز در حد قابل قبول است. با چنین شرایطی، نمایشگر لپ‌تاپ ام‌اس‌آی چه در بخش روشنایی و چه در بخش عملکرد رنگی، بسیار با کیفیت ظاهر می‌شود و تمام انتظاراتی که از یک پنل LCD داریم، به بهترین نحو برآورده می‌کند.

اسپیکرهای لپ‌تاپ ام‌اس‌آی روی لبه‌های چپ و راست لپ‌تاپ تعبیه شده‌اند و از صدای Hi-Res نیز پشتیبانی می‌کنند. تیونینگ یا تنظیم اسپیکرها را شرکت Dynaudio به‌عهده داشته است. در آخرین سطح بلندی صدا، اسپیکرها حجم صدای قابل قبولی تولید می‌کنند؛ اما گاهی آشفتگی فرکانس‌ها محسوس می‌شود. به‌علاوه در شرایطی که صدا را تا آخر زیاد کرده باشید، بیس‌ها و صداهای بم باعث ایجاد لرزش محسوسی در بدنه‌ی لپ‌تاپ می‌شوند؛ البته عموم گیمرها هنگام بازی از هدست گیمینگ استفاده می‌کنند و ضعف‌های یادشده برایشان چندان موضوعیت ندارد.

سخت‌افزار، عملکرد و باتری Raider GE66

MSI نسل جدید لپ‌تاپ‌های Raider GE66 با پسوند 12U را به پردازنده‌های خانواده‌ی Alder Lake اینتل و پردازنده‌های گرافیکی RTX 3080 Ti، RTX 3080 یا RTX 3070 Ti مجهز کرده است. مدلی که برای بررسی دراختیار ما قرار داشت، به‌نوعی مدل میانی به حساب می‌آمد و از پردازنده‌ی i7-12700H و پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3070Ti قدرت می‌گرفت. مدل مورد بررسی ما در بازار کشور با قیمت حدودا ۸۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و در همین بازه‌ی قیمتی، رقبای متعددی را مقابل خود می‌بیند.

مشخصات لپ‌تاپ MSI Raider GE66

اینتل سری پردازنده‌های موبایل خود را در سه سری U, P و H عرضه می‌کند. سری U با توان مصرفی پایه‌ی ۱۵ وات، برای لپ‌تاپ‌های مدرن و باریک مناسب است، درحالی‌که سری P با توان مصرفی پایه‌ی ۲۸ وات، برای لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت‌تر با نیاز به توان پردازشی بیشتر در نظر گرفته می‌شود. در سوی دیگر، اعضای پرمصرف پردازنده‌های موبایل در سری Alder Lake، تحت نام سری H توسعه داده شده‌اند که با توان مصرفی بیش از ۴۵ وات، بهترین گزینه برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ خواهند بود.

پردازنده‌ی i7-12700H چهارمین پردازنده‌ی پرقدرت سری H به‌حساب می‌آید و مانند سایر اعضای هم‌خانواده‌اش، از طراحی هیبریدی در بخش CPU استفاده می‌کند؛ یعنی ترکیبی از هسته‌های پرقدرت و هسته‌های کم‌مصرف. ماژول گرافیک Xe با ۹۶ واحد محاسباتی و پشتیبانی از رم‌های DDR5 از دیگر ویژگی‌های بارز سری H به‌شمار می‌آیند.

ماژول CPU از شش هسته‌ی پرقدرت Golden Cove P، هشت هسته‌ی کم‌مصرف Gracemont E و ۲۰ رشته‌ی پردازشی بهره می‌برد. هسته‌ها به ۲۴ مگابایت کش مشترک دسترسی دارند. توان پایه‌ی پردازنده ۴۵ وات است؛ اما در حالت توربو، تا ۱۱۵ وات توان به پردازنده تزریق خواهد شد. در چنین شرایطی، بیشترین فرکانس پردازنده به ۴٫۷۰ گیگاهرتز می‌رسد، درحالی‌که بیشینه‌ی فرکانس هسته‌های پرقدرت به همان ۴٫۷۰ گیگاهرتز و بیشینه‌ی فرکانس هسته‌های کم‌مصرف به ۳٫۵۰ گیگاهرتز خواهد رسید.

لپ‌تاپ گیمینگ MSI برای پردازش‌های گرافیکی، به گرافیک مجزای RTX 3070 Ti انویدیا تکیه دارد که از ۵۸۸۸ هسته‌ی CUDA در کنار ۸ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 در فرکانس ۱۰۳۵ تا ۱۴۸۵ هرتز استفاده می‌کند. توان مصرفی RTX 3070 Ti بسته به شرایط و البته قدرت سیستم خنک‌کننده می‌تواند به توان توربوی ۱۵۰ وات نیز برسد.

عملکرد حافظه ذخیره‌سازی Raider GE66 دربرابر سیستم‌های دیگر

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

MSI Raider GE66

۶۴۳۱٫۸۳

۴۹۴۲٫۹۲

ASUS Zephyrus M16 2022

۶۶۳۰٫۷۶

۵۰‍۱۴٫۶۷

ASUS Strix G15

۳۱۸۲٫۴۶

۱۷۲۹٫۸۸

سرفیس لپ‌تاپ استودیو

۲۲۹۳٫۳۴

۱۱۷۹٫۶۸

سرفیس پرو ۸

۲۲۸۷٫۶۱

۱۰۸۹٫۳۶

MSI Raider GE66

۳۳۹۲٫۴۰

۳۱۰۴٫۱۳

Acer ConceptD 7 Ezel Pro

۳۵۶۲٫۸۷

۳۰۲۷٫۲۲

MacBook Pro M1

۲۵۱۷٫۱۷

۲۳۳۰٫۹

Microsoft Surface Book 3 15

۲۰۷۱٫۸۷

۸۰۵٫۹۵

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

لپ‌تاپ مورد بررسی ما به ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی DDR5-4800 و یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی SSD مجهز شده بود. مادربرد لپ‌تاپ دو اسلات برای رم و دو اسلات M.2 دراختیار می‌گذارد و می‌توانید در صورت نیاز به ارتقا، مقدار رم را تا ۶۴ گیگابایت افزایش دهید. از دو اسلات M.2 نیز یکی از آن‌ها اشغال شده است و اسلات دیگر برای افزایش حافظه‌ی ذخیره‌سازی دراختیار قرار دارد.

عملکرد لپ‌تاپ در بنچمارک‌ها

MSI در نرم‌افزار MSI Center، چهار پروفایل عملکرد Extreme Performance و Balanced و Silent و Super Battery را به همراه امکانات تنظیمات دستی دراختیار قرار می‌دهد. برای اینکه آخرین قدرت لپ‌تاپ ام‌اس‌آی را در بنچمارک‌های متداول و معتبر بسنجیم، آزمون‌های این بخش را روی پروفایل Extreme Performance انجام دادیم. نتایج بنچمارک‌ها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

عملکرد Raider GE66 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر (Plugged)

لپ‌تاپ / بنچمارک

مشخصات فنی

عملکرد روزمره

وب‌گردی

شبیه‌ساز بازی

عملکرد در گرافیک

عملکرد CPU در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

PCMark 10

Speedometer 2.0

GFXBench

3DMark

CineBench R23

GeekBench 5

GeekBench 5

Aztec Ruins High Tier

Time Spy

Wild Life

Night Raid

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

DirectX 12/Metal

DirectX 12

Vulkan/Metal

DirectX 12

iGPU

dGPU

Raider GE66

Core i7-12700H

RTX 3070 Ti

۶۷۸۹

۲۵۴

۲۹۸٫۱

فریم‌برثانیه

۱۱۴۳۲

۶۴۶۰۹

۴۵۲۱۵

۱۷۶۴

۱۵۴۹۸

۱۷۶۵

۱۰۵۹۱

۱۸۸۴۹

۱۲۷۹۸۰

Zephyrus M16 2022

Core i9-12900H

RTX 3070 Ti

۶۵۳۷

۲۵۶

۲۶۱٫۶ فریم‌برثانیه

۱۰۴۰۱

۵۸۲۲۱

۴۵۹۷۲

۱۹۱۴

۱۹۹۴۳

۱۸۸۵

۱۱۷۲۷

--

۱۲۴۴۵۸

MacBook Pro 16

(تقریبی)

M1 Max

32Core GPU

--

۲۷۱

۳۰۶٫۶

فریم‌برثانیه

--

--

--

۱۵۳۴

۱۲۴۰۲

۱۷۵۱

۱۲۳۱۴

۶۹۴۷۸

--

Zephyrus M16 2021

Core i7-12800H

RTX 3070

۶۶۹۸

۲۰۸٫۵

۲۲۱٫۰ فریم‌برثانیه

۷۶۳۴

۳۰۶۸۴

--

۱۵۰۲

۱۳۲۸۲

۱۴۴۲

۷۲۷۵

--

۱۱۷۵۴۶

Strix G15

Ryzen 9 5900HX

RTX 3060

۷۲۱۵

۱۷۰٫۴

۲۱۹٫۹ فریم‌برثانیه

۸۴۷۴

۴۸۵۷۹

۴۳۵۵۴

۱۴۸۲

۱۳۵۹۹

۱۴۹۱

۸۴۷۰

۱۷۳۸۶

۱۱۰۰۱۱

سرفیس لپ‌تاپ استودیو

Core i7-11370H

RTX 3050Ti

۵۷۵۳

۱۵۹

۱۰۷٫۲ فریم‌برثانیه

۴۸۸۱

۲۳۹۵۲

۲۵۴۶۰

۱۵۱۹

۶۲۹۱

۱۴۸۷

۵۸۹۶

۱۹۳۸۵

۶۰۵۰۲

Surface Book 3 15

Core i7 - 1065G7

1660Ti Max-Q

۴۲۷۰

--

۱۳۱٫۱ فریم‌برثانیه

۴۹۷۹

--

۲۲۱۸۲

۱۱۵۳

۴۴۷۵

۱۳۳۴

۴۳۴۷

۱۰۷۳۹

۶۰۳۱‍۶

سرفیس پرو ۸

Core i5-1135G7

Intel Xe

۴۲۶۸

۱۵۸

۳۹٫۴ فریم‌برثانیه

۱۴۹۴

۱۰۹۷۲

۱۵۳۱۴

۱۲۹۶

۵۵۵۰

۱۳۱۸

۵۲۰۱

۱۵۱۵۷

--

MacBook Pro M1

Apple M1

Apple GPU

--

۲۰۹

۸۱٫۳۷ فریم‌برثانیه

--

۱۸۰۳۶

--

۱۵۱۲

۷۷۷۸

۱۷۲۹

۷۶۷۰

۱۹۱۹۴

--

Raider

GE66

(2020)

Core i7-10875H

RTX 2070 Super

۵۸۸۲

۱۵۰٫۰

۲۰۹٫۱ فریم‌برثانیه

۸۳۹۳

۴۸۳۴۰

۴۶۷۰۲

۱۲۰۱

۹۶۳۳

۱۳۴۶

۸۱۰۶

۶۱۴۴

۹۵۷۳۳

ConceptD 7 Ezel Pro

Core i7-10875H

Quadro RTX 3000

۵۱۷۳

۱۶۴٫۰

۱۳۳٫۳۹ فریم‌برثانیه

۵۷۵۳

۲۱۱۴۱

۲۷۶۰۰

۱۳۰۷

۱۰۵۱۳

۱۳۴۰

۷۹۰۴

۶۴۴۷

۷۲۸۶۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

برای ارزیابی قدرت پردازشی CPU در رندر، به تست CineBench R23 رجوع می‌کنیم. لپ‌تاپ Raider GE66 در پردازش‌های تک و چندهسته‌ای به ترتیب ۱۴ و ۲۴ درصد از رقیب گران‌قیمت‌ترش از برند اپل که به تراشه‌ی M1 Max متکی است، بهتر عمل می‌کند.

عملکرد لپ‌تاپ Raider GE66 در بنچمارک Cinebench در مقایسه با رقبا

طبیعتا به دلیل یکسان بودن پردازنده‌ی گرافیکی به‌کاررفته در مدل‌های Raider GE66 و Zephyrus M16 2022 مورد بررسی زومیت، در پردازش‌های محاسباتی GPU-محور و تست شبیه‌ساز بازی، لپ‌تاپ ام‌اس‌آی اختلاف عملکرد قابل ذکری با محصول ایسوس ندارد. برای مقایسه‌ی عملکرد 3070Ti با 3070‌، و با استناد به نتایج بنچمارک لپ‌تاپ Zephyrus M16 2021، می‌توان دید که Ti در محاسبات متکی به GPU، حدود ۸ درصد بهتر عمل می‌کند؛ یعنی همان بهبودی که انویدیا برای 3070Ti در مقایسه با مدل پایه وعده داده بود. البته بهبود مذکور به بهای افزایش ۷۰ واتی توان طراحی حرارتی نسبت به 3070 ممکن شده است.

عملکرد لپ‌تاپ در بازی‌ها

به لطف گرافیک قدرتمند و البته پر مصرف RTX 3070 Ti، لپ تاپ گیمینگ MSI عملکرد فوق‌العاده‌ای در بازی‌های جدید و سنگین به نمایش می‌گذارد. در صورتی که پروفایل عملکرد دستگاه روی حالت Extreme Performance قرار داشته باشد، تقریباً تمام بازی‌های لیست ما با نرخ فریم‌های میانگین بالای ۸۰ فریم‌برثانیه اجرا می‌شوند. حتی در بنچمارک سنگین Bright Memory: Infinite RTX که عملکرد گرافیک را از نظر Ray Tracing به چالش می‌کشد، روی بالاترین تنظیمات گرافیکی و حالت Quality DLSS، نرخ فریم ۶۹ فریم‌برثانیه به دست می‌آید.

اجرای بازی فورتزا هورایزن ۵ روی لپ‌تاپ MSI Raider GE66

در کنار عملکرد فوق‌العاده‌ی لپ‌تاپ در اجرای بازی‌های سنگین و کاربری‌های پرفشار، باید به گرم شدن بیش از حد بدنه و البته سروصدای قابل توجه فن‌ها نیز اشاره کنیم. با توجه به اینکه بدنه فلزی است، نه‌تنها قسمت بالای کیبورد گرمای قابل توجه از خود ساطع می‌کند، بلکه کلیدهای کیبورد نیز تا حدی گرم می‌شوند. در مورد دمای CPU و GPU و البته عملکرد آن‌ها حین پردازش‌های پرفشار و طولانی‌مدت، در بخش آزمون‌های پایداری عملکرد بیشتر توضیح خواهیم داد.

عملکرد لپ‌تاپ Raider GE66 در بازی‌‌ها

بازی / عملکرد

تنظیمات گرافیکی

نرخ‌فریم میانگین

Forza Horizon 5

(No Resolution Scaling)

Extreme

۸۵ فریم‌برثانیه

Ultra

۹۹ فریم‌برثانیه

Red Dead Redemption 2

Ultra

۸۴ فریم‌برثانیه

Far Cry 6

Ultra

۹۲ فریم‌برثانیه

Gears 5

Ultra

۱۲۱ فریم‌برثانیه

Immortals Fenyx Rising

Ultra High

۸۰ فریم‌برثانیه

Bright Memory: Infinite RTX

Quality DLSS

۶۹ فریم‌برثانیه

GTA V

Highest Quality

۱۵۱٫۶ فریم‌برثانیه

* تمامی بازی‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

عملکرد لپ‌تاپ در کاربری‌های حرفه‌ای

با توجه به سخت‌افزار قدرتمند لپ‌تاپ‌های گیمینگ، کاربران حرفه‌ای همچون گرافیست‌ها، طراحان، مهندسان و تولیدکنندگان محتوا نیز از مشتریان پروپا قرص این دستگاه‌های گران‌قیمت هستند. برای اینکه عملکرد لپ‌تاپ در کاربری‌های حرفه‌ای را بسنجیم، از بنچمارک داخلی نرم‌افزارهای پرکاربردی همچون پریمیر پرو، فوتوشاپ، MATLAB و SolidWorks استفاده خواهیم کرد.

درحالی‌که پروفایل عملکرد را روی حالت Extreme Performance قرار دهیم، عملکرد لپ‌تاپ در اجرای بنچمارک PugetBench برای فوتوشاپ ۲۰۲۲، تفاوت ناچیزی با رقیب گران‌قیمتش از برند اپل ناچیز است و دو محصول در یک حد عمل می‌کنند.

اجرای بنچمارک فوتوشاپ روی لپ‌تاپ Raider GE66

با اجرای بنچمارک PugetBench برای پریمیر پرو ۲۰۲۲، لپ‌تاپ گیمینگ GE66 حدود ۱۳ درصد از مک‌بوک پرو M1 Max ضعیف‌تر ظاهر می‌شود.

اجرای بنچمارک پریمیر پرو روی لپ‌تاپ Raider GE66

در اجرای بنچمارک متلب، Raider GE66 یک دور اجرا را در مدت زمان ۱٫۷ ثانیه به انجام می‌رساند که ۰٫۱۱ ثانیه سریع‌تر از مک‌بوک پرو M1 Max‌ است.

اجرای بنچمارک متلب روی لپ‌تاپ Raider GE66

در نهایت به بنچمارک SPECapc SOLIDWORKS 2021 می‌رسیم که عملکرد CPU و GPU را در نرم‌افزار مهندسی SolidWorks ارزیابی می‌کند. لپ‌تاپ MSI در عملکرد CPU حدود ۲۱ درصد و در عملکرد GPU حدود ۵۰ درصد امتیاز کمتری درمقایسه‌با رقیب به دست می‌آورد.

بنچمارک SPECapc برای ارزیابی عملکرد کامپیوترها حین اجرای SOLIDWORKS 2021

کامپیوتر/پارامتر

مشخصات

امتیاز عملکرد CPU

امتیاز عملکرد GPU

MSI Raider GE66

Core i7-12700H

RTX 3070 Ti

۱٫۶۴

۱٫۳۰

ASUS Zephyrus M16

Core i9-12900H

RTX 3070 Ti

۲٫۰۸

۲٫۶۶

HP Z2 Tower G5

Core i9-10900K

Radeon Pro W5700

۱٫۷۲

۲٫۴۸

Lenovo ThinkStation P520

Xeon W-2295

Quadro RTX 6000

۱٫۸۱

۴٫۶۱

آزمون پایداری عملکرد CPU

همان‌طور که در نمودارها مشاهده می‌کنید، در ابتدای آزمون پایداری عملکرد، فرکانس هسته‌های پرقدرت در هر سه پروفایل عملکرد Extreme Performance و Balanced و Silent به حوالی ۴۵۰۰ مگاهرتز می‌رسد. فرکانس هسته‌های کم‌مصرف نیز به ۳۵۰۰ و ۳۳۰۰ مگاهرتز میل می‌کند. برای رسیدن به چنین فرکانسی، در سه پروفایل مذکور به ترتیب در حدود ۱۰۰، ۹۰ و ۳۰ وات توان به CPU‌ تزریق می‌شود. در ادامه‌ی آزمون و با پایدار شدن شرایط، فرکانس هسته‌های پرقدرت در پروفایل‌های Extreme و Balanced به حوالی ۳۰۰۰ مگاهرتز نزدیک می‌شود، اما پروفایل Silent با افت قابل توجه، فرکانس هسته‌های پرقدرت و همچنین کم‌مصرف را در اطراف ۱۸۰۰ مگاهرتز نگاه می‌دارد.

نمودار مربوط به عملکرد هسته‌های پرقدرت CPU در آزمون پایداری عملکرد
نمودار مربوط به عملکرد هسته‌های کم‌مصرف CPU در آزمون پایداری عملکرد

از نظر توان مصرفی، در شرایطی که پردازنده وارد مرحله‌ی عملکرد پایدار خود می‌شود، توان تزریق شده در پروفایل Extreme در حوالی ۷۰ وات و برای پروفایل Balanced در مجاورت ۶۰ وات نوسان‌های کم‌دامنه‌ای می‌کند. اگر به نمودار دما نگاهی بیندازید، متوجه اختلاف فاحش دمای پردازنده در پروفایل Silent با دو حالت دیگر خواهید شد. درحالی‌که دما در پروفایل Silent حدود ۷۰ درجه است، این مقدار برای دو حالت دیگر به ۹۵ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد؛ بنابراین گرم شدن بیش از حد دستگاه در پردازش‌های سنگین را می‌توان به‌صورت عینی در داده‌های این بخش، مشاهده کرد.

نمودار مربوط به توان مصرفی CPU در آزمون پایداری عملکرد
نمودار مربوط به دمای CPU در آزمون پایداری عملکرد

نکته‌ی قابل ذکر دیگر در این بخش، نزدیک بودن عملکرد و رفتار CPU در پروفایل‌های Extreme Performance و Balanced است که در بخش بعد و در تست‌های پایداری عملکرد GPU تکرار نمی‌شود.

آزمون پایداری عملکرد GPU

تست پایداری عملکرد GPU را تنها برای پروفایل‌های Extreme و Balanced‌ انجام دادیم، چراکه پروفایل Silent برای پردازش‌های سنگین گرافیک‌محور موضوعیت چندانی ندارد. در دورهای ابتدایی آزمون، توان تزریق شده به GPU بیشترین مقدار را به خود می‌بیند که در حالت‌های Extreme و Balanced به‌ترتیب حدود ۱۵۰ وات و ۱۲۵ وات است. دمای گرافیک در ابتدای آزمون با روند نمایی و نرم، به ۸۶ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد و تا انتهای آزمون در همان شرایط باقی می‌ماند.

نمودار مربوط به فرکانس GPU در آزمون پایداری عملکرد
نمودار مربوط به توان GPU در آزمون پایداری عملکرد

با رسیدن به شرایط پایدار، توان مصرفی و بالطبع فرکانس افت پیدا می‌کنند. توان دو پروفایل مورد بحث، به ‌ترتیب در مجاورت ۱۳۰ وات و ۹۰ وات قرار می‌گیرد و فرکانس نیز در حوالی ۱۵۰۰ مگاهرتز و ۱۲۰۰ مگاهرتز تا انتهای آزمون روند پایدار خود را حفظ می‌کند.

نمودار مربوط به دمای GPU در آزمون پایداری عملکرد

عملکرد لپ‌تاپ در حالت متکی به باتری (Unplugged)

به منظور سنجش عملکرد لپ‌تاپ در حالت متکی به باتری (Unplugged)، تست‌های پایداری عملکرد را با پروفایل‌های Balanced و Silent روی لپ‌تاپ اجرا کردیم. ازآنجاکه عملکرد پروفایل‌های Balanced و Extreme در بخش‌های قبل تفاوت چندانی با یکدیگر نداشت، از اجرای تست‌های پایداری در پروفایل Extreme چشم‌پوشی کردیم. در ضمن، چون احتمال تغییر عملکرد دستگاه با پایین آمدن سطح باتری وجود دارد، آزمون‌های پایداری در پروفایل Silent را با سطح باتری ۵۰ درصد و ۱۰۰ درصد به‌صورت جداگانه انجام دادیم.

آزمون پایداری عملکرد CPU در حالت Unplugged

در حالت Unplugged و با پروفایل Balanced، فرکانس هسته‌های پرقدرت CPU، بین مقادیر ۲۴۰۰ تا حدود ۳۰۰۰ مگاهرتز نوسان می‌کند و هسته‌های کم‌مصرف نیز در محدوده‌ی فرکانسی ۲۳۰۰ تا ۲۶۰۰ مگاهرتز کار می‌کنند. با تغییر پروفایل عملکرد به حالت Silent و در شرایطی که باتری ۱۰۰ درصد شارژ داشته باشد، فرکانس هسته‌های پرقدرت به مجاورت ۲۰۰۰ مگاهرتز و هسته‌های کم‌مصرف به حوالی ۱۸۰۰ مگاهرتز افت می‌کند.

نمودار مربوط به هسته‌های پرقدرت CPU در حالت متکی به باتری
نمودار مربوط به هسته‌های کم‌مصرف CPU در حالت متکی به باتری

در شرایط آزمون، توان مصرفی پردازنده در پروفایل Balanced بین مقادیر ۴۵ تا ۶۵ وات و در پروفایل Silent روی مقدار ثابت ۳۰ وات قرار می‌گیرد. دما نیز در پروفایل‌های مذکور در حوالی ۸۵ و ۷۵ درجه‌ی سانتی‌گراد نوسان می‌کند. همان‌طور که در نمودارها مشاهده می‌کنید، در سطوح ۵۰ و ۱۰۰ درصد شارژ باتری، تغییری در عملکرد دستگاه ایجاد نمی‌شود و لپ تاپ ام اس آی رفتار مشابهی را در دو سطح مختلف باتری از خود نشان می‌دهد.

نمودار مربوط به توان CPU در حالت متکی به باتری
نمودار مربوط به دمای CPU در حالت متکی به باتری

برای مقایسه‌ی افت عملکرد در حالت‌های متصل به برق و متکی به باتری، به داده‌های مربوط به فرکانس هسته‌ها رجوع می‌کنیم. در پروفایل Balanced، با حدود ۱۶ درصد افت در عملکرد هسته‌ها مواجه هستیم، اما پروفایل Silent تقریباً همان رفتار را در شرایط متکی به باتری نیز از خود نشان می‌دهد.

آزمون پایداری عملکرد GPU در حالت Unplugged

در حالت Unplugged، رفتار گرافیک تفاوت محسوس و قابل توجهی با حالت متصل به برق دارد. نکته‌ی جالب اینکه پروفایل‌های عملکرد، عملا در حالت متکی به باتری کاربردی ندارند و هردو حالت Balanced و Silent رفتار مشابهی را برای گرافیک تعریف می‌کنند. همان‌طور که نمودارهای این بخش نشان می‌دهند، با مصرف توان ثابت ۴۵ وات، فرکانس گرافیک در تمام طول آزمون از یک روند نوسانی ثابت پیروی و در مجاورت فرکانس ۴۰۰ مگاهرتز نوسان می‌کند. اگر عملکرد حالت Balanced در شرایط متصل به برق را معیار مقایسه قرار دهیم، توان در حالت متکی به باتری حدود ۶۵ درصد و فرکانس حدود ۷۱ درصد افت می‌کند تا گرافیک قدرتمند RTX 3070 Ti کاملاً تغییر هویت دهد.

نمودار مربوط به فرکانس گرافیک در حالت متکی به باتری
نمودار مربوط به توان گرافیک در حالت متکی به باتری
نمودار مربوط به دمای گرافیک در حالت متکی به باتری

به‌عنوان جمع‌بندی و برای اینکه دید بهتری از عملکرد Raider GE66 داشته باشیم، نتایج درج شده در جدول زیر بسیار راهگشا خواهند بود.

عملکرد لپ‌تاپ MSI Raider GE66 در حالت متصل به برق و با باتری

وضعیت لپ‌تاپ

امتیاز در دور نخست آزمون استرس CPU

امتیاز پس از ۳۰ دقیقه آزمون استرس CPU

اجرای بازی Gears 5 با وضوح FHD‌ و گرافیک اولترا

متصل به برق - Balanced

۱۵۱۶۹

۱۳۷۷۲

۱۰۳٫۹ فریم‌برثانیه

با باتری ۱۰۰ درصد - Balanced

۱۲۵۲۳

۱۱۴۷۴

۳۰ فریم‌برثانیه

با باتری ۱۰۰ درصد - Silent

۸۵۲۷

۹۰۸۹

--

با باتری ۵۰ درصد - Silent

--

۸۵۱۲

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

ام‌اس‌آی برای لپ‌تاپ گیمینگ Raider GE66 باتری ۴ سلولی با ظرفیت ۹۹٫۹ وات‌ساعت را در نظر گرفته که با آداپتور بزرگ و سنگین ۲۸۰ واتی درون جعبه همراه شده است. در تست‌های متداول زومیت برای بررسی شارژدهی، لپ‌تاپ ام‌اس‌آی به هیچ‌وجه در حد انتظارمان ظاهر نمی‌شود و حتی در کم‌مصرف‌ترین پروفایل یعنی حالت Super Battery نمی‌تواند شارژدهی قابل قبولی داشته باشد. در پروفایل مذکور و با کاربری روزمره، شارژدهی سه ساعت و نیم به دست می‌آید.

عملکرد باتری MSI Raider GE66 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

نمایشگر

باتری

ویدئو

PCMark 10

GFXBench Manhattan 3.1

ابعاد و رزولوشن

وات‌ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

طول‌عمر باتری

(دقیقه)

کم‌ترین نرخ فریم

(فریم‌برثانیه)

MSI Raider GE66

(۳۶۰ هرتز - Super Battery)

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۹٫۹

۶:۳۹

۳:۳۰

--

--

MSI Raider GE66

(۳۶۰ هرتز - Silent)

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۹٫۹

۵:۳۳

۳:۱۳

۹۹٫۲

۵۳٫۶

ASUS Zephyrus M16

(۱۶۵ هرتز)

۱۶ اینچ

۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۰

۹:۱۴

۸:۱۰

۹۳٫۶

۱۰۶٫۱

ASUS Strix G15

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۰

۱۰:۳۳

۶:۳۸

۵۹٫۸

۲۵۸٫۲

Surface Laptop Studio

(۱۲۰ هرتز)

۱۴٫۴ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۴۰۰ پیکسل

۵۶

۱۳:۲۰

۸:۳۱

۱۸۷٫۱

۱۴٫۰۰

Surface Book 3 15

Laptop Mode

۱۵ اینچ

۲۱۶۰ × ۳۲۴۰ پیکسل

۸۵

۱۴:۰۵

--

۱۴۱٫۲۵۷

۵۱٫۲۵

Surface Pro 8

(۱۲۰ هرتز)

۱۳٫۰ اینچ

۱۹۲۰ × ۲۸۸۰ پیکسل

۵۰

۸:۴۵

۷:۲۱

۱۵۹٫۶۶

۱۳٫۷۸

Apple MacBook Pro M1

۱۳٫۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸٫۲

۱۶:۴۷

--

۲۱۸٫۸۴

۶۰٫۰۱

MSI Raider GE66

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۵

۵:۳۹

۳:۴۸

۵۷٫۷

۱۳۶٫۵

Acer Ezel Pro

۱۵٫۶ اینچ

۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ پیکسل

۸۴

۹:۴۱

۶:۴۷

۱۱۷٫۹

۳۰٫۲

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در تست پخش ویدئو و روی پروفایل Super Battery، لپ تاپ گیمینگ ام اس آی می‌تواند حدود شش ساعت و ۴۰ دقیقه شارژدهی داشته باشد که عالی نیست، اما قابل قبول است. نکته‌ی دیگری که از جدول بالا می‌توانیم به آن اشاره کنیم، تغییر رفتار اندک لپ‌تاپ در پروفایل‌های Silent و Super Battery است؛ در واقع انتظار داشتیم وقتی پروفایل لپ‌تاپ را به کم‌مصرف‌ترین حالت تعریف شده تغییر می‌دهیم، شاهد افزایش محسوس شارژدهی در کاربری‌هایی همچون پخش ویدئو و استفاده‌های روزمره باشیم.

جمع‌بندی و مقایسه Raider GE66 با رقبا

مثل چند سال اخیر، ام‌اس‌آی سری Raider GE66 از لپ‌تاپ‌های گیمینگ خود را بدون تغییرات در بخش طراحی و با به‌روزرسانی سخت‌افزاری راهی بازار کرده است. مدل ۲۰۲۲ که در این مقاله، بررسی کامل و دقیق آن را مطالعه کردید، از پردازنده‌ی نسل دوازدهمی i7 - 12700H اینتل در کنار پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3070 Ti انویدیا برای لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌کند و از نظر قیمت و رده، رقیب سری Strix ایسوس به‌حساب می‌آید.

در مقایسه با مدل ۲۰۲۰ همین لپ‌تاپ که پیش‌تر در زومیت بررسی کرده بودیم، بهبود اصلی را می‌توان در بخش نمایشگر مشاهده کرد. نمایشگر از نظر شدت روشنایی پیشرفت محسوسی را نشان می‌دهد که می‌تواند نکته‌ی مثبت بزرگی برای یک لپ‌تاپ گیمینگ باشد.

گشتن در وبسایت زومیت با لپ‌تاپ MSI Raider GE66

فارغ از بحث‌های سلیقه‌ای در بخش طراحی، انتخاب بدنه‌ی فلزی برای لپ‌تاپ مزیت استحکام مثال‌زدنی و معایبی همچون گرم شدن بیش‌ازحد بدنه و سنگین شدن محصول را به‌دنبال دارد. از سوی دیگر پروفایل‌های عملکردی دستگاه رفتاری که برای سیستم انتظار داریم، چندان ارائه نمی‌کنند. اگر حال‌وحوصله‌ی لازم را داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم در شرایط خاصی همچون حالت متکی به باتری، پروفایل‌های از پیش تعریف شده را رها کرده و خودتان شرایط عملکرد دستگاه را در MSI Center تنظیم کنید.

از نظر شارژدهی، Raider GE66 ناامیدکننده نشان می‌دهد و به‌نظر می‌رسد با لپ‌تاپ باید مثل یک سیستم دسکتاپ رفتار کرد و همواره آن را به برق متصل نگاه داشت. اصلی‌ترین دلیل پایین بودن شارژدهی از نظر ما، نرخ نوسازی ۳۶۰ هرتزی نمایشگر و البته همان مشکل در تنظیمات پروفایل‌های عملکرد است. شاید مدل‌هایی با رزولوشن بالاتر نمایشگر و نرخ نوسازی پایین‌تر، شارژدهی بیشتری ارائه کنند.

نکات مثبت

  • طراحی بدون حاشیه‌ی نمایشگر
  • عملکرد بسیار خوب نمایشگر
  • سخت‌افزار قدرتمند
  • ابعاد مناسب و استحکام خوب بدنه
  • مجموعه‌ی متنوع و کارآمد درگاه‌ها

نکات منفی

  • داغ شدن بدنه و سروصدای زیاد فن‌ها
  • تنظیم نامناسب پروفایل‌های عملکرد پیش‌فرض
  • شارژدهی پایین در کاربری روزمره
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات