بررسی لپ تاپ گیمینگ اچ پی VICTUS 16 [به‌همراه بررسی ویدیویی]

سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 22 دقیقه
لپ‌تاپ ۱۶ اینچی HP VICTUS با نمایشگر ۱۴۴ هرتز و گرافیک قدرتمند RTX 3060، از بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ اقتصادی بازار است. با بررسی لپ‌تاپ VICTUS 16 همراه زومیت باشید.
تبلیغات

باوجود اینکه HP را معمولاً با محصولات گیمینگ نمی‌شناسیم؛ اما برند آمریکایی در بخش دستگاه‌های مخصوص بازی هم فعالیت دارد و با سری لپ‌تاپ‌های VICTUS و Omen، به رقابت با نام‌هایی همچون ایسوس و MSI و لنوو می‌پردازد. درحالی‌که سری Omen لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار و طبعا گران‌قیمت اچ‌پی را شامل می‌شود، برای کاربرانی که از لحاظ بودجه در مضیقه هستند، سری VICTUS گزینه‌های جذابی را ارائه می‌کند.

در حال حاضر لپ‌تاپ‌های VICTUS در بازارهای جهانی با پردازنده‌های اینتل یا AMD و گرافیکی انویدیا یا AMD به‌فروش می‌رسند. ما یکی از مدل‌های مجهز به پردازنده‌ی نسل یازدهمی Core i7–11800H اینتل و گرافیک RTX 3060 را برای بررسی دراختیار داریم. با چنین مشخصات جذابی، حتماً شما هم موافق هستید که VICTUS حداقل در نگاه اول و از نظر قیمت می‌تواند برگ برنده را نسبت به رقبا دراختیار داشته باشد، اما آیا در بخش‌های مختلف، به‌ویژه عملکرد نیز چنین خواهد بود؟ از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای بررسی لپ‌تاپ گیمینگ HP VICTUS 16 همراه زومیت باشید.

لپ‌تاپ گیمینگ HP VICTUS 16 را فروشگاه اینترنتی نوآور برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

بررسی ویدیوی لپ‌تاپ HP VICTUS 16

لطفا با تماشای ویدئو در یوتیوب و سابسکرایب کانال یوتیوب زومیت، ما را در مسیر تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند حمایت کنید.

طراحی و کیفیت ساخت اچ‌پی VICTUS 16

طراحان اچ‌پی در بخش طراحی و کیفیت ساخت از مصالحه‌ی زیاد پرهیز کرده و کیفیت را در حد قابل‌قبول اما نه ایده‌آل نگاه داشته‌اند. بدنه استحکام مناسبی دارد و توزیع درست وزن لپ‌تاپ و سفتی لولا باعث می‌شود بتوان به‌راحتی در دستگاه را با یک دست و تا زاویه‌ی ۱۳۰ درجه باز کرد؛ اما لولا چندان قرص نیست و براثر تکان‌خوردن دستگاه، نمایشگر اندکی لق می‌خورد. بدنه تماما از جنس پلاستیک است که البته از این نظر خُرده‌ای به لپ‌تاپ گیمینگ HP وارد نخواهد بود؛ چراکه بسیاری از لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت‌تر بازار نیز با بدنه‌ی پلاستیکی تولید می‌شوند.

لوگوی لپ‌تاپ گیمینگ hp Victus

برعکس بسیاری از لپ‌تاپ‌های گیمینگ دیگر، HP VICTUS طراحی ساده و مینیمالی دارد و روی بدنه‌ی آن، خبری از نوارهای رنگی RGB و نورپردازی نیست که شاید به مذاق بسیاری از گیمرها خوش نیاید؛ البته به عقیده‌ی نویسنده، به‌کارگیری زبان طراحی مینیمال می‌تواند به گسترش طیف کاربران لپ‌تاپ گیمینگ HP کمک شایانی کند. به جز لوگوی براق V که روی در لپ‌تاپ خودنمایی می‌کند، سایر بخش‌های بدنه مات است و لمس پوشش نرم روی بدنه، حس بسیار خوبی را انتقال می‌دهد؛ اما رد چربی دست نیز تا حدی روی بدنه و به‌ویژه روی لوگوی براق VICTUSنمایان می‌شود.

صفحه اصلی ویندوز در لپ‌تاپ گیمینگ hp Victus

ابعاد لپ‌تاپ برابر با ۲٫۳۵ × ۲۶ × ۳۷ سانتی‌متر و وزن آن حدود ۲٫۴۶ کیلوگرم است. با چنین جثه‌ای، HP VICTUS لپ‌تاپ سنگینی به حساب می‌آید؛ اما در مقایسه با لپ‌تاپ‌های گیمینگ، به حد محسوسی باریک‌تر می‌کند. برخلاف حاشیه‌های باریک سمت راست و چپ نمایشگر، بخش‌های بالا و پایین صفحه‌نمایش ۱۶٫۱ اینچی VICTUS را حاشیه‌هایی به عرض یک و سه سانتی‌متر در بر می‌گیرد تا نسبت نمایشگر به بدنه، تقریباً ۸۳٫۵ درصد به‌دست بیاید.

درحالی‌که شرکت‌ها سعی می‌کنند با بهره‌گیری از پنل‌های ۱۶:۱۰، برای هرچه فراگیرتر شدن تجربه‌ی بصری، حاشیه‌های نمایشگر را به حداقل برسانند، پایین بودن نسبت نمایشگر به بدنه، به یکی از نقاط ضعف لپ‌تاپ گیمینگ HP تبدیل می‌شود.

وب‌کم در حاشیه‌ی بالای نمایشگر قرار دارد و برای تماس‌های تصویری می‌تواند کیفیت تصویر HD یا همان 720p را دراختیار بگذارد. در حاشیه‌ی قطور پایین نمایشگر نیز، تنها لوگوی خاکستری رنگ V را مشاهده می‌کنیم. فن‌های خنک‌کننده در بخش زیرین دستگاه جای دارند و شیار فن‌ها نیز به صورت چند V درون هم پیاده‌سازی شده‌اند که تقریباً نیمی از سطح زیرین لپ‌تاپ را در بر می‌گیرند. هوای خنک ازطریق دریچه‌های مذکور وارد و هوای گرم ازطریق دریچه‌های تعبیه‌شده در بخش زیرین لولا و لبه‌ی سمت راست دستگاه خارج می‌شود.

شیار فن‌های خنک‌کننده در لپ‌تاپ گیمینگ hp Victus

خوشبختانه به‌لطف فاصله‌ی زیاد پنل از خروجی هوای گرم، حین پردازش‌های سنگین و پرفشار، دمای نمایشگر چندان بالا نمی‌رود و تنها بخش پایین نمایشگر اندکی گرم می‌شود؛ مشکلی که در لپ‌تاپ قدرتمند Zephyrus M16 می‌تواند نگرانی زیادی از بابت آسیب دیدن پنل بر اثر گرما به همراه داشته باشد. اسپیکرهای دستگاه در حاشیه‌ی بالای کیبورد قرار گرفته‌اند و روزنه‌های ریزی را بازهم در قالب لوگوی VICTUS در این بخش مشاهده می‌کنیم.

کیبورد، ترک‌پد و درگاه‌های اچ‌پی VICTUS 16

کیبورد دستگاه با چینش استاندارد و به‌صورت جزیره‌ای ارائه می‌شود. به‌لطف ابعاد کلیدها و فاصله‌ی قرارگیری آن‌ها از یکدیگر، تایپ کردن با لپ‌تاپ VICTUS رضایت‌بخش است و با خطای چندانی در حین تایپ مواجه نخواهید شد. عمق حرکتی کلیدها و بازخورد پس از فشرده‌شدنشان را مطلوب ارزیابی می‌کنیم. در حقیقت بخشی از متن بررسی پیش‌ رو با کیبورد VICTUS تایپ شد و خستگی چندانی برای دستان نویسنده ایجاد نکرد.

شاید بد نباشد اشاره کنیم که کلیدهای کیبورد سطح تختی دارند و فرورفتگی خاصی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است؛ اما این نکته نیز جای‌گیری دستان روی کلیدها را با مشکل قابل ذکری روبه‌رو نمی‌کند. نور پس‌زمینه‌ی کلیدها برای تایپ کردن در تاریکی به حد کفایت روشنایی تولید می‌کند، به‌علاوه می‌توان آن رابه دلخواه فعال و غیر فعال کرد.

ترک پد لپ‌تاپ گیمینگ hp Victus
نمای نزدیک از کیبورد لپ‌تاپ گیمینگ hp Victus
پورت‌های لپ‌تاپ گیمینگ hp Victus
پورت‌های لپ‌تاپ گیمینگ hp Victus

ترک‌پد لپ‌تاپ اچ‌پی ویکتوس علاوه‌بر بهره‌گیری از وسعت مناسب، دقتی که انتظار داریم، ارائه می‌کند. ژست‌های حرکتی ویندوز را نیز به‌راحتی می‌توان با ترک‌پد اجرا کرد. مشکلی که در مورد ترک‌پد باید به آن اشاره کنیم، لق زدن کلیدهاست؛ بدین‌معنی که زیر سطح ترک‌پد، یک فضای خالی وجود دارد که با لمس جابه‌جا می‌شود و نشانه‌ای دیگر از کیفیت ساخت نه‌چندان ایده‌آل لپ‌تاپ گیمینگ HP به دست می‌دهد؛ البته این احتمال را لحاظ می‌کنیم که مشکل مذکور در تمام نسخه‌های لپ‌تاپ وجود نداشته باشد و به مدلی که برای بررسی دراختیار ما قرار داشت، محدود شود.

لپ‌تاپ گیمینگ اچ‌پی، درگاه‌های متعدد و متنوعی را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. لبه‌ی سمت چپ دستگاه شلوغ‌تر است و هفت درگاه را ارائه می‌کند، درحالی‌که لبه‌ی سمت راست تنها دو درگاه را در خود جای می‌دهد.

درگاه‌های لبه‌ی سمت چپ

  • ورودی برق
  • درگاه شبکه RJ45
  • درگاه HDMI 2.1
  • درگاه USB 3.2 Gen 1 Type-A با پهنای باند ۵ گیگابیت‌برثانیه
  • درگاه USB 3.2 Gen 1 Type-C با پهنای باند ۵ گیگابیت‌برثانیه و پشتیبانی از Display Port 1.4
  • جک ۳٫۵ میلی‌متری ترکیبی برای اتصال هدفون/میکروفون
  • درگاه کارت SD

درگاه‌های Type-A و Type-C از فناوری Sleep and Charge اچ‌پی پشتیبانی می‌کنند بدین معنا که می‌توانید دستگاه‌های دیگر را نیز با استفاده از آن‌ها شارژ کنید. در لبه‌ی سمت راست تنها دو پورت USB Type-A قرار دارند.

درگاه‌های لبه‌ی سمت راست

  • دو درگاه USB 3.2 Gen 1 Type-A با پهنای باند ۵ گیگابیت‌برثانیه

صفحه‌نمایش و اسپیکر

نمایشگر ۱۶٫۱ اینچی لپ‌تاپ اچ‌پی ویکتوس از نوع IPS LCD و ساخت شرکت BOE است. باوجود رزولوشن Full HD (۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل)، تراکم پیکسلی نمایشگر حدود ۱۳۶ پیکسل‌براینچ به دست می‌آید که برای نمایشگری با این ابعاد کم به نظر می‌رسد؛ البته در صورتی که روی پیکسل‌های نمایشگر خیلی دقیق نشوید، مشکلی در تجربه‌ی کاربری به‌وجود نمی‌آید. به‌لطف پوشش مات روی نمایشگر، بازتاب نور و انعکاس تصویر محیط به حداقل می‌رسد.

نکته‌ی مثبت نمایشگر VICTUS را باید نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی بدانیم؛ مشخصه‌ای که تجربه‌ی روان‌تر و بعضا امکان نمایش محتوا با نرخ فریم‌های سه‌رقمی را به همراه خواهد داشت.

گشتن در سایت زومیت با لپ‌تاپ گیمینگ hp Victus

اچ‌پی می‌گوید که روشنایی نمایشگر در بیشترین حالت به ۲۵۰ نیت می‌رسد. در اندازه‌گیری‌های ما، روشنایی بیشینه‌ی نمایشگر برابر با ۲۱۱ نیت به دست آمد که چندان قابل توجه نیست و در صورتی که به هر دلیلی بخواهید در فضای آزاد و زیر نور خورشید با لپ‌تاپ کار کنید، برای دیدن محتوای نمایشگر دچار مشکل خواهید شد. کنتراست نمایشگر نیز محدود و در حد ۱۹۲ به دست آمد که برای پنل LCD، قابل قبول است. کمترین روشنایی نمایشگر را حدودا ۲ نیت اندازه‌گیری کردیم، بنابراین کار کردن با لپ‌تاپ در تاریکی برای چشمانتان آزاردهنده نخواهد بود.

پنل ۸ بیتی لپ‌تاپ VICTUS می‌تواند ۱۶ میلیون رنگ را نمایش دهد؛ اما از نظر پوشش‌دهی فضاهای رنگی چندان ایده‌آل عمل نمی‌کند. نمایشگر تنها ۶۵ درصد از فضای رنگی پایه‌ی sRGB و ۴۸ درصد از فضاهای وسیع‌تر AdobeRGB و DCI P3 را پوشش می‌دهد. با اینکه دقت نمایشگر در تولید رنگ‌ها ایده‌آل نیست؛ اما در محدوده‌ی قابل قبول قرار می‌گیرد، به‌ویژه با توجه به اینکه دمای رنگ‌های تولید شده به حالت خنثی نزدیک است و ته‌مایه‌ی آبی یا قرمز در رنگ‌ها دیده نمی‌شود.

عملکرد صفحه‌نمایش HP VICTUS دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین

خطا

HP VICTUS

۲۱۱ نیت

۲ نیت

۱٫۱ نیت

۱۹۲

۴۸

۶٫۴

۶۵

۴٫۳

۴۸

۵٫۷

MSI GF66 Katana

۱۶۸ نیت

۸٫۰۰ نیت

۱٫۲۷ نیت

۱۳۲٫۲

۴۷٫۹

--

۶۴

۴٫۰

۴۷٫۶

--

Asus Strix G15

۲۳۳ نیت

۱۱٫۶ نیت

۲٫۴۷ نیت

۹۴٫۱۴

۷۵٫۶

۵٫۶

۹۹٫۷

۲٫۹

۷۷

۴٫۷

Asus Zephyrus M16

۴۷۷ نیت

۲۴٫۷ نیت

۵٫۶۶ نیت

۸۴٫۲۷

۷۶٫۵

۴٫۳

۹۹٫۷

۲٫۶

۷۷٫۸

۳٫۶

سرفیس لپ‌تاپ استودیو

۴۲۳٫۲ نیت

۱٫۵۲ نیت

۰٫۴۵ نیت

۹۴۰٫۴

۷۹٫۴

--

۹۹

۲٫۱

۸۳٫۸

۲٫۷

سرفیس بوک ۳ ۱۵ اینچی

۴۰۵ نیت

۳٫۴ نیت

۰٫۵۳ نیت

۷۶۴

۶۵

۳٫۸

۹۴

۱٫۳

۷۴

۳٫۴

MSI GE66 Raider

۱۸۱٫۷ نیت

۸٫۱۱ نیت

۱٫۱۶ نیت

۱۵۶٫۱

۷۳٫۱

--

۹۹

۳٫۶

۷۵٫۴

--

ایسر ConceptD 7 Ezel Pro

۲۹۴٫۶ نیت

۱۵٫۷ نیت

۲٫۴۲ نیت

۱۲۱٫۷

۱۰۰

۲٫۵

۱۴۳٫۴

۵٫۴

۹۲٫۹

۳٫۶

* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

اسپیکر دوگانه‌ی لپ‌تاپ HP VICTUS توسط شرکت B & O تیون شده است و اچ‌پی می‌گوید که با به‌کارگیری فناوری HP Audio Boost، صدای غنی و پرقدرتی توسط مجموعه‌ی اسپیکر تولید می‌شود. طبق تجربه‌ی ما، اسپیکرها حجم صدای چندانی تولید نمی‌کنند و به همین خاطر، حتی اگر صدا را تا آخر هم بلند کنید، مشکل نویز یا مخلوط شدن فرکانس‌ها با یکدیگر را نخواهید داشت. برای کاربردهایی همچون بازی یا تماشا کردن فیلم و سریال، اسپیکرهای لپ‌تاپ VICTUS چندان کافی به نظر نمی‌رسند و دراختیار داشتن یک هدفون مناسب، ضروری می‌کند.

سخت‌افزار، عملکرد و باتری اچ‌پی VICTUS 16

لپ‌تاپ گیمینگ HP VICTUS 16 با پردازنده‌ی نسل یازدهمی i7-11800H اینتل، پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3060، رم ۱۶ گیگابایتی از نوع DDR4-3200 و و یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی SSD برای بررسی دراختیار زومیت قرار داشت. شما براساس نیازتان می‌توانید لپ‌تاپ HP را با بیشترین ظرفیت رم ۶۴ گیگابایت و پردازنده‌های گرافیکی RTX 3050 یا RTX 3050 Ti نیز خریداری کنید.

برچسب مشخصات لپ‌تاپ گیمینگ hp Victus

بد نیست اشاره کنیم که لپ‌تاپ VICTUS از مادربرد HP 88F8 استفاده می‌کند و می‌توانید در صورت نیاز، رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی لپ‌تاپ را ارتقا دهید. به لطف دو اسلات رم روی مادربرد، می‌توان حافظه را تا ۳۲ گیگابایت (۱۶ گیگابایت روی هر اسلات) و باوجود دو اسلات M.2 می‌توان حافظه‌ی ذخیره‌سازی دستگاه را نیز تا ۴ ترابایت (۲ ترابایت روی هر اسلات M.2) افزایش داد.

عملکرد حافظه HP VICTUS دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

HP VICTUS

۳۲۹۳٫۵۹

۳۰۷۲٫۳۳

ASUS Strix G15

۳۱۸۲٫۴۶

۱۷۲۹٫۸۸

MSI Katana GF66

۱۹۸۵٫۹۲

۹۶۳٫۰۸

MSI Raider GE66

۳۳۹۲٫۴۰

۳۱۰۴٫۱۳

Acer ConceptD 7 Ezel Pro

۳۵۶۲٫۸۷

۳۰۲۷٫۲۲

Microsoft Surface Book 3 15

۲۰۷۱٫۸۷

۸۰۵٫۹۵

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

پردازنده‌ی i7-11800H برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ و ورک‌استیشن‌ها توسعه داده شده است و بعد از پردازنده‌های i9-11980HK و i9-11900H، قدرتمندترین CPU موبایل اینتل در خانواده‌ی پردازنده‌های نسل یازدهمی Tiger Lake به حساب می‌آید. 11800H از هشت هسته و ۱۶ رشته‌ی پردازشی استفاده می‌کند و هسته‌ها به ۲۴ مگابایت کش L3 دسترسی دارند.

اینتل پردازنده‌ی خود را با توان طراحی حرارتی (TDP) در محدوده‌ی ۳۵ تا ۴۵ وات دراختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد. در شرایطی که TDP روی ۳۵ وات تنظیم شود، فرکانس پایه ۱٫۹۰ گیگاهرتز و اگر TDP روی مقدار بیشینه یعنی ۴۵ وات قرار بگیرد، فرکانس پایه ۲٫۳۰ گیگاهرتز خواهد بود.

برای مدیریت پردازش‌های سنگین تک‌هسته‌ای، فرکانس توربوی پردازنده می‌تواند به ۴٫۶۰ گیگاهرتز برسد. در ادامه‌ی بررسی، خواهیم دید که HP برای لپ‌تاپ گیمینگ خود نسخه‌ی ۴۵ وات را برگزیده است. گرافیک یکپارچه‌ی Intel UHD با یک گیگابایت حافظه‌ی ویدیویی DDR4 (مشترک با رم دستگاه) نیز برای پردازش‌های گرافیک‌محور در CPU مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای اجرای بازی‌ها و کاربری‌های حرفه‌ای که به ماژول گرافیکی وابسته هستند، لپ‌تاپ HP VICTUS به GPU موبایل RTX 3060 انویدیا با ۶ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی GDDR6 مجهز است. انویدیا، 3060 موبایل را در ۱۱ مدل دراختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد که هرکدام در توان مصرفی و فرکانس پردازشی با یکدیگر متفاوت هستند. لپ‌تاپ VICTUS از مدل ۸۰ وات با فرکانس پردازشی در محدوده‌ی ۹۰۰ تا ۱۴۲۵ مگاهرتز استفاده می‌کند.

پیش از بررسی نتایج بنچمارک‌ها، خوب است اشاره کنیم که با در نظر داشتن برچسب قیمت لپ تاپ گیمینگ HP، می‌توانیم لپ‌تاپ‌های Katana GF66 ام‌اس‌آی و ROG Strix G15 ایسوس را رقبای VICTUS به حساب بیاوریم که اتفاقا هر دو از گرافیک RTX 3060 استفاده می‌کنند و بررسی آن‌ها را نیز می‌توانید در زومیت بخوانید؛ البته Katana از نسخه‌ی ۸۵ واتی RTX 3060 و Strix G15 از نسخه‌ی ۱۱۵ واتی همین GPU‌ استفاده می‌کند.

بازی کردن با لپ‌تاپ گیمینگ hp Victus

برای اینکه گیمرها بتوانند کنترل بهتری روی لپ‌تاپ گیمینگ خود داشته باشند و عملکرد سیستم را پایش کنند، اچ‌پی نرم‌افزار Omen Gaming Hub را تدارک دیده است. امکان تنظیم پروفایل عملکرد دستگاه بین سه حالت Performance, Default و Silent را باید مهم‌ترین قابلیت نرم‌افزار مذکور بدانیم. به‌علاوه برای بهینه‌تر شدن عملکرد دستگاه حین اجرای بازی‌ها نیز گزینه‌ای در اخیتارتان قرار می‌گیرد. طبعا ما برای اجرای آزمون‌ها از پروفایل عملکرد Performance‌ استفاده کردیم تا نهایت قدرت لپ‌تاپ گیمینگ HP را دریافت کنیم.

عملکرد لپ‌تاپ در بنچمارک‌ها

در تست CineBench R23 که عملکرد CPU را در رندرگیری ارزیابی می‌کند، لپ‌تاپ HP با لپ‌تاپ کاتانا مجهز به همان ‌پردازنده‌ی i7-11800H، تفاوت عملکرد محسوسی ندارد و در هر دو تست تک و چندهسته‌ای نتیجه‌ای مشابه ارائه می‌کند. در سوی دیگر، Strix G15 با پردازنده‌ی نسل پنجمی Ryzen 5900HX در تست چندهسته‌ای CineBench حدود ۲۵ درصد بهتر عمل می‌کند. از نظر توان محاسباتی CPU، لپ‌تاپ HP در تست چندهسته‌ای ۱۸ درصد سریع‌تر از Katana و تنها ۷ درصد بهتر از Strix G15 عمل می‌کند.

برای تکمیل بخش عملکرد شاید مقایسه‌ی پردازنده‌ی نسل یازده اینتل با همتای نسل دوازدهمی‌اش خالی از لطف نباشد. به همین منظور از نتایج بنچمارک‌های لپ‌تاپ Zephyrus M16 2021 با پردازنده‌ی i7-12800H استفاده می‌کنیم. با نگاهی به عملکرد CPU در رندر، مشاهده می‌شود که پردازنده‌ی نسل دوازدهم اینتل، حدود ۲۲ درصد نسبت به نسل پیش بهبود را تجربه می‌کند.

عملکرد لپ‌تاپ hp Victus در بنچمارک Cinebench R23

لپ‌تاپ HP VICTUS در پردازش‌های محاسباتی GPU-محور بازهم عملکردی مشابه Katana ارائه می‌کند، اما تنها با اختلافی در حد ۸ درصد از گرافیک ۱۱۵ واتی Strix عقب می‌ماند. در تست شبیه‌ساز بازی نرم‌افزار GFXBench و در حالت Offscreen که پارامترهای نمایشگر را از معادله‌ی آزمون خارج می‌کند، VICTUS تقریباً ۷ درصد بهتر از Katana نشان می‌دهد؛ اما از رقیب دیگرش Strix با اختلاف ۱۴ درصدی جا می‌ماند.

عملکرد HP VICTUS دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر (Plugged)

لپ‌تاپ / بنچمارک

مشخصات فنی

عملکرد روزمره

وب‌گردی

شبیه‌ساز بازی

عملکرد در گرافیک

عملکرد CPU در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

PCMark 10

Speedometer 2.0

GFXBench

3DMark

CineBench R23

GeekBench 5

GeekBench 5

Aztec Ruins High Tier

Time Spy

Wild Life

Night Raid

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

DirectX 12/Metal

DirectX 12

Vulkan/Metal

DirectX 12

iGPU

dGPU

HP VICTUS

Core i7-11800H

RTX 3060

۶۵۵۰

۱۸۰

۱۸۸٫۷

فریم‌برثانیه

۷۸۲۳

۴۴۷۵۱

۴۳۰۶۸

۱۴۸۳

۱۰۸۸۵

۱۵۸۷

۹۰۸۸

۸۶۶۱

۱۰۰۸۴۶

Katana GF66

Core i7-11800H

RTX 3060

۶۶۸۰

۱۸۰٫۸

۱۷۵٫۳ فریم‌برثانیه

۷۱۷۷

۴۱۹۴۵

۳۹۹۸۸

۱۴۹۹

۱۰۷۷۹

۱۵۵۴

۷۶۷۳

۸۴۰۷

۹۸۸۵۵

Strix G15

Ryzen 9 5900HX

RTX 3060

۷۲۱۵

۱۷۰٫۴

۲۱۹٫۹ فریم‌برثانیه

۸۴۷۴

۴۸۵۷۹

۴۳۵۵۴

۱۴۸۲

۱۳۵۹۹

۱۴۹۱

۸۴۷۰

۱۷۳۸۶

۱۱۰۰۱۱

Zephyrus M16 2022

Core i9-12900H

RTX 3070Ti

۶۵۳۷

۲۵۶

۲۶۱٫۶ فریم‌برثانیه

۱۰۴۰۱

۵۸۲۲۱

۴۵۹۷۲

۱۹۱۴

۱۹۹۴۳

۱۸۸۵

۱۱۷۲۷

--

۱۲۴۴۵۸

MacBook Pro 16

(تقریبی)

M1 Max

32Core GPU

--

۲۷۱

۳۰۶٫۶

فریم‌برثانیه

--

--

--

۱۵۳۴

۱۲۴۰۲

۱۷۵۱

۱۲۳۱۴

۶۹۴۷۸

--

Zephyrus M16 2021

Core i7-12800H

RTX 3070

۶۶۹۸

۲۰۸٫۵

۲۲۱٫۰ فریم‌برثانیه

۷۶۳۴

۳۰۶۸۴

--

۱۵۰۲

۱۳۲۸۲

۱۴۴۲

۷۲۷۵

--

۱۱۷۵۴۶

سرفیس لپ‌تاپ استودیو

Core i7-11370H

RTX 3050Ti

۵۷۵۳

۱۵۹

۱۰۷٫۲ فریم‌برثانیه

۴۸۸۱

۲۳۹۵۲

۲۵۴۶۰

۱۵۱۹

۶۲۹۱

۱۴۸۷

۵۸۹۶

۱۹۳۸۵

۶۰۵۰۲

Surface Book 3 15

Core i7 - 1065G7

1660Ti Max-Q

۴۲۷۰

--

۱۳۱٫۱ فریم‌برثانیه

۴۹۷۹

--

۲۲۱۸۲

۱۱۵۳

۴۴۷۵

۱۳۳۴

۴۳۴۷

۱۰۷۳۹

۶۰۳۱‍۶

Raider GE66

Core i7-10875H

RTX 2070 Super

۵۸۸۲

۱۵۰٫۰

۲۰۹٫۱ فریم‌برثانیه

۸۳۹۳

۴۸۳۴۰

۴۶۷۰۲

۱۲۰۱

۹۶۳۳

۱۳۴۶

۸۱۰۶

۶۱۴۴

۹۵۷۳۳

ConceptD 7 Ezel Pro

Core i7-10875H

Quadro RTX 3000

۵۱۷۳

۱۶۴٫۰

۱۳۳٫۳۹ فریم‌برثانیه

۵۷۵۳

۲۱۱۴۱

۲۷۶۰۰

۱۳۰۷

۱۰۵۱۳

۱۳۴۰

۷۹۰۴

۶۴۴۷

۷۲۸۶۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

اگر به داده‌های تست لپ‌تاپ Zephyrus M16 2021 مجهز به RTX 3070 نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که در آزمون شبیه‌ساز بازی GFXBench، نرخ فریم ارائه شده توسط RTX 3070 حدود ۱۷ درصد بالاتر از RTX 3060 است.

عملکرد لپ‌تاپ در بازی‌ها

عیار واقعی پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3060 را باید در اجرای بازی‌ها مورد بررسی قرار دهیم. به همین منظور از بازی‌های چالش‌برانگیزی استفاده می‌کنیم که به ابزار بنچمارک داخلی مجهز هستند تا در سناریوهای مقایسه‌ای بتوانیم با شرایطی استاندارد و یکسان برای همه‌ی دستگاه‌ها، نتایج را بسنجیم. به‌جز بازی Bright Memory که به‌خاطر اعمال کردن تنظیمات گرافیکی بسیار سنگین، بازی با ۴۶ فریم‌برثانیه اجرا می‌شود، در تمام بازی‌های دیگر لیست، لپ‌تاپ HP VICTUS با تکیه به گرافیک RTX 3060 موبایل می‌تواند حتی روی بالاترین تنظیمات گرافیک به نرخ‌های بالای ۶۰ فریم‌برثانیه دست پیدا کند.

عملکرد لپ‌تاپ HP VICTUS در بازی‌‌ها

بازی / عملکرد

تنظیمات گرافیکی

نرخ‌فریم میانگین

Forza Horizon 5

(No Resolution Scaling)

Extreme

۴۴ فریم‌برثانیه

Ultra

۷۳ فریم‌برثانیه

Red Dead Redemption 2

Ultra

۶۰ فریم‌برثانیه

Far Cry 6

Ultra

۸۰ فریم‌برثانیه

Gears 5

Ultra

۹۱٫۵ فریم‌برثانیه

Immortals Fenyx Rising

Ultra High

۵۹ فریم‌برثانیه

Bright Memory: Infinite RTX

Quality DLSS

۴۶ فریم‌برثانیه

GTA V

Highest Quality

۱۰۶ فریم‌برثانیه

* تمامی بازی‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

عملکرد لپ‌تاپ در کاربری‌های حرفه‌ای

به لطف سخت‌افزار قدرتمند، لپ‌تاپ‌های گیمینگ گزینه‌های ایده‌آلی برای کاربری‌های حرفه‌ای و مهندسی به حساب می‌آیند. برای بررسی توانایی لپ‌تاپ HP VICTUS در کاربردهای مذکور، عملکرد در نرم‌افزارهای فوتوشاپ، پریمیر پرو، MATLAB و Solidworks را مدنظر قرار می‌دهیم. در بنچمارک PugetBench برای فوتوشاپ، لپ‌تاپ ویکتوس تنها حدود ۹ درصد ضعیف‌تر از Macbook Pro اپل مجهز به تراشه‌ی M1 Max عمل می‌کند.

عملکرد لپ‌تاپ hp Victus در فوتوشاپ

در بنچمارک PugetBench برای پریمیر پرو نیز لپ‌تاپ گیمینگ HP تنها ۱۲ درصد از Zephyrus M16 2022 با گرافیک RTX 3070 Ti کندتر نشان می‌دهد و با ۲۱ درصد اختلاف نیز پشت سر Macbook Pro اپل جای می‌گیرد.

عملکرد لپ‌تاپ hp Victus در پریمیر پرو

برای سنجیدن عملکرد لپ‌تاپ در کار با نرم‌افزار MATLAB، از اجرای پیاپی بنچمارک داخلی همین نرم‌افزار استفاده کردیم. در هر دور از بنچمارک MATLAB، شش تَسک مختلف انجام داده شده و نتیجه در قالب زمان اجرای هرکدام از تسک‌ها به‌عنوان خروجی ارائه می‌شود. لپ‌تاپ HP VICTUS هزار اجرای پیاپی را در زمان ۲۷ دقیقه و ۵۱ ثانیه به انجام می‌رساند؛ درحالی‌که لپ‌تاپ Zephyrus M16 2022 همین عملیات را در ۲۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه یعنی انجام می‌دهد؛ یعنی تنها حدود یک درصد سریع‌تر.

عملکرد لپ‌تاپ HP VICTUS در هزار دور اجرای پیاپی بنچمارک MATLAB

کامپیوتر/پارامتر

مشخصات

زمان (ثانیه)

HP VICTUS

Core i7-11800H

RTX 3060

۱۶۷۱٫۸

ASUS Zephyrus M16

Core i9-12900H

RTX 3070 Ti

۱۶۵۱٫۰۷

با در نظر گرفتن یک دور اجرا، HP VICTUS هر دور را حدود پنج درصد کُندتر از لپ‌تاپ Zephyrus M16 2022 و در مدت زمان حدود ۱٫۷۶ ثانیه به انجام می‌رساند.

عملکرد لپ‌تاپ hp Victus در بنچمارک متلب

با بنچمارک SPECapc SOLIDWORKS 2021 می‌توان رفتار CPU و GPU را در اجرای نرم‌افزار مهندسی SOLIDWORKS مورد ارزیابی قرار داد. در مقایسه با لپ‌تاپ Zephyrus M16 2022، لپ‌تاپ گیمینگ HP در عملکرد CPU حدود ۲۳ درصد و در عملکرد GPU به اندازه‌ی ۲۰ درصد ضعیف‌تر عمل می‌کند.

بنچمارک SPECapc برای ارزیابی عملکرد کامپیوترها حین اجرای SOLIDWORKS 2021

کامپیوتر/پارامتر

مشخصات

امتیاز عملکرد CPU

امتیاز عملکرد GPU

HP VICTUS

Core i7-11800H

RTX 3060

۱٫۶۰

۲٫۱۱

ASUS Zephyrus M16

Core i9-12900H

RTX 3070 Ti

۲٫۰۸

۲٫۶۶

HP Z2 Tower G5

Core i9-10900K

Radeon Pro W5700

۱٫۷۲

۲٫۴۸

Lenovo ThinkStation P520

Xeon W-2295

Quadro RTX 6000

۱٫۸۱

۴٫۶۱

اچ‌پی برای لپ‌تاپ گیمینگ خود باتری ۷۰ وات‌ساعتی را در نظر گرفته است و می‌گوید که به‌لطف آداپتور ۲۰۰ واتی که به همراه آن دراختیار قرار می‌گیرد، می‌تواند در مدت حدود ۳۰ دقیقه به اندازه‌ی ۵۰ درصد شارژ شود. برای تست باتری، پروفایل عملکرد را به حالت Default تغییر دادیم تا توان مصرفی دستگاه در شرایط متعادل‌تری قرار بگیرد.

با در نظر گرفتن کاربری روزمره، باتری VICTUS حدود چهارساعت و ۱۰ دقیقه شارژدهی خواهد داشت. با در نظر داشتن سناریوی پخش ویدئو، با یک‌بار شارژ می‌توان سه ساعت و ۵۰ دقیقه با لپ‌تاپ ویدئو تماشا کرد. با توجه به نتایج به دست آمده، باید بگوییم که شارژدهی لپ‌تاپ HP VICTUS چندان مناسب نیست، به‌خصوص اگر آن را با رقیبش Strix ایسوس مقایسه کنیم که با تکیه بر باتری ۹۰ وات‌ساعتی، در کاربری روزمره شش ساعت و نیم شارژدهی دارد.

عملکرد باتری HP VICTUS دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

نمایشگر

باتری

ویدئو

PCMark 10

GFXBench Manhattan 3.1

ابعاد و رزولوشن

وات‌ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

طول‌عمر باتری

(دقیقه)

کم‌ترین نرخ فریم

(فریم‌برثانیه)

HP VICTUS

۱۶٫۱ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۷۰

۳:۵۰

۴:۱۰

۸۱٫۸

۸۰٫۳

ASUS Strix G15

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۰

۱۰:۳۳

۶:۳۸

۵۹٫۸

۲۵۸٫۲

MSI Katana GF66

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۲

۳:۵۴

۲:۳۲

۵۱٫۲

۹۷٫۸

MSI Raider GE66

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۵

۵:۳۹

۳:۴۸

۵۷٫۷

۱۳۶٫۵

Acer Ezel Pro

۱۵٫۶ اینچ

۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ پیکسل

۸۴

۹:۴۱

۶:۴۷

۱۱۷٫۹

۳۰٫۲

Surface Book 3 15

Laptop Mode

۱۵ اینچ

۲۱۶۰ × ۳۲۴۰ پیکسل

۸۵

۱۴:۰۵

--

۱۴۱٫۲۵۷

۵۱٫۲۵

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

طول عمر باتری در تست باتری GFXBench را نیز ۸۱ دقیقه به دست آوردیم؛ در شرایطی که کمترین نرخ فریم در انتهای آزمون ۸۰ فریم‌برثانیه بود. باوجود اینکه شارژدهی VICTUS در این سناریو ۲۲ دقیقه از Strix و ۳۰ دقیقه از Katana بیشتر به دست می‌آید، اما نرخ فریم انتهای آزمون، ۶۸ درصد پایین‌تر از Strix و ۱۷ درصد کمتر از Katana خواهد بود. درواقع بهای شارژدهی بیشتر، نرخ فریم پایین‌تر نسبت به رقبا است.

آزمون‌های پایداری عملکرد

برای یک لپ‌تاپ گیمینگ که برای کاربری‌های پرفشار مورد استفاده قرار می‌گیرد، بحث پایداری عملکرد CPU و GPU اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. همچون همیشه، برای بررسی پایداری عملکرد CPU، از تست استرس ۳۰ دقیقه‌ای CineBench R23 استفاده و آزمون را در دو حالت متصل به برق و با باتری، روی لپ‌تاپ HP اجرا کردیم.

در حالت متصل به برق و در همان لحظات ابتدایی آزمون، حدود ۹۵ وات توان به CPU تزریق می‌شود تا فرکانس کاری آن برای مدت کوتاهی به حوالی ۳۸۰۰ مگاهرتز برسد. در همین شرایط، دما نیز در مجاورت ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد. در ادامه‌ی آزمون و در شرایط پایدار، توان در مجاورت ۴۵ وات نوسان می‌کند تا فرکانس حدود ۲۷۰۰ مگاهرتز باقی بماند و دما نیز از محدوده‌ی ۷۰ درجه‌ی سلسیوس بالاتر نرود.

نمودار توان CPU در آزمون پایداری عملکرد
نمودار فرکانس CPU در آزمون پایداری عملکرد
نمودار دمای CPU در آزمون پایداری عملکرد

همان‌طور که در نمودارها نیز مشاهده می‌کنید، با قطع برق لپ‌تاپ و اتکا به باتری، پارامترهای CPU دستخوش تغییر محسوسی می‌شوند؛ توان CPU به ۲۵ وات یعنی حدود ۴۴ درصد کمتر از شرایط پایدار در حالت متصل به برق افت می‌کند، فرکانس با افت ۲۲ درصدی نسبت به حالت متصل به برق در محدوده‌ی ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰ مگاهرتز قرار می‌گیرد و طبیعتا دمای مجموعه‌ی CPU نیز با کاهش مواجه می‌شود و به حدود ۵۰ تا ۶۰ درجه‌ی سلسیوس می‌رسد.

در هردو حالت، CPU پایداری عملکرد بسیار خوبی از خود به ثبت می‌رساند و پس از طی لحظات گذار ابتدای آزمون، بدون افت و خیز خاصی، تا انتهای تست روی یک روند پایدار به کار خود ادامه می‌دهد.

پایداری گرافیک را با تست ۲۰ دقیقه‌ای WildLife در نرم‌افزار 3DMark می‌سنجیم. در ابتدای آزمون و در حالتی که لپ‌تاپ به برق متصل شده باشد، گرافیک با رسیدن به شرایط پایدار تمام ظرفیت ۸۰ واتی خود را پر می‌کند تا فرکانس را به حوالی ۱۴۰۰ مگاهرتز برساند. دما نیز در شرایط مذکور به حدود ۷۰ درجه‌ی سلسیوس می‌رسد. با کشیدن لپ‌تاپ از برق، در نیمه‌ی ابتدایی آزمون توان مصرفی به مقدار نصف حالت متصل به برق، یعنی به ۴۰ وات کاهش پیدا می‌کند و فرکانس نیز به مجاورت ۵۰۰ مگاهرتز می‌رسد. دما نیز به خوبی مدیریت می‌شود و به ۶۰ درجه‌ی سلسیوس میل می‌کند.

توان GPU در آزمون پایداری عملکرد
فرکانس GPU در آزمون پایداری عملکرد
دمای GPU در آزمون پایداری عملکرد

در ادامه و با گذر از نیمه‌ی آزمون، برای مدیریت بهتر دما، توان با افت حدود ۴۰ درصدی به ۲۵ وات تنزل پیدا می‌کند تا دما نیز تا انتهای تست زیر ۵۵ درجه‌ی سلسیوس باقی بماند. طبعا با پایین آمدن توان مصرفی، فرکانس نیز به حوالی ۴۰۰ مگاهرتز افت می‌کند و در همان حوالی به نوسانات اندک؛ اما پایدار ادامه می‌دهد.

همان‌طور که در نمودارها نیز مشاهده می‌کنید، گرافیک نیز در هر دو حالت متصل به برق و متکی به باتری، پایداری عملکرد مقبولی از خود نشان می‌دهد و مهم‌تر اینکه با مدیریت مناسب دما و سرعت چرخش فن‌های خنک‌کننده، نه‌تنها دستگاه بیش از حد داغ نمی‌شود، بلکه صدای اذیت‌کننده و غیرطبیعی نیز از سیستم خنک‌کننده به گوش نمی‌رسد.

عملکرد لپ‌تاپ HP VICTUS در حالت متصل به برق و با باتری

وضعیت لپ‌تاپ

امتیاز در دور نخست آزمون استرس CPU

امتیاز پس از ۳۰ دقیقه آزمون استرس CPU

اجرای بازی Gears 5 با وضوح FHD‌ و گرافیک اولترا

متصل به برق

۱۰۸۵۵

۸۴۸۶

۹۱٫۵ فریم‌برثانیه

با باتری

۷۰۰۶

۶۳۴۵

۳۱٫۵ فریم‌برثانیه

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

برای حسن ختام بخش عملکرد Unplugged، بازی Gears 5 را نیز یک‌بار در حالت متصل به برق و یک‌بار با باتری و روی تنظیمات گرافیکی Ultra روی لپ‌تاپ گیمینگ HP اجرا کردیم. درحالی‌که با اتصال لپ‌تاپ به برق، نرخ فریم ۹۱٫۵ فریم‌برثانیه را دریافت کردیم، اما در حالت جدا از برق، افت عملکرد حدود ۶۵ درصدی را شاهد بودیم.

جمع‌بندی و مقایسه با رقبا

باوجود اینکه این‌روزها در کشور ما، مصداق رده‌بندی «اقتصادی» در بازار مصرف دچار تغییر و تحول فراوانی شده است؛ اما اگر قیمت در بازارهای جهانی را ملاک قرار دهیم، لپ‌تاپ HP VICTUS را باید یک دستگاه گیمینگ اقتصادی به‌حساب بیاوریم. اچ‌پی با سری لپ‌تاپ‌های گیمینگ VICTUS آن عده از گیمرها و کاربران حرفه‌ای که دوست دارند با صرف هزینه‌ای معقول‌تر، یک لپ‌تاپ گیمینگ قدرتمند دراختیار داشته باشند، هدف قرار می‌دهد.

خوشبختانه در بخش طراحی و کیفیت ساخت لپ‌تاپ VICTUS، عناصر اندکی قربانی قیمت پایین‌تر دستگاه شده‌اند که از آن جمله می‌توانیم به لق‌زدن در لپ‌تاپ و لق‌زدن کلیدهای ترک‌پد اشاره کنیم.

کار با لپ‌تاپ گیمینگ hp Victus

در سوی دیگر، نمایشگر ۱۴۴ هرتز با ابعاد ۱۶٫۱ اینچ، پردازنده‌ی نسل یازدهمی i7-11800H اینتل و گرافیک قدرتمند RTX 3060 می‌توانند هر گیمر و کاربر حرفه‌ای را برای خریدن VICTUS وسوسه کنند. در زمان نگارش بررسی، نسخه‌های مختلف لپ‌تاپ HP با گرافیک RTX 3060, RTX 3050 و RTX 3050 Ti با برچسب قیمتی در محدوده‌ی ۵۰ میلیون تومان در بازار کشور به فروش می‌رسند و با اختلاف حدود ده میلیون تومانی، رقیب لپ‌تاپ‌های MSI Katana GF66 و ASUS Strix G15 به حساب می‌آیند.

در صورتی که بتوانید بیشتر هزینه کنید، لپ‌تاپ ایسوس با پردازنده‌ی Ryzen 9 5900HX و همان گرافیک 3060، در بخش عملکرد و البته کیفیت ساخت خروجی بهتری به شما تحویل خواهد داد.

لپ‌تاپ گیمینگ HP VICTUS 16 را فروشگاه اینترنتی نوآور برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

نکات مثبت

  • طراحی مینیمال و زیبا
  • کیفیت ساخت قابل قبول
  • نمایشگر ۱۶٫۱ اینچ ۱۴۴ هرتزی
  • درگاه‌های متنوع و متعدد
  • مجموعه‌ی سخت‌افزار قدرتمند
  • پایداری عملکرد بسیار خوب CPU و GPU در شرایط پرفشار
  • مدیریت مناسب دمای دستگاه در پردازش‌های سنگین

نکات منفی

  • حاشیه‌های قطور اطراف نمایشگر
  • کم بودن وضوح نمایشگر نسبت به ابعاد آن
  • شارژدهی پایین
  • افت محسوس عملکرد در حالت Unplugged
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات